معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبه بندی سودآوری و اطمینان کاری بانکهای اوکراین

رتبه بندی بانکهای اوکراین از نظر شاخص های سوددهی و اطمینان کاری منتشر شد. بانک های «رایفایزن بانک»، «اوشادبانک» (دولتی) و «اوکرسیب بانک» در رده‌های اول تا سوم این جدول رتبه بندی جای گرفته اند. بانک دولتی «اوکراکسیم بانک» چهارم و بانکهای «کردی آگری کول» و «اوکرگازبانک»(دولتی) پنجم و ششم جای گرفته اند .«پریوات بانک» بزرگترین بانک اوکراین نیز در جایگاه هشتم قرار گرفت.

https://hvylya.net/news/242294-ukraincam-pokazali-reyting-samyh-pribylnyh-i-nadezhnyh-bankov

 

قصد اوکراین برای حفظ نیمی از کمک صندوق بین المللی پول

وزارت دارایی نیمی از وجوه دریافتی از صندوق بین المللی پول در چارچوب توزیع اخیر حقوق برداشت ویژه به اوکراین را، به عنوان ابزار ضربه گیر در مقابل تهدیدهای اقتصادی و مالی ذخیره و حفظ خواهد کرد. در متن تفاهمنامه امضا شده میان اوکراین و صندوق از سوی وزارت دارایی اعلام شده است: ما تنها نیمی از وجوه دریافتی در چارچوب توزیع حقوق برداشت ویژه اخیر را مصرف کرده ایم و قصد داریم که نیم دیگر باقیمانده را به عنوان ضربه گیر مالی در مقابل تهدیدات احتمالی آتی حفظ کنیم؛ این امر به حمایت و پشتیبانی از اهداف ما در ثبات مالی خارجی کمک می‌کند. در این تفاهمنامه تاکید شده اوکراین «در مسیر اجرای ماده کسری بودجه برنامه ریزی شده در بودجه سال 2021 بدون توجه به فشارها و هزینه‌های اخیر، حرکت می‌کند». در بخش دیگری از این سند آمده: رشد درآمدهای مالیاتی منجر به ارتقاء شاخص های برنامه ریزی شده شدند و افزایش قیمت مواد خام و محصولات کشاورزی و احیای واردات منجر به افزایش درآمدهای گمرکی شد که با افزایش این درآمدها و دو بازنگری و اصلاحیه در بودجه، درآمد اضافی برای احداث امور عمرانی و احداث راه‌ها هزینه شدند.

https://gordonua.com/news/money/ukraina-namerena-sohranit-polovinu-ot-27-mlrd-mvf-v-kachestve-bufera-ot-budushchih-riskov-memorandum-s-fondom-1583052.html

 

هواپیمای جدید آنتونوف 178 تا آخر سال اولین پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد

یوری گوسیف مدیرکل «اوکرآبارون پروم» اعلام کرد: هواپیمای جدید آنتونوف 178 تا آخر امسال نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد. او که در همایشی با عنوان «ساخت و ساز بزرگ: هوانوردی و گردشگری» صحبت می‌کرد، گفت: هواپیمای توربوجت آنتونوف 178 یک هواپیما به سفارش وزارت دفاع اوکراین است، نخستین پروازهای آزمایشی این هواپیما برای سه ماهه سال 2022 برنامه ریزی شده بود اما احتمالاً تا آخر امسال انجام خواهد شد. وی افزود: با وجود محدودیت های قرنطینه، ما جلوتر از برنامه کار می‌کنیم و این هواپیما بطور 100% به تجهیزات مجهز شده است.

https://rubryka.com/2021/11/25/gendyrektor-ukroboronpromu-anonsuvav-vyprobuvannya-novogo-an-178-do-kintsya-roku/

 

زلنسکی خبر از ایجاد یک شرکت ملی هواپیمایی داد

رئیس جمهور اوکراین در جریان همایش ساخت و ساز بزرگ؛ هوانوردی و گردشگری، اعلام کرد: شرکت دولتی ملی هواپیمایی اوکراین ایجاد خواهد شد. وی گفت: نام شرکت هواپیمایی مذکور « Ukrainian National Airlines - UNA » خواهد بود. این نام یونا (جوان) مانند کشور ما بسیار سمبولیک است، لازم به ذکر است که شرکت مشاوره ای فرانسوی طرح ایجاد شرکت هواپیمایی ملی اوکراینی را تنظیم می‌کند. هنوز الگوی تجاری این شرکت بطور کامل اعلام نشده است اما این شرکت «پرواز ارزان» نخواهد بود.

https://cfts.org.ua/news/2021/11/25/zelenskiy_ozvuchil_nazvanie_novoy_natsionalnoy_aviakompanii_67885

«اوشادبانک» در اکتبر 72 میلیون گریونا متضرر شده است

بانک دولتی «اوشادبانک» در سه فصل نخست سال جاری 849.35 میلیون گریونا سود کرده اما در همین حال گزارش مالی این بانک حاکی از ضرر 71.75 میلیون گریونایی در ماه اکتبر است. اوشادبانک درباره دلایل این ضرر و نتایج منفی مالی در ماه اکتبر می‌گوید: زیان مذکور ناشی از تغییر ارزش شاخص های اوراق قرضه داخلی دولتی در سرمایه بانک است.

https://feg.in.ua/ukr/news/1637920454-oshchadbank-zafiksuvav-zbitok-u-zhovtni-na-72-mln-grn

 

تعهد دولت در قبال صندوق بین المللی پول: فروش بانکهای دولتی «پریوات» و «اوشاد»

بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین دولت و صندوق بین المللی پول، اوکراین موظف و متعهد شده است که بانک های دولتی «پریوات» و «اوشاد» را خصوصی کند. در سند مذکور بر اساس مصوبه آگوست سال گذشته دولت آمده: سهم دولت در این بانکها تا سال 2025 از 50.4% کنونی به کمتر 25% کاهش می یابد. دولت قصد دارد تا آخر امسال نقشه راه کاهش سهم در بانکهای مورد اشاره را طرح ریزی و تنظیم نماید. در این نقشه راه باید موارد ذیل مورد احتساب قرار گیرند در این راستا، اقدامات لازم برای آماده سازی هر یک از این بانکها جهت ورود به بازار عرضه سهام برای خصوصی سازی کامل یا جزئی با هدف جذب سرمایه گذاران معتبر جهانی مشخص شده و تغییرات قانونی لازم برای اجرای گزینه‌های مختلف خصوصی سازی بانکهای مذکور صورت خواهند گرفت. در متن تفاهمنامه میان اوکراین و صندوق هم آمده است: این نقشه راه‌ها تا آخر ژانویه سال آینده باید به تصویب هیات دولت برسند. این یکی از شاخص های تعیین شده توسط صندوق بین المللی پول برای ادامه همکاری‌ها با اوکراین است. هیات دولت اوکراین در آگوست امسال سیاستهای راهبردی توسعه بانک دولتی «پریوات» را برای دوره زمانی تا سال 2024 تصویب نمود. بر اساس این سیاستها، اموال و دارایی‌های دارای مشکل بانک باید پاکسازی و از کل دارایی‌های بانک خارج شوند تا «یک بانک خوب» برای خصوصی سازی آماده شود.

https://www.rbc.ua/rus/news/privatbank-oshchadbank-prodadut-kabmin-vzyal-1637852257.html

 

رشد 170 درصدی سود تجارت متوسط و کلان از آغاز سال جاری

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: سود موسسات بزرگ و متوسط در اوکراین در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل 170% رشد داشته است و به رقم 702 میلیارد گریونا رسیده است. در همین حال این سازمان اعلام کرد: زیان موسسات اوکراینی در 9 ماه نخست امسال هم 36% نسبت به سال 2020 افزایش داشته و 115 میلیارد گریونا بود. نتیجه مالی موسسات بزرگ و متوسط اوکراین در 9 ماه نخست امسال، بدون کسر مالیات 587 میلیارد گریونا اعلام شد. این شاخص در سال گذشته 93.3 میلیارد گریونا بود. سهم موسساتی که در مدت مذکور زیان کرده اند 22.9% کل موسسات بود؛ در حالی که در 9 ماه نخست سال گذشته 34.8% اعلام شد.

https://finance.liga.net/ekonomika/novosti/rost-v-170-gosstat-pokazal-skachek-pribyli-bolshogo-i-srednego-biznesa-s-nachala-goda

 

اوکراین 34 میلیارد گریونا برای توسعه هواپیماسازی سرمایه گذاری می‌کند

نخست وزیر در جریان همایش برگزار شده با موضوع هوانوردی و گردشگری در چارچوب برنامه عمرانی و صنعتی «ساخت و ساز بزرگ» اعلام کرد: اوکراین برای توسعه و رشد صنعت هواپیماسازی سرمایه گذاری خواهد کرد. وی گفت: ما سند سیاستهای راهبردی با عنوان «برنامه هدفمند علمی و فنی توسعه صنایع هواپیماسازی برای دوره زمانی سالهای 2021-2030» داریم که حاوی اصول نظری و نقشه راه با بهره گیری از بهترین تجربیات جهانی برای توسعه هواپیماسازی است. پیش بینی شده است که حجم کل سرمایه گذاری برای توسعه این صنعت تا سال 2030 به 34 میلیارد گریونا برسد. وی افزود: کارشناسان، رؤسا و مدیران بزرگترین شرکتهای هواپیمایی و گردشگری اطمینان دارند که ظرفیت اوکراین در این حوزه‌ها بسیار چشمگیر است و بخش های مذکور در سالهای آینده رشد قابل توجهی خواهند داشت.

https://feg.in.ua/ukr/news/1637856259-ukrayina-do-2030-roku-investue-v-rozvitok-aviabuduvannya-34-milyardi

 

دولت: ارزش اسمی‌ تولید ناخالص داخلی بی سابقه خواهد بود

یولیا سویریدنکو وزیر اقتصاد اعلام کرد: برنامه‌هایی تنظیم شده اند که با اجرای آنها در سال آینده تولید ناخالص داخلی اوکراین رشد چشمگیری خواهد داشت. وی گفت: "ارزش دلاری تولید ناخالص داخلی امسال کشور نزدیک به 195 میلیارد دلار خواهد بود که بی سابقه است. هدف ما تامین ثبات شاخص های اصلی اقتصاد شامل رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش میزان ذخایر ارزی و طلای اوکراین و حفظ تورم در محدوده مجاز است. ما تلاش خواهیم کرد تا فضای تجاری و کسب و کار در کشور را به سطح بالاترین استانداردهای جهانی ارتقا دهیم. خبر خوب این است که اوکراین امسال را با بیشترین ارزش دلاری تولید ناخالص داخلی در تمام تاریخ خود – نزدیک به 195 میلیارد دلار- به پایان می رساند".

http://businessua.com/finance/73589v-ukraini-rekordnii-dolarovii-vvp-uryad.html

 

«موتورسیچ» بالگرد مسافری می سازد

ویاچسلاو بوگوسلایف رئیس شرکت سهامی «موتورسیچ» در جریان همایش «ساخت و ساز بزرگ: هوانوردی و گردشگری» اعلام کرد: "ما خط تولید 60 فروند بالگرد در سال را ایجاد کرده ایم. اکنون 20 فروند در خط تولید داریم، سفارش دریافت کنیم تا 60 فروند هم خواهیم ساخت. بالگرد یک وسیله تجملاتی نیست بلکه بسیار ضروری است. بزودی خط تولید بدنه را راه اندازی می‌کنیم. مرحله بعدی برای ما تولید بالگردهای مسافری برای 8 نفر مسافر از مواد کاملاً کامپوزیت و مواد اولیه اروپایی است. دورنما و تقاضا برای چنین بالگردهای وجود دارد". وی بالگرد آمبولانس تولید این شرکت را معرفی نمود که در آن پره ملخ ها از مواد کامپوزیت ساخته شده اند. این بالگرد بر پایه بالگرد می 8 ساخته شده است. وی گفت: "در اوکراین صنایع بالگردسازی شکل گرفته است. چنین صنایعی در گذشته وجود نداشت. نیمی از قطعات این بالگردها از مواد کامپوزیتی تولید می‌شوند: پره‌های کامپوزیت، شیشه کابین که از داخلی بطور کامل دیجیتالی است. تمامی این قطعات توسط طراح های اوکراینی طراحی و تولید می‌شوند و گواهینامه‌های مربوطه را دریافت کرده اند. وی افزود: تجهیزات داخل کابین در بالگردهای آمبولانس این شرکت کاملا اروپایی هستند. در حال حاضر سفارش دولتی برای 25 بالگرد داریم، ما باید در سال آینده 10 بالگرد تحویل دهیم".

https://rubryka.com/2021/11/26/motor-sich-buduvatyme-pasazhyrskyj-gelikopter-rozrahovanyj-na-8-pasazhyriv/

 

افزایش شدید قیمت گوشت

قیمت گوشت مرغ از آغاز سال تاکنون حداقل 30% گرانتر شده است و این رویه همچنان ادامه دارد. سویتلانا لیتوین تحلیلگر اتحادیه «باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین» در این باره گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ و انواع دیگر گوشت به دلیل افزایش و رشد هزینه‌های تولیدکنندگان است. در یک سال اخیر قیمت غلات و علوفه به شدت رشد کرده و بر قیمت خوراک دامی تاثیر گذاشته است. این کارشناس افزود: ما برای نخستین بار شاهد کاهش تولید مرغ و طیور در کشور هستیم. طی 10 سال اخیر تولید بطور دایم در حال رشد بود اما در 10 ماه نخست امسال تولید گوشت مرغ و طیور در موسسات 3% و در بخش های روستایی 4% کاهش داشت؛ در چنین شرایطی قیمت گوشت مرغ افزایش می یابد.

http://businessua.com/produkti-harchuvannya/73593myaso-rizko-podorozhchae-u-cini.html

 

صندوق بین المللی پول افزایش دستمزدها در اوکراین را محدود کرده است

هیات وزیران بر اساس مطالعات و شروط تعیین شده از سوی صندوق بین المللی پول، با عدم افزایش حداقل دستمزد پایه به بیش از میزان تورم به علاوه 2% موافقت کرد. بدین ترتیب در سال آینده شاخص حداقل حقوق پایه بیشتر از 3% افزایش نخواهد یافت. علاوه بر این، در تفاهمنامه امضا شده میان هیات دولت و صندوق، دولت متعهد شده که تعرفه‌های خدمات شهری را به بیش از قیمت تمام شده خدمات افزایش دهد و جریمه‌های قابل توجهی برای عدم پرداخت قبوض خدمات شهری و دیون معوقه بابت این خدمات تعیین کند. در متن سند تفاهمنامه که در سایت وزارت دارایی درج شده، آمده است: ما (دولت اوکراین-م) رشد حداقل دستمزدهای پایه و همچنین پایه حقوقی کارکنان در دیگر بخش های دولتی را در سطح تورم اقتصادی به علاوه 2% محدود می‌کنیم.

http://businessua.com/finance/73599mvf-obmezhiv-rist-zarplat-v-ukraini.html

 

شرکت های واسطه: قیمت دانه آفتابگردان همچنان رو به رشد است

قیمت فروش دانه آفتابگردان در سیلوها به شرکت های تولید کننده روغن نباتی به رقم بی سابقه 20 هزار گریونا به ازای هر تن رسید. تحلیلگران شرکت G.R. Agro می‌گویند: با توجه به ادامه رشد قیمت روغن آفتابگردان در بازارهای جهانی و کمبود عرضه در بازارهای داخلی، قیمت این محصول همچنان افزایش خواهد یافت. آخرین بار سال تجاری گذشته وضعیت مشابهی حاکم بود و قیمت هر تن دانه آفتابگردان به 25 هزار گریونا در تن رسید.

https://agroreview.com/content/cziny-na-sonyashnyk-v-ukrayini-prodovzhat-zrostaty-zernotrejdery/

 

زلنسکی: هر اوکراینی می‌تواند وام با بهره 5 درصد دریافت کند

رئیس جمهور در پیام خود به شورایعالی، از برنامه اجرای طرح ارایه وام های مصرفی با بهره 5% به پرداخت کنندگان صادق و منصف مالیات خبر داد. وی گفت: در آینده نزدیک ما برنامه «رویای اوکراینی» را اجرا می‌کنیم که بر اساس آن هر شهروند اوکراین که صادقانه مالیات های خود را پرداخت می‌کند می‌تواند وام گریونایی با بهره 5% دریافت کند. وی افزود: وام های مذکور برای خرید مستغلات، اتومبیلهای برقی و تحصیل و تغییر حرفه و شغل پرداخت خواهند شد.

https://censor.net/ru/news/3302688/my_zapuskaem_programmu_ukranska_mrya_kajdyyi_grajdanin_smojet_poluchit_kredit_pod_5_zelenskiyi

 

زلنسکی: 48 بیمارستان و 24 مرکز توانبخشی نوسازی خواهند شد

رئیس جمهور در جریان سخنرانی خود در صحن شورایعالی اعلام کرد: سال آینده امر نوسازی 48 بیمارستان استانی آغاز خواهد شد. وی گفت: ما 600 درمانگاه روستایی و 200 بخش پذیرش پزشکی را تعمیر کرده ایم و در سال آینده به نوسازی 48 بیمارستان جامع استانی برای بزرگسالان و کودکان و همچنین 24 مرکز بازپروری و توانبخشی برای کهنه سربازان اقدام خواهیم کرد.

https://censor.net/ru/news/3302691/v_2022_godu_ukraina_pristupit_k_rekonstruktsii_48_oblastnyh_bolnits_i_24_reabilitatsionnyh_tsentrov

 

افزایش حداقل هزینه زندگی از تاریخ 1 دسامبر

میزان حداقل هزینه زندگی که بسیاری از کمکهای اجتماعی و حقوق بازنشستگی بر اساس آن محاسبه و پرداخت می‌شود از تاریخ اول دسامبر امسال افزایش می یابد. این شاخص در سالجاری برای سومین بار افزایش می یابد و از تاریخ مذکور، 2 هزار 393 گریونا خواهد بود. همچنین از تاریخ اول دسامبر شاخص حداقل حقوق پایه 6 هزار و 500 گریونا خواهد بود. حداقل حقوق پایه ساعتی نیز از 36.11 گریونا به 39.12 گریونا افزایش می یابد.

https://buh.ligazakon.net/news/207839_z-1-grudnya-pdvishcheno-rozmri-mnzarplati-ta-prozhitkovogo-mnmumu--yak-nasldki-dlya-bznesu-ta-gromadyan

 

کارخانه‌های قند بیش از یک میلیون تن شکر تولید کرده اند

کارخانه‌های قند تا 26 نوامبر 7 میلیون و 690 هزار تن چغندر قند را فرآوری و یک میلیون و 75 هزار تن شکر از چغندر قند محصول امسال تولید کرده اند. بر اساس برآورد کارشناسان در مجموع امسال 1.4 میلیون تن شکر در کشور تولید خواهد شد. لازم به ذکر است که در سال تجاری گذشته 1.1 میلیون تن شکر تولید شد. توان تولیدی کارخانه‌های قند اوکراین در سال بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد 2 میلیون تن شکر چغندر است. طبق آمارها سرانه مصرف شکر در اوکراین در سال گذشته 27.8 کیلو در سال بود که از سال 2019 نزدیک به یک کیلو کمتر است. لازم به ذکر است که اوکراین در 7 ماه نخست امسال 143 هزار تن شکر به ارزش 70 میلیون و 734 هزار دلار وارد کرده است.

http://www.agroperspectiva.com/ru/news/184978

 

زلنسکی: پیش نویس قانون شناسنامه اقتصادی شهروندان به زودی به پارلمان ارسال می‌شود

رئیس جمهور اعلام کرد: تا 10 دسامبر لایحه قانونی شناسنامه اقتصادی شهروندان اوکراین برای بررسی و تصویب به پارلمان ارسال می‌شود. وی گفت: در صورت تصویب این قانون، سهم حق امتیاز بهره برداری از معادن و ثروت های طبیعی کشور به حسابهای شخصی کودکان شهروند اوکراین واریز خواهد شد. وی این لایحه را تاریخی خواند و افزود: کودکان پس از رسیدن به سن بلوغ می‌توانند از وجوه انباشته شده در حسابهای مذکور برای آموزش عالی در کشور استفاده کنند. با تصویب دو قانون شناسنامه اقتصادی و لایحه 5600 (اصلاحات مالیاتی)، آلیگارشها از این پس در آینده کودکان ما سرمایه گذاری خواهند کرد.

https://censor.net/ru/video_news/3302659/do_10_dekabrya_v_parlament_vnesu_zakonoproekt_ob_ekonomicheskom_pasporte_ukraintsa_zelenskiyi_video

 

زلنسکی: از  اول ژانویه سال آینده میانگین دستمزدهای پزشکان 24 هزار گریونا خواهد بود

رئیس جمهور اعلام کرد: دستمزد پزشکان از اول ژانویه سال آینده بطور میانگین 24 هزار گریونا در ماه خواهد بود. وی گفت: شاخص حداقل دستمزدها در اوکراین از تاریخ اول دسامبر امسال به 6500 گریونا افزایش یافت و برای نخستین بار حقوق پزشکان در طول یک سال به دو برابر افزایش خواهد یافت و از اول ژانویه حقوق آنها حداقل 20 هزار گریونا و میانگین دستمزد پزشکان در دولت اوکراین 24 هزار گریونا خواهد بود.

https://censor.net/ru/video_news/3302661/s_1_yanvarya_srednyaya_zarplata_vracheyi_budet_sostavlyat_24_tys_grn_zelenskiyi_video

 

افزایش حقوق ها از اول دسامبر

وزارت آموزش و علوم حقوق آموزگاران و دیگر کارکنان دولتی این وزارتخانه را از اول دسامبر 8.4% افزایش داد. سرگئی شکارلت وزیر آموزش اوکراین ضمن اعلام این مطلب، گفت: این دومین افزایش دستمزدها امسال پس از افزایش 20 درصدی اول ژانویه بود.

https://politeka.net/society/357292-ot-10-tysyach-griven-povyshenie-zarplat-s-1-dekabrya-nazvany-summy-i-komu-povezet

اوکراین در میان پنج کشور اصلی صادر کننده گوشت مرغ و طیور

اوکراین امسال بیش از 450 هزار تن گوشت مرغ و طیور به خارج صادر می‌کند. وزارت کشاورزی ایلات متحده آمریکا ضمن اعلام این برآورد در گزارش خود، تاکید کرد: اوکراین در جدول بزرگترین صادرکنندگان گوشت مرغ و طیور پس از کشورهای برزیل، اتحادیه اروپا، تایلند و ترکیه در جایگاه پنجم قرار گرفت. برزیل، کشورهای اتحادیه اروپا، تایلند و ترکیه تا آخر امسال به ترتیب 4 میلیون و 55 هزار تن، 1 میلیون 775 هزار تن، 990 هزار تن و 470 هزار تن گوشت مرغ و طیور صادر خواهند کرد.

https://agravery.com/uk/posts/show/ukraina-uvijsla-do-top-5-svitovih-eksporteriv-kuratini

 

واردات، بخش عمده بازار سبزیجات خشک را در اوکراین تامین می‌کند

بازار سبزیجات خشک و ادویه در اوکراین به شدت به منابع وارداتی وابسته است. حتی کلم، چغندر، هویچ و پیاز بصورت خشک شده از خارج وارد می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده در بازار سبزیجات خشک در اوکراین که توسط Pro-Consulting انجام شده است، 457 شرکت اوکراینی محصولات سبزیجات خشک و ادویه در بازار داخلی عرضه می‌کنند. سهم محصولات وارداتی در بازار سبزیجات خشک نزدیک به 58.3% است و 86.4% پیاز خشک از خارج وارد می‌شود. واردات سبزیجات خشک به اوکراین از کشورهای چین، هند، ایران، ترکیه و ازبکستان صورت می‌گیرد. شرایط اقلیمی مطلوب و استفاده از فناوری‌های فرآوری به این صادرکنندگان فرصت می‌دهد تا سبزیجات خشک را با قیمت‌های پایین به بازار جهانی عرضه کنند در نتیجه با توجه به هزینه منابع انرژی، رقابت با این کشورها برای تولیدکنندگان اوکراینی دشوار است.

http://agroportal.ua/news/ukraina/na-rynke-sushenykh-ovoshchei-ukrainy-preobladaet-import/                                                                                                           

 

صادرات ذرت از اوکراین از 5 میلیون تن گذشت

از آغاز سال تجاری22-2021 تا 26 نوامبر بیش از 24 میلیون و 750 هزار تن غلات و حبوبات از اوکراین صادر شده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل 3.7 میلیون تن یا 14% بیشتر است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان دولتی مالی و گمرکات اوکراین و همچنین وزارت سیاستگذاری کشاورزی، از آغاز سال تجاری کنونی تا تاریخ مذکور، 14.3 میلیون تن گندم با 21% افزایش، 4.9 میلیون تن جو با 32% رشد و 5 میلیون و 240 هزار تن ذرت با یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل صادر شده است.

http://agroportal.ua/news/ukraina/eksport-kukuruzy-iz-ukrainy-prevysil-5-mln-t/

 

رشد 20 درصدی گردش تجاری محصولات کشاورزی اوکراین و کشورهای آسیایی

گردش تجاری محصولات کشاورزی میان اوکراین و کشورهای آسیایی در 9 ماه نخست امسال 20% بیشتر از دوره زمانی مشابه سال قبل است و به 10 میلیارد دلار رسید. مرکز علمی «انستیتو اقتصاد کشاورزی » اعلام کرد: کشورهای چین، هند، ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، ایران، عراق، پاکستان بزرگترین شرکای تجاری اوکراین در بخش محصولات کشاورزی هستند و بیشتر واردات محصولات کشاورزی اوکراین در آسیا را به خود اختصاص داده اند. وی گفت که 80% صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به آسیا به این کشورها انجام می‌شود.

https://agrotimes.ua/agromarket/oborot-torgivli-agroprodukcziyeyu-mizh-ukrayinoyu-ta-derzhavamy-aziyi-zbilshyvsya-na-20/

 

* نرخ تسعیر هر دلار معادل 27.29 گریونا و هر یورو معادل 30.94 گریونا محاسبه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما