معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

روند حرکت خرده فروشان آفریقای جنوبی به سوی انقلاب صنعتی چهارم

یک مطالعه محلی در آفریقای جنوبی حاکیست خرده‌فروشان این کشور مایلند از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم (4IR) مبتنی بر فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی در تجارت خود استفاده کنند اما با موانعی روبرو هستند که این روند را به تأخیر می‌اندازد.

یک مطالعه محلی که توسط Redflank و با همکاری Wholesale and Retail Seta در آفریقای جنوبی انجام شده است، نشان می‌دهد خرده‌فروشان این کشور مایلند از فناوری‌های (4IR) در تجارت خود استفاده کنند. با این حال، آنها با موانعی روبرو هستند که این روند را به تأخیر می‌اندازد. این مطالعه که بر پیامدهای 4IR برای مشاغل جدید در تجارت الکترونیک، دیجیتالی کردن و نوآوری متمرکز است یافته‌های خود را که از مشاوره گسترده با خرده فروشان به دست آمده است به شرح زیر منتشر نمود:

  • 41% انقلاب صنعتی چهارم (4IR) را کاوش نکرده‌اند.
  • 30% در مرحله آگاهی هستند، یعنی در حال تحقیق در مورد (4IR) هستند تا مزایا و محدودیت‌های آن را درک کنند.
  • 19٪ در مرحله آزمایشی و اثبات مفهوم هستند: آنها در حال تحقیق، ایجاد و استفاده از موارد استفاده برای آزمایش محیط هستند.
  • 8 درصد سیستم‌های خود را تراز می‌کنند و فناوری‌های (4IR) را در مناطق خاصی ادغام می‌کنند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تنها 3 درصد از پاسخ دهندگان در مرحله افزایش مقیاس و تحول هستند، به طوری که آنها بر روی پروژه‌های آزمایشی کار می‌کنند و فناوری‌های نوظهور را در کل تجارت خود به کار می‌گیرند. این امر در محیطی که در آن یک انگیزه جهانی شتاب گرفته برای خرده فروشان وجود دارد تا با جدیدترین فناوری‌های موجود برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان در این چشم انداز خرده فروشی که به سرعت در حال تغییر است هماهنگ شوند، بسیار حاشیه‌ای است.

بتازگی، گروه Shoprite به طور رسمی آخرین نوآوری خود را به نام Checkers Rush برای یک فروشگاه در کیپ تاون راه‌اندازی کرد که کاملا از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. در این فروشگاه کاربران یا مشتریان بدون پرداخت وجه و انتظار در صف‌ها، محصولات را می‌گیرند و از فروشگاه خارج می‌شوند. فناوری پیشرفته دوربین هوش مصنوعی برای شناسایی محصولاتی که از قفسه‌ها خارج می‌شوند استفاده می‌شود و Checkers Rush کارت‌های بانکی کاربران را هنگام خروج صورت‌حساب می‌کند. نوآوری‌هایی مانند این به عنوان مطالعات موردی مهم برای یادگیری بیشتر در مورد واکنش مصرف کنندگان و درگیری آنها با فناوری و مشاهده استقبال صنعت از ابتکارات مشابه است. گزارش W&R Seta یک روند کلی را نشان می‌دهد که خرده‌فروشی بر پایه‌گذاری یکپارچه‌سازی (4IR) در آینده تمرکز دارد گرچه با موانعی مواجه است

موانع پذیرش (4IR)

هنگام بررسی دلایل پذیرش آهسته فناوری‌های (4IR)، تحقیقات موانع متعددی را نشان می‌دهد که کسب‌وکارها با آن روبرو هستند - نه فقط در خرده‌فروشی، بلکه در سراسر جهان. چهار مانع اصلی شناسایی شده به شرح زیر می‌باشد:

  1. دلایل اقتصادی

یک مانع بزرگ در راه اجرای راه حل‌های فناوری مدرن و سفارشی، تعهد مالی مورد نیاز هر سازمان است. فناوری برای تحقیق، توسعه، آزمایش و در نهایت پایلوت برای پیاده سازی به سرمایه خطرپذیر نیاز دارد. خرده فروشی در مقیاس کوچک به سرمایه خطرپذیر لازم برای انجام چنین پروژه‌هایی دسترسی ندارد.

  1. نداشتن دانش و مهارت

فناوری عصر جدید افراد بسیار ماهر را با خود به ارمغان آورده است که انتظارات دستمزد بالاتری دارند. حتی برای رقابتی بودن یک کسب و کار، نیاز روزافزونی به ارتقای مهارت و مهارت مجدد کارکنان فعلی و جذب پرسنل با مهارت‌هایی که تقاضای بالایی دارند، وجود دارد. شایستگی در مهارت‌های (4IR) شامل مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهارت‌های ICT، مهارت‌های بازاریابی دیجیتال، اتوماسیون فرآیند، مهارت‌های ارتباط دیجیتال با مشتری و روان‌شناسی اجتماعی است. همه اینها با قبض دستمزد سنگین‌تری برای کارفرما همراه است.

  1. عوامل اجتماعی-اقتصادی

با توجه به اینکه اکثریت مردم در آفریقای جنوبی به ابزارهای دیجیتال دسترسی ندارند، مشخصات اجتماعی- اقتصادی آن نامطلوب است. شکاف دیجیتالی آفریقای جنوبی که به دلیل سطح کم سواد و درآمد اندک برخی خانوارها حادث شده است به این معنی است که کسب‌وکارها ترجیح می دهند نوآوری‌های دیجیتال را در اولویت قرار ندهند تا بخش‌های خاصی از جمعیت که در نهایت اکثریت مشتریان خود هستند را کنار نگذارند.

یک کارفرما در بخش خرده‌فروشی ابراز نمود که کسب‌وکارها می‌توانند «به راحتی ربات‌های مستقل را برای اسکن روزانه قفسه‌ها و سفارش کالا در زمان واقعی پیاده‌سازی کنند، اما برای کارکنان انبار، صندوقداران و خریداران چه اتفاقی می‌افتد؟ این شرکت ترجیح می‌دهد با توجه به موقعیت اجتماعی-اقتصادی آفریقای جنوبی شغل ایجاد کند تا زمانی که این امر از نظر اقتصادی و اجتماعی برای این کشور برای اجرای فناوری‌های مذکور مفید باشد.

  1. زیرساختی

گزارش شده است که آفریقای جنوبی در مقایسه با سایر کشورها دارای هزینه داده بالایی است. به طور متوسط، کاربران 39 رند را برای یک گیگابایت داده خرج می‌کنند. در ژانویه 2021، 38.13 میلیون کاربر فعال اینترنت در آفریقای جنوبی وجود داشت. برای بهبود دسترسی به اینترنت، زیرساخت خوب تلفن همراه و پهنای باند ثابت مورد نیاز است. در مجموع، هزینه داده و دسترسی به اینترنت به تلاش‌های کند برای دیجیتالی شدن کامل کمک می‌کند. بطور کلی، (4IR) فرصت‌های بزرگی را برای همه بخش‌های اقتصاد برای توسعه و ایجاد صنایع جدید و چشم انداز شغلی جدید ارائه می‌دهد. خرده فروشان این فرصت را دارند تا ضمن افزایش کارایی عملیاتی، خدمات و رضایت مشتریان خود را بهبود بخشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما