معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

سفر وزیر را ه و شهر سازی و هیات همراه به  استان کربلا و دیدار با استانداران  کربلا و بابل

رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در ادامه سفر  چهاره روزه به عراق با هدف بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور  در عرصه‌های ریلی و سرمایه گذاری در تاریخ 6/10/1400  وارد کربلای معلی شده و با استانداران کربلا   "مهندس نصیف الخطابی" و بابل  "دکتر حسن مندیل" و سایر مقامات استانی ملاقات و آخرین وضعیت همکاریها با دو استان مهم عراق میانی ( فرات الاوسط) در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

 احتمال  افزایش قیمت خودرو در عراق

وسام التمیمی، کارشناس مسائل اقتصادی عراق با اشاره به اینکه توقف واردات مشکل تراکم ترافیک را برطرف نمی‌کند اعلام نموده در صورت صدور تصمیم دولت برای توقف یا محدود کردن واردات بر اساس شرایط خاص، قیمت خودرو شاهد افزایش چشمگیری خواهد بود. التمیمی اعلام نموده دولت می‌تواند کارخانه‌هایی را برای خودروهای خاص با منشأ بین المللی باز کند و واردات تصادفی را متوقف کند تا کیفیت و ثبات قیمت ها تضمین شود. وی افزود رفع تراکم ترافیک با توقف واردات نیست، بلکه مستلزم ایجاد خیابان‌ها، جاده‌ها و پل‌های جدید و صدور تصمیم برای کنار گذاشتن برخی از مدل‌های خودرو است. وی خاطرنشان کرد بر اساس داده‌ها، دولت در حال بررسی توقف واردات خودرو است اما این تصمیم باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو می‌شود که وضعیت را بدتر می‌کند، چرا که راه‌حل این امر مستلزم حرکت دولت برای جابه‌جایی برخی ادارات خارج از شهرها، ایجاد مناطق جدید، گسترش خیابان‌ها و ساختن پل است.

تسریع در فرایند ساخت بندر فاو

 هفتم دیماه  وزارت حمل‌ونقل عراق از راه‌اندازی تمام تخصیص‌ها برای بندر بزرگ فاو برای سال جاری و آغاز عملیات حفاری در اسکله پنج اسکله خبر داد. فرهان الفرطوسی، مدیرکل شرکت بنادر عراق در بیانیه‌ای اعلام نمود تخصیص‌ها انجام و کار آغاز شد در نتیجه بخشنامه‌ها و پیگیری‌های ناصر حسین بندر الشبلی وزیر حمل و نقل کارهای پروژه‌های بندری که در ابتدای سال جاری انجام شد، با سرعت خیلی خوب پیش می رود. الفرطوسی افزود پس از تقویت بستر دریا و برداشتن همه جانبه مین‌ها از حوضه بندر، پنج اسکله با ورود سکوها به اسکله انتقال خوبی دارند. وی ادامه داد اراده و عشق کشور بر همگان تحمیل می‌شود که این پروژه را به سرانجام برسانند و آن را به سلامت برسانند.

رشد شرکت های استارت‌آپی در کشورهای خاورمیانه

 تجارت نیوز اعلام کرد خاورمیانه که زمانی فقط به دلیل وجود منابع عظیم نفت شناخته می‌شد حالا در حال تبدیل‌شدن به منطقه‌‌‌‌ای برای جذب سرمایه‌‌‌‌گذاری استارت‌آپی است .در حال‌حاضر بر اساس گزارش استاتیستا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ۱۶یونیکورن (شرکت‌هایی که بیش از یک‌میلیارد دلار ارزش‌‌‌‌ دارند) وجود دارد. هرچند هنوز همچنان بخش عمده یونیکورن‌‌‌‌ها در جهان در آمریکا (۴۸۷) و چین (۳۰۱) هستند اما جذب سرمایه برای بازیگران این منطقه بسیار راحت‌تر از قبل شده و از همین‌رو این کشورها به‌شدت به‌دنبال نیروی انسانی متخصص از کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان هستند .بر اساس گزارش‌ها کشورهای منطقه فضای سرمایه‌‌‌‌گذاری مناسبی برای ایجاد یونیکورن‌‌‌‌ها و همچنین جذب سرمایه توسط شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند.

بازار خاورمیانه بازار جذابی برای بسیاری از برندهای بزرگ تجارت برای سرمایه‌‌‌‌گذاری است و بسیاری از شرکت‌ها طی سال‌های اخیر سرمایه‌‌‌‌گذاری عظیمی روی استارت‌آپ‌های خاورمیانه انجام داده‌‌‌‌اند. در سال۲۰۲۰ میزان سرمایه‌‌‌‌گذاری استارت‌آپی در منطقه خاورمیانه و آفریقا رکورد یک‌میلیارد دلار را ثبت کرد. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌گذار در حوزه استارت‌آپ‌ها شرکت EMPEG است که هدف آن سرمایه‌‌‌‌گذاری در پرتال‌‌‌‌های آگهی در کشور‌هایی چون امارات، پاکستان، عربستان، بنگلادش و… است. میزان سرمایه‌‌‌‌گذاری در استارت‌آپ‌ها بر اساس گزارش EVM حدود۱۳‌درصد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد.

هشدار وزارت بهداشت عراق نسبت  به سویه  omicron

وزارت بهداشت عراق ششم دیماه  ماه  اعلام نمود  هیچ عفونت ناشی از سویه  "اومیکرون"  چه در بغداد و چه در سایر استان‌ها ثبت نکرده‌ایم و ثبت جراحات و برخی شایعات با جهش  جدید نادرست است هرچند ممکن و قابل انتظار است، زیرا آسیب‌ها در کشورهای همسایه عراق ظاهر شده است ولی تنها نهادی که مجاز به تایید یا عدم تایید تشخیص است آزمایشگاه مرکزی بهداشت عمومی در بغداد است که یک آزمایشگاه فدرال مرتبط با بهداشت عمومی است. سخنگوی این وزارتخانه همچنین خواستار رعایت بهداشت همگانی  و استفاده از ماسک در مراسمات سال نومیلای گردید و تصریح نمود منتظر تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای کاهش دوره بین دوز دوم و سوم به جای شش ماه به سه ماه برای افزایش سطح ایمنی به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر می‌باشیم.

 گفتنی است کادر درمان عراق مجددا آمادگی خود را برای مبارزه با سویه جدید ویروس کرونا اعلام نموده است. درحال حاضر شمار مبتلایان  به کرونا دررسانه‌های کشور در حدود روزانه 1800  ابتلا با تلفات انسانی حدود روزانه 12  نفر اعلام می‌شود هرچند در میان اقوام و مردم عراق  این باور وجود دارد که در عراق کرونا وجود ندارد و  برخی سخت  گیری‌ها در میان عوام  نسبت به  عدم تزریق واکسن و رعایت بهداشت همگانی در میان قشر ضعیف و کم سواد جامعه کماکان وجود دارد.  

اظهارات معاون نخست وزیر عراق پیرامون پرداخت غرامت جنگ به  کویت

"مظهر صالح" مشاور اقتصادی نخست‌ وزیر عراق در تازه ترین اظهارات اعلام نموده است: عراق آخرین قسط از غرامت جنگی خود به کویت را به مبلغ ۴۴ میلیون دلار بابت حمله به این کشور و اشغال نظامی آن پرداخت کرده است و به این ترتیب ۳۱ سال پس از حمله صدام حسین رهبر وقت عراق به کویت این پرونده بسته می‌شود . وی تصریح نموده  این کشور مجموعا ۵۲ میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار به کویت، غرامت جنگی پرداخت کرده است که با این پول می‌توانست شبکه تولید برق را که سال‌ها است به آن احتیاج دارد را بسازد. پرداخت اقساط غرامت عراق به کویت از سه سال پیش دوباره از سر گرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما