معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۹

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل قطر ایستگاه اتوبوس با تجهیزات شارژ الکتریکی را در منطقه فریج سودان افتتاح کرد، وی در حاشیه این مراسم تأکید کرد که سیستم حمل و نقل عمومی در قطر برای جام جهانی 2022 آماده است و افزود: جام جهانی عرب که در پایان ماه جاری آغاز می‌شود، تمرینی خواهد بود که در آن شبکه حمل و نقل عمومی آزمایش شود (تا کنون 95 درصد تکمیل شده) و در سال آینده کاملا تکمیل خواهد شد. وی در ادامه گفت این وزارتخانه برای ایجاد یک سیستم حمل و نقل هوشمند که بر اساس آخرین فناوری‌هایی که از توسعه پایدار حمایت می‌کنند با تعهد ارائه خدمت اتوبوس های برقی  به ناوگان حمل و نقل عمومی تا 25 درصد در سال آینده عمل می‌کند.

- داده‌های بانک مرکزی قطر حاکی از آن است که کل پول ذخیره در سیستم بانکی، یا آنچه به عنوان پایه پولی شناخته می‌شود، تا پایان سپتامبر به 106.67 میلیارد ریال رسید. این رقم در سپتامبر سال گذشته 100.05 میلیارد ریال بود. پول ذخیره 50.9 درصد از ذخایر نقدی بانک را تشکیل می دهد که در اکتبر حدود 209.57 میلیارد ریال بوده است.

- داده‌های وزارت تجارت و صنعت نشان می دهد که تعداد کارخانه‌های جدید در سه ماهه سوم سال جاری به 15 کارخانه رسیده است. داده‌ها همچنین حاکی از عرضه 81 محصول در بخش های مهم بازار در مدت مشابه است و ارزش صادرات با مبدا داخلی بالغ بر 80.315 میلیون ریال بوده است. وزارت تجارت گفت: میزان تعهد کارخانجات به نیازهای صنعتی به 70 درصد رسیده، در حالی که سهم صنعت تولیدی در تولید ناخالص در سه ماهه دوم به 14.395 میلیون ریال رسیده است.

- وزیر تجارت و صنعت قطر اولین نسخه فعالیتهای نمایشگاه بین المللی گردشگری قطر را با مشارکت 150 شرکت بین المللی از 34 کشور افتتاح کرد. انتظار می رود این نمایشگاه بیش از 7 هزار بازدیدکننده را در سه روز جذب کند و فرصتی برای ارتباط با نمایندگان هیئت های گردشگری بین المللی، شرکت های گردشگری محلی و منطقه ای، خطوط هوایی، اپراتورهای تور و آژانس های مسافرتی فراهم کند.

- تراز تجاری قطر در سه ماهه سوم سال 2021 به مازاد 57.8 میلیارد ریال رسید، در حالی که مازاد تجاری سه ماهه سوم سال 2020 حدود 19.6 میلیارد ریال بوده است. سازمان برنامه ریزی و آمار در «بولتن فصلی آمار تجارت خارجی کالای قطر، سه ماهه سوم 2021» خود اعلام کرد، ارزش کل صادرات قطر (شامل صادرات کالای داخلی و صادرات مجدد) در تاریخ ذکر شده بالغ بر 82.6 میلیارد ریال بوده است که با افزایش 41.5 میلیارد ریال، به میزان 101 درصد نسبت به سه ماهه سوم سال 2020 رشد داشته است.

- وزارت شهرداری اعلام کرد که مراحل صدور مجوز واردات سبزی و میوه از آغاز ماه دسامبر آینده و به صورت ماهانه مطابق با درخواست عرضه کنندگان سبزی و میوه صادر خواهد شد. شهرداری در اطلاعیه خود افزود، لینک مستقیم فرم درخواست مجوز در سایت وزارتخانه ارائه می‌شود و در این فرم مراحل اخذ مجوز واردات سبزیجات و میوه جات قید شده که درخواست کننده باید آن را پر کرده و مقادیر و نوع محصولات وارداتی را با مدارک مورد نیاز پیوست کند (کپی از ثبت تجاری، کارت شناسایی و تعهد) که براساس آن مجوز صادر میشود.

- روزنامه لوسیل اقتصادی بر اساس جمع آوری داده‌هایی از بلومبرگ ، گزارش داد که مجموع صادرات گاز طبیعی قطر طی ده ماه گذشته به چهار بازار اصلی آسیا، اروپا، خلیج فارس و آمریکای لاتین حدود 66.8 میلیون تن بوده که 20 درصد از سهم بازار تجارت جهانی را در بر می‌گیرد. استرالیا با مجموع صادرات 66 میلیون تن در رتبه دوم و آمریکا با مجموع صادرات 61 میلیون تن یا 19 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

- گردشگری قطر میزبان 250 تورگردان بین المللی به نمایندگی از 29 کشور و 17 بازار مبدا در سراسر جهان بود تا جایگاه قطر را به عنوان یک مقصد گردشگری ارتقا دهد.

- سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی به نمایندگی از دولت قطر در سیزدهیمن نشست شورای وزاری عربی در امور آب در مقر دبیرخانه اتحادیه کشورهای عربی، شرکت نمود. وی ریاست این دوره را به ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان تسلیم کرد. الکعبی در این نشست گفت: ما در سیزدهمین نشست شورای آب وزرای عربی گردهم آمده ایم، تا آنچه را که از آغاز کار این شورا در اولین جلسه آن در سال 2009 آغاز کرده ایم را ادامه دهیم و همکاری و کار مشترک بین کشورهای عضو را پیگیری کنیم، که در هر نشست حداکثر تلاش خود را برای بحث در مورد واقعیت آب در منطقه عربی به کار می‌گیریم و این تقویت امنیت آب عربی را ارتقاء می‌بخشد و حقوق نسل های آینده برای زندگی در امنیت و رفاه را حفظ می‌کند.

- جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل که در لندن به سر می‌برد، با آقای کیتاک لیم دبیر کل سازمان دریانوردی بین المللی در مقر این سازمان دیدار نمود. در این دیدار در مورد همکاری بین قطر و سازمان در زمینه‌های حمایت از محیط زیست دریایی و تلاش های بعمل آمده دولت در حمایت از صنایع حمل و نقل دریایی و راه‌های توسعه و تقویت آن بحث و گفتگو شد.

- قطر ایرویز اعلام کرد که دو پرواز در هفته به آلماتی قزاقستان انجام خواهد داد. آلماتی جدیدترین مقصد این ایرلاین در آسیای مرکزی است و این شرکت هواپیمایی اولین پرواز خود را با هواپیمای ایرباس A320 به فرودگاه بین المللی آلماتی انجام داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما