معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم آبان‌ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش افتادن آمریکا از چین در M&A سوئد

         به گزارش خبر گزاری TT ، آمریکا در زمینه merger and aquisitions  در سوئد از چین پیش افتاده است. این موضوع در برهه زمانی رخ می دهد که رکوردهای جدید  M&Aهای خارجی در محیط تجاری سوئد شکسته شده و طی سه فصل اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020، 56 درصد افزایش یافته است. خریدها 354 درصد افزایش یافته و به 118.7 میلیارد دلار رسیده است. توسعه ای که عمدتاً توسط سرمایه گذاران آمریکایی علاقه مند برای سرمایه گذاری در سوئد با تعداد 45 معامله به ارزش 41.3 میلیارد دلار در 9 ماه اول سال تقویت شده است. سرمایه‌گذاران سوئدی نیز در همان دوره 24.6 میلیارد دلار به M&A در بازارهای ایالات متحده اختصاص داده اند. محبوبیت سرمایه گذاری در بخش‌هایی مانند زیرساخت، مخابرات و ارتباطات، فناوری و غیره به دلیل فرصت‌های سودآور، در بین سرمایه‌گذاران خارجی افزایش یافته است.

 

دومین گزارش بانک مرکزی سوئد پیرامون شرایط اقتصادی و وضعیت مالی کشور

بانک مرکزی سوئد در گزارش خود آورده است: "شرایط اقتصادی در داخل سوئد و سایر کشورها در حال بهبود است با این وجود انتظار می‌رود که این روند در آینده کمی‌کند شود. سیستم مالی سوئد به خوبی کار می‌کند، عرضه اعتبارات حفظ شده است و بازارهای مالی مهم به خوبی کار می‌کنند. با این همه تردیدها پیرامون وضعیت همه گیری ویروس کرونا، مشکلات زنجیره تامین و افزایش سریع قیمت انرژی ممکن است همچنان در فعالیت اقتصادی اختلال ایجاد نماید. همچنین در مورد نرخ های بهره آتی و اثرات احتمالی بر قیمت دارایی‌ها عدم اطمینان وجود دارد که آن نیز می‌تواند منجر به افزایش آشفتگی در بازار شود. علاوه بر این، بدهی خانوارها همچنان در حال افزایش است. به طور کلی، خطراتی که ممکن است ثبات مالی را تهدید کند همچنان بالاست".

 

افزایش دستمزد پرستاران در استکهلم

           بنابر اعلام خبرگزاری DN مراقبت های مربوط به زایمان در استکهلم سالانه 100 میلیون کرون اضافی برای این کومون دریافت می‌کند تا بتواند به وعده خود برای ارائه یک ماما به ازای زایمان موفق شود. این خبر پس از آن منتشر شد که اخیرا تعداد زیادی از ماماها در استکهلم در اعتراض به شرایط بد کاری استعفا دادند. به نوشته این روزنامه، وعده اعتبارات اضافی یک هفته قبل از تعیین بودجه کومون است و از طریق اصلاحیه بودجه پیشنهادی که از قبل وجود دارد، اجرایی خواهد شد. یوناس لیندبرگ ، سخنگوی حزب چپ در امور بهداشت و امور اجتماعی، از افزایش منابع برای اجرای قانون یک ماما در هر زایمان استقبال می‌کند، اما نمی‌داند که آیا این پول برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد کافی است یا خیر. وی اظهار داشت: "ماماها خواستار افزایش دستمزد و کاهش ساعات کار هستند و من شک دارم که 100 میلیون کرون برای این کار کافی باشد."

 

حضور وزیر محیط زیست سوئد در اجلاس COP26

            پر بلوند وزیر محیط زیست و آب و هوای سوئد،  در راس هیاتی جهت شرکت در نشست وزرا COP26 وارد گلاسکو شد. بلوند قرار است به طور مشترک مذاکرات با مصر را در زمینه تامین مالی آب و هوا رهبری کند، با هدف اینکه کشورهای ثروتمند سالانه 100 میلیارد دلار برای انجام  اقدامات لازم جهت کمک به  کشورهای در حال توسعه بپردازند. وی در این زمینه اظهار داشت: "این یکی از حیاتی ترین مسیرها برای حرکت رو به جلو است. گام های مثبتی برداشته شده است، ما به 100 میلیارد دلار خواهیم رسید اما متاسفانه نه تا سال 2023. مهمترین موضوع توافق بر سر مفاد توافقنامه پاریس است، مانند اینکه کشورها چگونه می‌توانند در مسیر کاهش گازهای گلخانه ای گام بردارند.

 

افزایش تعداد مسافرین پروازها

         بر اساس آمار اعلام شده تعداد مسافران فرودگاه دولتی سوئد اویا در ماه اکتبر به تقریبا 1.7 میلیون نفر رسیده که در مقایسه با ماه مشابه در سال 2019 و قبل از شیوع پاندمی‌کرونا، 52 درصد کاهش داشته است. با این وجود، ارقام ماه اکتبر در بالاترین سطح از زمان شیوع بیماری بوده است. انتظار می‌رود آمار مسافران در ماه نوامبر به دلیل تعطیلات پاییزی مدارس و در نتیجه باز شدن مسیرهای پروازی جدید، بیشتر افزایش یابد. بر اساس این آمار در ماه اکتبر، 1.14 میلیون مسافر خارجی و 552000 مسافر داخلی بوده اند. سفرهای هوایی در فرودگاه آرلاندا در استکهلم در ماه اکتبر نسبت به سال  2019 حدود 53  درصد کاهش یافته و در فرودگاه گوتنبرگ 52 درصد کاهش داشته است.

 

بهبود وضعیت مالی هتل ها در ماه اکتبر

         در بررسی که  توسط اتاق بازرگانی استکهلم صورت گرفته، نشان می‌دهد که درآمد هتل‌ها در ماه اکتبر در منطقه استکهلم بالاترین میزان از زمان شروع پاندمی‌بوده است. در مجموع، سطح درآمد 35 درصد کمتر از ارقام اکتبر 2019 و 95 درصد بیشتر از اکتبر 2020 بوده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که از مارس 2020، هتل های منطقه استکهلم 10.8 میلیارد کرون درآمد از دست داده اند که این رقم برای کل کشور 20.5 میلیارد کرون است. حضور میهمان در هتل ها در شهرستان استکهلم در اکتبر 2021 حدود 19 درصد کمتر از اکتبر 2019 بود. برای هتل های سوئد، به استثنای استکهلم، رقم مربوطه 7 درصد کمتر اعلام شده است.

 

افزایش میزان اشتغال

          بنابر آمار اعلام شده  توسط مرکز آمار سوئد، در سه ماهه سوم سال 2021، در مجموع 5154000 نفر بین سنین 15 تا 74 سال افراد شاغل وجود داشته که نرخ اشتغال را به 68.6 درصد می‌ رساند. در همین حال در مدت مشابه 462000 نفر بیکار وجود داشته است که بیانگر نرخ بیکاری 8.2 درصدی است، میانگین داده‌های فصلی نشان می دهد که تعداد کل ساعات کار به طور متوسط 152.8 میلیون ساعت در هفته بوده است که نسبت به سه ماهه دوم سال 2021 افزایش داشته است. همچنین داده‌های فصلی نشان می دهد که اشتغال در مقایسه با سه ماهه دوم سال 21 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما