معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶۶

ایجاد مرکز رمز ارز در مرکز تجارت جهانی دبی

بناه به اعلام دفتر رسانه دولت دبی «مرکز ارزهای رمزنگاری شده» قرار است در مرکز تجارت جهانی دبی راه اندازی شود.

مطابق خبر منتشر شده در تاریخ 20 دسامبر 2021 (29 آذر 1400)، دفتر رسانه دولت دبی طی یک اطلاعیه از طرح جدید ایجاد «مرکز ارزهای رمزنگاری شده» در مرکز تجارت جهانی دبی خبر داده است. لازم به ذکر است مرکز تجارت جهانی دبی در سال 1979 با هدف توسعه آینده دبی و امارات متحده عربی و تبدیل این شهر به یک مرکز جهانی برای نمایشگاه‌ها، کنفرانس ها و رویدادهای بزرگ ایجاد شده است.

بر اساس این اعلامیه، این مرکز به عنوان یک منطقه و تنظیم کننده جامع برای دارایی‌های مجازی و رمزنگاری، همچنین دارایی‌های دیجیتال، محصولات مالی و مجموعه ای از امکانات برای اپراتورهای بلاکچین و صرافی‌های دیجیتال فعالیت خواهد کرد.

این طرح در واقع هم سو با ابتکار ولیعهد دبی درسال 2016 با عنوان «استراتژی بلاکچین دبی» است. سازمان تنظیم مقررات خدمات مالی بازار جهانی ابوظبی راهنمای تنظیم دارایی‌های رمزنگاری شده را در سال 2019 منتشر کرده است. در ماه ژانویه سالجاری نیز سازمان خدمات مالی دبی که به عنوان سازمان تنظیم مقررات مالی برای مرکز مالی بین المللی دبی فعالیت می‌کند، از ایجاد یک چارچوب مقررات ارزهای رمزنگاری شده با امکان نظارت بر ایجادکنندگان دارایی‌های دیجیتال و پلتفرم های تجاری مرتبط خبر داد.

همچنین بر اساس اعلام دفتر رسانه دولت دبی، مرکز تجارت جهانی برای جذب سرمایه گذاران به این حوزه و ایجاد استانداردهای حمایت از سرمایه گذاران، مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و ردیابی جریان معاملات فرامرزی، با بخش خصوصی و نهادهای مربوطه در دبی همکاری خواهد کرد.

صرافی بایننس (یکی از بزرگترین پلتفرم های ارزهای دیجیتال در دنیا) یک روز پس از راه اندازی «مرکز ارزهای رمزنگاری شده» اعلام کرد که یادداشت تفاهمی‌ برای پیوستن به این مرکز امضا نموده است. بر اساس این خبر که در تاریخ 21 دسامبر 2021 (30 آذر 1400) منتشر شده است، صرافی بایننس معتقد است که این اقدام دبی در رشد اقتصادی جهان موثر خواهد بود و جهت تسریع در راه اندازی این مرکز جدید برای دارایی‌های مجازی مشارکت خواهد کرد.

پیش بینی شده که در صورت اجرایی شدن ابتکار «ایجاد مرکز ارزهای رمزنگاری شده» در مرکز تجارت جهانی دبی، حجمی از منابع مالی از سراسر جهان به سمت امارات انتقال یابد و این امر بالطبع بهبود اقتصادی امارات را به همراه داشته باشد. همچنین مشابه اقدام دولت السالوادور در پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی این کشور، تصور می‌شود ایجاد «مرکز ارزهای رمزنگاری شده» می‌تواند به تحولات دیجیتال و فناوری‌های نوین مالی همچون بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده در سطح جهانی رسمیت بیشتری بخشیده و تاثیر مثبت بر آینده و میزان پذیرش ارزهای رمزنگاری شده داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما