معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و دو کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه، السالوادور و کاستاریکا در هفته دوم آذر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا

بدهی خارجی نیکاراگوا به 108% تولید ناخالص داخلی رسید

طبق داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا، بدهی خارجی این کشور تا پایان نیمه اول سال 2021 با 13.63 میلیارد دلار به معادل 108% تولید ناخالص داخلی کشور (12.6 میلیارد دلار در سال 2020) رسیده است. بر اساس گزارش نهاد مذکور از این میان 7.14 میلیارد دلار مربوط به بدهی بخش دولتی و 6.49 میلیارد دلار بدهی بخش خصوصی می‌باشد.

کسری تراز تجاری نیکاراگوا بالغ بر یک میلیارد دلار

طبق گزارش 2 دسامبر سال جاری بانک مرکزی نیکاراگوا، کسری تراز تجاری این کشور در 9 ماهه اول سال بالغ بر 1.02 میلیارد دلار گردیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 232% افزایش داشته است. گفتنی است در بازه زمانی مذکور ارزش کل صادرات حدود 5.15 میلیارد دلار و کل واردات 6.17 میلیارد دلار بوده و دولت پس از سه سال رشد منفی متوالی، امسال انتظار رشد اقتصادی 5 تا 7 درصدی را دارد. بانک مرکزی نیکاراگوا، دلیل افزایش قابل توجه کسری تجاری را رشد چشمگیر واردات در اثر احیای روند اقتصادی پساکرونا می داند.

از سرگیری صادرات شاه میگوی نیکاراگوا به بازار اروپا

مدیران موسسه حفاظت و امنیت کشاورزی-دامی و موسسه شیلات و کشاورزی نیکاراگوا طی یک کنفرانس خبری مشترک به از سرگیری صادرات شاه میگوی (لابستر) نیکاراگوا به بازار اروپا خبر دادند. بر این اساس 25 شرکت نیکائی موفق به کسب گواهی بهداشتی مورد تائید اروپا برای صادرات انواع شاه میگو به این قاره شدند. بر اساس آئین نامه‌های بهداشتی جدید اروپایی از فوریه 2020 صادرات این محصول از مبدا نیکاراگوا به این قاره تعلیق شده بود که پس از دستیابی به استانداردهای بهداشتی مدنظر قاره اروپا از 25 نوامبر سال جاری صادارت آن از سر گرفته شده است.

اتحادیه اروپا پس از ایالات متحده و قبل از تایوان یکی از سه مقصد اصلی مهم صادرات محصولات دریائی نیکاراگوا از جمله شاه میگو می‌باشد. در 10 ماه اول سال جاری تولیدات شاه میگوی نیکاراگوا به حدود 3 هزار تن رسیده که حدود 1.2 هزار تن آن به ایالات متحده و تایوان صادر گردیده و نزدیک به 48 میلیون دلار ارزآوری برای این کشور داشته است. قبل از تعلیق صادرات به اروپا، در بازه سالهای 2017 تا 2019 متوسط صادرات به این قاره حدود 725 تن در سال بود که نزدیک به 27 میلیون دلار در سال ارزآوری داشت. بر اساس سرمایه گذاری که شرکتهای صادرکننده در این حوزه انجام داده اند ظرفیت صادرات این محصولات انتظار می رود در سال آینده تا دو برابر افزایش یافته و به کشورهای فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، هلند و سایر اقتصادهای این قاره صادر گردد. هر کیلو لابستر در بازار این کشورها به قیمت بیش از 39 دلار به فروش می رسد.

نیکاراگوا در بین سه کشور انتهایی فهرست امنیت غذایی فائو

بر اساس آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در خصوص امنیت غذایی در آمریکای لاتین و کارائیب، نیکاراگوا در بین سه کشور انتهایی این فهرست قبل از ونزوئلا و هائیتی قرار دارد. طبق داده‌های گزارش مذکور تقریبا از هر 10 شهروند این کشور 2 نفر در تامین سه وعده غذایی روزانه خود دچار مشکل می‌باشند.

السالوادور

افزایش ریسک کشور السالوادور به دنبال اعلام خبر ساخت شهر بیت کوین

ریکاردو کاستِنادا، اقتصاددان السالوادوری موسسه مطالعات مالی آمریکای مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری افه اسپانیا از افزایش "ریسک کشور" السالوادور به حدود 14 تا 15 درصد خبر داد. وی دلیل این امر را عمدتا داخلی برشمرد که عبارتند از تضعیف نهادهای دموکراتیک، برکناری قضات دادگاه قانون اساسی و دادستان کل کشور، فراهم شدن امکان قانونی انتخاب مجدد رئیس جمهور و موضوع قانونی شدن بیت کوین و موارد مرتبط با آن. دراین راستا، از جمله می‌توان به اعلام اخیر نجیب بوکله، رئیس جمهور مبنی بر برنامه ساخت شهر بیت کوین و امکان انتشار اوراق قرضه با پشتوانه بیت کوین اشاره نمود که به اعتقاد این اقتصاددان به شکل قابل توجهی ریسک اعتباری کشور را افزایش داده زیرا سرمایه گذاران این خبر را به معنای افزایش ریسک کشور و بالا رفتن امکان عدم توان پرداخت بدهی‌ها تفسیر کرده اند. نامبرده همچنین میزان مجموع بدهی‌های این کشور تا پایان سال جاری میلادی را معادل 85% تولید ناخالص داخلی کشور برآورد نمود. گفتنی است بر اساس داده‌های بانک مرکزی السالوادور بدهی دولتی این کشور تا ماه اکتبر 2021 به حدود 16.6 میلیارد دلار رسیده است.

 

کاستاریکا

سفر رئیس جمهور کاستاریکا به امارات متحده عربی

کارلوس آلوارادو، رئیس جمهور کاستاریکا روز 3 دسامبر با هدف توسعه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری با امارات متحده عربی در حوزه‌هایی از جمله کربن زدایی، تامین مالی پایدار، انرژی‌های تجدیدپذیر و تنوع زیستی عازم این کشور عربی شد. طبق برنامه ریزی بعمل آمده نامبرده در طول این سفر (که ابتدا برای ژانویه 2020 برنامه ریزی شده بود ولی به تعویق افتاد) با ولیعهد امارات و همچنین مقامات ارشد شیخ نشین‌های دوبی، راس الخیمه و شارجه دیدار خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما