معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

صنعت خدمات برون سپاری در بلغارستان

داده‌های گزارش سالانه توسعه صنعت انجمن نوآوری، خدمات تجاری و فناوری بلغارستان حاکیست که میزان بخش خدمات برون سپاری شده در این کشور برای سال 2020 به 3.3 میلیارد یورو می رسد.

علیرغم همه‌گیری 2020، صنعت برون‌سپاری شده از توسعه و رشد دو رقمی‌ بازنماند و درآمدهای عملیاتی 11.2 درصد رشد کرد. داده‌های اولیه برای سال 2021 نشان می دهد که رشد امسال نیز دو رقمی و حتی بیشتر از سال قبل خواهد بود. پیش‌بینی برای سال 2024 نشان می‌دهد که این صنعت همچنان به توسعه خود ادامه می‌دهد و یک ستون اصلی در اقتصاد بلغارستان خواهد بود و سهم نسبی آن در تولید ناخالص داخلی این کشور به 11.2 درصد می‌رسد.

این تجزیه و تحلیل توسط SeeNews تهیه شده است و شامل داده‌هایی در مورد 677 شرکت بلغاری است که در زمینه خدمات و فناوری‌های تجاری در سال 2020 فعالیت می‌کنند. در نسبت بین دو بخش خدمات برون سپاری، شرکت های ITO (خدمات برون سپاری فناوری اطلاعات) با 358 شرکت سهم بیشتری دارند، در حالی که تعداد شرکت‌های فعال در حوزه فرآیندهای کسب‌وکار برون‌سپاری 319 شرکت است.

این صنعت همچنین در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان یک کارفرمای ترجیحی است. اگرچه تعداد کارکنان این بخش در سال 2020 کمی‌بیش از 77000 نفر است اما تقریباً بدون تغییر نسبت به سال بسیار موفق 2019، هزینه‌های کارکنان و مالیات های پرداخت شده توسط شرکت ها به خزانه دولت در حال افزایش است.بنابراین، این بخش اثر اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی بر جای می‌گذارد و به موتوری برای توسعه اقتصاد بلغارستان و حفظ جوانان در این کشور تبدیل شده است.

براساس این گزارش هزینه‌های دستمزد در سال چالش برانگیز 2020 به طور متوسط 16 درصد به ازای هر کارمند افزایش یافته است. برای اولین بار شرکت‌های این بخش 10.4 درصد از کل هزینه‌های حقوق و دستمزد کشور را تشکیل می‌دهند در حالیکه این رقم در سال قبل از آن  9.4 درصد بود. از نظر سهم‌ تامین اجتماعی، شرکت‌های این بخش در مجموع 8.2 درصد از کل مشارکت‌های تأمین اجتماعی در اقتصاد را در مقایسه با 7.4 درصد در سال 2019 بر عهده دارند. میزان آنها تقریباً برابر با کل هزینه‌های سرمایه پیش‌بینی‌شده در بودجه صوفیه است.

این بخش به دلیل فرصت‌های توسعه‌ای که در اختیار جوانان قرار می‌دهد، همچنان یک جاذبه برای استعدادها و یک کارفرمای ارجح خواهد بود. اولین قرنطینه کووید جذب کارمندان جدید را متوقف کرد، اما از اواسط سال 2020 بازار به پویایی معمول خود بازگشت و اکنون کمبود کارکنان دوباره موضوع داغ شرکت‌های این بخش است. صنعت برون سپاری با فرصت‌هایی که برای شروع و توسعه شغلی ارائه می دهد، یکی از مهمترین اولویت‌های خود را حفظ و بازگرداندن استعدادهای بلغاری در کشور قرار داده است. ایلیا کراستف، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل A Data Pro گفت: ما به توسعه مشارکت خود با دانشگاه‌ها، مقامات محلی و ایالتی ادامه می دهیم، زیرا این راهی برای حفظ رشد پایدار ما و توسعه اقتصاد دانش بنیان در بلغارستان است.

همه‌گیری در سال 2020 باعث کاهش سرعت توسعه منطقه‌ای صنعت برون‌سپاری شد، اما در سال 2021 بسیاری از شرکت‌ها برخی از فعالیت‌های خود را به خارج از صوفیه منتقل کردند و به دنبال نیروی کار جدید بودند. بزرگترین مراکز خدمات برون سپاری همچنان شهرهای بزرگ با دانشگاه هستند - صوفیه، پلوودیو و وارنا سه مرکز بزرگ هستند و بورگاس، روسه و ولیکو ترنوو نیز شرکت های جدید بیشتری را جذب می‌کنند.

 

منبع: https://www.economy.bg/business/view/48240/Industriyata-na-iznesenite-uslugi-formira-66%25-ot-BVP-na-Bylgariya

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما