معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر خارجه سوئد: غیر ممکن بودن توقف همکاری تجاری با چین

آن لینده وزیر امور خارجه، در مصاحبه با خبرگزاری SvD  گفت سوئد هرگز روابط تجاری خود با چین را قطع نخواهد کرد. وی اضافه نمود سوئد علاقه زیادی به حفظ یک رابطه تجاری کارآمد با چین دارد. "طی مدت زمان شیوع کرونا، ما دیدیم که چگونه تجارت با چین بالا رفت، وقتی همه چیز کاهش یافت. ما 700000 شغل در سوئد داریم که به سرمایه گذاری‌های مستقیم بستگی دارد، چین بزرگترین شریک تجاری ما در آسیا است."

 

میزان حمایت مدیران شرکت ها از نخست وزیر

بر اساس نظرسنجی  انجام شده توسط خبرگزاری DI، نیمی از مدیران شرکت ها اظهار داشتند که نسبت به اقدامات ماگدالنا آندرسون نخست وزیر اعتماد زیادی یا بسیار زیادی دارند. این رقم باعث می‌شود اندرسون  به طور قابل توجهی در مقایسه با سلف خود استفان لوفن  محبوب تر قلمداد شود که طی دوران نخست وزیری خود تنها شاهد حمایت 31 درصدی مدیران تجاری بود. در همین حال، 72 درصد از مدیران تجاری اظهار داشتند که به اولف کریسترسون، رهبر حزب میانه‌رو اعتماد بسیار زیادی دارند. سومین نفر در این فهرست لیست Ebba Busch (KD) با 48٪، چهارم، Jimmie Åkesson (SD)  با 36٪ و پنجم، Annie Lööf (C) با 26٪ است. این نظر سنجی در بازه زمانی 9 تا 16 دسامبر با بیش از 2000 مدیر تجاری انجام گرفته است.

 

رونمایی اولین سلول باتری لیتیومی Northvolt

شرکت سازنده باتری Northvolt اعلام کرد که مهندسان این شرکت اولین سلول باتری خود را در کارخانه خود در Skellefteå تولید کردند. به گفته فردریک هدلاند مدیر کارخانه اولین سلول باتری زمانی به وجود آمد که اجزای مختلف باتری مونتاژ و آزمایش شدند. سلول جدید یک سلول باتری لیتیومی است که در نهایت به مشتریان تحویل داده می‌شود. پیتر کارلسون، بنیانگذار و مدیرعامل  Northvolt، در این زمینه اظهار داشت امروز نقطه عطف مهمی‌برای Northvolt است، که تیم آن برای رسیدن به این دستاورد سخت تلاش کرده است. طبیعتا، ساخت اولین سلول تنها نقطه آغازین کار است." این شرکت سازنده باتری در سال 2022، هنگامی‌که موعد اولین تحویل تجاری آغاز شود، به تدریج تولید خود را افزایش خواهد داد. خبر مربوط به تولید این باتری در خبرگزاری‌های CNBCFTReutersAFP بازتاب داشته است.

https://northvolt.com

 

کاهش درآمد دارایی‌های سرمایه گذاری مستقیم در سال 2020

در پایان سال 2020، دارایی‌های سرمایه گذاری مستقیم سوئد در خارج از کشور بالغ بر 3802 میلیارد کرون بود که در مقایسه با سال 2019 کاهش ناچیزی را نشان می دهد. در همان زمان، دارایی‌های خارجی در سوئد افزایش یافت و در پایان سال 2020 به 3390 میلیارد کرون رسید. در سال 2020، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری مستقیم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و دارایی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم متعلق به سوئد در خارج از کشور 10.3 درصد و دارایی‌های خارجی در سوئد 9.7 درصد کاهش یافت.

 

تنها 25 درصد از کشاورزان سوئدی واجد شرایط دریافت یارانه کشاورزی اتحادیه اروپا در سال 2023 هستند.

از سال 2021، غرامت اتحادیه اروپا برای کشاورزی مرتبط و وابسته به اقدامات زیست محیطی و آب و هوا خواهد بود. بر اساس یارانه‌های پرداخت شده که بر اساس اندازه مزرعه ارزیابی می‌شود، تنها یک چهارم مزارع و کشاورزان سوئدی قادر خواهند بود تا نیازهای مختلف تولید مورد نیاز را در سال 2023 برآورده کنند. یکی از کشاورزان در این زمینه می‌گوید موضع اقلیم و محیط زیست از مسائل مهم محسوب می‌شوند و ما باید به گونه‌ای کار کنیم که برای محیط زیست خوب باشد. اما مهم این است که این تغییر خیلی سریع پیش نرود."

 

انتقاد از نیروهای مسلح به دلیل مخالفت با احداث نیروگاههای بادی دریایی

به گزارش خبرگزاری SVT دولت پتانسیل زیادی در ساخت نیروی بادی دریایی می‌بیند، با این حال بسیاری از پروژه‌های برنامه ریزی شده انرژی بادی دریایی توسط نیروهای مسلح متوقف می‌شوند، که منجر به انتقادات فزاینده ای شده است. میکائیل اودنبرگ، وزیر سابق دفاع در این زمینه می‌گوید: "نیروهای مسلح نباید لجاجت کنند و فقط نه بگویند. آنها باید در این موضوع کمک کنند." یوهان سونسون، مدیر بخش های تولیدی نیروهای مسلح در این خصوص اظهار می دارد: "این که ما اغلب پروژه‌های نیرو گاههای بادی دریایی را در مقایسه با پروژه‌های روی زمین نمی‌پذیریم درست است و دلیل آن این است که انرژی بادی دریایی در برخی موارد تاثیر منفی بر توانایی ما برای دفاع از کشور دارد."

 

 تقاضای نیروی کار در بالاترین حد خود

تقاضا برای نیروی کار در سوئد به رکورد بالایی رسیده است. بر اساس گزارش سرویس اشتغال عمومی سوئد، در حال حاضر بیش از 150000 محل شغل خالی در بازار کار وجود دارد. ارقام جدید نشان می دهد که تعداد جویندگان کار ثبت شده در خدمات استخدامی دولتی سوئد از 450000 نفر به 370000 نفر در یک سال کاهش یافته که بیانگر نرخ بیکاری 7.2% می‌باشد. هنریک بنگتسون، تحلیلگر بازار کار در سرویس اشتغال عمومی می‌گوید که بیکاری در سراسر کشور در حال کاهش است، اما تأثیر آن در شهرهای بزرگ بیشتر قابل مشاهده است. بنگتسسون گفت: "ما می‌بینیم که بیکاری به طور گسترده در میان گروه‌های مختلف کاهش یافته است. بیشترین کاهش در بین جوانان 18 تا 24 ساله، افرادی که در سوئد متولد شده اند و دارای حداقل تحصیلات متوسطه هستند، می‌باشد."

 

استقبال وزیر انرژی از ساخت رآکتورهای هسته ای جدید

خشایار فرمانبر وزیر جدید انرژی سوئد روز دوشنبه 6 دی ماه طی مصاحبه ای با svd  اظهار داشت که از ساخت رآکتورهای جدید انرژی هسته ای در سوئد برای جایگزینی راکتورهای قدیمی استقبال می‌کند. وی همچنین افزود: «من به صراحت گفته ام که اگر امروز کسی خواهان سرمایه گذاری در نیروگاه‌های هسته ای جدید است، در حال حاضر سه مکان آماده برای آن وجود دارد. قوانین فعلی تنها اجازه ساخت یک راکتور را در هر راکتور قدیمی از کار افتاده می دهد و بسیاری از راکتورهایی که امروزه توسعه می یابند به طور قابل توجهی کوچکتر از راکتورهایی هستند که در حال حاضر در حال کار هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در قانون برای اجازه ساخت راکتورهای بیشتر لازم است یا خیر، پاسخ می‌دهد در وهله اول می‌خواهد ببیند که آیا بازیگران مایل به سرمایه‌گذاری در این فناوری هستند یا خیر. فرمانبر  افزود با این حال، او انتظار دارد که انتقال سبز در سوئد عمدتا توسط توربین‌های بادی تامین شود.

 

پیش بینی مثبت برای آینده اقتصادی سوئد

به گفته استفان اینگوس، رئیس بانک  مرکزی، اقتصاد سوئد با وجود افزایش تورم، ویروس کرونا و تنش های ژئوپلیتیکی می‌تواند انتظار روزهای خوبی را داشته باشد. با وجود این نگرانی‌ها، سوئد به عنوان یک اقتصاد کوچک و باز، باید یاد بگیرد که با این عوامل زندگی کند و وضعیت کنونی جهانی را بپذیرد. علاوه بر این، استفان اینگوس اکنون وارد هفدهمین سال و احتمالا آخرین سال خود به عنوان رئیس بانک مرکزی خواهد شد. او روشن نکرده است که اگر فرصتی به او داده شود آیا تصمیم دارد همچنان در این پست بماند یا خیر. در این سالی که ممکن است سال آخر کاری او باشد، وی اظهار می‌کند که می خواهد توسعه e-Krona (پول دیجیتال) را ادامه دهد.

 توقف موقت اجباری نیروگاه اتمی فورسمارک

انرژی هسته‌ای امروز در سوئد به دلیل بحث‌های جاری بر سر محل انبار نهایی زباله‌های اتمی و افزایش قیمت‌های انرژی در دستور کار قرار دارد. اوایل روز سه‌شنبه 7دی، نیروگاه هسته‌ای فورسمارک در خارج از اوپسالا دچار توقف ناگهانی در یکی از سه رآکتور هسته‌ای خود شد و تولید برق را به حدود یک سوم حداکثر ظرفیت کاهش داد. به گزارش رادیو سوئد، شرکت دولتی برق Vattenfall که این نیروگاه را اداره می‌کند، می‌گوید که این توقف به دلیل سیگنال اشتباه باعث توقف خودکار در راکتور 1 شده است. جوزف نایلن، مسئول مطبوعاتی Forsmarkدر این ارتباط اظهار داشت: «این مشکلی بسیار نادر بوده و روی دیگر راکتورها تأثیری نداشته است.

 

مشکل محدودیت های جدید ناشی از پاندمی‌برای خرده فروشی‌ها

به دلیل شیوع موج جدید کرونا، ماگدالنا اندرسون نخست وزیر و کابینه او کمی قبل از کریسمس مجموعه ای از محدودیت های جدید را اعلام کردند. این محدودیتهای جدید برای صنعت خرده فروشی به این معنی است که فروشگاه‌ها باید اقداماتی را برای کاهش ازدحام و کاهش تعداد مشتریان در فروشگاه اعمال کنند. به گفته کارین یوهانسون، مدیر عامل فدراسیون تجارت سوئد، بخش خرده فروشی در حال حاضر با حاشیه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و کاهش درآمد حاصل از فروش پس از کریسمس نیز می‌تواند برای آنها بسیار بد باشد. وی بر این باور است که این ضربه سختی به خرده فروشی‌ها خواهد بود و صاحبان فروشگاه‌ها بسیار نگران هستند. بسیاری از خرده فروشان زیر فشار شدیدی قرار دارند." جوهانسون همچنین تاکید کرد که تجارت الکترونیک بسیاری از فروشگاه‌های کوچک را از کار انداخته است و به احتمال زیاد این روند ادامه خواهد داشت.

 

 

سود مدیران شرکت های فناوری از افزایش پاندمی

شیوع ویروس کرونا باعث تقویت شرکت های فناوری شده است، به طوری که هفت شرکت سوئدی فقط در سال جاری به وضعیت مطلوب رسیده اند. در نتیجه این موضوع، مدیران شرکت های فناوری شاهد افزایش چشمگیر درآمد خود بوده اند. بر اساس بررسی صورت گرفته توسط خبرگزاری  DI، گوستاو سودرستروم، مدیر ارشد تحقیق و توسعه  شرکت  Spotify ، بالاترین درآمد را در سال گذشته داشته است. میزان درآمد سودرستروم 167.9 میلیون کرون بوده که بیشترین درآمد از محل سهام Spotify حاصل شده است. سباستین کناتسون بنیانگذار Candy Crush-creator King ، نیز وضعیت خوبی دارد و درآمدی معادل 106 میلیون کرون گزارش کرده است. تولید کننده باتری Northvolt بیشترین افزایش حقوق خود را در سال جاری داشته است و بسیاری از مقامات ارشد از افزایش درآمد 40 تا 60 درصدی گزارش کرده اند.

 

 کاهش نرخ فقر ، افزایش نابرابری‌ها

به گزارش خبرگزاری DN  نابرابری‌های اقتصادی از سال 1980 عمیق تر شده است. سال 1980 به عنوان سالی ثبت گردیده که نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی در پایین ترین حد خود قرار داشت. با این حال، همه گروه‌های جامعه شاهد افزایش درآمد خود بوده‌اند، اما آنهایی که بالاترین سطح درآمد را دارند، شاهد بهبود وضعیت ثروت خود بیشتر از سایر گروه‌های جامعه بوده اند. دلایل متعددی را در پس روند رو به رشد نابرابری اقتصادی برشمرده اند، از جمله این واقعیت که مزایا مطابق با حقوق و دستمزدها افزایش نیافته و سایر اشکال کاهش مالیات بر درآمد و مشاغل، کار را سودآورتر کرده است. اما عوامل غیرمنتظره در زندگی می‌تواند به سرعت مردم را از لذت بردن از یک زندگی راحت مالی به مارپیچ منفی بدهی و ناامیدی سوق دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما