معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

برازاویل و کینشازا توافقنامه همکاری انرژی امضا کردند

توافقنامه همکاری در رابطه با اجرای پروژه «حلقه دوستی انرژی»، متنی است که در 6 دسامبر بین جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو در پایان دیدار دنیس ساسو انگوسو و فلیکس آنتوان تشیسکدی چیلومبو در برازاویل امضا شد.این توافقنامه که در 9 ماده تنظیم شده است. روابط، همکاری و یکپارچگی موجود بین دو کشور در چهارچوب سازمان‌های زیرمنطقه ای، منطقه‌ای و بین المللی که دو کشور بخشی از آنها هستند را به عنوان فرصتی برای توسعه این پروژه که هدف آن است، برجسته می‌کند. به ویژه برای اطمینان از اتصال شبکه‌های الکتریکی دو کشور. در عمل، این اتصال اینگا-کینشازا در جمهوری دموکراتیک کنگو و نیروگاه برازاویل-پوینت-نوآر در جمهوری کنگو را به یکدیگر متصل می‌کند و مزایایی برای طرف‌های قرارداد در تأمین مناطق صنعتی آن‌ها خواهد داشت. در بیانیه‌ای مشترک، دو رهبر از همتایان خود از آفریقای مرکزی دعوت کردند تا در تلاش‌های خود برای یکپارچگی زیرمنطقه ای در زمینه انرژی به آن‌ها بپیوندند.

برگزاری نمایشگاه کشاورزی، دامپروری، ماهیگیری و جنگلداری در کینشازا

آقای اوژن بوکوپولو (Eugene Bokopolo) رییس نمایشگاه بین‌المللی کینشازا (FIKIN) 7 دسامبر 2021 (16 آذر 1400) اعلام کرد سومین نمایشگاه  کشاورزی، دامپروری، ماهیگیری و جنگلداری (SAPEF) طی روزهای 18 دسامبر 2021 لغایت 5 ژانویه 2021 در کینشازا برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد برگزاری این نمایشگاه علاوه بر همراهی با تلاش‌های رییس جمهور در برنامه مبارزه با ناامنی غذایی، دو هدف امکان دسترسی شهروندان پایتخت به تهیه مایحتاج خود با قیمت رقابتی و همچنین ارزش بخشیدن به محصولات غذایی کنگویی در بخش‌های فوق الذکر را دنبال می‌کند.وی افزود رویداد مذکور این مزیت را دارد که تمام فعالین در بخش کشاورزی و مشتقات آن دقیقاً از مرحله تولید تا فرآوری محصولات برای ارزش افزوده، آنطور که دولت می‌خواهد، گردهم آمده و با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

جمهوری کنگو برازاویل

تکیه بر منابع جنگلی برای تنوع بخشیدن به اقتصادها

موضوع تحول صنعتی محور گفتگوهای سی و هفتمین جلسه کمیته بین دولتی کشورهای مرکز آفریقا است که در 6 دسامبر در برازاویل افتتاح شد. مقامات ارشد و کارشناسان زیر منطقه تلاش خواهند کرد تا مدل اقتصادی متنوع‌تر و انعطاف پذیرتری ارائه دهند.

نشست کشورهای ECCAS (جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا) که توسط دولت کنگو و کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (ECA) سازماندهی شده است، به چالش‌های تنوع اقتصادی در یک منطقه فرعی می‌پردازد. ورا سونگوه، دبیر اجرایی ECA گفت، شرکت کنندگان در طی پنج روز توصیه‌هایی را در مورد راه‌های عملی برای تقویت درک و تسریع در تنوع اقتصادی در منطقه فرعی به منظور بهترین شرایط برای صنعتی شدن و مشارکت فعالان جامعه مدنی ارائه خواهند کرد. علی رغم پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های اخیر در آفریقا، اقتصادهای این منطقه فرعی هم چنان شکننده و وابسته به درآمدهای حاصل از مواد خام (نفت و معدن) هستند. کمیسیون ECCAS توسعه منابع جنگلی و هیدروگرافی را پیشنهاد کرده است. برای این منظور، Honoré Tabuna کمیسر محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی و توسعه روستایی کمیسیون ECCAS، از پروژه طراحی یک برنامه توسعه اقتصاد سبز صحبت و تاکید کرد: "ما باید جنگل‌های غنی و منابع هیدروگرافی موجود در زیر منطقه را توسعه دهیم. کشورها باید به سرعت نتایج را در نظر بگیرند تا برنامه تنوع اقتصادی ایجاد کنند.

 چین آماده است تا مبادلات با کنگو را تشدید کند

دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو در 5 دسامبر در برازاویل با یانگ جیچی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون روابط خارجی دیدار کرد. طرف چینی تاکید کرد که تحت علاقه و هدایت سران دو کشور، مشارکت استراتژیک جامع چین و کنگو انجام شده است. او ادامه داد: چین مایل است مبادلات در سطح بالا را با کنگو افزایش دهد و همکاری‌های عمل گرایانه در زمینه‌ ساخت زیرساخت‌ها، پارک‌های صنعتی و غیره را تقویت نماید.

Rosatom محورهایی را برای توسعه بخش دیجیتال  ارائه می‌دهد

لئون ژوست ایبومبو وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال جمهوری کنگو در تاریخ 8 دسامبر در برازاویل با هیاتی از شرکت روسی "روس اتم" به سرپرستی گوئورگی چپیک سفیر روسیه در کنگو، دیدار کرد. دو طرف در مورد امکان همکاری در بخش دیجیتال و ایجاد مرکز داده در کنگو توسط شرکت Rosatom تبادل نظر کردند. ایبومبو وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال جمهوری کنگو اظهار داشت کنگو از روسیه انتظار دارد ارزش افزوده، تخصص، ظرفیت سازی و هم چنین تخصص در مورد اقتصاد دیجیتالی ارائه دهد.

 همکاری کنگو-ژاپن؛ افتتاح دفتر Jica در چشم انداز همکاری‌ها

 در جریان دیدار و گفتگوی دنیس کریستل ساسو انگوسو وزیر همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت عمومی-خصوصی کنگو و کازونائو شیباتا نماینده مقیم جایکا ،موضوع نیاز به ایجاد دفتر آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جیکا) در کنگو و تقویت همکاری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت. طرفین در این دیدار، دلیل اصلی پایین بودن سطح همکاری‌های دو کشور را عدم وجود دفتر محلی جایکا در جمهوری کنگو دانستند و در مورد کمک به ماهی گیری در Pointe-Noire ، ترویج کشاورزی و اجرای پروژه‌های زیربنایی پیش بینی شده در زمینه تعمیر و نگهداری جاده‌ها و برق گفتگو کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما