معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۲- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 اتیوپی طی 4 ماه گذشته بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است

خانم "لِلیسه نِمِن" رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی روز شنبه 13 آذر گفت؛ 54 سرمایه گذاری مستقیم خارجی[1] به ارزش 1 میلیارد و 70 میلیون دلار طی چهار ماه گذشته در اتیوپی انجام شده است. او اظهار داشت؛ در سرمایه گذاری‌های صورت گرفته، 33 سرمایه گذاری در بخش تولید و 21  سرمایه گذاری در بخش خدمات مشغول خواهند شد که عمدتا چینی هستند. وی با ابراز تعهد کمیسیون برای حمایت از سرمایه گذاران، خاطرنشان کرد: کمیسیون یک ساختار نهادی برای حل سریع مشکلاتی که سرمایه گذاران با آن مواجه هستند، ایجاد کرده است.

اجرای آزمایشی نسل پنجم[2] اینترنت همراه برای اولین بار در اتیوپی راه اندازی می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات اتیوپی روز دوشنبه 15 آذر 1400 اعلام کرد؛ آماده اجرای آزمایشی نسل پنجم اینترنت همراه برای اولین بار در کشور است که انتظار می رود هفته آینده در محدوده فرودگاه بین المللی آدیس آبابا و دفتر مرکزی آن شرکت راه اندازی شود. گفتنی است؛ شرکت مخابراتی دولتی اتیوپی برای اجرای نسل پنجم اینترنت همراه از فناوری شرکت چینی هواوی برای ارائه خدمات استفاده کرده است.

اتیوپی در یک ماه اخیر 311 میلیون دلار از محل صادرات درامد کسب کرده است

وزارت تجارت و صنعت اتیوپی روز سه شنبه 16 آذر اعلام کرد؛ 311.5 میلیون دلار درآمد از محل صادرات در ماه اکتبر 2021 برای کشور به دست آمده است. این مقدار 86.8 درصد از هدف 358.9 میلیون دلاری تعیین شده برای دوره مزبور بوده است. بخش کشاورزی با 206 میلیون دلار سهم اول صادرات را به خود اختصاص داد و پس از آن بخش صنعت با 58.5 میلیون دلار قرار گرفت. اتیوپی در ماه اکتبر همچنین حدود 8 میلیون دلار از صادرات برق به کشورهای همسایه درآمد داشته است.شایان ذکر است؛ اتیوپی به دنبال یافتن بازارهای جدید در عرصه بین المللی برای عرضه محصولات تولیدی خود است تا از این طریق بتواند خلاء به وجود آمده به دلیل عدم دسترسی به بازار آمریکا را که از طریق اخراج از قانون آگوا به آدیس آبابا تحمیل شد را پر نماید.

 فرآورده‌های نفتی برای دومین بار در سال جاری در اتیوپی گران شدند

وزارت تجارت و صنعت اتیوپی اعلام کرد؛ از روز جمعه 19 آذر 1400 قیمت‌های خرده‌فروشی سوخت با نرخ جدید اعمال می‌شود. سخنگوی آن وزارتخانه افزود؛ با وجود افزایش مداوم قیمت جهانی سوخت، صندوق سوخت اتیوپی سعی کرده است که قیمت سوخت را ثابت نگه دارد اما قیمت نسبتاً پایین‌تر سوخت در اتیوپی در مقایسه با کشورهای همسایه دلیلی قاچاق سوخت بوده است و هدف از تعدیل قیمت نیز رفع آن پدیده است.در نرخ جدید، قیمت یک لیتر بنزین با افزایش 23 درصدی به 32 بیر (نیم دلار) و قیمت گازوئیل نیز با افزایش 24 درصدی به 29 بیر رسیده است.

 شرکت برق اتیوپی قراردادی با شرکت جنرال الکتریک فرانسه و شرکت چینی سینوهیدرو برای ایجاد یک مرکز ملی کنترل برق امضا کرد

آن قرارداد که روز جمعه 19 آذر 1400 میان نمایندگان شرکت های مزبور به امضاء رسید، شامل ساخت دو مرکز ملی کنترل برق و همچنین ایجاد ایستگاه‌های توزیع برق است.

تکمیل پروژه سه سال طول می‌کشد و 160 میلیون دلار بودجه برای آن در نظر گرفته شده است. یک سوم هزینه‌های آن پروژه توسط برق اتیوپی و بقیه توسط آژانس توسعه فرانسه، تامین مالی می‌شود.

[1]- FDI

[2] - G5

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما