معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ چهارم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری کنفرانس سالانه اتحادیه دانشگاه‌های شهرهای خواهر خوانده گوانجو

دانشگاه گوانجو و 17 دانشگاه خارجی به طور مشترک کنفرانس سالانه 2021 اتحادیه بین المللی دانشگاه‌های شهرهای خواهرخوانده گوانجو (GISU) را در 10 نوامبر برگزار کردند. در این رویداد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز به عضویت اتحادیه مذکور نائل گردید.در طول این کنفرانس، دانشگاه‌ها در مورد مسیرهای موثر برای کمک به شهرهای جهت بهبود مدیریت نوآورانه و قابلیت های واکنش به بحران گفتگو کردند.GISU توسط دانشگاه گوانجو در سال 2018 راه اندازی شد و هدف آن ارائه یک پلت فرم تبادل آموزش عالی بین المللی برای دانشگاه‌های واقع در شهرهای خواهرخوانده گوانجو است. تعداد فعلی دانشگاه‌های عضو به 18 افزایش یافته است.

امضای تفاهم نامه همکاری بین شرکت هواپیمایی جنوب چین با هواپیمایی قطر

شرکت هواپیمایی جنوب چین و قطر ایرویز اخیرا تفاهم نامه همکاری استراتژیک امضا کردند.بر اساس این تفاهم نامه، دو طرف زمینه‌های همکاری و تقویت مزایای تکمیلی شبکه خطوط هوایی جهانی را گسترش خواهند داد و به طور مشترک مراکز هوایی بین‌المللی داکسینگ پکن و بایون گوانجو را ایجاد خواهند کرد تا مسافران سفری راحت تر و متنوع تر داشته باشند.همکاری اشتراک کد PLF  (passenger load factor)  می‌تواند پرواز ایرلاین را افزایش داده و مزایای اقتصادی بیشتری را برای شرکت هواپیمایی به همراه خواهد داشت.دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی جنوب چین در گوانجو بوده، این شرکت دارای بیشترین هواپیما، توسعه یافته ترین شبکه و بیشترین حجم مسافر سالانه در چین است. در سال 2020،این شرکت 97 میلیون مسافر داشت که برای 42 سال متوالی رتبه اول را در بین شرکت های هواپیمایی چین دارد.

راه اندازی اولین بندر هوشمند 5G در منطقه خلیج بزرگ

بندر  Shekou Mawan شنجن، اولین پورت هوشمند و کم کربن 5G  در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو(GBA) را راه اندازی شد.پس از سه سال بازسازی، بندر ماوان که در سال 1989 ساخته شد، اکنون با مساحت 983 هزار مترمربع، با ظرفیت عملیاتی بیش از 3 میلیون TEU طراحی شده است که می‌تواند بزرگترین کشتی‌های کانتینری جهان را در خود جای دهد. امروزه، این بندر بزرگترین منطقه بندری آزمایشی رانندگی خودکار 5G در کشور چین است. ایستگاه پایه 5G نصب شده بر روی فانوس دریایی بندر، پوشش کامل سیگنال های 5G در تمام بندر را محقق می نماید. 38 کامیون از سیستم عامل رانندگی خودکار استفاده می‌کنند. پس از نوسازی، راندمان عملیات ترمینال بندر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. محوطه کانتینری بندر 45.4 درصد افزایش یافته، 93 اپراتور کاهش و انتشار کربن بیش از 90 درصد کاهش یافته است.

تصویب تأسیس دومین مرکز ملی نوآوری تولید شنجن

اخیراً وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تأسیس 4 مرکز ملی نوآوری تولید شامل مرکز نوآوری دستگاه‌های فرکانس متوسط و بالا 5G، مرکز ملی نوآوری مواد جدید شیشه، مرکز ملی نوآوری لوازم خانگی هوشمند و مرکز ملی نوآوری صدای هوشمند را تصویب کرد.در میان آنها، مرکز نوآوری دستگاه‌های فرکانس متوسط و بالا 5G در شنجن تاسیس خواهد شد که دومین مرکز ملی نوآوری تولید این شهر می‌باشد و توسط شرکت فناوری ارتباطات Huixin شنجن ساخته می‌شود. تحقیق و توسعه این مرکز نوآوری بر سه موضوع اصل از جمله مواد و فرآیندهای نیمه‌رسانای جدید، دستگاه‌های هسته‌ای فرکانس متوسط و بالا 5G و تراشه یکپارچه موج میلی متری مبتنی بر سیلیکون تمرکز خواهد کرد.در آوریل سال گذشته، اولین مرکز ملی نوآوری شنجن- مرکز ملی نوآوری تجهیزات پزشکی با کارایی بالا مورد تایید وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تاسیس شد که به طور مشترک توسط موسسه پیشرفته شنجن آکادمی علوم چین، Shenzhen Mindray Medical، Shanghai United Imaging و Lifetech (شنجن) اداره می‌شود.

انجام پیوند کلیه بیمارستان شنجن برای بیماران مبتلا به ایدز توسط ربات داوینچی برای اولین بار در چین

بیمارستان شماره 3 شنجن با کمک ربات داوینچی، پیوند کلیه را برای بیماران مبتلا به ایدز در 13 نوامبر با موفقیت انجام داد.پیوند کلیه برای بیماران مبتلا به ایدز خطر زیادی برای پزشکان دارد. استفاده از ربات داوینچی خطر ابتلای پزشکان را تا حد زیادی کاهش می دهد، همچنین این اولین پیوند کلیه برای یک بیمار مبتلا به ایدز با کمک ربات داوینچی در چین است.در آگوست سال جاری، بیمارستان شماره 3 شنجن اولین پیوند کلیه در چین را برای بیماران مبتلا به ایدز بدون استفاده از روبات داوینچی انجام داد.

امضای توافقنامه BYD برای توقف تولید خودروهای فسیلی قبل از سال 2040

اخیراً، در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP26)  شرکت BYD موافقت نامه انتشار آلاینده‌ صفر با دولت ها و آژانس های حفاظت از محیط زیست برای تسریع روند جهانی برقی نمودن خودروها و ساخت زیرساخت های پشتیبانی را امضا کرد. در این موافقت نامه شرکت BYD متعهد شد که تا سال 2040 فروش خودروها و کامیون‌های با سوخت فسیلی را متوقف کند.این شرکت تنها برند خودروسازی چینی است که موافقتنامه انتشار آلاینده‌ صفر را امضا کرده است.

راه اندازی پروژه 10 میلیارد دلاری ExxonMobil هویجو

شرکت انرژی بین المللی ExxonMobil پروژه ای را در شهر هویجو در استان گواندونگ برای تولید پلیمرهای مورد استفاده در بسته بندی، خودرو و محصولات کشاورزی آغاز کرد. مراسم راه اندازی به طور همزمان در شهرهای پکن و هیوستون برگزار شد.این پروژه با سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد دلار در دو فاز ساخته می‌شود. انتظار می‌رود پس از تکمیل فاز اول و وارد شدن به مرحله تولید، درآمد سالانه این واحد به 39 میلیارد یوان ( 6.1 میلیارد دلار) برسد.کارن مک کی، رئیس شرکت شیمیایی ExxonMobil گفت: «تقاضا برای پلیمرهای کاربردی در چین به افزایش خود ادامه خواهد داد و ما در موقعیت خوبی برای پاسخگویی به نیازهای این بازار رو به رشد هستم."

ارائه مدل اتوبوس سبز شنجن به 189 کشور

بانک جهانی گزارشی تحت عنوان " حمل و نقل عمومی‌برقی: مطالعه موردی گروه اتوبوسرانی شنجن" را به 189 کشور عضو خود توصیه کرده است تا برقی نمودن ناوگان اتوبوس را به ویژه در کشورهای در حال توسعه ترویج کند.شنجن دارای اولین و بزرگترین ناوگان اتوبوس و تاکسی تمام الکتریکی در چین و جهان است. مطالعه موردی که به طور مشترک توسط بانک جهانی، گروه اتوبوسرانی شنجن، دانشگاه کالیفرنیا، و موسسه توسعه چین صورت گرفته، شیوه‌های گروه اتوبوسرانی شنجن را در توسعه حمل و نقل سبز و پایدار معرفی کرد. این مطالعه دارای چهار بخش اصلی: سیاست و محیط فعال برقی سازی اتوبوس در شنجن، مدل تجاری گروه اتوبوسرانی شنجن و اجرای انتقال تحرک الکتریکی، ارزیابی هزینه و سود و مراحل کلیدی برای برقی نمودن ناوگان دیگر شهرها می‌باشد.

شنجن در سال 2017 اتوبوس های برقی را در سیستم حمل و نقل عمومی خود معرفی کرد.

گروه اتوبوسرانی شنجن از زمان برقی شدن، به طور متوسط سالانه انتشار 440 هزار تن دی اکسید کربن و مصرف 160 میلیون لیتر سوخت را کاهش داده است. این گروه 112 ایستگاه شارژ و 1888 پایه شارژ برای اتوبوس ساخته است.برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی فرصتی برای دستیابی به اهداف توسعه شهری کم کربن، کاهش آلودگی هوای محلی، ایجاد شغل و پذیرش بیشتر حمل‌ونقل عمومی از سوی ساکنان فراهم می‌کند. با این حال، این گزارش می‌گوید، پذیرش اتوبوس‌های برقی در سراسر جهان به کندی انجام شده است که دلیل آن هزینه‌های سرمایه بالاتر در مقابل جایگزین‌های دیزلی یا گازی، تکامل سریع فناوری محصول، تجربه عملیاتی محدود و کمبود پرسنل آموزش‌دیده است.این مورد بخشی از تلاش بزرگ‌تر بانک جهانی برای به اشتراک گذاشتن تجربه چین در ارائه تحرک الکتریکی به جامعه بین‌المللی است تا سایر دولت‌ها تصمیمات آگاهانه‌تری گرفته، از خطرات احتمالی جلوگیری نموده و با متخصصان در این زمینه ارتباط برقرار کنند.

با توجه به دستاوردهای شنجن در حمل و نقل سبز، گروه اتوبوسرانی شنجن به عنوان اولین عضو اجرایی چین در کمیته اتوبوس انجمن بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP) انتخاب شد. عملیات ناوگان گروه اتوبوسرانی شنجن به عنوان یک نمونه در حمل و نقل سبز انتخاب شده و برنده بالاترین جایزه افتخاری در شصت و سومین کنگره و نمایشگاه جهانی UITP شده است.

افزایش حجم تجارت گواندونگ در 10 ماه نخست سال 2021

بر اساس اعلام گمرک استان گواندونگ، تجارت خارجی این استان با شرکای تجاری اصلی، از جمله آ.سه. آن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، در 10 ماه اول 2021 به رشد دو رقمی رسید.تجارت گواندونگ با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، بزرگترین شریک تجاری آن، از ژانویه تا اکتبر، نزدیک به 1 تریلیون یوان (157 میلیارد دلار) بود که 15.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و 15.2درصد از حجم تجارت کل استان را تشکیل می دهد.ارزش تجارت گواندونگ با هنگ کنگ بین ژانویه تا اکتبر 915.14 میلیارد یوان (143 میلیارد دلار) بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.3 درصد افزایش داشته است، در حالی که حجم تجارت آن با ایالات متحده نسبت به سال قبل به 797.48 میلیارد یوان (125 میلیارد دلار) افزایش یافته است.

حجم واردات و صادرات این استان با اتحادیه اروپا و تایوان به ترتیب به 754.28 میلیارد یوان (118 میلیارد دلار) و 520.25 میلیارد یوان (81 میلیارد دلار) در 10 ماه گذشته رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.5 درصد و 17.4 درصد افزایش داشت.هنگ کنگ، تایوان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و آ.سه.آن پنج شریک تجاری برتر گواندونگ در سال جاری از اکتبر بوده اند. رشد پایدار تجارت خارجی با شرکای تجاری اصلی در سال جاری به گواندونگ، بعنوان بزرگترین تاجر خارجی چین کمک کرده است تا حجم تجارت خارجی بیش از 6.71 تریلیون یوان (1.04 تریلیون دلار) را در 10 ماه اول سال 2021 به دست آورد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.2 درصد افزایش داشته و 21.2 درصد از تجارت چین را به خود اختصاص داده است.

گوانگدونگ، یک پایگاه اصلی تولید در جهان، از ابتدای سال 4.11 تریلیون یوان (642 میلیارد دلار) محصولات به خارج از کشور فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.9 درصد رشد داشته است، در حالی که 2.6 تریلیون یوان (410 میلیارد دلار) کالا از سراسر جهان خریداری کرده است که 17 درصد افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما