معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان در مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایده تشکیل اوپک پلاس گازی

در میانه افزایش قیمت گاز در اروپا و مشکلاتی که کمبود گاز در کشورهای ‌عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده است مسکو و ریاض ایده تشکیل گروهی ‌گازی بر اساس الگوی اوپک پلاس را مطرح کردند. در مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی در مسکو، نوواک گفت، تنظیم بازار گاز بر اساس مدل اوپک پلاس یک ایده منطقی است و باید با جزئیات بیشتری بر روی آن کار کرد. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند. ️باتوجه به نوسان قیمت گاز که از یک کشور به کشور دیگر فرق می‌کند و در بازاری که به خط لوله‌های گازی طولانی که قرار است بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ساخته شود بستگی دارد، چنین کارتلی که بخواهد قیمت گاز را کنترل کند نسبت به بازار نفت مشکلات بیشتری برای سازماندهی خواهد داشت.

عربستان نفت بیشتری به مشتریان آسیایی می‌دهد

شرکت آرامکوی سعودی موافقت کرد نفت بیشتری برای سه خریدار آسیایی در نوامبر تامین و حجم قراردادی چهار مشتری دیگر را به طور کامل فراهم کند. آرامکوی سعودی قیمت فروش نفت به آسیا در نوامبر را برای دومین ماه متوالی کاهش داد که اندکی بیشتر از حد انتظار بود و نشان می‌دهد در شرایطی که تولیدکنندگان خاورمیانه در حال افزایش تولید هستند، این شرکت مایل است رقابتی بماند. ️علاوه برعربستان سعودی، کویت هم قادر است عرضه نفت سبک و نفت سنگین را بالاتر از حجم قراردادی در نوامبر افزایش دهد. قیمت‌های پایه نفت خاورمیانه هفته گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کردند.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند

عربستان سعودی در اوت برای نهمین ماه متوالی بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند. آمار اداره کل گمرک چین نشان داد، واردات نفت سعودی در اوت ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به ۸.۰۶ میلیون تن معادل ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز رسید.  واردات نفت چین از روسیه در اوت به ۶.۵۳ میلیون تن معادل ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه تغییر چندانی نداشت. اختلاف حجم واردات چین از این دو کشور ناشی از تصمیم پکن برای کاهش سهمیه واردات پالایشگاه‌های خصوصی بود که عموما مشتری گرید نفتی ESPO روسیه هستند.️ پس از عربستان سعودی و روسیه، عراق با ۵.۸۳ میلیون تن صادرات در اوت، سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین بود.

عربستان رتبه نخست بزرگترین صادرکنندگان نفت به کره جنوبی در ماه سپتامبر

عربستان درماه سپتامبر 23 میلیون و 794 هزار بشکه و عراق 3 میلیون و 937 هزار بشکه نفت به کره جنوبی صادر کرد.

عربستان: بحران جهانی گاز با تولید بیشتر نفت اوپک پلاس حل نمی‌شود

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: حتی اگر اوپک پلاس همانطور که کشورهای مصرف کننده بزرگ درخواست کرده‌اند، عرضه نفت به بازار را افزایش دهد، تاثیر چندانی روی بازار گاز طبیعی جهان نخواهد داشت. ما نقش خودمان را فوق العاده محدود می‌بینیم. مسئله موجود بودن نفت خام نیست. حتی اگر میزان زیادی نفت عرضه کنیم، چه کسی آن را خواهد سوزاند؟ ️براساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بحران انرژی باعث سوئیچ از گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی شده است و می‌تواند تقاضا برای نفت را در مقایسه با شرایط عادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

44 شرکت بین‌المللی دفاتر منطقه‌ای خود را به ریاض انتقال دادند

عربستان سعودی اعلام کرد که 44 شرکت بین‌المللی مقر منطقه‌ای خود را به ریاض، پایتخت این کشور منتقل کرده‌اند. کمیسیون سلطنتی ریاض در توییتی اعلام کرد که این اقدام در واکنش به موقعیت پایتخت عربستان به عنوان بزرگترین اقتصاد شهری در منطقه است. روزنامه القدس العربی نوشت که عربستان سعودی در فوریه گذشته اعلام کرد از اوایل سال 2024 قراردادهای دولتی با هر شرکت خارجی که دفتر مرکزی منطقه ای در خارج از عربستان دارد، تعلیق می‌کند. در سال گذشته 24 شرکت بین‌المللی در جریان نشست مجمع ابتکار سرمایه‌گذاری آینده در عربستان اعلام کردند که قصد دارند دفاتر منطقه‌ای خود را به ریاض منتقل کنند. با این وجود، با توجه به شرایط زندگی در ریاض در مقایسه با دبی، تعداد کمی از شرکت‌ها تمایل به انتقال دفتر مرکزی خود به ریاض دارند. برخی از شرکت‌ها به دلیل وجود پتانسیل اقتصادی عربستان، موافقت کردند به ریاض منتقل شوند از جمله این شرکت‌ها «بکتل» است که اخیرا موفق به دریافت مدیریت پروژه «لاین» شد که بخشی از طرح « نئوم» است.

برگزاری اجلاس ابتکار خاورمیانه سبز در ریاض

اجلاس ابتکار خاورمیانه سبز در 3 آبان 1400 در ریاض کار خود را با حضور رهبران کشورهای منطقه و نمایندگان آنها آغاز به کار کرد. طرح سبز خاورمیانه شامل کاشت ۵۰ میلیارد درخت در منطقه، از جمله ۱۰ میلیارد نهال در سعودی است. محمد بن سلمان در این اجلاس  از راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری به منظور ارائه راهکار برای فناوری‌های اقتصاد دورانی کربنی در منطقه و یک ابتکار جهانی برای ارائه راه حل‌هایی جهت سوخت پاک با هدف کمک به ارائه غذا به بیش از ۷۵۰ میلیون نفر خبر داد. کل سرمایه‌گذاری در این دو طرح تقریبا ۳۹ میلیارد ریال سعودی است و این کشور تقریبا ۱۵ درصد آن را تأمین می‌کند و با کشورها و صندوق‌های توسعه منطقه ای و بین‌المللی برای بحث در مورد راه‌های تأمین مالی و اجرای این طرح‌ها همکاری خواهد کرد. نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر یونان، امیر قطر، ولیعهد کویت، ولیعهد بحرین، ولیعهد اردن، ولیعهد دبی و معاون نخست وزیر امارات، معاون نخست وزیر و وزیر مالی عراق، وزیر کشاورزی عمان، نخست وزیر تونس، نخست وزیر الجزایر، نخست وزیر مغرب، وزیر محیط زیست مصر، وزیر خارجه جیبوتی، جان کری فرستاده امریکا در امور تغییرات اقلیمی از جمله مشارکت کنندگان در این نشست بودند.

درآمد بیش از ۱۰ میلیارد دلاری صنعت بازیافت برای دولت عربستان سعودی

زیاد الشیحه رییس اجرایی شرکت سرمایه گذاری صنعت بازیافت عربستان سعودی موسوم به سرک گفت «رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ در زمینه بازیافت باعث پررنگ شدن نقش «طرح سعودی سبز» می‌شود. طبق این طرح ۹۴ درصد مواد زاید جامد تا ۲۰۳۵ به محل ویژه دفن آنها منتقل خواهند شد.» الشیحه در نشست مجازی «زمینه‌های آینده دار بازیافت برای کارآفرینان سعودی» افزود «سرمایه گذاری در بخش اقتصاد سبز آینده دار در سعودی به طور مستقیم، دستکم بیش از ۲۳ هزار شغل ایجاد می‌کند و تولید ناخالص داخلی را بیش از ۳۷ میلیارد ریال (ده میلیارد دلار) افزایش می دهد و کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد. این برنامه با همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

عربستان یک سکوی نفتی عظیم را به شهر بازی تبدیل می‌کند

عربستان سعودی در صدد است با تبدیل یک سکوی نفتی عظیم در خلیج فارس به یک پارک تفریحی، بر جاذبه‌های گردشگری خود بیفزاید. قرار است این پارک تفریحی که «دکل» نام دارد، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. شهر بازی دکل، در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با سه هتل و ۱۱ رستوران، مجموعه متنوعی از بازی‌های تفریحی و ورزش‌های آبی از جمله غواصی را ارائه می‌کند. عربستان سعودی امیدوار است که با راه‌اندازی اولین مجموعه تفریحی ساخته شده بر یک سکوی نفتی، سالانه تا یک میلیون توریست را جذب کند و به رقابت با امارات متحده عربی، که طیف متنوعی از جاذبه‌های گردشگری را به گردشگران پیشنهاد می‌کند، بپردازد. راه‌اندازی پارک تفریحی دکل، بخشی از برنامه‌های بلندمدت عربستان سعودی برای جذب توریست بیشتر و کاهش وابستگی این کشور به نفت است و بودجه آن از محل صندوق عمومی سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی تامین می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی باشگاه نیوکاسل را خرید. رقم این انتقال ۳۰۰ میلیون پوند اعلام شده است.

 

عربستان سعودی دارای بیشترین میانگین پرداخت از طریق فنآوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC)

بانک مرکزی عربستان سعودی از ثبت بالاترین میانگین پرداخت با استفاده از فنآوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC) در کشور به میزان 94% در میان کشورهای اروپایی، هنگ کنگ، کانادا، خاورمیانه و شمال آفریقا خبر داد.به گفته بانک مرکزی پیشرفت چشمگیر پادشاهی سعودی در چارچوب چشم انداز استراتژیک بانک مرکزی و مبتنی بر اهداف برنامه توسعه بخش مالی کشور (یکی از برنامه‌های چشم انداز سعودی 2030) از جمله تقویت پرداخت الکترونیک و کاهش استفاده از پول نقد و رسیدن به هدف 70% پرداختها توسط روشهای الکترونیک تا سال 2025 میلادی حاصل شده و برای رسیدن به این هدف بانک مرکزی فنآوری (NFC) را در کشور گسترش داده و از سال 2016 به نهادینه سازی آن پرداخته، و پس از کسب اطمینان از امنیت و رعایت استانداردهای آن، از این فنآوری به عنوان یکی از اقدامات استراتژیک در راستای تسهیل پرداخت الکترونیک استفاده کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما