معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 62 میلیون و 433 هزار دلار بالغ شد. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، سوئیس، روسیه، ترکیه، افغانستان، هنگ کنگ، مالت و پاناما محصولاتی از قبیل سوخت هواپیما، روغن پایه، قیر و پلی پروپیلن تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. نمایندگان تجاری کشور سنگاپور نیز محصول گوگرد فنی را خریداری کردند.

ضمنا تجاری از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، قرقیزستان و افغانستان محصولاتی همچون پارچه‌های رنگی و پرزدار ژاکارد، شیشه‌های فلوت و نخ را خریداری نمودند. نمایندگان تجاری از کشورهای امارات متحده عربی و قزاقستان نیز محصول نخ را به ارزشی معادل 12 میلیون و 48 هزار منات خریداری کردند. در هفته گذشته در مجموع بالغ بر 43 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

راه اندازی خط تولید انواع جدیدی از سنگ فرش‌ها در استان داش آغوز

کارخانه کاشی سازی واقع در شهر داش آغوز تولید چهار نوع از سنگ فرش‌های جدید را آغاز نموده است. این محصولات جدید با نام‌های «Türkmen göl»، «Samarkand»، «Korund» و «Şewrolet» در حیاط ساختمان‌ها، پارک‌ها و پیاده‌روها استفاده می‌شوند. از دیگر محصولات این کارخانه می‌توان به سنگ پله‌های تولید شده در این کارخانه اشاره نمود.

این کارخانه خصوصی متعلق به اعضاء اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بوده و بیش از 10 نوع کاشی تولید می‌نماید. ظرفیت تولید سالانه کاشی آن نیز برابر با 30 هزار متربع می‌باشد.

برداشت محصول چغندر قند در ترکمنستان

عملیات برداشت چغندر قند در ترکمنستان آغاز شده و انتظار می‌رود مجموعاً 224 هزار تن از این محصول به شرکت سهامی عام  « ماری شکر » تنها کارخانه فراوری چغندر قند تحویل شود. در سال جاری در 10 منطقه از استان مرو مجموعاً 14 هزار و 900 هکتار چغندر قند کاشت شده که 5 هزار هکتار از این اراضی مربوط به منطقه قره قوم و 200 هکتار آن نیز مربوطه به بخش تخته بازار می‌باشد.

عملیات برداشت چغندر قند مجموعاً در زمینی به مساحت سه هزار هکتار در بخش‌های سردار، برکت، اسن‌قلی، اترک و مختومقلی استان بالکان آغاز شده است. محصول کنونی به عنوان کشت دوم اراضی بعد از برداشت محصول گندم می‌باشد. در حال حاضر عملیات احداث یک کارخانه فراوری چغندر قند دیگر نیز در حال انجام بوده و با بهره برداری از آن امکان گسترش اراضی تحت کشت چغندر قند و کاهش بهای شکر فراهم خواهد شد.

پیش بینی افزایش 4/17 درصدی میزان تولید برق ترکمنستان تا 4 سال آینده

میزان تولید برق ترکمنستان در سال 2025 در مقایسه با سال 2019 به میزان 17/4 درصد افزایش خواهد یافت. در بازه زمانی سال‌های 2019 الی 2025 افزایش 8/7 درصدی صادرات برق و رساندن آن به 3/6میلیارد کیلووات ساعت مد نظر گرفته شده است.

افزایش 17/4درصدی میزان تولید برق ترکمنستان تا سال 2025 نسبت به سال 2019 در چارچوب " برنامه توسعه مجموعه ساخت و ساز و انرژی ترکمنستان برای سال‌های 2019 الی 2025 " و بر اساس بستر‌های جدید تولید کننده انرژی برق میسر خواهد شد.

برنامه تولید هیدروژن در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی

مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی واقع در استان بالکان در نظر دارد تا دستگاه‌های خط تولید هیدروژن نصب نماید. مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در سال 1943 تأسیس شده و در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین پالایشگاه‌ها در آسیای میانه و منطقه دریای خزر می‌باشد.

این مجموعه با فراوری کندنسات نفت و گاز، انواع محصولات نفتی و پتروشیمی از جمله پلی پروپیلن و گاز مایع تولید می‌نماید و محصولات خود را به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌دارد.

حفظ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به میزان 2/6 درصد در ترکمنستان

سردار بردی محمدوف ، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در گزارشی که به ریاست محترم جمهوری ، ارائه نمود ، تاکید کرد که : " نرخ رشد مجموع تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال 2021 برابر با 6/2 درصد بوده است " .

مشارالیه در گزارش خود اعلام کرده است که : " میزان محصولات تولید شده در بازه زمانی مذکور در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 6/1 درصد افزایش یافته است. میزان مبادلات کالاهای خرد نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به میزان 16/5درصد افزایش داشته و شاخص‌های مبادلات تجاری خارجی نیز افزایش 14/6درصدی را نشان می‌دهند ". شایان ذکر است که در بازه زمانی مذکور بخش درآمد بودجه‌ای دولت برابر با 108/3 درصد و بخش هزینه بودجه‌ای دولت نیز برابر با 96/1 درصد گزارش شده است. علاوه بر آن، میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده نیز برابر با 22/7 میلیارد منات بوده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما