معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته اول آبان 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ویترنکو: اوکراین قادر است ظرف 5 سال از واردات گاز بی نیاز شود

رئیس شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: اوکراین قادر است طی پنج سال از واردات گاز طبیعی بی نیاز شود. وی گفت: ما می‌توانیم طی 5 سال به این هدف برسیم. موفقیت ما به 3 عامل بستگی دارد، افزایش استخراج گاز طبیعی نخستین عامل است که ما توانایی بالقوه و ظرفیت آن را داریم. افزایش تولید بیوگاز نیز از اهمیت کمتری برخوردار نیست. ما ظرفیت عظیمی‌برای تولید بیوگاز داریم. اوکراین بزرگترین کشور در اروپا محسوب می‌شود و قیمت زمین بسیار کمتر از اروپای غربی است و ما توانایی زیادی برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و تولید بیوگاز داریم. ما دارای بخش کشاورزی توسعه یافته هستیم که برای تولید بیوگاز بسیار مهم است.

https://ukranews.com/news/808717-ukraina-mozhet-otkazatsya-ot-importa-gaza-v-techenie-5-let-vitrenko

 

گزارش مالی 14 شرکت دولتی

14 شرکت بزرگ دولتی که از سوی دولت برای اصلاحات مدیریت شرکتی انتخاب شده اند گزارش مالی خود را ارائه کردند. این 14 شرکت در نیم سال نخست امسال 13 میلیارد گریونا سود داشتند. 8 شرکت از این تعداد 14.8 میلیارد گریونا سود کسب کرده اند. شرکت «اوکرگیدروانرگو» (تولید برق آبی اوکراین) در دوره زمانی مذکور 6.2 میلیارد گریونا سود خالص کسب کرد. پس از آن، شرکت سامانه انتقال گاز اوکراین با 5.6 میلیارد گریونا و «انرگواتم» با 1.1 میلیارد گریونا سود قرار گرفته اند. از طرف دیگر جمع ضرر شش شرکت دولتی دیگر معادل 1.9 میلیارد گریونا اعلام شد. ضررده ترین شرکت دولتی اوکراین، راه آهن دولتی است که 1.4 ضرر در نیم سال نخست گزارش کرده است.

https://ukranews.com/news/808713-ukrzaliznytsya-pokazala-naibolshij-ubytok-v-pervom-polugodii-sredi-vseh-goskompanij

 

«انرگواتم» از امکان احداث نیروگاه هسته ای کوچک خبر داد

مدیرکل شرکت سهامی ملی تولید نیروی اتمی «انرگواتم» از امکان احداث نیروگاه‌های با راکتور هسته ای کوچک خبر داد. وی گفت: این موسسه با شرکای خود برای احداث نیروگاه‌های با راکتورهای هسته ای کوچک چندین تفاهمنامه امضا کرده است. تفاهمنامه‌های مذکور در سپتامبر امسال با شرکت NuScale Power امضا شده اند.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/v-energoatomi-rozpovili-pro-mozhlivosti-pobudovi-malogo-yadernogo-reaktora/

 

تعرفه‌های خدمات شهری و مسکونی در کی یف 50 درصد گرانتر می‌شوند

دمیتری ماروچین رئیس بنیاد سیاستهای راهبردی انرژی اعلام کرد: تعرفه گرمایش مرکزی در کی یف به احتمال بسیار افزایش خواهد یافت. وی گفت: رشد تعرفه‌های خدمات شهری و مسکونی در کی یف برای سازمانها و موسسات تجاری و تحت پوشش بودجه به میزان 50% غیر قابل اجتناب بود چون گزینه دیگری وجود ندارد. دولت در قالب شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» آماده است به موسسات گرمایشی بطور مستقیم گاز طبیعی را به قیمت 17 گریونا بفروشد؛ اما در نهایت این موسسات مجبور خواهند بود تا گاز را در شرایط بورس به قیمت بیش از 30 گریونا به ازای هر متر مکعب خریداری کنند. وی افزود: با توجه به شکل و مدل کنونی بازار گاز در اوکراین، افزایش تعرفه‌های خدمات شهری و مسکونی اجتناب ناپذیرند. 

https://hvylya.net/news/240114-v-kieve-kommunalka-podorozhala-na-50

 

نمچینوف: ایجاد هاب گازی در اوکراین یکی از اهداف سیاستهای راهبردی ماست

ماکسیم نمچینوف معاون وزیر نیرو اعلام کرد: یکی از اهداف راهبردی اوکراین در حال حاضر ایجاد یک هاب گازی در کشور است. وی گفت: برای ایجاد چنین‌هابی تمام امکانات مانند یکی از بزرگترین مخازن زیرزمینی گاز طبیعی، یکی از بزرگترین سامانه‌های انتقال و توزیع گاز طبیعی، استخراج داخلی و وجود تقاضای داخلی قابل توجه و بازار بزرگ گاز وجود دارد. وی افزود: ایجاد هاب گازی در اوکراین،دسترسی باثبات کل منطقه به ذخایر گاز طبیعی را میسر می سازد. اوکراین همچنین دارای فضا و امکانات برای احداث پایانه‌های گاز مایع  و بنادر آب عمیق است که قابلیت پهلوگرفتن تانکرهای گاز مایع را دارند.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3336995-ukraina-pragne-stvoriti-gazovij-hab-na-svoij-teritorii-minenergo.html

 

افزایش قیمت گاز: وزارت نیرو تاثیرات منفی بر اوکراین را اعلام داشت

یلنا زرکال مشاور وزیر نیرو گفت: به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی، موسسات بخش شیمیایی و تولید کودهای شیمیایی به اجبار کار خود را تعطیل می‌کنند. همه ما اکنون تنها درباره قیمت گاز برای منازل خود صحبت می‌کنیم اما در نهایت اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم، این موضوع بر روی محصول سال آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت زیرا برای آن که کارها و عملیات کشاورزی آغاز شود، نیاز به کود شیمیایی است و این کودها از گاز تولید می‌شوند. در حال حاضر کارخانه‌هایی که این کودها را تولید می‌کنند در حال متوقف شدن هستند.

https://novyny.live/ekonomika/rost-tsen-na-gaz-v-minenergetiki-rasskazali-kak-mozhet-postradat-ukraina-19362.html

 

امضای دو قانون مهم درباره بانک مرکزی در راستای همکاری با صندوق بین المللی پول

روسلان استفانچوک رئیس شورایعالی اوکراین دو قانون درباره بانک مرکزی مصوب این شورا را که برای ادامه همکاری‌های اوکراین و صندوق بین المللی پول ضروری بود، امضا کرد. بر اساس قانون شماره 5853، تغییراتی در مجموعه قوانین بودجه (ماده 33) در مورد فهرست اطلاعاتی که بانک مرکزی بطور سالانه باید به رئیس جمهور، پارلمان و هیات وزیران ارایه کند، وارد خواهد شد و بانک مرکزی موظف خواهد بود که هر سال تا تاریخ اول مارس پیش بینی‌های خود درباره سود و توزیع سود خود را ارایه نماید. بر اساس قانون شماره 5852، فهرست مواردی که قانون «خریدهای عمومی دولت» شامل آنها نمی‌شود در خرید خدمات حقوقی توسط بانک مرکزی، تغییر خواهد کرد. این دو قانون باید به امضای رئیس جمهور برسند. هر دو قانون از شروط تعیین شده از سوی صندوق بین المللی پول هستند.

https://banker.ua/mvf-dva-vazhnyx-zakona-o-nbu/

 

بانک مرکزی در هفته گذشته 350 میلیون دلار از بازار جمع کرد

بانک مرکزی در دوره زمانی 18 لغایت 23 اکتبر از بازار ارز بین بانکی معادل 350.1 میلیون دلار ارز جمع آوری کرد؛ این در حالیست که در هفته پیش از آن نیز 119.6 میلیون دلار در بازار مذکور خریداری کرده بود. بدین ترتیب بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال تاکنون معادل 2 میلیارد و 374.4 میلیون دلار ارز خریده و معادل 197 میلیون دلار فروخته است.

  https://bin.ua/news/finance/finances/269950-nbu-na-proshloj-nedele-kupil-na-mezhbanke-350-mln.html

 

40 درصد کشاورزان محصول خود را سریعاً پس از برداشت می فروشند

آرتم رمپن مدیر عملیاتی موسسه « G.R. Agro » اعلام کرد: امروز نزدیک به 40% کشاورزان حاضرند محصولات خود را سریعاً پس از برداشت و حتی در زمین بفروشند؛ 60% نیز محصول خود را ذخیره و آن را به تدریج عرضه می‌کنند. اکنون وضعیت اینگونه است که 35% محصولاتی که به سیلوها وارد می‌شوند سریعاً معامله و فروخته می‌شوند اما 65% محصولات (به خصوص دانه آفتابگردان 80%) از سوی کشاورزان برای حفظ و ذخیره در سیلوها انبار می‌شوند، مشخصاً با کمبود عرضه، قیمت محصول افزایش خواهد یافت.

http://agroportal.ua/news/rastenievodstvo/ekspert-40-ukrainskikh-fermerov-prodayut-zerno-s-polya/

 

هیات وزیران قیمت گاز برای مشترکان خانگی را کاهش داد

هیات وزیران قیمت گاز برای مشترکان خانگی شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» را برای ماه‌های اکتبر و نوامبر به 7.96 گریونا برای هر متر مکعب کاهش داد. بر اساس مصوبه شماره 1102 هیات دولت: برای مصرف کنندگان خانگی، قیمت گاز طبیعی که توسط شرکت توزیع در چارچوب برنامه «آخرین امید» عرضه می‌شود، از تاریخ اول اکتبر تا 30 نوامبر نباید از 7.96 گریونا به ازای هر متر مکعب با احتساب مالیات بر ارزش افزوده تجاوز کند. قیمت گاز طبیعی برای سازمان‌های تحت پوشش بودجه و موسسات بهداشتی و آموزشی بر اساس همین مصوبه از 16.8 گریونا به ازای هر متر مکعب بیشتر نخواهد بود.

https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-snizil-tarif-na-gaz-v-dva-raza-dlya-otdelnyh-polzovateley-1578426.html

 

«مورگان استانلی» پیش بینی خود در مورد تولید ناخالص داخلی  اوکراین را حفظ کرد

تحلیگران موسسه مالی « Morgan Stanley » پیش بینی خود درباره شاخص رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سالجاری را در سطح 3.4% و برای سال آینده در سطح 4.2% حفظ کردند. مطابق با پیش بینی این موسسه تورم اقتصادی امسال کشور نسبت به سال گذشته 9.5% رشد خواهد کرد و این شاخص در آخر سال آینده به 5.7% خواهد رسید. به اعتقاد کارشناسان مورگان استانلی کسری حساب عملیات جاری اوکراین در آخر امسال به 0.5% تولید ناخالص داخلی و در سال آینده به 2.5% این شاخص خواهد رسید.

https://biz.censor.net/news/3295942/morgan_stanley_zberig_otsinku_zrostannya_vvp_ukrayiny_na_rivni_34

 

کارخانه «بولشویک» به قیمت 1.43 میلیارد گریونا فروخته شد

شرکت سهامی «نخستین کارخانه ماشین سازی کی یف» که در سابق عنوان «بولشویک» داشت در مزایده ای که در تاریخ 27 اکتبر برگزار شد به قیمت یک میلیارد و 429 میلیون و 17 هزار گریونا فروخته شد. مراسم مزایده بیش از چند دقیقه به درازا نکشید. گام افزایش قیمت پیشنهادی در این مزایده 20 میلیون گریونا بود. قیمت شروع مزایده برای این کارخانه یک میلیارد و سیصد و نود میلیون گریونا بود. شرکت با مسئولیت محدود «جنرال کومرس» در مزایده مذکور پیروز شد.

https://hromadske.radio/ru/news/2021/10/27/zavod-bol-shevyk-v-kyeve-prodaly-za-1-43-mlrd-hrn

 

گرانی بی سابقه گوشت گاو

قیمت گوشت گاو در کشور بطور بی سابقه ای افزایش یافته است. دلیل این امر کاهش تولید در طول سالهای گذشته اعلام شد. جمعیت احشام سنگین در طول سالهای استقلال اوکراین 88% و از آغاز امسال تاکنون 6.7% کاهش یافته اند. «باشگاه تجارت کشاورزی» اعلام کرد: در اول اکتبر در اوکراین 3.1 میلیون راس احشام سنگین شمارش شده اند. از این تعداد، 1.6 میلیون راس گاو بوده است. در اطلاعیه این باشگاه آمده است: جمعیت احشام سنگین از جمله گاو در کشور همچنان رو به کاهش است . در تاریخ 23 اکتبر هر کیلو گوشت بی چربی گاو 255 گریونا قیمت داشت که نسبت به آغاز سال 28% گرانتر شده است. لازم به ذکر است که در ساختار غذایی اوکراینی‌ها، مصرف سرانه گوشت سالانه 53.8 کیلو می‌باشد که از این میزان گوشت گاو 15% این میزان را تشکیل می دهد. در 9 ماه نخست امسال 11.15 هزار تن گوشت گاوی به خارج صادر و 10.7 هزار تن وارد شده است.

https://kurs.com.ua/ua/novost/602581-govjadina-rekordno-podorozhala-proizvodstvo-sokratilos?source=ukrnet

 

 

دانیلوف: اوکراین همین امروز می‌تواند حجم بیشتری گاز طبیعی به اروپا انتقال دهد

اوکراین حتی در شرایط کنونی می‌تواند ظرفیت اضافی برای انتقال50 تا 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال به اروپا ارایه کند. آلکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ضمن اعلام این مطلب در هفتمین همایش گازی اوکراین - «هاب گازی اروپای شرقی – Green deal  ابتکار اوکراینی» اعلام کرد: ما می‌توانیم ظرفیت اضافی برای انتقال و ترانزیت گاز ارایه کنیم. سامانه انتقال گاز اوکراین می‌تواند علاوه بر آن 40 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی که در قرارداد با فدراسیون روسیه قید شده، 50 تا 55 میلیارد متر مکعب و بنا بر نیاز حتی بیشتر برای ترانزیت انتقال دهد.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/u-rnbo-zayavili-shho-krayina-gotova-do-prokachuvannya-50-55-mlrd-kubiv-gazu/

 

 اوکراین در 9 ماه گذشته صادرات محصولات کشاورزی را 16 درصد افزایش داده است

صادرات محصولات حوزه کشت و صنعت اوکراین در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر نسبت به دوره مشابه سال قبل 16.4% یا 2.5 میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم 17.7 میلیارد دلار رسیده است. اتحادیه «باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین» در آخرین گزارش خود اعلام کرد: در 9 ماه نخست امسال اوکراین از محل صادرات محصولات حوزه کشت و صنعت مبلغ 17.7 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که 16.4% بیشتر از سال گذشته است؛ در همین حال سهم این بخش از درآمد ارزی کشور در دوره زمانی مذکور 36% بود. 69 % درآمد اوکراین از محل صادرات سه محصول روغن آفتابگردان 24% (4.3 میلیارد دلار)، ذرت 20% (3.6 میلیارد دلار) و گندم 18% (3.1 میلیارد دلار) بود.

https://ukranews.com/news/808804-za-9-mesyatsev-ukraina-uvelichila-eksport-agroproduktsii-na-16

 

بانک مرکزی اوکراین: بحران انرژی منجر به رشد تورم اقتصادی در سال جاری و آینده می‌شود

بحران انرژی در جهان بر میزان تورم اقتصادی در اوکراین تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: این تاثیر در سالجاری و سال آینده قابل توجه خواهد بود. کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی گفت: پس از یک دوره زمانی معین جهش قیمت ها در بازار انرژی به قیمت های مصرفی داخلی خواهد رسید. ما انتظار داریم که این بحران به میزان 0.3% تاثیر بیشتری بر روی تورم اقتصادی امسال داشته باشد.تاثیر این عامل بر تورم اقتصادی سال آینده 0.8% بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب میزان تورم اقتصادی بر اساس پیش بینی‌های بانک مرکزی 0.3% در سال جاری و 0.8% در سال آینده بیشتر از پیش بینی‌های قبلی خواهد بود.

https://ucap.io/energetychna-kryza-pryskoryt-inflyacziyu-v-ukrayini-u-2021-2022-rokah/

 

بانک مرکزی پیش بینی‌های خود در مورد میزان ذخایر ارزی بین المللی را کاهش داد

بانک مرکزی پیش بینی نمود که میزان ذخایر ارزی بین المللی اوکراین تا آخر امسال به سطح 31.1 میلیارد دلار برسد که 0.2 میلیارد دلار کمتر از پیش بینی قبلی این بانک است. مطابق با آخرین گزارش بانک مرکزی و پیش بینی‌های این نهاد سیاستگزاری پولی اوکراین، ذخایر ارزی بین المللی سال آینده به 30.2 میلیارد دلار کاهش خواهند یافت. این در حالیست که در پیش بینی قبلی این بانک سطح این ذخایر برای سال آینده 31.6 میلیارد دلار برآورد شده بود. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: در سال 2023 ذخایر ارزی بین المللی کشور به 29.6 میلیارد دلار افت خواهد کرد. لازم به ذکر است که حجم ذخایر ارزی بین المللی بانک مرکزی در تا اول اکتبر 28 میلیارد 705 میلیون دلار اعلام شده بود.

https://kurs.com.ua/ua/novost/594580-nbu-uhudshil-prognoz-po-razmeru-mezhdunarodnih-rezervov?source=ukrnet

 

اوکراین از اتحادیه اروپا کمک اقتصادی کلان دریافت کرد

رئیس جمهور اعلام کرد: اتحادیه اروپا کمک کلان اقتصادی به میزان 600 میلیون یورو به اوکراین پرداخت کرده است. این کمک اقتصادی کلان دومین بخش از کمک های اقتصادی کلان در چارچوب برنامه پنجم کمکهای اتحادیه اروپا می‌باشد. زلنسکی گفت: در نتیجه توافقات بیست و سومین همایش سران اوکراین و اتحادیه اروپا، امروز 600 میلیون یورو کمک اقتصادی از اتحادیه اروپا دریافت شد. از فن درلیاین رئیس کمیسیون اروپا و دومبروسکیس معاون رئیس این کمیسیون بابت همکاری‌های مفید و حمایت واقعی از اصلاحات در اوکراین سپاسگزارم، ما با هم اوکراین اروپایی را خواهیم ساخت.

https://www.slovoidilo.ua/2021/10/25/novyna/finansy/ukrayina-otrymala-yes-druhyj-transh-makrofinansovoyi-dopomohy

 

مشاور وزیر نیرو: حجم گاز ذخیره شده در مخازن زیر زمینی گاز اوکراین، بیشتر از اروپاست

یلنا زرکال مشاور وزیر نیرو اعلام کرد: حجم گاز طبیعی موجود در مخازن زیر زمینی گاز اوکراین از حجم گاز ذخیره شده در مخازن زیر زمینی اروپایی بیشتر است. وی گفت: تمام حجم گاز ذخیره شده در مخازن زیر زمینی اوکراین متعلق به طرف اوکراینی  نیست. در شرایط کنونی در وهله نخست باید «موضوع گاز موجودی با آن صادر کنندگانی که حجم گاز خود را در مخازن ما نگهداری می‌کنند، حل و فصل شود». وی افزود: موضوع دارای بعد اقتصادی است و راه حل سیاسی ندارد و مذاکرات باید با شرکت های توزیع کننده دارای گاز در مخازن زیر زمینی انجام شوند تا «قوانین نقض نگردند». دولت همچنین بر ادامه ترانزیت گاز طبیعی و واردات در مسیر عکس از اروپا تاکید دارد. رشد قیمت گاز ممکن است نه تنها بر روی تعرفه‌های خدمات شهری و گرمایشی بلکه بر بخش کشاورزی نیز تاثیر بگذارد زیرا افزایش قیمت باعث تعطیلی کارخانه‌های تولید کود شمیمایی می‌شود که به سهم خود برای بخش کشاورزی بسیار ضروری است.

https://news.maanimo.com/events/v-ukrainskih-hranilishhah-bolshe-gaza-chem-v-evropejskih-sovetnik-ministra-energetiki-43786

 

شمیگال پرداخت کمک مالی کلان اتحادیه اروپا را «به موقع» خواند

نخست وزیر ارایه و پرداخت کمک 600 میلیون یوروی اتحادیه اروپا به اوکراین در شرایط کنونی را «به موقع» توصیف کرد. وی در توئیتر خود نوشت: اوکراین 600 میلیون یورو بخش دوم کمک اقتصادی کلان از اتحادیه اروپا را دریافت کرد، از شرکای خود در اتحادیه اروپا و به ویژه وادلیس دوبروسکیس بابت این حمایت به موقع تشکر می‌کنم، باهم قدرتمندتر می‌شویم.

https://zn.ua/ECONOMICS/shmyhal-nazval-novyj-transh-makrofinansovoj-pomoshchi-es-svoevremennym.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما