معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم آبان‌ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گزارش بانک مرکزی از افزایش فعالیتهای اقتصادی

          بر اساس گزارش بانک مرکزی سوئد فعالیت های اقتصادی شرکت های بزرگ سوئدی از آغاز بهار به دلیل تقاضای بالای داخلی و جهانی تقویت شده است. در مقایسه با بهار، شرکت های بیشتری اکنون قصد دارند سرمایه گذاری‌ها را افزایش دهند، به ویژه با هدف افزایش ظرفیت تولید و ذخیره سازی، اتوماسیون، برق رسانی و فناوری اطلاعات.

با این وجود، همه‌گیری به طور قابل توجهی بر امر لجستیک تجارت جهانی تأثیر گذاشته است و اختلالات عمده ای در تولید و تحویل وجود دارد که باعث افزایش هزینه‌ها و نیاز به افزایش قیمت های فروش می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها در بخش تولید تاکید می‌کنند که کمبود چندین کالای ورودی مختلف وجود دارد. نه تنها کمبود نیمه‌هادی‌ها، بلکه کالاهای فلزی، چوبی و لاستیکی نیز وجود دارد. در عین حال، سودآوری برای شرکت‌های حمل و نقلی خوب است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند از همه جایگزین‌های قابل تصور استفاده کنند.

 

شاخص گرایش اقتصادی: افزایش حاشیه ای

          شاخص گرایش اقتصادی که نحوه نگاه مصرف کنندگان و شرکت ها به اقتصاد را نشان می دهد اندکی از رقم 119.4 در ماه گذشته به 120.0 در ماه اکتبر افزایش و همچنین میزان اعتماد در کل بخش تجاری برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است. شاخص اطمینان برای صنعت مولد در ماه اکتبر به رکوردی دیگر صعود کرد که در آن تعداد موجودی‌های محدود و ثبت سفارش محدود دلیلی برای سطح بالای این شاخص بود. در همین حال، شاخص اعتماد مصرف کننده برای دومین ماه متوالی سقوط کرد. محرک‌های کاهش سطح اعتماد مصرف‌کننده این نگرانی بود که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید عمده است و همچنین وضعیت فعلی اقتصاد سوئد در مقایسه با 12 ماه پیش. علاوه بر این شاخص ها نشان می دهند که تورم در حال شتاب گرفتن است.

 

 تولید ناخالص داخلی در مسیر افزایش

          مرکز آمار سوئد گزارش مربوط به شاخص تولید ناخالص داخلی خود را منتشر نمود که بر اساس آن تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه سپتامبر و در مقایسه با ماه قبل 1.6 درصد افزایش یافته است. برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی سه‌ ماهه سوم برابر با 1.8 درصد و 4.7 درصد در سال بود.

 

گوتنبرگ در صدر شهرهای پایدار جهان

          هفته گذشته، نتایج شاخص جهانی پایداری مقصد 2021 منتشر شد که بیش از 70 شهر در سراسر جهان در آن مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس و برای پنجمین سال متوالی، گوتنبرگ به عنوان پایدارترین مقصد و پس از آن کپنهاگ در دانمارک قرار گرفته اند.

The Global Destination sustainable  یک برنامه بهبود عملکرد برای پایدارتر کردن صنعت گردشگری تجاری و تفریحی است. این برنامه در تلاشی مشترک از سازمان‌های مدیریت مقصد و دفاتر همایش‌ها برای اتخاذ، ترویج و شناسایی شیوه‌های مسئولانه حمایت می‌کند.

 

 افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه علیرغم پاندمی

          میزان هزینه‌های مربوط به امر تحقیق و توسعه (R&D) در سال 2020 افزایش یافته و محرک اصلی آن بخش تجاری بوده است. در سال 2020، هزینه‌های تحقیق و توسعه در مقایسه با 2019 حدود 2.2 درصد افزایش یافته است. به نظر می آید اثر همه‌گیری کووید-19 از اثراتی که بحران مالی 2008 بر هزینه‌های تحقیق و توسعه داشته، کمتر بوده است. پس از سال 2008، هزینه تحقیق و پژوهش 10.3 درصد کاهش یافته اما در سال 2020، به نظر می رسد این روند برعکس اتفاق افتاده است. همه گیری کووید-19 می‌تواند اولین بحران اقتصادی جهانی باشد که طی آن هزینه‌های تحقیق و توسعه کاهش نیافته است.

 

تحصیلات عالی منجر به افزایش قابل توجه دستمزد نمی‌شود

          بر اساس اعلام مرکز آمار سوئد پیشرفت تحصیلی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاثیر کمتری بر درآمد حاصل از کسب تحصیلات دارد. تحصیلات عالی سوئد منجر به حقوق متوسطی می‌شود که 22 درصد بیشتر از تحصیلات متوسطه بالاتر است. این رقم در میان کشورهای OECDیک افزایش 54 درصدی دارد. سوئد در میان همسایگان خود، دارای کمترین شکاف حقوقی جنسیتی می‌باشد و زنان در این کشور به طور متوسط 85 درصد حقوق مردان را دریافت می‌کنند.

 

تاثیر زیاد صنعت هوانوردی در انتشار گازهای گلخانه ای

          در سه ماهه دوم سال 2021، انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با مدت مشابه، حدود 7 درصد افزایش یافته است. عامل اصلی بخش حمل و نقل و به ویژه صنعت هوانوردی می‌باشد. بخش حمل و نقل شاهد افزایش 26 درصدی در انتشار گازهای گلخانه ای بین سه ماهه دوم 2021 و سه ماهه دوم 2020 بوده است. در مجموع در سه ماهه دوم سال 21، فعالیتهای انجام گرفته در بخش اقتصادی سوئد منجر به تولید 13 میلیون تن دی‌اکسید کربن شده است. مرکز آمار سوئد اشاره می‌کند که اگرچه بیشتر بخش ها شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه ای بوده اند با این حال در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، سطوح انتشار این گازها همچنان پایین تر است.

 

ادامه دار بودن کاهش فروش خودرو

         براساس گزارش‌های منتشره فروش خودروهای سواری در ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. همچنین تعداد ثبت نام های جدید خودروهای سواری در ماه اکتبر در مقایسه با ماه مشابه در سال 2020، حدود29.1 درصد کاهش یافته است. این بدان معنی است که اکنون چهار ماه متوالی می‌باشد که میزان فروش با کاهش همراه بوده است. بخشی از دلیل آن کمبود جهانی واردات می‌باشد که منجر به طولانی شدن زمان تحویل شده است. این ارقام همچنین نشان می دهد که سهم خودروهای شارژی همچنان در سطوح بالایی باقی مانده و 51 درصد از کل فروش در ماه اکتبر را به خود اختصاص داده است. فروش خودروهای برقی نسبت به ماه مشابه سال گذشته 96 درصد افزایش داشته در حالی که خودروهای هیبریدی پلاگین 29 درصد کاهش داشته است. این کاهش باعث شده است که سازمان صنعت سوئد پیش بینی قبلی خود از فروش خودرو در سال را از 315000 به 300000 تغییر دهد.

 

 هشدار IKEA نسبت به افزایش قیمت ها به خاطر چالش تامین کالا

          همه‌گیری کووید-19 بر درآمد عملیاتی IKEA در سال مالی 21 تأثیر گذاشته و این غول خرده‌ فروشی لوازم خانگی هشدار داده سود آن برای دومین سال متوالی که به دلیل بحران زنجیره تأمین و هزینه‌های بالاتر مواد خام مجبور به افزایش قیمت‌ها خواهد شد، کاهش خواهد یافت. آمارها حاکی از این است که سود خالص در سال منتهی به پایان آگوست 17 درصد کاهش یافته و به 1.4 میلیارد یورو رسیده، حتی با وجود اینکه در فروش آنلاین و فروشگاهی در سراسر سیستم فرانشیز آن با 6 درصد افزایش به رکورد 41.9 میلیارد یورو رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما