بازار خشکبار پاکستان
طبق آخرین آمار گمرک پاکستان، میزان واردات خشکبار در سال مالی 2021 از نظر وزنی به 78 هزار تن رسید که نسبت به سال مالی قبلی رشد 254 درصدی را نشان میدهد. در مقابل، ارزش مالی واردات خشکبار به پاکستان در سال مالی 2021 حدود 78 میلیون دلار میباشد که نسبت به سال مالی قبلی، 129% رشد کرده است.
بازار خشکبار پاکستان به دلیل محدودیت تولیدات داخلی این کشور، یک بازار کاملاً واردات-محور است که فرصتهای خوبی را برای صادر کنندگان فراهم آورده است.
طبق آخرین آمار مرکز آمار پاکستان، سرانه مصرف خشکبار در این کشور تنها 700 گرم تا 1 کیلو و 100 گرم است که در مقایسه با سرانۀ مصرف 2 و نیم کیلویی دنیا، بسیار پایین به حساب میآید و جای افزایش قابل ملاحظهای دارد.بر همین اساس، سالانه بین 156 تا 260 هزار تن خشکبار در پاکستان مصرف میشود .
از سوی دیگر، طبق آخرین آمار گمرک پاکستان، میزان واردات خشکبار در سال مالی 2021 از نظر وزنی به 78 هزار تن رسید که نسبت به سال مالی قبلی رشد 254 درصدی را نشان میدهد. در مقابل، ارزش مالی واردات خشکبار به پاکستان در سال مالی 2021 حدود 78 میلیون دلار میباشد که نسبت به سال مالی قبلی، 129% رشد کرده است.
در این بین، میانگین قیمت هر تن خشکبار وارداتی به پاکستان از 1540 دلار به 1004 دلار کاهش یافته که دلایل اصلی آن عبارتند از:
1- کاهش واردات خشکبار گران قیمت مثل پسته و بادام درختی
2- کاهش کیفیت خشکبار وارداتی و تمرکز تجار بر واردات خشکبار ارزان و نه باکیفیت
3- کاهش قیمت خشکبار در بازارهای جهانی
علیرغم کاهش ارزش دلاری خشکبار وارداتی به پاکستان، قیمت خشکبار در بازار داخلی این کشور به شدت در حال افزایش است که برای نمونه میتوان به مقایسۀ قیمت چهار نوع خشکبار اصلی در این کشور در آخرین ماه سال 2021 با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد:
1- قیمت هر کیلوگرم بادام زمینی که پرمصرفترین نوع خشکبار در پاکستان است، از 560 روپیه در سال 2020 به 720 روپیه در سال 2021 افزایش یافته که معادل افزایش 28 درصدی است.
2- قیمت هر کیلوگرم پسته نیز با افزایش 33 درصدی، از 1800 روپیه در سال 2020 به 2400 روپیه در انتهای سال 2021 رسیده است.
3- قیمت هر کیلوگرم گردو هم از 1300 روپیه در انتهای سال 2020 به 1600 روپیه در انتهای سال 2021 رسیده که بیانگر رشد 23 درصدی است.
4- قیمت هر کیلوگرم بادام درختی هم با رشد 25 درصدی، از 1600 روپیه در انتهای سال 2020 به 2000 روپیه در انتهای سال 2021 افزایش یافته است.
نکتۀ حائز اهمیت دیگر در خصوص بازار خشکبار پاکستان این که به دلیل ضعف کلی شرکتهای خصوصی این کشور در زمینۀ بستهبندی مواد غذایی، عمدۀ خشکبار موجود در بازار به صورت فلهای عرضه میشود. به همین دلیل، جای خالی خشکبار بستهبندی شده و باکیفیت و قیمت مناسب در بازار پاکستان به شدت خالی است که در نتیجه، شرکتهای فعال در زمینه خشکبار میتوانند با ارائه خشکبار بستهبندی شده و در وزنهای پایین، بازار خوبی را در پاکستان برای محصولاتشان ایجاد کنند.