معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی، عمده استان‌های ماری و لباب در نیمه اول آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شرکت ترکمن در استان ماری بیش از 8 میلیون جفت کفش تولید کرده است.

 زمان انتشار خبر: 1400.9.1

          خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی ترکمن "گرچک" که در دوخت کفش تخصص دارد، تولید خود را افزایش داده است. رسانه‌های رسمی ترکمنستان روز شنبه گزارش دادند که این شرکت در مقایسه با سال گذشته میلادی 30 درصد بیشتر، بیش از 8 میلیون جفت کفش، تولید کرده است.

طبق گزارش ها، شرکت خصوصی در ماری تولید کفش هایی متشکل از مواد مصنوعی و سازگار با محیط زیست را راه اندازی کرده است. در حال حاضر، این شرکت در تولید بیش از 650 نوع کفش برای تمام فصول، همچنین انواع دمپایی برای کودکان، مردان و زنان، کفش های ورزشی، چکمه‌های پلاستیکی تسلط یافته است. علاوه بر این، کیف مدرسه و غیره در این شرکت، تولید می‌شود.

کفاش ها از چرم مصنوعی، نخ با رنگ های مختلف، پلی اورتان، پلی وینیل کلراید به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند. ظرفیت این شرکت، امکان تولید بیش از 19 میلیون جفت کفش در سال را فراهم می نماید.

"گرچک" هفت کارگاه دارد. اخیراً بخش جدیدی برای ساخت جواهرات و گلدوزی به منظور طراحی روی کفش زنانه در آن تأسیس شده است. رسانه‌ها گزارش دادند که بعلاوه، در آغاز سال آینده، این شرکت سه خط تولید کفش دیگر را راه اندازی خواهد کرد که در نظر دارد 100 تا 150 نوع محصول جدید تولید نماید.

شرکت خصوصی "گرچک" در سال 2015 میلادی تأسیس شده است. بیش از 500 کارمند در آن مشغول به فعالیت می‌باشند. خاطر نشان می‌گردد که محصولات این شرکت نه تنها در بازار داخلی مورد تقاضا است، بلکه کفش های ماری به کشورهایی مانند قرقیزستان و افغانستان صادر می‌شود.

علاوه بر این در حال حاضر، با مذاکرات به عمل آمده این شرکت در نظر دارد، محصولات خود را به کشور قزاقستان نیز صادر نماید.

https://business.com.tm/ru/post/7883/turkmenskoe-predpriyatie-

 "آن دوگان" در نظر دارد تولید سبزیجات و تره بار را افزایش دهد.

 زمان انتشار خبر: 1400.9.1

 خبرگزاری ترکمن پورتال: یکی از تولیدکنندگان پیشرو کشاورزی در ترکمنستان، شرکت خصوصی "آن دوگان"، چندین پروژه بزرگ را با هدف افزایش کشت سبزیجات و تره بار اجرا می‌کند.

مجتمع گلخانه ای جدید و انبارهایی برای نگهداری محصولات میوه و سبزیجات در قلمرو دهستان "تازه دورموش" در حومه بایرمعلی استان ماری در حال ساخت است. قرار است تجهیزات مدرن در گلخانه‌ها برای تغذیه و آبیاری خودکار گیاهان، تنظیم درجه روشنایی، دما و رطوبت در اتاق نصب شود.

لازم به ذکر است که شرکت خصوصی "آن دوگان" در تأمین محصولات میوه و سبزیجات تازه و سازگار با محیط زیست به بازار داخلی ترکمنستان مشغول است. سبزیجات و تره بار ترکمنی "آن دوگان" در خارج از کشور نیز تقاضای زیادی دارد. امروزه این شرکت، محصولات خود را به کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه عرضه می‌کند. جغرافیای عرضه صادرات به طور فعال در حال گسترش است.

 https://turkmenportal.com/blog/41859/on-dogan-

 دامداران استان لباب، برای سپری کردن فصل زمستان دام آماده شدند.

 زمان انتشار خبر: 1400.9.11

سایت استانداری لباب: دامداران استان لباب با آمادگی به استقبال زمستان، می روند، و گاوها را به واحدهای از پیش آماده شده می‌برند تا زمستان را در آنجا به سر ببرند. در مراتع حدود 300 آغل دام وجود دارد. ذخیره علوفه نشان می دهد که مقدمات سپری نمودن زمستان برای دام ها از قبل فراهم شده است.

در سال جاری میلادی 14 هزار تن ذخایر خوراک در استان تهیه شده است. شش واحد دامداری در استان وجود دارد که در هر یک، تیم های تهیه علوفه ایجاد شده است. آنها با تلاش خود علف های مزرعه را جمع آوری نمودند و کاه، گندم و برنج تهیه کردند. برداشت خوبی هم از جو داشتند.

https://lebap.gov.tm/news/lebap-welayatynyn-maldarlary-

کارآفرینان استان لباب، کالاهای خود را به ارزش بیش از 9 میلیون و 300 هزار دلار صادر کردند.

 زمان انتشار خبر: 1400.9.15

سایت استانداری لباب: کارآفرینان استان لباب در یازده ماه سال جاری میلادی بیش از 9 میلیون و 317 هزار دلار کالا صادر کردند.

لیست محصولات صادراتی شامل: ایزوگام، باتری، کیسه‌های پلی پروپیلن، الیاف احیا شده، الیاف کتان، مخلوط مایع صنعتی، ماستیک قیر مایع، الیاف پنبه پریما و غیره می‌باشد. محصولات مذکور، با نام تجاری "ساخت ترکمنستان" به کشورهای ترکیه، ازبکستان، بلاروس، افغانستان، گرجستان، چین و آذربایجان ارسال شد.

https://lebap.gov.tm/news/lebap-welayatynyn-

 نرخ رشد تولید گاز مایع به حدود 102 درصد رسید.

 زمان انتشار خبر: 1400.9.15

 خبرگزاری جیحون نیوز: به نقل از روزنامه "ترکمن گوندوگاری": از ابتدای سال میلادی تاکنون، بخش تولید گاز مایع لباب بیش از 92.5 هزار تن گاز مایع تولید کرده است. در نتیجه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی نرخ رشد 101.9 درصدی حاصل شد که بیش از 83 هزار تن از این محصولات صادر گردید.

همچنین بیش از 73 هزار تن میعانات گازی تولید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 120.8 درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که این امر، امکان بهبود چشمگیر تأمین مواد اولیه پالایشگاه نفت سیدی را فراهم نموده است.

 https://jeyhun.news/tempy-rosta-po-proizvodstvu-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما