معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷۲

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری جنوب چین در آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی از خودروی پرنده شرکت شیائوپنگ هویتیان گوانجو در اروپا

جدیدترین خودروی پرنده X2 شرکت شیائوپنگ هویتیان گوانجو در 16 نوامبر2021 برای اولین بار در نمایشگاه روتورهای اروپایی 2021 به نمایش درآمد. پرواز آزمایشی این محصول در ژوئن امسال با موفقیت انجام شد و قرار است در نیمه اول سال آینده پرواز آزمایشی در اروپا انجام شود.

X2 از کابین بسته استفاده می‌کند و کل بدنه آن از فیبر کربن ساخته شده است. وزن هواپیمای خالی با باتری 560 کیلوگرم است و ظرفیت 2 سرنشین داشته و حداکثر 200 کیلوگرم بار می‌تواند حمل نماید. علاوه بر این، X2 یک هواپیمای کاملا برقی با عمر باتری تا 35 دقیقه و ارتفاع پروازی طراحی شده کمتر از 1000 متر است که برای پرواز در ارتفاع پایین  شهر در آینده مناسب است. حداکثر سرعت این هواپیما 130 کیلومتر در ساعت است. در حال حاضر X2 به دو حالت دستی و خودکار مجهز است.

شرکت شیائوپنگ هویتیان اکنون بزرگترین شرکت خودروهای پرنده در آسیا است که دفتر مرکزی آن در گوانجو قرار دارد و دارای مراکز و آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه در پکن، شنجن، شانگهای و دره سیلیکون در ایالات متحده است. از سال 2013، این شرکت با موفقیت پنج نسل از محصولات هواپیمای مسافربری الکتریکی هوشمند را توسعه داده است.

روند الکتریکی نمودن و هوشمندسازی خودرو در نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو در 19 نوامبر2021 افتتاح شد. این نمایشگاه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در سطح جهان، برندهای چینی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است.موضوع نمایشگاه خودروی امسال «فناوری جدید، زندگی جدید» است که نشان می‌دهد موج کنونی الکتریکی نمودن و هوشمندسازی به روند اصلی صنعت خودروسازی تبدیل شده است. در میان وسایل نقلیه به نمایش گذاشته شده، 241 دستگاه وسیله نقلیه انرژی جدید (شامل 88 خودروی غیر چینی) هستند. GAC Aion خودروی الکتریکی خود AION LX Plus را با عمر باتری 1008 کیلومتر به نمایش گذاشت. این خودروی جدید مجهز به باتری 144.4 کیلووات ساعتی است و اولین خودروی الکتریکی با عمر باتری بیش از 1000 کیلومتر در جهان است.علاوه بر این، بسیاری از غرفه‌داران شرکت‌های فناوری خودرو مانند هوش مصنوعی، رانندگی خودکار و فناوری 5G هستند.

اختصاص یارانه 7.5 میلیارد یوانی دولت گواندونگ برای ساخت پارک های صنعتی- کشاورزی مدرن

استان گواندونگ "گزارش هزینه یارانه مالی استانی برای پارک های صنعتی-کشاورزی مدرن 2018-2020 " را صادر کرد. بر اساس این گزارش، در حال حاضر، در مجموع 161 پارک صنعتی-کشاورزی مدرن در سطح استانی در استان گواندونگ ساخته  شده است. برای اجرای این پروژه‌ها، دولت استانی 7.5 میلیارد یوان (1.18 میلیارد دلار) به عنوان یارانه مالی اختصاص داده و دولت های محلی و شرکت ها 23.6 میلیارد یوان (3.7 میلیارد دلار) سرمایه گذاری کردند. تا پایان سال 2020، کل ارزش تولیدی این پارک ها 305.1 میلیارد یوان (47.5 میلیارد دلار) بود و درآمد شخصی قابل تصرف سالانه کشاورزان به 22 هزار یوان (3400 دلار) رسید که نسبت به قبل 22.2 درصد افزایش داشته است.

رشد شرکت های Unicorn در جوهای

شرکت‌های Unicorn با ظرفیت نوآوری قوی، رشد سریع و توانایی رهبری توسعه صنعتی، مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا جوهای را به مرکزی برای صنایع پیشرفته در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو تبدیل کنند. دفتر نوآوری علم و فناوری جوهای در حال اتخاذ 19 سیاست جدید برای پرورش شرکت های Unicorn و ایجاد محیط نوآوری و کارآفرینی درجه یک برای آنها می‌باشد.

شرکت های Unicorn استارت‌آپ‌هایی هستند که حداقل یک میلیارد دلار ارزش بازار دارند. شرکت‌هایی با ارزش بازار حداقل 100 میلیون دلار Unicorn بالقوه هستند.

شرکت های Unicorn تشویق می‌شوند تا شرکت‌های با نفوذ کوچک و متوسط و پروژه‌های سطح بالایی را که دارای فناوری‌های کلیدی و تأثیر مثبت برند هستند، را ادغام کنند. شرکت های واجد شرایط می‌توانند تا 20 میلیون یوان (3.14 میلیون دلار) دریافت کنند. به افرادی که وارد لیست های Unicorn منتشر شده توسط مقامات داخلی و خارجی می‌شوند تا سقف 500 هزار یوان (78410 دلار) جایزه تعلق می‌گیرد.

جایزه 10 میلیون یوان یا 3 میلیون یوان برای شرکت های صنایع کلیدی مانند مدارهای مجتمع برای راه اندازی دفتر مرکزی یا دفتر منطقه ای در جوهای در دسترس خواهد بود.

فضاهای کارآفرینی با اجاره بها با تخفیف در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که توسط کارآفرینان جوان هنگ‌کنگ و ماکائو تأسیس شده‌اند. شرکت های مدیریت صنایع خدمات علمی نیز مشمول دریافت یارانه اجاره بها هستند.

شرکت های جدیدالورود به مراکز رشد می‌توانند از صندوق راه اندازی تحقیق و توسعه 2 میلیون یوان (313 هزاردلار) دریافت کنند و تا سقف 5 میلیون یوان (780 هزار دلار) برای درخواست پروژه‌های فناوری اصلی صنعتی دریافت کنند.

کمک های مالی تا سقف 10 میلیون یوان (1.5 میلیون دلار) برای شرکت های پزشکی در مراکز رشد که به نتایج تحقیق و توسعه دست می یابند در دسترس است و شرکت هایی که در بخش تجهیزات پزشکی هستند می‌توانند تا 2 میلیون یوان (313 هزار دلار) دریافت کنند. یارانه‌های سالانه تا 10 میلیون یوان (1.5 میلیون دلار) برای تولید آزمایشی، خرید مواد و تجهیزات، آزمایش و راستی‌آزمایی در اختیار شرکت های فعال در صنعت مدارهای مجتمع و مواد جدید قرار خواهد گرفت.

کنسرسیوم های نوآوری توسط شرکت های Unicorn برای تسهیل تحقیقات یکپارچه صنعت-دانشگاه تشکیل خواهند شد. این شامل شرکت های بالادستی و پایین دستی، آزمایشگاه‌های کلیدی و ایستگاه‌های کاری دانشگاهی برای ترویج تحقیق و توسعه و تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی می‌شود.

در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر چندلایه، صندوق های سرمایه گذاری شهرداری با موسسات سرمایه گذاری شناخته شده جهانی همکاری خواهند کرد تا سرمایه لازم تا سقف 20 میلیون یوان (3.1 میلیون دلار) را برای شرکت های Unicorn واجد شرایط فراهم کنند.

علاوه بر این، صندوق توسعه جوهای برای صنعت مدارهای مجتمع با مقیاس 10 میلیارد یوان (1.57 میلیارد دلار) سرمایه گذاری خواهد کرد.

استقرار 30 هزار شرکت اقتصاد دیجیتال در منطقه آزمایشی پاجو (گوانجو)

طبق اطلاعات "منطقه آزمایشی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال پاجو" در 26 نوامبر، در حال حاضر بیش از 30 هزار شرکت از جمله بیش از 300 شرکت با فناوری پیشرفته با سرمایه گذاری بالغ بر 86.7 میلیارد یوان (13.6 میلیارد دلار) در این منطقه مستقر شده است.

بر اساس "طرح ساخت منطقه آزمایشی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال گوانجو" که توسط استان گواندونگ در ژانویه 2020 صادر شد، پاجو به عنوان "منطقه آزمایشی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال" درنظر گرفته شد. پس از چندین سال توسعه، منطقه آزمایشی پاجو صنایع اقتصاد دیجیتال مانند هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، داده‌های بزرگ و اینترنت صنعتی را شکل داده است. از ژانویه تا سپتامبر 2021، درآمد منطقه پاجو 261.59 میلیارد یوان (41 میلیارد دلار) بود که نسبت به سال قبل 32.7 درصد افزایش داشت.

راه اندازی اولین مرکز بین المللی نوآوری واکسن چین در شنجن

اولین مرکز بین المللی نوآوری واکسن چین، مرکز نوآوری بین المللی واکسن منطقه خلیج بزرگ، در شنجن، استان گواندونگ، به طور رسمی افتتاح شد. این مرکز بستری برای ترویج دانش مرتبط با واکسن و تقویت حفاظت و کنترل در برابر اپیدمی‌پیچیده و متغیر و همچنین ارتقای ساختار صنعت واکسن داخلی، ایجاد پلی بین چین و جهان برای همکاری در زمینه نوآوری واکسن فراهم می‌کند.

کلینیک واکسیناسیون هوشمند 5G و سیستم‌های واکسیناسیون بدون سرنشین که توسط مرکز نوآوری نمایش داده می‌شوند، عملکردهای تحقیق و توسعه و تولید، تدارکات زنجیره سرد و ردیابی برچسب الکترونیکی را قبل از ورود واکسن‌ها به کلینیک واکسیناسیون تا ثبت ابری و واکسیناسیون بدون سرنشین یکپارچه کرده‌اند که واکسیناسیون را ساده‌تر می‌کند. پردازش و بهبود کارایی

این مرکز همچنین مقاومت همکاری چین و فرانسه را به نمایش گذاشت. در نوامبر 2019، دو کشور تفاهم نامه همکاری استراتژیک در زمینه نوآوری واکسن امضا کردند که در آن پیشنهاد ارتقای همکاری بین المللی در تحقیق و توسعه واکسن نوآورانه و کمک به شنژن برای ساخت اولین مرکز نوآوری واکسن در کلاس جهانی در چین شد.

موسیو لوران بیلی، سفیر فرانسه در چین در مراسم افتتاحیه گفت: همکاری در زمینه بهداشت عمومی‌به ویژه همکاری در زمینه واکسن یکی از اولویت های توسعه روابط فرانسه و چین است.

 او گفت: "این مرکز بین المللی نوآوری واکسن که به تازگی افتتاح شده است، گفتگوی بیشتر بین صنایع مربوطه در منطقه خلیج بزرگ را ترویج می‌کند و همچنین به همکاری فرانسه و چین در زمینه بهداشت عمومی‌کمک می‌کند."

ایجاد بزرگترین خوشه صنعت خودروهای پیل سوختی چین در گواندونگ

بنا به اظهارات مقامات محلی، استان گوانگدونگ بیش از 300 شرکت انرژی هیدروژنی را جذب کرده که ارزش آن از 10 میلیارد یوان (1.57 میلیارد دلار) فراتر رفته است. بر اساس داده‌های منتشر شده در کنفرانس صنعت هیدروژن UNDP 2021 در شهر فوشان، این استان پیشتاز صنعت رو به رشد خودروهای پیل سوختی چین است و بزرگترین خوشه صنعت خودروهای پیل سوختی کشور را تشکیل داده است. گواندونگ پایگاه اصلی تولید خودرو در چین است و در طول سال‌ها تلاش کرده است تا صنعت خودروهای پیل سوختی سازگار با محیط زیست را توسعه دهد.

گواندونگ در حال حاضر دارای 39 ایستگاه هیدروژناسیون است در حالی که 10 ایستگاه دیگر در دست ساخت است و این استان از نظر تعداد ایستگاه در رتبه اول چین قرار دارد.

برگزاری نمایشگاه نوآوری و کارآفرینی چین سال 2021

نمایشگاه نوآوری و کارآفرینی چین (CIEF 2021) از تاریخ 19 لغایت 21 آذرماه 1400 (10-12 دامبر 2021) با موضوع "توانمندسازی چرخه‌های دوگانه و تسهیل توسعه جدید" توسط انجمن علم و فناوری چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، آکادمی علوم چین، آکادمی مهندسی چین، دولت استان گواندونگ و دولت گوانجو برگزار گردید. در مراسم افتتاحیه این رویداد مقامات دولتی، محققان موسسات تحقیقاتی، شرکت های با فناوری پیشرفته و دیپلمات های مقیم گوانجو در حضور داشتند. گو یونگ‌هانگ، حضوری سخنرانی کرد.

ژانگ یوژوو دبیر انجمن علم و فناوری چین که از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد اظهار داشت: " شش نمایشگاه CIIF از سال 2015 با موفقیت برگزار شده و این رویداد به یک پلت فرم مهم برای ایجاد یک محیط نوآورانه و ترویج یکپارچگی فناوری و اقتصاد تبدیل شده است". وی تاکید کرد: "ایجاد محیط آزاد، هدایت سرمایه، فناوری، استعدادها و سایر عناصر نوآورانه برای حرکت به سوی شرکت ها و کارخانجات ضروری است. انجمن علم و فناوری چین مایل به تعمیق همکاری استراتژیک با همه طرف‌ها است و به ارتقاء مرکز خدمات تبادل فناوری بین‌المللی گوانجو بمنظور ترویج نوآوری و کارآفرینی ادامه خواهد داد".

گوئو یونگ‌هانگ سرپرست شهرداری گوانجو نیز در سخنرانی خود اظهار داشت:" گوانجو به شدت در حال بهبود محیط فناوری و اکوسیستم مالی، اجرای دقیق‌ترین اقدامات حفاظت از مالکیت معنوی و ایجاد مرکز جهانی استعداد است. گوانجو باکیفیت ترین و کارآمدترین خدمات را ارائه داده و دستاوردهای نوآوری علمی و فناوری بیشتری را ترویج می‌کند".

همچنین، در مراسم افتتاحیه، لوح پایگاه ملی فراساحلی برای نوآوری و کارآفرینی استعدادهای خارج از کشور به ترتیب به منطقه توسعه اقتصادی و فناوری گوانجو و منطقه توسعه نانشا اعطا شد.

در این رویداد از دستورالعمل‌های صنعتی‌سازی دستاوردهای علم و فناوری گوانجو رونمایی، دفتر علم و فناوری گوانجو و دفتر استعدادهای درخشان شهرداری گوانجو افتتاح و سیاست‌های علم و فناوری مالی گوانجو و حمایت از شرکت‌های فناوری پیشرفته تبیین گردید.

همچنین اتحادیه سرمایه گذاری و تامین مالی در تحول دستاوردها CIEF را در این مراسم تاسیس گردید.

مساحت این نمایشگاه حدود 20 هزار مترمربع بود و در مجموع 20 بخش از جمله "کمربند-راه"، دستاوردهای دانشگاهی، نوآوری و دستاوردهای زیست محیطی ارائه شد. بیش از 160 نهاد سرمایه گذاری و موسسه مالی و بیش از 400 شرکت و موسسه علمی-تحقیقاتی و دانشگاه در نمایشگاه داخلی حضور داشتند.

حدود 300 پروژه در بخش "کمربند-راه" در مساحتی بالغ بر 1100 مترمربع به نمایش گذاشته شدند. در مجموع 137 شرکت از 28 کشور و منطقه از جمله روسیه، بریتانیا، اسپانیا، دانمارک، فرانسه، آلمان و اسرائیل به صورت آنلاین و حضوری در نمایشگاه شرکت کردند. در این رویداد بیش از 6 هزار پروژه  در زمینه زیست پزشکی، هوش مصنوعی، تولید هوشمند، رانندگی هوشمند، انرژی‌های جدید، مواد جدید و غیره به نمایش گذاشته شد که در این میان 214 محصول جدید و 174 فناوری جدید برای اولین بار رونمایی شدند.

بیش از 35 هزار بازدیدکننده بصورت حضوری و 3 میلیون نفر میز بصورت آنلاین از نمایشگاه بازدید نمودند.

در این رویداد سه روزه در مجموع 310 میلیون یوان (48.5 میلیون دلار) تراکنش مالی صورت پذیرفت و در مجموع 18 میلیارد یوان (2.8 میلیارد دلار) اعتبار بانکی به پروژه‌ها اختصاص یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما