معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۴

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید زعفران توسط یک شرکت قطری

شرکت دیرتنای قطر اعلام کرد به طور رسمی زعفران قطر را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت با هدف ایجاد بستری برای خرید عمومی در تلاش است تا جایگاه زعفران را به عنوان یک محصول قطری برای اولین بار در کشور قطر تقویت کند. جابر المنصوری مدیر اجرای شرکت دیرتنا گفت: اولین رونمایی از کشت زعفران لوکس در نوامبر سال گذشته صورت گرفت و این پس از انجام آزمایش ها و مطالعات طولانی انجام شد و افزود این  اولین مزرعه در قطر است که زعفران تولید می‌کند، این نوع از نباتات فقط در ایران، مغرب، افغانستان، اسپانیا و دیگر کشورها تولید می‌شود.

تحولات بخش کشاورزی قطر

وب سایت خبری روسی «delo» گزارشی را منتشر کرد که در آن از مشارکت سازمان سرمایه گذاری قطر در بزرگترین عملیات تأمین مالی یک شرکت نوپا در بخش کشاورزی، از طریق مشارکت در آخرین دور مالی شرکت انفارم آلمان که در چند سال گذشته موفق شد با پیشی گرفتن از بسیاری از رقبای خود در زمینه کشاورزی به اولین شرکت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تبدیل شود، خبر داد. این وب سایت اشاره کرد: صندوق راهبردی قطر ممکن است در آخرین دور تأمین مالی بدون اشاره به ارزش مالی که به این پروژه پمپاژ کرده است، در مقایسه با سایر سرمایه گذاران به رهبری‌ هاناکو، اتومیکو، لاتروک و بونیر بیشترین مشارکت را داشته باشد. گزارش این وب سایت تأکید می‌کند که سرمایه گذاری قطری‌ها در این شرکت آلمانی پس از مطالعه طولانی توسط مسئولان آن صورت گرفته است و این شرکت آلمانی یکی از فعال ترین شرکت های کشاورزی در قاره اروپا محسوب می‌شود به ویژه از نظر توسعه تکنیک ها و مکانیسم های کشاورزی، با تکیه بر انواع مدرن، از هیدروپونیک گرفته تا انواع افقی و عمودی که آنها را واجدشرایط ایفای نقش موثر در بازار موادغذایی در قاره کهن در مرحله بعدی می‌کند.

حمل و نقل هوایی قطر

شرکت هواپیماهای قطر، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، از دریافت سه فروند هواپیمای جدید از نوع گلف استریم (G650ER) خبر داد، بنابراین، با ناوگانی متشکل از 11 هواپیما از این نوع، جایگاه پیشرو خود را به عنوان بزرگترین مالک و اپراتور این هواپیمای فوق مدرن مجددا تأکید می‌کند. این سه هواپیمای جدید در پروازهای راهبردی دور بُرد این شرکت به آفریقا، قاره آمریکا، منطقه آسیا ـ اقیانوسیه و اروپا فعالیت خواهند کرد.     

شرکت قطر ایرویز از 12 تا 18 دسامبر، برای سفر از تاریخ 26 دسامبر 2021 تا 15 ژوئن 2022، به مناسبت جشن ملی قطر، تخفیف های انحصاری تا 35 درصد را بر روی قیمت بلیت ها به بیش از 140 مقصد در سراسر جهان را اعلام کرد.       

 

مبادلات تجاری خارجی قطر

ارزش مازاد تجاری قطر با ژاپن در نوامبر 2021 به میزان 77.5 درصد به صورت سالانه افزایش یافت. بر اساس گزارش ماهانه وزارت دارایی ژاپن، قطر در ماه گذشته سالجاری 95.12 میلیارد ین، حدود 835.61 میلیون دلار، مازاد تجاری با ژاپن ثبت کرد در حالی که در سال 2020 بالغ بر 470.86 میلیون دلار بوده است.     

سرمایه گذاری خارجی قطر

- قطر به شرکت انگلیسی رولز رویس در پروژه ای برای توسعه نیروگاه‌های هسته ای کوچک برای تولید برق پیوست که یکی از آنها می‌تواند نیاز انرژی حدود یک میلیون خانه با انتشار کربن کم را تأمین کند. سازمان سرمایه گذاری قطر اعلام کرد که 85 میلیون پوند استرلینگ ( 112.12 میلیون دلار)، در ازای 10 درصد از سهام پروژه تحت حمایت دولت بریتانیا سرمایه گذاری خواهد کرد و به رولز رویس و بی. ان. اف ریسورسز انگلیس و اکسلون جنریشن انگلیس خواهد پیوست.

سرمایه گذاری خارجی در انرژی قطر

شرکت انرژی قطر با شرکت شل دو قرارداد اکتشاف در دو بلوک فراساحلی در سواحل مصر در دریای سرخ امضا کرد. بر اساس این قرارداد که مشروط به تأییدات معمول مقامات دولتی مصر است، انرژی قطر 17 درصد از سهام هر یک از بلوک های اکتشافی 3 و 4 را در اختیار خواهد داشت. مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت انرژی قطر در این زمینه از امضای این قرارداد ابراز خوشحالی و آن را یک قرارداد مهم یاد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما