معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۰

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 برنامه دولت قرقیزستان برای بیرون بردن اقتصاد از سایه

طبق آمار رسمی، قرقیزستان از 67 تا 80 درصد کالاها را وارد می‌کند. به دلیل قاچاق و تجارت غیرقانونی، 37٪ از تولید ناخالص داخلی را اقتصاد سایه تشکیل می دهد. در چنین شرایطی، رئیس کابینه جدید وزیران عاقلبک جاپاروف وعده داده محدوده حوزه گمرک و مالیات را تعیین کرده و با بیرون کشیدن اقتصاد از سایه تا سال 2024 درآمدهای بودجه دولت را به 600 میلیارد صوم برساند.

درآمدهای بودجه دولت قرقیزستان شامل مالیات، پرداخت های گمرکی و درآمدهای غیر مالیاتی است. طبق قانون در مورد بودجه، هر سال پیش نویس بودجه دولت و پیش بینی‌های دو ساله تصویب می‌شود. در این سند منابع درآمد مشخص شده و با در نظر گرفتن کسری بودجه، سود و هزینه‌های دولت تعیین می‌شود.

طرح پنجساله.برنامه توسعه قرقیزستان تا سال 2026 تصویب شد

منبع: رادیوی آزادی، 20 اکتبر 2021

صادر جاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان در تاریخ 14 اکتبر فرمان "برنامه توسعه ملی قرقیزستان تا سال 2026" را امضا کرد.بر اساس این سند، اهدافی از قبیل تامین سرعت سالانه رشد اقتصادی واقعی به طور متوسط 5 % ؛ دستیابی به سرانه تولید ناخالص داخلی حداقل 1500 دلار و کاهش سطح بیکاری به 5 % تعیین شده است.

انستیتوی جاده ابریشم قرقیزی-چینی در بیشکک ایجاد شد

منبع: وچرنی بیشکک

در تاریخ 20 اکتبر سال جاری انستیتوی جاده ابریشم قرقیزی-چینی در شهر بیشکک تاسیس شد. مراسم افتتاحیه در دانشگاه ملی قرقیزستان در قالب آنلاین برگزار شد. به گفته رشید یوسوپوف رئیس مرکز جاده ابریشم وابسته به دانشگاه ملی قرقیزستان، انستیتوی جاده ابریشم به همت تلاش های مشترک دانشگاه ملی و دانشگاه هنان (استان هنان، چین) در چارچوب پروژه "ابتکار کمربند و جاده" تاسیس شده است. این انستیتو متخصصان سطح لیسانس و آموزش حرفه ای پس از دانشگاهی را تربیت خواهد کرد.

https://www.vb.kg/doc/408185_v_bishkeke_otkrylsia_kyrgyzsko_kitayskiy_instityt_shelkovogo_pyti.html

 

همایش بین المللی "توسعه علم و آموزش در قرقیزستان: فرصت ها" برگزار شد

در تاریخ 19 لغایت 20 اکتبر سال 2021 میلادی در سالن هتل "آریون" به ابتکار و حمایت شرکت دولتی "کومتور طلا" یک همایش بین المللی "توسعه علم و آموزش در قرقیزستان: فرصت ها" برگزار شد. موضوع اصلی این همایش بررسی تجدید جامع سیستم آموزش و علم در قرقیزستان بوده است. در این همایش نمایندگان جوامع علمی و آموزشی قرقیزستان، قزاقستان، هند، امارات متحده عربی، آمریکا، سوئیس، آلمان و بریتانیا حضور داشتند.

https://kaktus.media/doc/448069_proshel_mejdynarodnyy_forym_razvitie_nayki_i_obrazovaniia_kyrgyzstana:_perspektivy.html

 

سیستم یکپارچه حمل و نقل گمرکی اتحادیه اقتصادی اورآسیا ایجاد خواهد شد

منبع: خبرگزاری خبر، 25 اکتبر 2021

 به گزارش دفتر مطبوعاتی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، پیش نویس توافق در مورد سیستم یکپارچه ترانزیت گمرکی اتحادیه اوراسیا در یک نشست سطح بالا مورد بحث قرار گرفت.

انتظار می رود که سیستم مشترک حمل و نقل باید هم عناصر فعلی سیستم حمل و نقل را شامل شود و هم کلیه نوآوری‌ها و تسهیلات ممکن را که در حال حاضر در دست بررسی هست را در بر گیرد. در عین حال، توافق بر سر یک سیستم یکپارچه ترانزیت گمرکی باید برای الحاق کشورهایی که عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیستند باز باشد.

این سند حاوی عناصر اصلی رویه گمرکی برای ترانزیت گمرکی و توضیحات در مورد مکانیسم های تضمینی است که به کشورهای ثالث اجازه می دهد تا آن را اعمال کنند. پیش نویس توافقنامه در مجموع مورد حمایت طرف های اتحادیه قرار گرفت. توافق شد تا کار بیشتر بر روی سند در سطح کارشناسان متخصص تشدید شود. کمیسیون اقتصادی او.رآسیا قصد دارد در جلسه بعدی شورای کمیسیون از پیشرفت کار بر روی پروژه گزارش دهد.

 
رئیس کابینه وزیران: قرقیزستان تمام کارهای خود در احداث راه آهن از چین به ازبکستان را به پایان رساند

منبع: کاکتوس مدیا، پاروس کی جی

در تاریخ 27 اکتبر سال 2021 میلادی عاقیلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران اعلام کرد که تمام کارهای پروژه ای از سوی قرقیزستان مربوط به ساخت و ساز راه آهن از چین به ازبکستان به پایان رسید.او گفت: مذاکرات نهایی با طرف ازبکی به پایان رسید. وزیران مناطق را با بالگرد بازید کردندو  اسناد مربوطه را تهیه کردند.

به گفته او، وزیران تمام قراردادهای مربوطه را تهیه و آماده کردند. از طریق قلمروی قرقیزستان 280 کیلومتر راه آهن عبور خواهد شد و از میان آن 57 کیلومتر تونل می‌باشد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر مرز با چین به خاطر کرونا ویروس بسته است. رئیس کابینه وزیران گفت: وقتی چین مرزهای خود را باز می‌کند، سفر صادر جباروف رئیس جمهور کشور به کشور چین صورت خواهد گرفت و در چارچوب این سفر مسائل مذکور بررسی و حل و فصل می‌شود.

گفتنی است که ساخت و ساز راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان در اوایل سال های 2000 میلادی مطرح شده بود ولی اجرایی نشده بود. پکن در سال 2002 میلادی مشخصات فنی و اقتصادی این پروژه را تاکید و مسیر آن را تشخیص داده بود.در سال 2017 میلادی کارگروه سه جانبه در ساخت و ساز راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان ایجاد شده و همچنین سه نوع اجرای این پروژه بررسی شده بود.

دیدار رئیس کابینه وزیران با مدیر منطقه ای بانک جهانی

منبع: سایت روزنامه‌های قرقیزستان

عاقیلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران کشور با خانم تاتیانا پروسکوریاکوا مدیر منطقه ای بانک جهانی در کشورهای آسیای مرکزی دیدار کرد.طرفین در جریان این دیدار مسائل گسترده ای در تعاملات و همکاری‌های قرقیزستان و بانک جهانی را بررسی کردند. به ویژه، مسائل انجام اصلاحات در زمینه انرژی، گسترش استفاده از انرژی تجدیدپذیر و تهیه پروژه توسعه برق خورشیدی مورد بحث و گفتگو شد.

همچنین در خصوص بهبود قانون خرید دولتی تبادل نظر شد.

https://www.gezitter.org/politic/101313_akyilbek_japarov_vstretilsya_s_regionalnyim_direktorom_vsemirnogo_banka/

 

ساخت و ساز جاده آلماتی-چالپان آتا و ترانزیت بارها از چین بررسی شد

منبع: کاکتوس مدیا

در تاریخ 26 اکتبر، داستان دوشیکی یف سفیر قرقیزستان در قزاقستان با بیبوت آتامقلوف وزیر توسعه صنعت و زیرساخت این کشور دیدار کرد.در چارچوب این دیدار ساخت و ساز جاده آلماتی- چالپان آتا، احیای پروازهای مستقیم میان پایتخت های دو کشور و مسیر راه آهن که از روسیه به قرقیزستان از طریق قزاقستان عبور می‌گردد مورد بررسی شد.

 

شبکه برق ملی قرقیزستان: کار سیستم انرژی واحد کشورهای آسیای مرکزی بررسی شد

منبع: اکی پرس

به گزارش شبکه برق ملی قرقیزستان در تاریخ 27 اکتبر سال 2021 میلادی سی و ششمین نشست شورای هماهنگی انرژی کشورهای آسیای مرکزی در شهر بیشکک برگزار شد.

تالایببک ابرایف معاون وزیر انرژی و صنایع قرقیزستان گفت که مسائل گسترده کار بخش انرژی در سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی بررسی و تصمیمات جدید به منظور توسعه همکاری‌های آینده گرفته شد. در این نشست نتایج کار سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی برای سال 2021 میلادی و رژیم کار سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی برای فصل های پاییز و زمستان سال های 2021- 2022 میلادی بررسی شد.

گفتنی است که اعضای شورای هماهنگی برق آسیای مرکزی شامل شبکه‌های انرژی چهار کشور از جمله شرکت دولتی "شبکه برق ملی قرقیزستان" (جمهوری قرقیزستان)، شرکت دولتی " KEGOC" (جمهوری قزاقستان)، شرکت دولتی "شبکه برق ملی ازبکستان" (جمهوری ازبکستان) و شرکت دولتی "برق تاجیک" (جمهوری تاجیکستان) می‌باشد.

https://www.tazabek.kg/news:1739941?from=portal&place=last&b=10

 

وظایف رئیس جدید خدمات گمرکی قرقیزستان

منبع: سایت روزنامه‌های قرقیزستان

عاقیلبک جاباروف رئیس کابینه وزیران کشور در نشست پارلمانی اعلام کرد که عدیلت کوبانیچبکوف رئیس جدید خدمات گمرکی کشور دستور داده شد که حجم دریافت ها از خدمات گمرکی را 2.5 برابر افزایش دهد. در سال جاری دریافت های مالی از خدمات گمرکی 38 میلیارد صوم را تشکیل می دهد. دستور داده شد که از سال بعدی این شاخص تا 105 میلیارد صوم افزایش یابد. در حال حاضر استانداردهای طرف چینی را انجام می دهیم و پس از اتمام آن تعداد کامیون‌ها دو برابر افزایش خواهد یافت. گفته شد که در تاریخ 27 اکتبر از طریق ایست بازرسی "ایرکچتام" 30 کامیون و از طریق ایست بازرسی "تاروگارت" حدود 30 کامیون عبور کردند. برنامه ریزی می‌گردد که در 10 روز آینده تعداد کامیون‌ها دو برابر افزایش یابد. رئیس جدید خدمات گمرکی  باید کاری انجام دهد که روزانه از طریق ایست بازرسی 100 کامیون عبور شود.

گفتنی است که عدیلت کوبانیچبیکوف در تاریخ 26 اکتبر به عنوان رئیس جدید خدمات گمرکی منصوب شد.

ساخت مرکز تجاری بیشکک- سیتی در پایتخت

منبع: آزاتیک – 1 نوامبر 2021

سرویس مطبوعاتی رییس جمهور اظهار داشت بر اساس دستور صادیر جاپاروف هیاتی از مدیران دولتی برای اجرای پروژه مرکز تجاری بین المللی "بیشکک- سیتی" تشکیل شده است. بر اساس اسناد این مرکز با هدف بهبود وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جذب سرمایه  گذاری و توسعه زیرساخت های شهر بیشکک ایجاد می‌شود.

بر اساس پیش بینی مقامات قرقیزستان بیشکک- سیتی به بزرگترین مرکز تجاری، فرهنگی و معماری در آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد که منافع شرکت های قرقیزی و خارجی از جمله ساختارهای تجاری را تامین می‌کند. همچنین این مرکز تجاری به بستری برای اجرای پروژه سرمایه گذاری و در عین حال متمرکز بر ظرفیت های تولید تبدیل خواهد شد

کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا: 61.2 درصد جمعیت شاغل قرقیزستان مردان هستند

منبع: اکی پرس

بنا بر گزارش دپارتمان آمار کمیسیون اتحادیه اقتصادی در سال 2020 میلادی 61.2 درصد جمعیت شاغل قرقیزستان را مردان تشکیل داده اند.

در سال 2020 میلادی در اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا 87.7 میلیون نفر مشغول به کار بوده اند که به نوبه خود 94.2 درصد جمعیت فعال اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل داده است. ضمن آن تعداد جمعیت شاغل در مقایسه با سال 2019 میلادی به 1.6 درصد کاهش یافته است.

در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روند پایدار افزایش تعداد مردان شاغل در اقتصاد ادامه می یابد. در سال 2020 میلادی در اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا 45.3 میلیون مرد یا 51.6 درصد جمعیت فعال مشغول به کار بوده اند از جمله در قرقیزستان 61.2 درصد، ارمنستان- 53.8 درصد، قزاقستان- 51.8 درصد، روسیه- 51.3 درصد و در بلاروس-50.4 درصد جمعیت فعال مردان بوده اند.

https://www.tazabek.kg/news:1740746?from=portal&place=last&b=4

 

سفیر قرقیزستان به طرف ایرانی ایجاد سرمایه گذاری مشترک برای تولید ماهی و محصولات کشاورزی در جمهوری قرقیزستان پیشنهاد کرد.

منبع: خبرگزاری خبر،3 نوامبر 2021

 تورداکون صدیکوف سفیر جمهوری قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران به طرف ایرانی ایجاد سرمایه گذاری مشترک برای تولید محصولات کشاورزی و ماهی مختلف در قلمرو جمهوری قرقیزستان با هدف فروش بیشتر محصولات نهایی به بازارهای آسیای مرکزی، کشورهای مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشنهاد کرد.

https://www.kabar.kg/news/posol-sydykov-predlozhil-iranskoi-storone-sozdat-v-kr-sovmestnye-predpriiatiia-po-proizvodstvu-rybnoi-i-sel-khozproduktcii/

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با معاون رئیس کمیسیون اروپا

منبع: خبرگزاری خبر، 4 نوامبر 2021

صادیر جاپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان، امروز چهارم نوامبر با والدیس دومبروسکیس معاون کمیسیون اروپا که برای شرکت در اولین مجمع اقتصادی بین المللی "اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی" وارد بیشکک شده است دیدار کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: از حمایت برگزاری مجمع اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی که به اجرای عملی استراتژی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی تبدیل می‌شود و به همکاری اقتصادی بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی انگیزه می‌بخشد تشکر می‌کنم.اتحادیه اروپا شریک مهم سیاست خارجی قرقیزستان است. از زمان استقلال قرقیزستان، اتحادیه اروپا پیوسته از این کشور در اجرای اصلاحات دموکراتیک و بازار حمایت کرده است.قرقیزستان برای توسعه بیشتر همکاری‌های چندجانبه با اتحادیه اروپا در همه زمینه‌های مورد علاقه طرفین باز و آماده است.

 والدیس دامبروس کیس گفت: پتانسیل بالایی برای توسعه همکاری در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، اقتصاد سبز، دیجیتال سازی بین اتحادیه اروپا و قرقیزستان وجود دارد.

 

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با دبیر کل سازمان جهانی گمرک

منبع: خبرگزاری خبر، 4 نوامبر 2021

 صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز چهارم نوامبر در چارچوب اولین مجمع بین المللی اقتصادی "آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا" با کونیو میکوریا دبیر کل سازمان جهانی گمرک (WCO) دیدار کرد.

وی ضمن خوشامدگویی به دبیرکل سازمان جهانی گمرک افزود: قرقیزستان به همکاری با این سازمان توجه ویژه ای دارد و از حمایت شخصی کونیو میکوریا بسیار قدردانی می‌کنیم.

 قرقیزستان علاقه مند به ساده سازی رویه‌های گمرکی و تقویت همکاری‌های گمرکی است. در همین راستا، من در ماه سپتامبر قانونی در مورد الحاق قرقیزستان به کنوانسیون بین المللی ساده سازی و هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی را امضا کردم.

کمک مرکز آموزش منطقه ای سازمان جهانی گمرک در ارتقای سطح حرفه ای افسران گمرکی مهم است. در آینده نزدیک، یک مرکز منطقه ای آموزش سگ در قرقیزستان افتتاح خواهد شد.

همه ما از پتانسیل بالای جغرافیایی قرقیزستان اطلاع داریم. در شرایط همه گیر کشور ما تا حد امکان روش حمل بار را ساده کرده و آزادی جابجایی کالا را تامین کرده است.

صادیر جاپاروف ابراز اطمینان کرد که همکاری قرقیزستان و سازمان جهانی گمرک به ایجاد شرایط برای جابجایی آزاد و ایمن کالا، ساده‌سازی رویه‌های گمرکی و کنترل خدمات گمرکی مطابق با استانداردهای بین‌المللی کمک خواهد کرد.

دبیر کل سازمان جهانی گمرک نیز به نوبه خود گفت که این سازمان از همکاری با قرقیزستان بسیار قدردانی می‌کند. در بیشکک مرکز آموزش منطقه ای سازمان از سال ۲۰۱۹ با موفقیت در جهت ارتقای مهارت افسران گمرک فعالیت می‌کند.

 امضای اسناد مهم در مورد ساده سازی و هماهنگی رویه‌های گمرکی انگیزه بیشتری برای تشدید تعامل بین قرقیزستان و سازمان جهانی گمرک خواهد داد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما