معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار فناوری جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری جنوب چین در آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتشار برنامه سه ساله نوآوری و توسعه کاربرد 5G گوانجو

 براساس برنامه اقدام سه ساله "تسریع نوآوری و توسعه کاربرد فناوری 5G گوانجو (2021-2023)" که اخیرا منتشر شده است، گوانجو تلاش خواهد کرد تا سال 2023 به شهر نمونه در این فناروی تبدیل شود. اقدامات برنامه فوق شامل موارد زیر است:

از نظر ساخت شبکه، بیش از 80 هزار ایستگاه پایه  5G در شهر ساخته خواهد شد که تقریباً 12 میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کند.

از نظر کاربرد5G، بیش از 100 پروژه آزمایشی کاربردی در زمینه‌های مختلف از جمله اینترنت صنعتی، حمل و نقل هوشمند، لجستیک هوشمند، کشاورزی هوشمند، اطلاعات، پارک هوشمند، امور مالی هوشمند و شهر هوشمند ایجاد خواهد شد.

همچنین، تعدادی دستاورد علمی و فناوری اصلی در تراشه‌های با فرکانس متوسط و بالا 5G، فیلترها، ماژول‌ها و غیره حاصل خواهد شد.

نصب سیستم عاملHarmony هواوی روی ۱۵۰ میلیون دستگاه

 بر اساس اطلاعات منتشر شده در کنفرانس توسعه دهندگان هواوی که در 22 اکتبر برگزار گردید، تاکنون بیش از 150 میلیون دستگاه شامل صفحه نمایش هوشمند، تبلت، ساعت، اسپیکر هوشمند، دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IOT) و غیره مجهز به سیستم عامل Harmony شده اند. تخمین زده می‌شود که تا پایان سال جاری، محصولات مجهز به این سیستم عامل به 200 میلیون برسد.

در سال 2019 نسخه 1.0 سیستم عاملHarmony  توسط هواوی توسعه یافت که امسال برای اولین بار بر روی گوشی‌های هوشمند هواوی P50 نصب شد. هم اکنون سیستم عامل به نسخه 3.0 بروزرسانی شده است. به گفته هواوی این سیستم عامل همچنین در خودروهای هوشمند در آینده استفاده خواهد شد.

افتتاح پارک علم و نوآوری در منطقه همکاری علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ

 مراسم افتتاحیه پارک علم و نوآوری در منطقه همکاری نوآوری علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ در 14 اکتبر 2021 برگزار شد.  این پارک در مجموع دارای 150 هزار مترمربع مساحت اداری است. در مراسم افتتاحیه، تفاهم نامه 18 پروژه علمی-تحقیقاتی بزرگ از جمله مرکز نوآوری انرژی زیمنس، مرکز نوآوری هوش مصنوعیping an ، موسسه تحقیقات مشترک تراشه شنجن-هنگ کنگ-ماکائو و مرکز ریاضیات صنعتی و کاربردی بین المللی شنجن امضا شد.

منطقه همکاری نوآوری علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ که در بخش جنوبی منطقه فوتیان، شنجن و هم مرز با هنگ کنگ واقع شده است، تنها پلتفرم برجسته با موضوع نوآوری فناوری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) است. 370 هزار مترمربع فضای تحقیقات علمی در کل منطقه همکاری مورد استفاده قرار گرفته است و چهار بستر نوآوری شامل مرکز نوآوری مشترک شنجن-هنگ کنگ، پارک بین المللی علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ، موسسه بین المللی تحقیقات کوانتومی و پارک صنعتی بین المللی زیست پزشکی در آن منطقه ایجاد شده است.

برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه تراشه‌های شرکت تنسنت

در کنفرانس اکولوژی دیجیتال تنسنت، تانگ دائوشنگ، معاون ارشد اجرایی تنسنت، اعلام کرد که این شرکت برنامه بلندمدت تحقیقاتی و توسعه تراشه و سرمایه گذاری دارد و پیشرفت قابل توجهی در سه زمینه محاسبات هوش مصنوعی، پردازش ویدئو و شبکه با کارایی بالا داشته است.

تنسنت یک شرکت اینترنتی معروف در چین است که در زمینه تراشه کارهای زیادی انجام داده است. در سال 2020، تنسنت آزمایشگاه Penglai را تأسیس کرد که بر تحقیق و توسعه تراشه متمرکز بوده و هدف آن دستیابی به پوشش کامل طراحی و تأیید تراشه است.

آغاز ساخت مرکز تحقیق و توسعه هوآوی در گوانجو

ساخت مرکز تحقیق و توسعه هواوی در گوانجو آغاز در 29 اکتبر آغاز شد. این مرکز در منطقه بایون گوانجو، با مساحت 28 هکتار و با سرمایه گذاری کل 2.5 میلیارد یوان (390 میلیون دلار) واقع شده است. این اولین مرکز تحقیق و توسعه هواوی در گوانجو است و در زمینه‌های فنی مانند ماشین‌های هوشمند، محاسبات ابری و اینترنت اشیا تحقیق خواهد کرد. کارشناسان بر این باورند که هوآوی به عنوان یک شرکت پیشرو در تحقیق و توسعه فناوری محاسبات ابری، گوانجو را برای ایجاد مرکز تحقیق و توسعه انتخاب نموده که تأثیر محرکه و انباشتگی صنعت قوی و جذب شرکت‌های مرتبط خواهد داشت.

رونمایی از شهرک صنعتی تولید هوشمند آنر شنجن

اولین کارخانه آنر(honor) که توسط این شرکت سرمایه گذاری و ساخته شده است - با عنوان شهرک صنعتی تولید هوشمند آنر شنجن در 4 نوامبر 2021 به طور رسمی افتتاح شد. کل سرمایه گذاری این شهرک بالغ بر 1 میلیارد یوان (157 میلیون دلار) و سطح زیربنای آن 135 هزار مترمربع است. این شهرک دارای تجهیزات تولید خودکار پیشرو در صنعت بوده و 75 درصد خط تولید توسط این تجهیزات تکمیل شده است. یک خط تولید 149 متری فقط با 24 کارگر فعالیت دارد. بیش از 40 درصد از تجهیزات بکار رفته حاصل از تحقیق و توسعه مستقل شرکت آنر است. هر 28.5 ثانیه یک تلفن همراه می‌تواند در توسط این خط، تولید شود.

برند آنر در اصل برند فرعی تلفن هوشمند هوآوی بود. در سال 2017، آنر با فروش 54.5 میلیون دستگاه به ارزش 78.9 میلیارد یوان (12.37میلیارد دلار) در رتبه نخست در چین قرار گرفت. به دلیل تحریم های آمریکا عرضه تراشه‌های تلفن همراه قطع شد و در سال 2020 هوآوی این برند را به شرکت فناوری اطلاعات جدید Zhixin شنجن فروخت.

سرمایه گذاری شرکت CATL در شهر شیامن و استان گویجو برای تولید باتری

شرکت CATL (استان فوجیان) غول باتری لیتیومی اعلام کرد که این شرکت برای ساخت پایگاه‌های تولید باتری در شهر شیامن و استان گویجو به ترتیب 1.3 و 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. مجتمع شیامن باتری‌های لیتیوم یونی و مجتمع گویجو باتری‌های لیتیومی را برای وسایل نقلیه الکتریکی تولید می‌کنند.

از زمان دریافت سفارشات تسلا در سال 2020، CATL به طور متوالی هشت پروژه توسعه تولید باتری را با سرمایه گذاری 13.87 میلیارد دلار اعلام کرده است.

CATL بزرگترین تولید کننده باتری‌های لیتیومی‌برای وسایل نقلیه الکتریکی در جهان است. آمارهای آژانس تجزیه و تحلیل انرژی جدید کره جنوبی SNE نشان می دهد که CATL برای چهار سال متوالی رتبه اول را از نظر میزان نصب باتری در جهان کسب کرده است.

بهره برداری از اولین مرکز تولید هوشمند نیمه‌هادی در هنگچین

مراسم رونمایی از مرکز تولید هوشمند IKAS در 5 نوامبر در هنگچین برگزار شد. این مرکز به طور مشترک توسط دانشگاه علم و فناوری ماکائو و شرکت IKAS (شنجن)، تاسیس شده و اولین مرکز تولید نیمه‌هادی در منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو (هنگچین) می‌باشد.

همکاری بین شرکت IKAS و دانشگاه علم و فناوری ماکائو سابقه طولانی دارد. در سال 2019، دو طرف به طور مشترک یک آزمایشگاه برای سیستم‌های هوش مصنوعی  در هنگچین و همچنین یک دوره پسا دکترا در دانشگاه علم و فناوری ماکائو ایجاد کردند.

تصویب تأسیس دومین مرکز ملی نوآوری تولید شنجن

اخیراً وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تأسیس 4 مرکز ملی نوآوری تولید شامل مرکز نوآوری دستگاه‌های فرکانس متوسط و بالا 5G، مرکز ملی نوآوری مواد جدید شیشه، مرکز ملی نوآوری لوازم خانگی هوشمند و مرکز ملی نوآوری صدای هوشمند را تصویب کرد.

در میان آنها، مرکز نوآوری دستگاه‌های فرکانس متوسط و بالا 5G در شنجن تاسیس خواهد شد که دومین مرکز ملی نوآوری تولید این شهر می‌باشد و توسط شرکت فناوری ارتباطات Huixin شنجن ساخته می‌شود. تحقیق و توسعه این مرکز نوآوری بر سه موضوع اصل از جمله مواد و فرآیندهای نیمه‌رسانای جدید، دستگاه‌های هسته‌ای فرکانس متوسط و بالا 5G و تراشه یکپارچه موج میلی متری مبتنی بر سیلیکون تمرکز خواهد کرد.

در آوریل سال گذشته، اولین مرکز ملی نوآوری شنجن- مرکز ملی نوآوری تجهیزات پزشکی با کارایی بالا مورد تایید وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تاسیس شد که به طور مشترک توسط موسسه پیشرفته شنجن آکادمی علوم چین، Shenzhen Mindray Medical، Shanghai United Imaging و Lifetech (شنجن) اداره می‌شود.

انجام پیوند کلیه بیمارستان شنجن برای بیماران مبتلا به ایدز توسط ربات داوینچی برای اولین بار در چین

بیمارستان شماره 3 شنجن با کمک ربات داوینچی، پیوند کلیه را برای بیماران مبتلا به ایدز در 13 نوامبر با موفقیت انجام داد.

پیوند کلیه برای بیماران مبتلا به ایدز خطر زیادی برای پزشکان دارد. استفاده از ربات داوینچی خطر ابتلای پزشکان را تا حد زیادی کاهش می دهد، همچنین این اولین پیوند کلیه برای یک بیمار مبتلا به ایدز با کمک ربات داوینچی در چین است.

در آگوست سال جاری، بیمارستان شماره 3 شنجن اولین پیوند کلیه در چین را برای بیماران مبتلا به ایدز بدون استفاده از روبات داوینچی انجام داد.

امضای توافقنامه BYD برای توقف تولید خودروهای فسیلی قبل از سال 2040

اخیراً، در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP26)  شرکت BYD موافقت نامه انتشار آلاینده‌ صفر با دولت ها و آژانس های حفاظت از محیط زیست برای تسریع روند جهانی برقی نمودن خودروها و ساخت زیرساخت های پشتیبانی را امضا کرد. در این موافقت نامه شرکت BYD متعهد شد که تا سال 2040 فروش خودروها و کامیون‌های با سوخت فسیلی را متوقف کند.

این شرکت تنها برند خودروسازی چینی است که موافقتنامه انتشار آلاینده‌ صفر را امضا کرده است.

ارائه مدل اتوبوس سبز شنجن به 189 کشور

بانک جهانی گزارشی تحت عنوان " حمل و نقل عمومی‌برقی: مطالعه موردی گروه اتوبوسرانی شنجن" را به 189 کشور عضو خود توصیه کرده است تا برقی نمودن ناوگان اتوبوس را به ویژه در کشورهای در حال توسعه ترویج کند.

شنجن دارای اولین و بزرگترین ناوگان اتوبوس و تاکسی تمام الکتریکی در چین و جهان است. مطالعه موردی که به طور مشترک توسط بانک جهانی، گروه اتوبوسرانی شنجن، دانشگاه کالیفرنیا، و موسسه توسعه چین صورت گرفته، شیوه‌های گروه اتوبوسرانی شنجن را در توسعه حمل و نقل سبز و پایدار معرفی کرد. این مطالعه دارای چهار بخش اصلی: سیاست و محیط فعال برقی سازی اتوبوس در شنجن، مدل تجاری گروه اتوبوسرانی شنجن و اجرای انتقال تحرک الکتریکی، ارزیابی هزینه و سود و مراحل کلیدی برای برقی نمودن ناوگان دیگر شهرها می‌باشد.

شنجن در سال 2017 اتوبوس های برقی را در سیستم حمل و نقل عمومی خود معرفی کرد.

گروه اتوبوسرانی شنجن از زمان برقی شدن، به طور متوسط سالانه انتشار 440 هزار تن دی اکسید کربن و مصرف 160 میلیون لیتر سوخت را کاهش داده است. این گروه 112 ایستگاه شارژ و 1888 پایه شارژ برای اتوبوس ساخته است.

برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی فرصتی برای دستیابی به اهداف توسعه شهری کم کربن، کاهش آلودگی هوای محلی، ایجاد شغل و پذیرش بیشتر حمل‌ونقل عمومی از سوی ساکنان فراهم می‌کند. با این حال، این گزارش می‌گوید، پذیرش اتوبوس‌های برقی در سراسر جهان به کندی انجام شده است که دلیل آن هزینه‌های سرمایه بالاتر در مقابل جایگزین‌های دیزلی یا گازی، تکامل سریع فناوری محصول، تجربه عملیاتی محدود و کمبود پرسنل آموزش‌دیده است.

این مورد بخشی از تلاش بزرگ‌تر بانک جهانی برای به اشتراک گذاشتن تجربه چین در ارائه تحرک الکتریکی به جامعه بین‌المللی است تا سایر دولت‌ها تصمیمات آگاهانه‌تری گرفته، از خطرات احتمالی جلوگیری نموده و با متخصصان در این زمینه ارتباط برقرار کنند.

با توجه به دستاوردهای شنجن در حمل و نقل سبز، گروه اتوبوسرانی شنجن به عنوان اولین عضو اجرایی چین در کمیته اتوبوس انجمن بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP) انتخاب شد. عملیات ناوگان گروه اتوبوسرانی شنجن به عنوان یک نمونه در حمل و نقل سبز انتخاب شده و برنده بالاترین جایزه افتخاری در شصت و سومین کنگره و نمایشگاه جهانی UITP شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما