معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۹

اخبار اقتصادی ترکیه(ترابوزان)

گزیده‌ اخبار و تحولات اقتصادی ترابوزان ترکیه در مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت 4.8 میلیون یورویی از شهرداری ترابوزان

منبع: گونه باکیش، 11 اکتبر

مراسم امضای توافقنامه عملیاتی برای "پروژه طرح تحرک شهری پایدار ترابزون" با حضور عادل کارااسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و مراد زورلواغلو، شهردار کلانشهر ترابوزان در استانبول برگزار شد. "پروژه طرح تحرک شهری پایدار ترابوزان" که توسط شهرداری کلانشهر ترابزون تهیه شده بود، از وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در قالب کمک مالی اتحادیه اروپا به مبلغ 4.8 میلیون یورو دریافت شد. مراد زورلوغلو شهردار کلانشهر ترابوزان، گفت:  یک رویکرد حمل و نقل مدرن را اجرا می‌کنیم که به جای رویکرد سنتی و اولویت قراردادن خودروها، مردم را در اولویت قرار خواهیم داد.

700 متر تا رسیدن به روشنایی در عملیات حفاری تونل زیگانا باقی مانده است.

منبع: گونه باکیش، 12 اکتبر

در جلسه کمیته هماهنگی استان گوموشخانه اعلام شد که 700 متر از عملیات حفاری تونل زیگانا برای رسیدن به روشنایی باقی مانده است. این تونل دومین تونل طولانی­ بزرگراهی دو لوله جهان است که در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار دارد و منطقه شرق دریای سیاه ترکیه را به حوزه قفقاز، ایران و خاورمیانه متصل می­کند. عملیات حفاری این تونل در 17 مارس 2017 آغاز شد و قرار است در سال 2022 به بهره برداری برسد. تونل زیگانا در مسیر بزرگراه ترابزون - گوموشخانه، یک تونل دو طرفه­ است که طول هر طرف (رفت و برگشت) آن 14.5 کیلومتر می­باشد که در مجموع طول آن 29 کیلومتر می­باشد. نقاط آغاز این تونل از طرف استان ترابوزان از شهرستان ماچکا و در طرف دیگر در استان گوموشخانه شهرستان تورول می­باشد.

روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در ریزه ادامه دارد.

منبع: گونه باکیش، 13 اکتبر

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که با آغاز فصل برداشت چای در ریزه افزایش یافته بود، با پایان یافتن فصل برداشت چای کاهش یافت. کمال چبر، استاندار ریزه گفت این شهر که در هفته‌های گذشته، پیشرو در تعداد موارد ابتلا به کرونا بود، پس از پایان فصل برداشت چای به حالت عادی بازگشت. استان ریزه به مدت چهار هفته در رتبه اول تعداد موارد ابتلا به کرونا در هر 100 هزار نفر در سطح ترکیه بود.

در صورت گنجانده شدن پروژه جزیره سرمایه گذاری در بودجه سال 2022، این پروژه سال 2024 به پایان می رسد.

منبع: گونه باکیش، 15 اکتبر

سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت ترابوزان گفت، پروژه "منطقه صنعتی جزیره سرمایه گذاری ترابزون" با حمایت وزارت صنعت و فناوری ترکیه در منطقه آرسین ترابزون با سرمایه گذاری تقریبی 1 میلیارد و 800 میلیون لیر اجرا خواهد شد و پیش بینی می‌شود کمک بزرگی به این امر صورت گیرد. این پروژه سهم زیادی در اشتغال خواهد داشت و هم به افزایش صادرات منطقه منجر خواهد شد. حاج صالح اوغلو خاطرنشان کرد که اگر این پروژه در برنامه سرمایه گذاری 2022 گنجانده شود، در سال 2024 تکمیل می‌شود.

رکورد جدید در خرید چای تازه از طرف اداره چای کور

منبع: گونه باکیش، 18 اکتبر

یوسف ضیاء عالیم، مدیر کل چایکور به خبرگزاری آناتولی گفت که در سال 2021، با در نظر گرفتن نوع جدید اپیدمی ویروس کرونا، تقریباً 204 هزار خانواده در ریزه، آرتوین، ترابزون و گیرسون فصل برداشت چای را پشت سر گذاشتند. عالیم گفت که اداره چای کور در سال 1938 با تأسیس یک کارگاه فعالیت خود را آغاز کرد و با خرید 135 کیلوگرم چای تازه 30 کیلوگرم چای خشک به دست آورد و هم اکنون با 47 کارخانه به کار خود ادامه می داد. وی در ادامه گفت: "امسال بالاترین خرید چای از زمان تاسیس چای کور انجام شده است. بطوریکه امسال 843 هزار و 149 تن چای از کشاورزان خریداری شده و این بالاترین رقم از زمان تاسیس چای کور بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما