معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱۶

روند کاهشی تولید نفت اندونزی تا سال 2040

هیئت ملی انرژی اندونزی اعلام کرد که در دو دهه آینده تولید نفت کشور با کاهش 87 درصدی مواجه خواهد شد.

صنعت نفت اندونزی در طول دهه‌های 1970 و 1980 با تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به اوج فعالیت خود دست یافت وحتی با صادرات نفت توانست به رشد اقتصادی کشور کمک نماید. اما در ادامه تولید نفت این کشور طی سال های اخیر گذشته رو به کاهش رفت و طبق آخرین داده‌های وزارت انرژی و منابع معدنی میزان تولید روزانه نفت این کشور از 831 هزار بشکه در سال 2016 به 708 هزار بشکه  در سال 2020 کاهش یافت. در این خصوص اخیرا هیئت ملی انرژی اندونزی اعلام کرد که تا سال 2040 تولید نفت کشور با کاهش 87 درصدی مواجه خواهد شد.

آقای جوکو سیسوانتو مدیرکل هیئت مذکور اعلام کرد که پیش بینی شده است تولید نفت در سال 2030 با کاهش 58 درصدی به 300 هزار بشکه در روز و در سال 2040 با کاهش 87 درصدی به 119 هزار بشکه در روز نسبت به سال 2020 روبرو خواهد شد. وی اضافه کرد که این کاهش بدون اینکه مقررات و مشوق هایی برای تشویق اکتشاف بیشتر، بهبود بازیابی نفت و دستیابی به میادین نفتی در خارج از کشور وجود داشته باشد، اتفاق خواهد افتاد. وی ادامه داد که تلاش برای افزایش تولید نفت باید بسرعت انجام شود و پیشرفت در جهت دستیابی به هدف 1 میلیون بشکه ای بدلیل تضاد منافع در واحدهای سازمانی و کاهش سرعت خرید دکل های حفاری مانعی است که باید مرتفع شود. وی معتقد است که 50% ذخایر انرژی این کشور دست نخورده است و استفاده از این ذخایر مستلزم جذب سرمایه گذاری‌های کلان خارجی می‌باشد. وی اضافه کرد که دولت باید استفاده از درآمد مالیات کربن را برای ایجاد انگیزه برای جذب فناوری در دستور کار خود قرار دهد.

طبق داده‌ها، پیش بینی شده است که مصرف داخلی نفت در اندونززی در سال 2050 با بیش از دو برابر مصرف فعلی به 3 میلیون 970 هزار بشکه در روز برسد و مصرف گاز طبیعی نیز با بیش از 4 برابر افزایش به 26 میلیارد فوت مکعب در روز برسد. طبق آخرین داده‌ها از سال 2019 تعداد 40 پروژه نفت و گاز در اندونزی در دست اجراء می‌باشند که قرار است تا 2027 به بهره برداری برسند.

از مهمترین علل کاهش تولید نفت اندونزی کاهش شدید سرمایه گذاری در این بخش می‌باشد. بر اساس داده‌های هیئت ملی انرژی کشور، سرمایه گذاری در نیمه اول سال جاری میلادی به 4.92 میلیارد دلار رسید که 39.7% از هدف 12.38 میلیارد دلاری تعیین شده در بودجه دولتی سال 2021 است. چنین روندی موجب شد تا در سه ماهه اول سال جاری تولید نفت و گاز داخلی اندونزی با کاهش 2.7 درصدی مواجه شود. آقای الریکا حمدی، تحلیلگر موسسه اقتصاد انرژی وتحلیل مالی دراین خصوص اظهار داشت که کاهش سرمایه‌گذاری‌های بالادستی نفت و گاز تا حدودی ناشی از خروج سرمایه‌گذاران جهانی، همراه با فشار سرمایه‌گذاران داخلی و منابع مالی محدود می‌باشد. همچنین اکتشافات بدلیل نوسانات قیمت نفت و عدم اطمینان ناشی از همه گیری کرونا با تحرک کمتری مواجه شده است.  

ازسوی دیگر تمرکز دولت اندونزی بر توسعه اجتناب ناپذیر منابع انرژی‌ تجدیدپذیر ، سرمایه گذاران را بیشتر به سرمایه گذاری در این نوع انرژی‌ها سوق می دهد بطوریکه که بسیاری از شرکت های نفت و گاز در حال حاضر بر توسعه سبدهای تجاری موجود خود متمرکز شده اند که جذب سرمایه گذاری بالادستی را چالش برانگیزتر می‌کند. این امر باعث ایجاد فشار در مورد چگونگی جذاب تر کردن فضای سرمایه گذاری می‌شود و اکنون بعنوان یک بحث برای ایجاد فضای سرمایه گذاری رقابتی درگروه ویژه نظارتی بالا دستی نفت و گاز و وزارت انرژی و منابع معدنی  تبدیل شده است. در این خصوص این گروه ویژه نظارتی انتظار دارد تغییر جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر چالشی کلیدی در جذب سرمایه گذاری‌های بالادستی نفت و گاز در این دهه باشد. از نظر گروه ویژه تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر یک چالش برای دهه آینده خواهد بود. این گروه قبلا تخمین زده بود که اندونزی در یک دوره 10 ساله به 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای دستیابی به هدف خود یعنی تولید 1 میلیون بشکه نفت در روز و 12.3 میلیارد فوت مکعب گاز در روز  تا سال 2030 نیاز دارد. ولی کاهش سرمایه گذاری‌های در بخش های بالادستی مانند اکتشافات جدید، حفاریها، ساخت تاسیسات و خصوصا طی دو سال گذشته شیوع کرونا دستیابی به این هدف را با مشکل مواجه نموده است.

گروه ویژه نظارتی و همچنین وزارت انرژی و منابع معدنی جهت تشویق سرمایه گذاران و برداشتن موانع از سر راه شرکت های نفتی و گازی تصمیم به ارائه تسهیلاتی نموده است. بر اساس تصمیمات اتخاذی تعداد 9 بسته تشویقی برای پیمانکاران نفت و گاز پیشنهاد شده است تا فضای سرمایه‌گذاری رقابتی‌تر شود که شش مورد از آنها توسط دولت تصویب شده بود. سه مشوق دیگر که در حال حاضر توسط دولت در حال آماده سازی است شامل معافیت مالیاتی برای صنعت نفت و گاز و هزینه‌های کمتر برای استفاده از کارخانه گاز طبیعی مایع (LNG) در شرق استان کالیمانتان است. در عین حال کارشناسان معتقدند که افزایش تولید نفت و گاز بعنوان یک فرصت کلیدی برای بانک های داخلی می‌باشد و این بخش به حمایت بخش بانکداری ملی در تامین مالی سرمایه گذاری‌های بالادستی نفت و گاز نیاز دارد. آنها اعتقاد دارند که تلاش های راهبردی برای جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های اکتشافی برای اندونزی حیاتی می‌باشد و در این راستا نیز نقش بخش بانکی در تقویت تولید نفت و گاز را نیز همچنان حیاتی می دانند .  

درخصوص ذخایر گاز اندونزی نیز گفتنی است که جمع کل ذخایر گاز این کشور طبق اعلام وزارت انرژی بمیزان 135.55 تریلیون فوت مکعب می‌باشد. ازکل ذخایرفوق 99.06 تریلیون فوت مکعب اثبات شده و21.26 تریلیون فوت مکعب ذخایر بالقوه و 18.23 تریلیون فوت مکعب دارای ذخایر احتمالی می‌باشند.

در خصوص درآمد دولت از صنعت نفت و گاز طبق اطلاعات منتشره  در نیمه اول سال جاری رقم درآمد به ۶.۶۷ میلیارد دلار رسید که ۹۱.۷ درصد از هدف تعیین شده در بودجه دولت است. لازم بذکر است که شرکت های شورن (بزرگترین تولید کننده نفت اندونزی)، موبیل چیپو (اگزون موبیل)، کونوکوفیلیپس و مدکو (امریکا)، پرتامینا (شرکت دولتی نفت اندونزی) سینوک و پتروچاینا (چین) ، توتال (فرانسه) از مهمترین  تولیدگان نفت این کشور می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما