معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برگزاری جشن محصول در ترکمنستان

به مناسبت پایان برداشت محصولات کشاورزی در ترکمنستان ، جشنی در این کشور برگزار شد که امسال این جشن تحت عنوان « جمع بندی سال کشاورزی و زحمات کشاورزان، نمادی از حاصلخیزی سرزمین ترکمن، فراوانی سفره‌ها » گرامی داشته شد. این جشن نشان دهنده احترام به ارزش ها و سنت های معنوی مردم ترکمن، همبستگی و سخت کوشی آنهاست.

با افزایش سیستماتیک کارایی تولید محصولات کشاورزی، ترکمنستان تحت رهبری رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف به کشوری دارای کشاورزی پیشرفته تبدیل شده است. امسال که با شعار " ترکمنستان:  میهن صلح و اعتماد "، سپری می‌شود، با دستاوردهای عظیمی همراه است. پنبه کاران ترکمنستان با انجام موفقیت آمیز تعهدات خود، بیش از یک میلیون و 250 هزار تن " طلای سفید (پنبه)" مرغوب برداشت کرده اند. کشاورزان غلات ترکمنی نیز با تحویل بیش از یک میلیون و 400 هزار تن گندم به سیلوهای دولتی ، با افتخار از عهده انجام برنامه دولتی امسال بر آمده اند.

تولیدکنندگان میوه و سبزیجات و خربزه نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته‌اند. همه اینها نتیجه اجرای اصلاحات رئیس جمهور ترکمنستان در مجتمع کشت و صنعت و برنامه تحول روستاها، تقویت تولیدات کشاورزی، کاشت انواع پنبه و غلات سازگار با ویژگی‌های آب و هوایی مناطق کشور و بکارگیری فناوری‌های نوین کشاورزی است.  

لازم به ذکر است که از زمین‌های زراعی انجمن‌های کشاورزی برای کشت گندم، پنبه و سایر محصولات مشروط به تحویل به سیلوهای دولت استفاده می‌شود و همچنین در حاشیه‌های آن سبزیجات، خربزه، سیب زمینی، انگور و درختان میوه کاشت می‌شود. منابع مالی قابل توجهی نیز برای آبیاری و احیای زمین‌های کشاورزی و نوسازی پارک های فنی مجتمع های کشت و صنعت کشور ، اختصاص می یابد.

در این جشن، مراسم اهدای جوایز به برترین دهقان‌ها، رانندگان ماشین آلات کشاورزی، متخصصان کشاورزی، پرورش دهندگان نباتات و افراد دیگری که سهم شایسته‌ای در توسعه مجموعه کشت و صنعت های کشور دارند، برگزار شده است. در این جشن به پیشگامان صنعت کشاورزی که در سال جاری به بالاترین شاخص‌ها دست یافتند، بر اساس فرمان قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، جوایز دولتی اعطاء شد.

عبور مبادلات تجاری خارجی ترکمنستان از 9 میلیارد دلار در هشت ماهه نخست سال 2021

رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان آقای رحیم‌بردی جباروف در سخنانی اظهار داشت : "حجم مبادلات تجاری خارجی ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت اوت سال 2021 برابر با 9 میلیارد و 192 میلیون دلار بوده که از این میزان 5 میلیارد و 472 میلیون دلار سهم صادرات و 3 میلیارد و 720 میلیون دلار آن، سهم واردات بوده است " .

آقای جباروف همچنین افزود: " بدهی‌های خارجی ترکمنستان از 11 درصد مجموع تولید ناخالص داخلی کشور فراتر نمی‌رود و تسویه حساب‌های مربوط به بدهی‌های کشور سر موعد مقرر ، انجام شده و حتی در دوران پاندمی نیز این بدهی‌ها به موقع پرداخت گردیه ‌است" . وی به این نکته نیز اشاره نمود که کشورهای ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، آلمان و آمریکا جایگاه نخست را در فهرست سرمایه گذاری در ترکمنستان دارند.

بنا بر اظهارات آقای جباروف، بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان تنها در سال 2021 تعداد 5 قرارداد به ارزشی معادل 236 میلیون دلار با سازمان‌های مالی منعقد نموده است که این منابع صرف بخش‌های انرژی سبز، کشاورزی، شیمی، حمل و نقل و طرح‌های شرکت‌های خرد و متوسط بخش خصوصی کشور می‌شوند.

افزایش میزان تولیدات دامی در استان لباب

در مراکز دامپروری استان لباب از ابتدای سال جاری تا کنون 118/6هزار تن گوشت تولید شده که نرخ رشد آن در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته برابر با 100/6 درصد می‌باشد . علاوه بر آن، 522/8هزار تن شیر، 199 میلیون تخم مرغ و 268/7 تن مربا تولید شده است.

در سال‌های اخیر بخش خصوصی جایگاه مهمی را در اقتصاد ترکمنستان به خود اختصاص داده و در بازه زمانی 10 ماهه نخست سال جاری 117 هزار تن گوشت، 521 هزار تن شیر، 194/3میلیون تخم مرغ و 268/1 تن مربا از آمار فوق را بخش خصوصی تولید نموده است.

تولید صنعتی منابع جدید هیدروکربنی در میدان «Uzynada»

در میدان Uzynada واقع در جنوب غربی ترکمنستان، در حین حفاری چاه اکتشافی صنعتی، منابع مهمی از  هیدروکربن‌ها نیز به دست آمده است. روزنامه الکترونیکی مجتمع نفت و گاز ترکمنستان روز جمعه گزارش داد: " بر اساس برآوردهای اولیه، بهره‌وری روزانه این چاه 120 هزار مترمکعب گاز طبیعی و بیش از 105 تن میعانات نفتی خواهد بود ".

گزارش شده که این مخزن در عمق 6860 متری یافت شده و اکتشاف آن توسط متخصصان گروه تحقیقاتی Lebapnebitgözleg وابسته به کنسرن دولتی Türkmengeologia انجام شده است. این روزنامه همچنین گزارش نموده است که در این مکان چاه دیگری در عمق 7600 متری حفاری می‌شود که عمیق ترین چاه در ترکمنستان خواهد بود. پیش از این در تیرماه سال جاری، در نتیجه حفر چاه‌های جدید در میدان مالای، جریان گاز صنعتی با دبی بیش از 400 هزار مترمکعب در روز به دست آمد. شایان ذکر است که چاه جدید به افزایش صادرات گاز ترکمنستان کمک خواهد کرد.

میزان صادرات  بنزین ترکمنستان به ازبکستان در 9 ماهه نخست سال 2021

کمیته دولتی آمار ازبکستان اعلام کرد که ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت سپتامبر سال 2021 مجموعاً 126/8 میلیون لیتر بنزین به ازبکستان صادر نموده است. در حال حاضر ترکمنستان پس از روسیه دومین تأمین کننده بزرگ سوخت این کشور محسوب می‌گردد .

در بازه زمانی 9 ماهه نخست سال جاری در زمینه صادرات سوخت به ازبکستان، روسیه با 140/5میلیون لیتر رتبه نخست را داشته و پس از ترکمنستان کشورهای قزاقستان با 16 میلیون لیتر و عراق با 3/6 میلیون لیتر رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

صادرات سوخت هواپیما از ترکمنستان به گرجستان

آژانس خبری «Report» آذربایجان در گزارشی اعلام کرد که ترکمنستان در بازه زمانی ده ماهه نخست سال جاری با صادرات 54 هزار و 900 تن سوخت هواپیما به گرجستان، به یکی از صادر کنندگان اصلی سوخت به این کشور تبدیل شده است . گرجستان در بازه زمانی مذکور مجموعاً 73/5هزار تن سوخت هواپیما واردات نموده و این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 54/7 درصد افزایش داشته است.

در مدت زمانی مذکور در زمینه صادرات سوخت هواپیما به گرجستان، کشورهای آذربایجان و ایتالیا هر کدام به ترتیب با صادرات 12 هزار تن و 10 هزار و 500 تن سوخت، پس از ترکمنستان ، رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال جاری مجموعاً 122/6 هزار تن سوخت اعم از بنزین و گازوئیل به گرجستان صادر نموده است. این شاخص 23 درصد از مجموع واردات سوخت بنزین و دیزل گرجستان در بازه زمانی مذکور می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما