معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

طراحی مکانیسم گواهی انرژی‌های تجدیدپذیر در هند

وزارت نیروی هند از طراحی مجدد مکانیسم گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر خبر داد که راه را برای حذف محدودیت قیمت محصولات این حوزه هموار می‌کند.

وزارت نیروی هند از طراحی مجدد مکانیسم گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر ([1]REC) خبر داد که راه را برای حذف محدودیت قیمت محصولات این حوزه هموار می‌کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: آقای ار. ک. سینگ[2]،  وزیر اتحادیه نیرو و انرژیهای نو و تجدیدپذیر، موافقت خود را برای طراحی مجدد مکانیسم REC اعلام کرده است.

هدف از این تصمیم هماهنگی مکانیسم، با تغییرات در حال ظهور در سناریوی انرژی و همچنین ترویج فناوری‌های تجدیدپذیر جدید است.

تصمیم دولت هند برای تجدید نظر در شیوه نامه صدور گواهینامه انرژی‌های تجدید پذیر، با هدف تسهیل در خرید و فروش این نوع انرژی و حمایت از تولیدکنندگان و خریداران عمده انرژی‌های تجدید پذیر در این کشور اتخاذ شده است. برمبنای این طرح، با حذف محدودیت های موجود در قیمت گذاری و افزایش مدت اعتبار گواهینامه‌های کیفی، ورود فعالان اقتصادی به این حوزه تسهیل می‌گردد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، تغییرات پیشنهادی قابلیت انعطاف و منطقی سازی در سیستم را ایجاد می‌کند و همچنین مشکلات مربوط به عدم قطعیت دوره اعتبار گواهینامه‌ها را برطرف می نماید.

رایزنی‌های گسترده ای با ذینفعان برای ایجاد این تغییرات انجام شده است. تحت مکانیسم بازطراحی شده، اعتبار گواهینامه‌ها دائمی خواهد بود، یعنی تا زمان فروش آن‌ها. علاوه بر این، نیازی به تعیین قیمت حداقل و حداکثر برای محصولات وجود ندارد.

کمیسیون تنظیم مقررات برق مرکزی (CERC[3]) یک مکانیسم نظارتی برای اطمینان از عدم احتکار این گواهینامه‌ها را اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس دستورالعمل های موجود، تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر که واجد شرایط برای دریافت این گواهینامه هستند، برای دوره قرارداد خرید نیرو (PPA[4]) نیز واجد شرایط خواهند بود.

پروژه‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر که واجد شرایط این گواهینامه هستند به مدت 25 سال گواهی را دریافت می‌کنند.

گواهی انرژی‌های تجدیدپذیر را همچنین می‌توان برای اشخاص و نهادهایی که انرژی تجدیدپذیر را در مقادیر بالا خریداری می‌کنند مانند شرکتهای توزیع نیروی برق و یا مصرف کنندگان با دسترسی آزاد، صادر کرد. برای مشمولان برخوردار از یارانه و امتیازهای خاص، گواهینامه انرژی تجدیدپذیر صادر نخواهد شد.  

در مکانیسم جدید اجازه خرید و فروش و معاملات دوجانبه نیز وجود دارد.  شیوه نامه جدید گواهینامه انرژی تجدیدپذیر،  طبق  تغییرات پیشنهادی  توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق مرکزی  هند  اجرا خواهد شد.

این طرح با هدف رفع ناهماهنگی‌های موجود در حوزه دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر و تصمیم دولت هند مبنی بر الزام  شرکت ها به خرید این نوع انرژی معرفی شده است.

 

منبع: ماهنامه اتاق صنعت و بازرگانی ایالت تلانگانا

[1] renewable energy certificates

[2] R K Singh

[3] The Central Electricity Regulatory Commission

[4] period of the power purchase agreement

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما