معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ارزش سپرده‌های بانکی

به نقل از بانک مرکزی یونان ارزش سپرده‌های بانکی کشور در سال 2021 برای پنجمین سال متوالی افزایش پیدا کرد و به سطح سال 2011 و نخستین سالهای بحران مالی رسید. با توجه به اینکه آمار نهایی برای ماه دسامبر هنوز اعلام نشده است، ارزش سپرده‌های بانکی در 11 ماه اول 2021 به 176 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال گذشته 5.12 میلیارد یورو بیشتر است. انتظار می رود ارزش سپرده‌های بانکی در پایان سال 2021 به نزدیک 180 میلیارد یورو برسد. به نقل از بانک مرکزی روند تقویت سپرده‌های بانکی در سال 2022 نیز ادامه خواهد یافت.     

توافق شرکت های گاز یونان و روسیه برای تمدید قرارداد

شرکت گاز یونان دپیا (DEPA) و شرکت روسی گازپروم پس از چندین ماه مذاکره سرانجام در مورد نحوه قیمت گذاری گاز تا سال 2026 به توافق رسیدند. طرف یونانی توافق حاصله را مناسب معرفی کرده و مدعی است که یونان در سال 2022 به قیمت رقابتی و ارزان تر از قیمت بازار اروپا و منطقه دسترسی پیدا می‌کند. آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان توافق بین دپا و گازپروم را فوق العاده مهم برای کشور ارزیابی کرد چرا که به گفته وی خانوارهای و شرکت های یونانی را در برابر بحران انرژی بیمه می‌کند. آقای اکسیفاراس مدیر عامل شرکت دپا نیز تاکید کرد هدف اصلی ما در این مذاکرات تامین قیمت رقابتی برای مشتریان خانگی و صنعتی کشور بود که این هدف محقق شده است. بر اساس توافق حاصله قیمت گاز برای سال 2022  به میزان 80 درصد توسط قیمت گاز هاب TTF هلند و به میزان 20 درصد توسط قیمت نفت خام تعیین خواهد شد. پیشنهاد اولیه شرکت روسی که در اوت گذشته ارائه شده، تعیین قیمت گاز بطور 100 درصد توسط قیمت TTF بود. طرفین توافق کردند این ترکیب در سال 2023 به 85 درصد قیمت TTF و 15 درصد قیمت نفت خام تغییر یابد. تعدیل کوچکی نیر برای سالهای بعد از 2023 تا 2026 که قرارداد منقضی می‌شود پیش بینی شده است. طبق قرارداد یادشده یونان سالانه 2 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد خواهد کرد.

تایید نقشه کمک های منطقه ای یونان وافق شرکت های گاز یونان و روسیه برای تمدید قرارداد

کمیسیون اروپا مطابق با مقررات کمک های دولتی اتحادیه اروپا، نقشه کمک های منطقه ای یونان برای دوره 2022 تا 2027، تحت دستور العمل های کمک های منطقه ای را تایید کرد. هدف کمک های مالی منطقه ای دولت، حمایت از توسعه اقتصادی و اشتغال است. دستورالعمل‌های کمک‌های منطقه‌ای قوانینی را تعیین می‌کند که براساس آن کشورهای عضو می‌توانند به شرکت‌ها کمک دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید اعطا کنند. به این ترتیب به کشورهای عضو اجازه داده می‌شود تا در مناطق محروم و در راستای جبران کسری‌های موجود و کاهش نابرابری اقتصادی، شرکت های خود را تقویت کنند.

تخصیص بودجه 400 میلیون یورویی برای حمایت از خانوارها از در برابر گرانی قیمت انرژی

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان اعلام کرد دولت برای ماه ژانویه 400 میلیون یورو جهت حمایت از خانوارها و شرکت های یونانی در برابر گرانی قیمت برق و گاز طبیعی اختصاص خواهد داد. وی اظهار داشت با توزیع این مبلغ بین تمامی مصرف کنندگان برق و گاز طبیعی (خانگی و صنعتی)، بخش قابل توجهی از افزایش قیمت برق توسط دولت تامین خواهد شد. شایان ذکر است قیمت برق در ژانویه 2022 سه برابر گرانتر از ژانویه سال گذشته است. دولت در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر 2021 نیز مبلغ 3.1 میلیارد یورو، جهت تامین بخشی از افزایش قیمت برق خانوارها اختصاص داده بود. نخست وزیر اظهار داشت برنامه ای برای جایگزین کردن لوازم برقی قدیمی‌با لوازم جدید کم مصرف نیز اعلام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما