معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۶

درخواست باغداران شمال ترکیه برای برند سازی محصول فندق این کشور

فصل برداشت فندق در استانهای شمالی ترکیه آغاز شده و در آمد آن در رقابت با تولیدات دیگر در حدی است که باغداران این مناطق ، کاشت ، داشت و برداشت فندق را بر هر محصول دیگر ترجیح داده و خواهان برند سازی آن از سوی دولت هستند.

انجمن تولید کنندگان فندق  براین عقیده است که این محصول باید محصول ملی لقب گیرد و برای حفظ و حراست از جایگاه درامدی فندق در داخل و خارج کشور، تصویب قانونی خاص در مجلس ترکیه نیاز است. بنا به اظهارات رئیس  بورس تجارت ترابزون از سال 2003 پروژه برنامه بهبود کیفیت و کمیت فندق در دست اجرا بوده و براین اساس در مراحل کاشت ، داشت و برداشت تلاش شده  740000هکتار زیر کاشت فندق برود. وی گفت در نتیجه این فعالیتها ، برداشت فندق که قبلا در هر هزار متر مربع کمتر از صد کیلو بود اکنون به 200 کیلو افزایش یافته است.

در سال گذشته هر کیلو فندق 2 الی 6 دلار به اروپا فروخته شده است. هر سال بین نهادهای دولتی و دلالها برای قیمت گذاری این محصول اختلاف هست. دلالها به دنبال ارزان خریدن هستند .لذا به عناوین مختلف و با ترفندهایی سعی در خریدن ارزان فندق دارند.اما انجمن فندق کاران با استناد به افزایش هزینه تولید و نگهداری این محصول وقیمت کود ودارو وهزینه کارگر و تورم بالا در این کشور ،قیمت فندق را در حال حاضر 35 لیر میدانند و دولت را ترغیب به خرید تضمینی آن با قیمت مزبور می‌کنند

براساس تخمین انجمن مزبور تولید فندق در امسال بیشتر از 650 هزار تن نخواهد بود .بنا بر اظهارات مدیر این انجمن،  ترکیه در بدترین سالها از صادرات فندق  2 میلیارد دلار درآمد داشته است و براین عقیده اند که در صورت حمایت بیشتر دولت و قیمت گذاری مناسب ، این درامد از سه میلیارد هم فراتر خواهد رفت و حتی ظرفیت ریدن به رقم چهار تا پنج میلیارد دلار را هم دارد. با اینحال عنوان شده است که دولت برای خرید تضمینی فندق در سالجاری برای هر کیلو 26 لیر  را تصویب نموده است که تولید کننده از این قیمت ناراضی، اما صادر کنندگان از آن راضی هستند. به هرحال در طرابوزان و استانهای شمال ترکیه ، فندق جایگاه خاصی در عرصه عمومی و دولتی دارد و دولت سعی وافر دارد تا با استفاده از تجریبات سایر کشورها ، تولید کنندگان را حمایت کند. لذا به مناسبت  ایام برداشت این محصول ، هفته ای را برای تبلیغات اختصاص دادند و در یکی از جلسات برگزار شده در انجمن این محصول در ترابزون، باغدارانی که تجربه موفقی در تولید دارند را دعوت تا از تجارب و آموزه‌های خود بر ای دیگران بگویند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما