معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفته دوم آذرماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فوربس برادران دوموشیف را به عنوان اولین میلیاردرهای بلغارستان معرفی کرد

"با اولین میلیاردرهای بلغارستانی آشنا شوید که یک شرکت جهانی بهداشت حیوانات از صوفیه تا نبراسکا ایجاد کردند"،  این عنوان مقاله ای  در نشریه تجاری فوربس در مورد برادران کریل و گئورگی دوموشیوی است که در مورد اولین گام های این دو در کارآفرینی، از سرمایه گذاری‌های موفق در طول سال ها و توسعه شرکت های بزرگ در مقیاس بلغارستان، مانند "BMF Shipping" و "Huvepharma" و همچنین موفق ترین تیم فوتبال این کشور می‌باشد.

https://www.economic.bg/bg/a/view/forbes-objavi-bratja-domuschievi-za-pyrvite-miliarderi-v-bylgarija

 

کاهش قیمت وام مسکن ادامه دارد.

وام های مسکن ارائه شده توسط بانک های بلغارستان به کاهش قیمت ادامه می دهند و متوسط نرخ های بهره تا 16 اکتبر کاهش می یابد. کاهش آنها یک انگیزه اضافی برای درخواست وام است که در همان ماه حدود 200 میلیون BGN به مجموع 13.7 میلیارد BGN هزینه خواهد داشت.

https://www.economic.bg/bg/a/view/jilishtnite-krediti-prodyljavat-da-poevtinjavat

 

BDZ دو لوکوموتیو جدید دیگر دریافت کرد

BDZ دو لوکوموتیو جدید را تحت قرارداد با زیمنس ترون دریافت کرد. ماشین آلات یک ماه زودتر می رسند و توسط شرکت راه آهن دولتی ابلاغ می‌شود و در برنامه ترافیکی قرار می‌گیرند. کل تقاضا برای 15 لوکوموتیو rmartron بود. ابتدا 10 دستگاه در سال 2020 به ارزش 55 میلیون BGN بدون مالیات بر ارزش افزوده سفارش داده شد. بعداً با ضمیمه ای به قرارداد، راه آهن دولتی 5 دستگاه دیگر به ارزش 27 میلیون BGN بدون مالیات بر ارزش افزوده ارسال کرد.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bdj-poluchi-oshte-dva-novi-lokomotiva

 

در 95 درصد از مکان‌های صوفیه دیگر مسکن برای افراد با درآمد پایین در دسترس نیست

مسکن در صوفیه به دلیل افزایش روزافزون قیمت ها به طور فزاینده ای برای خانوارهایی با درآمد پایین غیرقابل دسترس می‌شود. بنابراین، در پایتخت، مسکن مقرون به صرفه تنها در 4 درصد از مکان‌ها، نسبتاً غیرقابل دسترس - در 12 درصد، به شدت غیرقابل دسترس - با 38 درصد و اکثراً غیرقابل دسترس - 46 درصد یافت می‌شود. این را گزارش بزرگترین بانک بلغارستان، UniCredit Bulbank از بازار مسکن در شهرهای بزرگ این کشور عنوان می‌کند.

https://www.economic.bg/bg/a/view/jilishtata-veche-sa-nedostypni-v-nad-95-ot-lokaciite-v-sofija

 

 

بلغارستان در سال 2022 ، 140 میلیون یورو برای مبارزه با همه گیری دریافت می‌کند

کمیسیون اروپا توزیع بودجه REACT-EU را برای سال 2022 منتشر کرده است. حدود 11 میلیارد یورو (با قیمت های فعلی) در حال حاضر برای برنامه ریزی سیاست انسجام در همه 27 کشور عضو موجود است. این بودجه مکمل تقریباً 40 میلیارد یوروی ارائه شده در سال 2021 است.

https://www.economy.bg/economy/view/48536/Bylgariya-poluchava-140-mln-evro-prez-2022-za-borba-s-pandemiyata

 

 

اتحادیه اروپا یک ابزار 570 میلیون یورویی را برای سرمایه گذاری بین منطقه ای در نوآوری تصویب کرده است

اتحادیه اروپا یک ابزار مالی جدید برای دوره 2021 تا 2027 با 570 میلیون یورو برای حمایت از تجاری سازی و گسترش پروژه‌های نوآوری بین منطقه ای در حوزه‌های اولویت مشترک برای تخصص هوشمند فراهم می‌کند. این امر باعث تشویق ساخت زنجیره‌های ارزش اروپایی می‌شود که در آن جنبه انسجام حضوری قوی دارد و حداقل نیمی از بودجه آن برای مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص خواهد یافت.

https://www.economy.bg/economy/view/48579/EK-odobri-instrument-za-mezhduregionalni-investicii-v-inovacii-za-570-mln-evro

 

قیمت مسکن در صوفیه پایتخت بلغارستان طی چهار سال 49 درصد افزایش یافت

قیمت مسکن در صوفیه در چهار سال 48.6 درصد افزایش یافت. این امر پایتخت را در رتبه اول در بین شهرهای بزرگ در رتبه بندی قیمت ملک قرار می دهد. بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار، قیمت آپارتمان‌های نوساز در صوفیه در سه ماهه اول سال 43.3 درصد بیشتر از سال 2015 است.  

https://www.novinite.com/articles/205908/Housing+in+Bulgaria%27s+Capital+Sofia+Rose+by+49+Within+Four+Years

 

NRA تا 900 BGN به والدین دارای دو فرزند برمی‌گرداند

والدین کودکان و کودکان دارای معلولیت می‌توانند از معافیت های مالیاتی بالاتر بهره مند شوند. به گفته سازمان درآمد، تخفیف مالیاتی به طور قابل توجهی بیشتر از سال های گذشته است و از سال 2021 تنها یک بار برای درآمد اعمال می‌شود.

https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/nap-vryshta-do-900-leva-na-roditeli-s-dve-deca-340635/

 

9 میلیون کارآفرین در اقتصادهای OECD و اتحادیه اروپا مفقود هستند

بر اساس گزارش جدید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با عنوان کارآفرینان گمشده 2021، جوانان، زنان و افراد مسن فرصت کمتری برای تبدیل ایده‌های تجاری خود به واقعیت دارند. آنها در دسترسی به منابع مالی، مهارت ها و شبکه‌ها با مشکلاتی روبرو هستند که شروع فعالیت های خود را برای آنها دشوارتر از سایر گروه‌های جامعه می‌کند. این «کارآفرینان گمشده» به قیمت ایده‌ها، نوآوری و مشاغل اقتصادها تمام می‌شود.

https://www.economy.bg/economy/view/48592/9-mln-predpriemachi-lipsvat-v-ikonomikite-na-OISR-i-ES

 

شرکت‌های بلغارستان پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند

نظرسنجی ماه نوامبر انجام شده توسط موسسه ملی آمار نشان می دهد که کارآفرینان در بخش های خرده فروشی و خدمات در بلغارستان انتظار دارند که قیمت ها در سه ماه آینده به افزایش خود ادامه دهند. در نتیجه بدتر شدن فضای کسب و کار در ساخت و ساز، تجارت خرده فروشی و بخش خدمات، ارزیابی کلی از محیط کسب و کار در بلغارستان در میان کارآفرینان برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت - 2.2 درصد نسبت به اکتبر. کارآفرینان صنعتی خوشبین تر هستند - شاخص "جو کسب و کار در صنعت" 3.2 درصد افزایش یافته است.

https://bnr.bg/en/post/101564770/bulgaria-s-businesses-predict-prices-will-continue-to-rise

 

ارزش افزوده در بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات بیش از 4 میلیارد BGN است.

دولت گزارش سالانه وضعیت و توسعه کشاورزی برای سال 2021 را به تصویب رسانده است. این گزارش شامل تجزیه و تحلیل کامل از گذشته و پیش بینی‌ها برای سال جاری است. بنابراین گزارش، ارزش افزوده ناخالص (GVA) ایجاد شده در بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات در سال 2020 بیش از 4 میلیارد BGN است

https://www.infostock.bg/infostock/control/bg/news/106432-nad-4-mlrd-leva-e-dobavenata-stojnost-v-otrasal-%E2%80%9Eselsko-gorsko-i-ribno-stopanstvo%E2%80%9C

 

 تقریباً 23000 نفر در ماه نوامبر شغل خود را از دست دادند

بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار (HCI)، برای ماه نوامبر، بیکاران تازه ثبت نام شده در ادارات نیروی کار، حدود 22 هزار و 880 نفر و تعداد افرادی که شروع به کار کرده اند تنها 11 هزار و 893 نفر است. این در حالیست که برای ماه اکتبر خالص بیکاری حدود 9 هزار نفر بوده است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/pochti-23-hil-dushi-sa-ostanali-bez-rabota-za-noemvri

 

200 یورو در روز:  منطقه جنوب غربی بلغارستان ارزان ترین زمین‌های قابل کشت در EC را ارائه می دهد

منطقه جنوب غربی بلغارستان ارزان ترین زمین‌های قابل کشت در EC را ارائه می دهد. بر اساس داده‌های سرویس آماری اروپا یورواستات، قیمت فعلی 2051 یورو در هر هکتار یا 200 یورو در هکتار در سال 2020 است. قطب دوم، شمال شرق بلغارستان است، جایی که بالاترین قیمت برای زمین زیر کشت است - در مجموع 7516 یورو در هکتار.

https://money.bg/economics/200-evro-na-dekar-nay-evtinata-obrabotvaema-zemya-v-es-se-namira-v-yugozapadna-

balgariya.html

 

تولیدات کشاورزی بلغارستان در سال 2020

 کل تولیدات کشاورزی اتحادیه اروپا در سال 2020 به 414.1 میلیارد یورو می رسد که نسبت به سال 2019 کاهش 1.1 درصدی را نشان می دهد. فرانسه با 76.3 میلیارد یورو (یا سهم کل 18.4 درصد از کل تولیدات کشاورزی جامعه)، بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا است و پس از آن آلمان (57.6 میلیارد یورو یا 13.9 درصد) ، ایتالیا (56.9 میلیارد یورو، 13.7 درصد)، اسپانیا (52.3 میلیارد یورو یا 12.6 درصد)، هلند (28.2 میلیارد یورو یا 6.8 درصد) و لهستان (26.4 میلیارد یورو یا 6.4 درصد) قرار دارند.

         در اتحادیه اروپا، 11 کشور از 27 کشور عضو کاهش ارزش تولید محصولات کشاورزی را در سال 2020 ثبت کردند. بیشترین کاهش در رومانی (-11.3٪)، مالت و بلغارستان (هر دو -4.5٪)، فنلاند (-3.9٪)، مجارستان و هلند (هر دو -3.1٪) بود.

         روزنامه "مانیتور" می نویسد که بیشترین افزایش از نظر نسبی در لیتوانی (+ 8.6٪)، ایرلند (+ 4.6٪)، اسلواکی (+ 3.8٪)، لتونی (3.1٪) و قبرس (2.8٪) ثبت شده است. در میان کشورهایی با توسعه یافته ترین صنعت کشاورزی، ارزش کل تولیدات کشاورزی در ایتالیا 2.3 درصد، در فرانسه 1.9 درصد و در آلمان 1.6 درصد کاهش یافت، در حالی که در اسپانیا 1.1 درصد افزایش یافت. همچنین ارزش محصولات زراعی و تولید دام در اتحادیه اروپا به ترتیب 1% و 1.1% کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما