معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵۲

اخبار اقتصادی ترکیه (شرق و جنوب شرق)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات استان ‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم در 10 ماهه نخست سال  2021

https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari

صادرات استان ‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم به ایران در 10 ماهه نخست سال  2021

https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari

اجرای پروژه زباله صفر توسط شهرداری ارزروم

قرارداد پروژه "کمک به افزایش استخدام و اقتصاد شهر از طریق کاهش پسماند به صفر" که در چارچوب طرح "حمایت از مراکز جاذبه" توسط آژانس توسعه ای آناتولی شمال شرقی به اجرا در آمده و از سوی وزارت صنایع و تکنولوژی تامین مالی می‌شود؛ بین شهرداری کلانشهر ارزروم و آژانس توسعه ای شمال شرقی آناتولی به امضا رسید. این پروژه که اجرای آن یکسال زمان خواهد برد و در مجموع هزینه ای در حدود 4 میلیون و 160 هزار لیر دربر خواهد داشت؛ با هدف تفکیک زباله از مبدا به منظور حفاظت از منابع طبیعی، کمک به اقتصاد شهر، ورود پسماند به چرخه بازیافت، ایجاد امکان مشارکت مردمی در این طرح بصورت مستقیم با هدف رشد و توسعه مسئولیت اجتماعی و کمک به اشتغال زائی در ارزروم به اجرا در خواهد آمد. در چهارچوب این پروژه و در گام اول با ساخت تاسیسات مورد نظر استخدام 25 نفر پیش بینی شده است. (الو25، 2021/10/21)

https://www.alo25.com/erzurum-da-sifir-atik-projesi-ile-doga-ve-cevre-korunuyor/811399/

رتبه نوزدهم ارزروم در حوزه ثبت اختراع ترکیه

در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2021،  38 درخواست ثبت اختراع در ارزروم انجام شده است. بدین ترتیب استان ارزروم در منطقه آناتولی شرقی رتبه اول و  در سطح ترکیه رتبه نوزدهم را کسب کرده است. ارزروم پس از استان‌های استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، کُجا‌اِلی، آنتالیا، مَرسین، مانیسا، کایسری، کُنیا، ساکاریا، غازی‌آنتپ، اسکی شهیر، تکیرداغ، دنیزلی، آدانا بالیکِسیر و حاتای در جایگاه نوزدهم قرار گرفت.

بر اساس داده‌های منتشر شده در نتیجه بررسی‌های صورت گرفته از سوی انجمن صنعتگران و بازرگانان آناتولی شرقی-دوسیاد در بازه ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال 2021 در ارزروم 38، ، در استان‌های منطقه آماری آناتولی شمال شرقی 56، در منطقه آناتولی شرقی 119 درخواست ثبت اختراع صورت پذیرفته که از این بین سهم ارزروم امر در منطقه در این بازه زمانی چیزی در حدود 31.93% بوده است. تعداد درخواست ثبت اختراع در منطقه در بازه ماه‌های ژانویه تا سپتامبر در ارزروم 38، مالاتیا 34، الازیغ 11، وان 12، ارزنجان 8، بینگول 4، آغری 4، کارس 3، بیتلیس 2، اغدیر 2 و موش 1 عدد بوده است.  (روزنامه ارزروم،2021/10/25)

http://www.erzurumgazetesi.com.tr/haber/Erzurum-patentte-19-uncu-siraya-yukseldi/145399

تبدیل بخش دیادین به قطب کشاورزی در استان آغری

با تایید پروژه "زیرساخت صنایع سازمان یافته گلخانه ای زمین گرمایی دیادین" از سوی وزارت کشاورزی ترکیه بزرگترین سرمایه گذاری انجام شده تا کنون در بخش کشاورزی استان آغری صورت خواهد پذیرفت. با اتمام این پروژه تولید در فضای سرپوشیده در مساحتی به وسعت 86 هکتار آغاز خواهد شد. بودجه این پروژه 128 میلیون لیر بوده و در فاز اول آن 64 میلیون لیر سرمایه گذاری صورت خواهد پذیرفت. با اجرای ناحیه صنعتی ویژه کشاورزی و انجام فرآیند تولید با تمام ظرفیت آن؛ افزایش درآمد استان از محل کشاورزی 225 میلیون لیر بوده، موقعیت شغلی برای 1000 نفر ایجاد شده و تولیدات کشاورزی استان به دو برابر افزایش خواهد یافت. (روزنامه خبر آغری، 2021/10)

https://www.agrihabergazetesi.net/gundem/diyadin-tarimda-uretim-ussu-oluyor-2.html

توزیع بیش از 750 تن بذر بین کشاورزان شانلی‌اورفا

در قالب پروژه "افزایش تولیدات زراعی" به اجرا در آمده از سوی اداره کل تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه؛ این وزارتخانه اقدام به توزیع 375 تن انواع بذر از قرار 200 تن بذر عدس، 50.7 تن بذر ماش و 23.35 تن بذر جو بصورت 75 درصد بلاعوض نموده است. این بذرها در قالب دو طرح " گسترش استفاده از بذرهای گواهی نامه دار در تولید حبوبات" و " پروژه بهسازی و مدیریت مراتع و علفزارها" بین تولیدکنندگان توزیع شده است. بذرهای عدس بین 2016 نفر از کشاورزانی که زمین‌هایی به وسعت 1 تا 20 هکتار را به روش دیم تحت کشت قرار می دهند و بذرهای ماش و جو نیز بین 29 نفر از آنان در بخش خلیلیه-شانلی‌اورفا توزیع گردید.  (بالیکلی‌گُل، 2021/10/26)

https://www.ajansbalikligol.com/sanliurfa-da-375-ton-tohumluk-dagitildi/5509/

ساخت بیمارستان دامپزشکی در دانشگاه یوزونجو ییل وان

مراسم کلنگ زنی بیمارستان دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه «یوزونجو ییل وان» در پردیس دانشگاهی این دانشگاه برگزار شد. زیربنای این بنا مساحتی در حدود 7255 متر مربع را خواهد داشتو در  پایان سال 2022 افتتاح خواهد شد. مبلغ قرارداد این پروژه 25 میلیون و 330 هزار لیر به انضمام مالیات بر ارزش افزوده آن بوده، دارای 4 سالن درس 120 نفره با مساحت هریک 120 متر مربع و نیز دارای یک کلاس درس 25 نفره با مساحت 50 متر مربع می‌باشد. بعلاوه در بیمارستان رشته‌های زایمان، جراحی و داخلی وجود داشته، 20 محل نگهداری از دام بزرگ سر به مساحت 15 متر مربع و 8 محل نگهداری دام کوچک سر با همین مساحت نیز در آن وجود دارد. همچنین یک فضای قرنطینه با مساحت 15 متر مربع برای دام بزرگ سر و دو عدد نیز برای دام کوچک سر وجود دارد. این بیمارستان خدمات اورژانس را بصورت 24 ساعته با تمام امکانات ارائه خواهد داد.(خبروان، 2021/10/18)

https://www.habervan.com/egitim/yyu-de-veterinerlik-fakultesi-icin-hayvan-hastanesinin-temeli-h40962.html

آغاز تورهای ایرانگردی از مبدا وان

همراه با بازگشایی مرز کاپیکوی تکاپو در مرز ایران-وان آغاز شده است. همزمان با سفر گردشگران ایرانی به وان، برگزاری تورهای فرهنگی برای علاقمندان سفر به ایران نیز در وان آغاز شده است. این تورها توسط آژانس مسافرتی "Ayanıs Tur"  در دو قالب 3 روزه و 8 روزه برگزار می‌شوند. در تور 8 روزه شهرهای تهران، شیراز، یزد و اصفهان و در تور 3 روزه شهرهای تبریز، ارومیه خوی و سلماس مورد بازدید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مدیر این آژانس گردشگری در این خصوص گفت با بازگشایی مرزها ما گردشگرانی از استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، ماردین، دیاربکر و مالاتیا را به منظور بازدید از ایران که از نظر گردشگری و تاریخی غنی می‌باشد به این کشور می‌بریم. گردشگران علاوه بر بازدید از مناطق گردشگری تاریخی در این کشور خرید نیز انجام داده و اصناف و صنعت گردشگری ایران بدین شکل بهرمند خواهند شد. (خبروان، 2021/10/18)

https://www.habervan.com/kultur-sanat/van-dan-iran-a-kultur-turlari-basladi-3-gunluk-iran-h40967.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما