معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱۱

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه - حوزه شرق دریای سیاه - در آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کارخانه کشتی سازی چام بورنو واقع در شهرستان سورمنه سالانه 10 هزار تن آهن مصرف می‌کند.

کارخانه کشتی سازی چامبورنو در منطقه سورمنه ترابزون که سالانه 10 هزار تن فولاد در آن فرآوری و به کشتی تبدیل می‌شود، در مقابل 200 میلیون دلار ارزش افزوده برای اقتصاد ترکیه ایجاد می‌کند. کارخانه کشتی سازی چامبورنو هر ساله تولیدات کشتی‌ها را توسعه داده و بیش از 500 شغل ایجاد کرده است. در کارخانه کشتی سازی سالانه 20-30 کشتی تولید می‌شود و اکثر سفارشات به خارج از کشور صورت می‌گیرد. در این کارخانه کشتی سازی که در دسته قایق های ماهیگیری محبوبیت زیادی پیدا کرده است، کشتی‌هایی با اندازه‌های بین 7 متر تا 70 متر ساخته می‌شود. (گونه باکیش  - 9 دسامبر)

 

راه تجارت از تجارت الکترونیک می‌گذرد.

اسماعیل آکچای رئیس اتاق تجارت و صنعت گوموشخانه طی سخنانی در نشست افتتاحیه «برنامه آموزشی پروژه شبکه نشان‌های جغرافیایی دریای سیاه» گفت: راه تجارت امروزی در اقتصاد جهانی از طریق تجارت الکترونیک می‌باشد. اسماعیل آکچای گفت، در گذشته جاده ابریشم وجود داشت. کسانی که در این جاده تجارت می‌کردند ثروتمندتر می‌شدند شهرهای مهمی‌بودند که در هر کشوری تجارت می‌گرفت. کسانی که در این شهرها ساکن بودند، تجارت می‌کردند اکنون تجارت الکترونیکی است راه تجارت از تجارت الکترونیک می‌گذرد اگر شما در تجارت الکترونیک نیستید، نمی‌توانید از فرصت هایی که تجارت الکترونیک به تولیدکنندگان ارائه می دهد بهره مند شوید، فرصتی برای مبارزه با رقبای خود نخواهید داشت. مسیر تجارت این عصر از راه اینترنتی و به صورت تجارت الکترونیکی است.

 (گونه باکیش  - 9 دسامبر)

افزایش قیمت فندق ادامه دارد.

افزایش قیمت فندق در بازار آزاد گیرسون ادامه دارد. قیمت فندق که هفته گذشته حدود 29 لیر بود در بازار آزاد 30 لیر شد. تجار فندق با بیان اینکه دخالت اتاق محصولات زمینی در افزایش قیمت فندق موثر بود، گفتند: تقریباً هیچ فندقی در دست تولیدکننده باقی نمانده است. تولید کننده تا حد امکان سعی کرد محصول خود را به اتاق محصولات زمینی دهد. بسیاری از تولیدکنندگان به انبارهای دارای مجوز روی آوردند. ولی با این حال هیچ فندقی در دست تولیدکنندگان باقی نمانده است. به طور کلی این ماه‌ها زمانی است که قیمت فندق اوج می‌گیرد. پس از این ماه، تخمین عملکرد سال بعد شروع می‌شود که قیمت فندق سال بعد را تعیین می‌کند. اگر پیش بینی عملکرد بالا باشد، قیمت ها شروع به کاهش می‌کنند. بنابراین بیشترین قیمت فندق در بازار آزاد امسال حدود 30 لیر است. این در حالی است که اگر به صورت دلاری آن را ارزیابی کنیم، قیمت فندق در اوایل فصل با 3.5 دلار آغاز شد و اگر دوباره به دلار حساب کنیم، قیمت فندق باید هم اکنون حداقل 40 لیر باشد. (گونه باکیش  - 9 دسامبر)

 

محصولات اداره چای کور در 650 نقطه از کشور اوکراین به فروش می رسد.

محصولات اداره چای کور جای خود را در 650 نقطه از قفسه‌های 8 فروشگاه زنجیره ای مختلف محلی و ملی در اوکراین باز کرده است. برندهای چای کور با عنوان «Golden İstanbul» که به طور انحصاری برای صادرات در بازار عرضه می‌شود، در بازار اوکراین در حال عرضه است. یوسف ضیا علیم، مدیر کل و رئیس هیئت مدیره اداره چای کور گفت که در عرصه بین المللی برای افزایش صادرات تلاش می‌کنیم. علیم با اشاره به اینکه هر روز در حال انجام اقداماتی برای افزایش سهم بازار خود در جهان هستند، گفت: دفتر مرکزی این شرکت در اودسا، اوکراین قرار دارد و حدود 2 سال است که نمایندگی ادراره چای کور را بر عهده دارد و محصولات چای کور را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند. (گونه باکیش  - 9 دسامبر)

در بهار سال 2022 اولین جوشکاری برای قرار دادن لوله در کف دریای سیاه انجام خواهد شد.

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که در بهار سال 2022 لوله‌ها را در میدان گازی دریای سیاه قرار می‌دهند و برنامه ریزی کرده اند که روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان منتقل کنند. (سون نوکتا - 9 دسامبر)

 

بصورت میانگین در 10 سال اخیر قیمت خانه 292 درصد در ترکیه افزایش یافته است.

تغییر شاخص های قیمت مسکن در ترکیه در 10 سال اخیر تقریبا به اوج خود رسیده است. بر اساس داده‌های تهیه شده توسط بانک مرکزی در منطقه شرق دریای سیاه، طی 10 سال اخیر 219 درصد تغییر در شاخص های قیمت مسکن رخ داده است. منطقه ای از ترکیه که بیشترین تغییر در شاخص های قیمت مسکن را تجربه کرد، منطقه ساحلی اژه با افزایش 416 درصدی است. افزایش بزرگ در 10 سال آینده باعث می‌شود افرادی که می خواهند صاحب خانه شوند، خواسته‌هایشان به رویا تبدیل گردد. زیرا قیمت مسکن تقریباً هر ماه افزایش می یابد. تغییر شاخص قیمت مسکن در ده سال گذشته به طور متوسط 292 درصد یوده است. اگرچه منطقه شرق دریای سیاه کمتر از میانگین ترکیه است، اما میانگین هزینه خرید یک خانه جدید حدود 400 هزار لیر است. منطقه ساحلی اژه با افزایش 461 درصدی بیشترین تغییر را در 10 سال گذشته داشته و پس از آن آنتالیا با افزایش 392 درصدی قرار گرفته است. (گونه باکیش  - 6 دسامبر)

 

صادرات 4 استان منطقه شرق دریای سیاه در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر امسال به یک میلیارد و 365 میلیون و 919 هزار دلار رسید.

صافت کالیونجو، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه در گزارش ماه نوامبر خود گفت: صادرات استانهای ترابزون، ریزه، آرتوین و گوموشخانه در 11 ماهه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته و به رقم 1 میلیارد و 365 میلیون و 919 هزار و 153 دلار رسیده است. کالیونجو اظهار داشت: صادرات استان ترابزون در این مدت با 12 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به یک میلیارد و 75 میلیون و 77 هزار و 907 دلار رسیده است. وی با بیان اینکه صادرات ریزه با 28 درصد افزایش به رقم 178 میلیون و 827 هزار و 936 دلار و صادرات آرتوین نیز با یک درصد کاهش به رقم 50 میلیون و 652 هزار و 185 دلار رسیده است. (گونه باکیش  - 2 دسامبر)

 

181 میلیون و 300 هزار لیر برای چای تازه خریداری شده در ماه اکتبر به حساب بانکی تولیدکنندگان واریز می‌شود.

یوسف ضیا عالیم، مدیر کل اداره چایکور اعلام کرد 181 میلیون و 300 هزار لیر برای چای تازه خریداری شده در ماه اکتبر فردا (سه شنبه) به حساب بانکی تولیدکنندگان واریز می‌شود و تولیدکنندگان می‌توانند پول خود را برداشت کنند. یوسف ضیا علیم اظهار داشت که امسال 860 هزارو 400 تن چای تازه را خریداری کرده اند و تولیدکنندگان به طور منظم پولهای چای تازه خود را دریافت کرده اند. وی با یادآوری اینکه به عنوان اداره چای کور سومین خرید در ماه سپتامبر انجام شده گفت: برای 46 هزار و 855 تن چای تازه خریداری شده در ماه سپتامبر 181 میلیون و 300 هزار لیر پرداخت خواهیم کرد و فردا این مبلغ را به حساب بانکی مربوطه تولیدکنندگان واریز می‌کنیم. (گونه باکیش  - 2 دسامبر)

کتابخانه شهرستان آکچابات از اول ژانویه سال 2022 شروع به کار خواهد کرد.

کتابخانه عمومی‌شهرستان آکچابات ترابزون با ساختار مدرن و بزرگ خود در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. این کتابخانه از اول ژانویه 2022 در مساحت هزار متر مربع در مرکز شهرستان شروع به کار می‌کند و شامل سالن‌های مطالعه برای جوانان، بزرگسالان، افراد بالای 65 سال، بخش کودکان و افراد کم بینا، کارگاه طراحی و یک بخش کافه تریا است. (گونه باکیش  - 13 دسامبر)

ترابوزان بیشترین پرداخت کننده مالیات در سطح منطقه بوده است.

ترابوزان در سال 2020 بیشترین پرداخت کننده مالیات در سطح منطقه بوده، بطوریکه سال پیش رتبه 23 در کل کشور و رتبه اول در منطقه را در خصوص پرداخت مالیات داشته است. (گونه باکیش  - 23 دسامبر)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما