معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۵

حرکت الجزایر بسوی تولید هیدروژن سبز

الجزایر همانند بسیاری از کشورها، به سوی تولید هیدروژن از انرژی خورشیدی "فتوولتائیک" که بعنوان انرژی سبز محسوب می‌شود، پیش می رود.

در گزارش منتشره از سوی سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت "اواپک" تحت عنوان "بازنگری حوزه هیدروژن جهانی در سال 2021" تأکید شد که میزان تقاضای جهانی هیدروژن در سال 2020 به 90 میلیون تن رسید که عمدتا بر صنایع پالایشگاهی و صنعتی متمرکز بود. در حالی که پیش بینی می‌شود حجم تقاضای هیدروژن بمقدار 6 برابر میزان کنونی برای تأمین 10 درصد حجم تقاضای کلی جهان از انرژی، در آستانه سال 2050 رشد کند. در این راستا، الجزایر در چارچوب تلاش برای روی آوری تدریجی به سوی انرژی‌های پاک مانند هیدروژن سبز و آمادگی انتقال به تولید این نوع انرژی تا سال 2030 از طریق کاهش بهره برداری از منابع انرژی‌های فسیلی حرکت می‌کند و در این زمینه تفاهم نامه ای بین وزیر آموزش عالی و وزیر انتقال انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر در آوریل 2021 امضا شد که اعلامیه الجزیره نام گرفت.در ژوئیه سال 2021، دو شرکت "سوناطراک" الجزایر و "انی" ایتالیا برای تولید هیدروژن سبز به توافق رسیده و اعلام کردند که توافقنامه امضا شده در مارس سال 2021 را از طریق تقویت همکاری فناوری اجرا کنند.

از سوی دیگر در اوایل ماه اکتبر سالجاری آقای بن عتو زیان وزیر انتقال انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر الجزایر، از شروع مذاکرات برای ساخت کارخانۀ هیدروژن سبز در الجزایر با ظرفیت تولید 20 مگاوات، پرده برداشت و پیش بینی کرد که این پروژه در اوایل سال 2024 به پایان برسد. نامبرده با بیان اینکه کشورش قصد دارد از لوله‌های انتقال گاز طبیعی برای صادرات هیدروژن به دیگر کشورها در سال های آتی، بهره برداری کند، اظهار داشت: "صادر کردن هیدروژن از طریق لوله‌های گاز طبیعی بسیار محتمل است. زیرا می‌توانیم صادرات گاز طبیعی به ایتالیا را به میزان 25 درصد کاهش دهیم و هیدروژن جایگزین آن کنیم و این امر مقدار زیادی گاز طبیعی برای ما جهت تأمین مصرف داخلی فراهم می‌کند".

 بر اساس ارزیابی‌های آژانس بین المللی انرژی، الجزایر از ویژگی‌هایی مانند هزینه تولید هیدروژن از انرژی خورشیدی (فتوولتائیک) و انرژی بادی تا سال 2030 با میانگین 1.75 تا 2 دلار برای هر کیلوگرم، برخوردار می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما