معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه اول آبان ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

مناطق آزاد دومینیکن همه شغل ها را فعال کردند

رئیس انجمن مناطق آزاد دومینیکن اظهار داشت که مناطق آزاد همه شغل های موجود در مناطق آزاد را مجددا فعال کرده اند. در حال حاضر بیش از 180 هزار شغل مستقیم در این مناطق  ایجاد شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد با 773 شرکت موجود، رکوردی از نظر تعداد شرکت ها در مناطق آزاد ثبت کرده ایم و در سال جاری در زمینه صادرات نیز رکورد خواهیم زد زیرا صادرات دومینیکن به رقم 7 میلیارد دلار خواهد رسید.

دومینیکن از کمبود مواد غذایی و دارو رنج نمی‌برد

جمهوری دومینیکن تنها کشور در آمریکای لاتین و کارائیب است که در بحبوحه وضعیت بد اقتصادی جهانی، از کمبود غذا یا داروهای اولیه رنج نمی‌برد.  آقای ادی آلکانترا، مدیر اجرایی موسسه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت که به لطف سیاست اقتصادی صحیح اجرا شده توسط دولت آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور، کشور دومینیکن "مقدار زیادی از 110 محصول سبد کالاها و مواد غذایی اساسی و همچنین 227 محصول دارویی ضروری را  در اختیار دارد".

دیدار معاون بانک جهانی از دومینیکن

آقای کارلوس فلیپه خارامیو، معاون رئیس بانک جهانی برای آمریکای لاتین و کارائیببه جمهوری دومینیکن سفر کرده است. آقای خارامیو طی اقامت خود با مقامات دومینیکن در مورد رویکرد توسعه و این موضوع که چگونه بانک جهانی می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از کرونا کمک کند گفتگو نمود. معاون رئیس بانک جهانی ضمن دیدار با آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور از چند محله شهر «سانتو دومینگو» بازدید و با مردم در مورد مشکلات مربوط به شبکه آبرسانی گفتگو کرد. استراتژی ملی دومینیکن به مدت 15 سال شامل سرمایه گذاری 8.85 میلیارد دلاری برای احداث سدها، خرید سیستم های آبیاری کارآمدتر و بهبود خدمات آب آشامیدنی و شبکه تصفیه فاضلاب می‌شود.  

دولت دومینیکن نیروگاه‌ها را به فروش نمی‌گذارد

آقای خوزه ریخو پرسووت، مدیر کل بودجه تاکید کرد خبر مربوط به این که دولت قصد دارد سهام های نیروگاه‌هایی مانند «شرکت تولید برق آبی دومینیکن» را بفروشد حقیقت ندارد و دولت به هیچ عنوان چنین کاری را نخواهد کرد. وی از طریق شبکه توئیتر تاکید کرد که در برنامه بودجه سال 2022 کسب درآمد در نتیجه فروش نیروگاه‌های آبی پیش بینی نشده است.  

تایید قرارداد اعطای وام کم بهره بین دومینیکن و آژانس جایکا ژاپن

مجلس نمایندگان دومینیکن وامی‌به مبلغ 200 میلیون دلار که با آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) به امضا رسیده است را تصویب نمود. هدف از این وام، تامین مالی "برنامه تقویت سیاست عمومی و مدیریت مالی در پاسخ به بحران بهداشتی و اقتصادی ناشی از کرونا در جمهوری دومینیکن" است. وام مذکور با 79 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 45 رأی ممتنع به تصویب مجلس دومینیکن رسید.

 

جامائیکا

جامائیکا آناناس را به باربادوس صادر خواهد کرد

جامائیکا از این پس به بازار آناناس در باربادوس دسترسی خواهند داشت. تولیدکنندگان آناناس می‌توانند آناناس را به کشور مزبور صادر کنند اما باید در نزد «معاونت قرنطینه نباتات/ بازرسی محصولات وزارت کشاورزی و شیلات» ثبت نام کرده و پروتکل های صادراتی را رعایت کنند. اخیرا صادرات محصولات کشاورزی به جزایر کیمن و انگلستان نیز افزایش یافته است. جامائیکا پس از دریافت مجوز رسمی از سوی انگلستان همچنین می‌تواند آناناس، نارگیل، مرکبات، پنبه، موز، سیب، آلو، پاپایا و میوه گواوا را به انگلیس صادر کند. از سوی دیگر، جامائیکا صادرات انبه به ایالات متحده (در سال 2019) و انگلیس (در سال2021) را از سر گرفت.

شرکت جامائیکایی برای تولید ادویه و چاشنی در گویان آماده می‌شود

شرکت جامائیکایی «AMJ» قراردادی پنج ساله با موسسه ملی تحقیقات و توسعه کشاورزی گویان « NAREI»  برای پردازش و بسته بندی ادویه و چاشنی‌ها در آن کشور امضا کرده است. توافقنامه مزبور که توسط خانم جانارین سینگ، مدیر اجرایی «NAREI» و آقای آناند جیمز، رئیس AMJ به امضا رسید به شرکت جامائیکایی اجازه می دهد تا از امکانات فرآوری کشاورزی «NAREI» در گویان استفاده کند. گویان بیش از 800 میلیون دلار گویان (معادل 3 میلیون و  830 هزار دلار آمریکا) برای ایجاد 6 مرکز فرآوری کشاورزی در سراسر کشور اختصاص داده است زیرا توسعه صنعت کشاورزی یکی از اولویت های دولت گویان است.

 

هائیتی

بحران سوخت در هائیتی

هائیتی طولانی ترین بحران سوخت را در تاریخ کشور تجربه می‌کند. از ماه ژوئن 2021 رانندگان خودروها به دلیل کمبود فرآورده‌های نفتی با مشکلات زیادی روبرو شده ‌اند. در چهار ماه گذشته، هم وضعیت کمبود سوخت و هم ناامنی (به ویژه در پایتخت کشور) تشدید شده است زیرا بزرگترین مرکز ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی کشور یعنی پایانه واروکس توسط اعضای گروه‌های مسلح غیرقانونی موسوم به "گروه 9" محاصره گردیده و جیمی‌کریسیر، رهبر گروه مزبور خواستار استعفای آقای آریل هنری، نخست وزیر فعلی کشور شده است. در حال حاضر خیابان‌های پایتخت هائیتی و تمام شهرهای مهم کشور مجددا با کمبود خودرو روبروهستند و در نتیجه خدمات حمل‌ و نقل بسیار گران‌تر شده اند. سایر محصولات نیز مانند: آرد، روغن خوراکی، برنج، ذرت آسیاب شده، گندم، لوبیا، مرغ، گوشت گاو، آب آشامیدنی تصفیه شده و غیره نیز گران شده اند. از سوی دیگر به دلیل مشکلات دسترسی به سوخت، بانک های تجاری و چند شرکت در کشور از کاهش ساعت کاری خبر می دهند و برخی دیگر فعالیت خود را به صورت موقت متوقف کرده اند. بیمارستان‌ها نیز در وضعیت نگران کننده ای قرار دارند.

انجمن صنایع جمهوری دومینیکن نگران وضعیت هائیتی است

خانم سیرسه المانزار، معاون اجرایی انجمن صنایع جمهوری دومینیکن گفت که در مواجهه با وضعیت فعلی در هائیتی تجارت دومینیکن با این کشور تاکنون تاثیر منفی نگرفته است اما ادامه وضعیت موجود می‌تواند عواقب منفی بهمراه داشته باشد زیرا شرکت هایی در هائیتی وجود دارند که به کشور دومینیکن وابسته هستند و همچنین شرکت هایی در هر دو کشور وجود دارند که به صورت مشترک به صادرات می‌پردازند. خانم آلمانزار خاطرنشان کرد که با توجه به ناامنی در هائیتی  کالاهایی که از جمهوری دومینیکن به‌هائیتی حمل می‌شوند توسط حمل‌کنندگان داخلی در هائیتی منتقل می‌شوند تا از وقوع هر گونه اتفاق برای رانندگان دومینیکنی جلوگیری شود. وی در این راستا گفت که اگر اقداماتی پیشنهاد شوند که به تجارت دوجانبه کمک کند و از خطرات احتمالی برای اتباع دومینیکن جلوگیری کند صنعتگران مایل به حمایت از آن خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما