معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار فناوری جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری جنوب چین در مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه‌اندازی اولین پروژه یکپارچه سازی "انرژی بادی دریایی + مزرعه فراساحلی" در فوجیان

اولین پروژه یکپارچه سازی "انرژی بادی دریایی + مزرعه فراساحلی" اخیرا در فوجیان راه‌اندازی شد. در این پروژه از انرژی باد پینگتن برای انجام تحقیقات در مورد تأثیر عوامل محیطی مانند صدای نیروگاه‌های بادی دریایی بر رشد ماهی استفاده می‌شود و یک طرح فنی برای پرورش ماهی در محیط خاص ایجاد شده که راه جدیدی برای ارتقاء توسعه یکپارچه نیروگاه بادی دریایی و آبزی پروری در اعماق دریا فراهم کند.تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه پرورش ماهی در این پروژه می‌تواند به 250 هزار تا 400 هزار یوان برسد.

افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین در جوهای

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین در 28 سپتامبر به طور رسمی در جوهای افتتاح گردید. 700 شرکت از 40 کشور از جمله چین، ایالات متحده، انگلستان، آلمان، سوئد، سوئیس، روسیه، کانادا و برزیل در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. مساحت بخش سرپوشیده نمایشگاه 100 هزار مترمربع و فضای باز 360 هزار مترمربع می‌باشد و بیش از صد هواپیما در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود.این نمایشگاه تا 3 اکتبر ادامه خواهد داشت. نمایشگاه بین المللی هوافضا چین هر دو سال یکبار در جوهای برگزار می‌شود و از سال 1996 به یکی از پنج نمایشگاه هوایی تأثیرگذار جهان تبدیل شده است.

آغاز ساخت پارک صنعت هوانوردی در گوانجو

ساخت پارک نوآوری صنعت هوانوردی گوانجو با سرمایه گذاری 200 میلیون  دلار آغاز در 26 سپتامبر آغاز شد. مساحت این پارک صنعتی 65500 متر مربع است و 3 کیلومتر با فرودگاه بایون فاصله دارد. پارک صنعت حمل و نقل هوایی شش بخش کاربردی اصلی ایجاد می‌کند که عبارتند از: مرکز آموزش شبیه سازی پرواز آسیا و اقیانوسیه، مرکز تولید هواپیمایی پیشرفته، مرکز تحقیق و توسعه جهانی اطلاعات الکترونیکی، مرکز تحقیق و توسعه و توزیع زیست پزشکی، مرکز تحقیق و توسعه و تولید صنایع هوش مصنوعی و مرکز تبادل استعدادهای هوانوردی.

بر اساس "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصاد فرودگاهی گوانجو" که در 14 سپتامبر منتشر شد، گوانجو تلاش خواهد کرد که ارزش اقتصاد فرودگاهی خود را تا سال 2025 به بیش از 100 میلیارد یوان (15 میلیارد دلار) در سال برساند. این طرح همچنین شامل 99 پروژه کلیدی را با سرمایه گذاری بیش از 370 میلیارد یوان (57 میلیارد دلار) می‌باشد.

سرمایه گذاری 32 میلیارد یوانی شرکتCATL برای ساخت پروژه بازیافت باتری

بر اساس اعلامیه ای که شرکتCATL فوجیان در 12 اکتبر 2021، این شرکت 32 میلیارد یوان (4.9 میلیارد دلار) برای ساخت پارک صنعتی باتری در شهر ییچانگ، استان هوبئی سرمایه گذاری خواهد کرد. این مجموعه در سال 2027 به بهره برداری خواهد رسید. تمرکز اصلی این پروژه بازیافت باتری‌های استفاده شده است که برای بهبود طرح استراتژیک این شرکت در صنعت انرژی جدید باتری لیتیوم موثر است.شرکتCATL تولید کننده مشهور باتری خودروهای برقی در جهان است. این شرکت در حال حاضر هشت پایگاه تولید در چین و یک پایگاه در آلمان دارد. این شرکت به همراه ال جی و پاناسونیک 70 درصد از بازار جهانی باتری خودروهای برقی را در اختیار دارند.

اجرای سیاست های جدید جذب استعدادها در استان گواندونگ

استان گواندونگ در چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه (2021-2025) سیاست های جذب استعدادهای بازتری را اجرا خواهد کرد. به گفته گونگ گوپینگ، مدیرکل دپارتمان علم و فناوری استان گواندونگ، سیاست های جدید، تسهیلات ویژه ای در زمینه مجوز کار، ویزا و مشوق های مالیاتی برای استعدادهای داخلی و خارج از کشور برای راه اندازی مشاغل در گواندونگ فراهم می‌آورد.

گونگ گفت: " گواندونگ فعالانه با تغییرات در شرایط بین المللی و داخلی سازگار می‌شود، بر تقاضای استعدادهای برتر در زمینه‌های کلیدی تمرکز نموده و پروژه‌های استعدادیابی بزرگ را با دقت سازماندهی می‌کند". به گفته وی، در سیزدهمین دوره برنامه پنج ساله (2016-2020)، گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو همکاری تنگاتنگی در زمینه نوآوری‌های تکنولوژیکی داشته اند. گونگ افزود: "حدود 150 میلیون یوآن (23 میلیون دلار) از بودجه تحقیقات علمی‌گواندونگ به هنگ کنگ و ماکائو اختصاص یافته و 9 هزار استعداد خارج از کشور از سیاست‌های ترجیحی مالیات بر درآمد افراد در منطقه خلیج بزرگ برخوردار شده اند."

در آینده، گواندونگ همچنین سیاست های استعدادیابی بازتری را تدوین نموده، مجموعه ای از امکانات علمی در مقیاس بزرگ را توسعه داده، فناوری‌های پیشرفته مانند بلاکچین، طراحی و ساخت تراشه‌ها و همچنین نرم افزارهای صنعتی و فناوری‌های مربوط به زندگی روزمره مردم مانند هوش مصنوعی و زیست پزشکی را توسعه می دهد.

امضای توافقنامه ساخت بزرگترین پروژه ذخیره انرژی جهان  توسط شرکت هواوی

شرکت فن آوری انرژی دیجیتال هواوی و شرکت مهندسی برق شماره 3 شاندونگ (sepco3) توافقنامه پروژه ذخیره سازی انرژی شهر جدید دریای سرخ در عربستان سعودی را امضا کردند. بر اساس این سند، دو طرف برای ایجاد یک مرکز انرژی پاک جهانی و اقتصاد سبز در عربستان سعودی همکاری خواهند کرد. مقیاس ذخیره انرژی این پروژه به 1300 مگاوات ساعت می‌رسد که تاکنون بزرگترین پروژه ذخیره انرژی در جهان است. در آینده، کل برق این شهر به طور کامل از منابع جدید انرژی تأمین می‌شود.

شرکت فن آوری انرژی دیجیتال هواوی با سرمایه ثبت شده 3 میلیارد یوان (460 میلیون دلار)، بیش از 10 سال تجربه در زمینه تحقیق و توسعه سیستم های ذخیره انرژی داشته و متعهد به ادغام فناوری اطلاعات دیجیتال با فناوری‌های فتوولتائیک و ذخیره انرژی است.

کسب بالاترین جایزه پیشرفت علم و فناوری خودروسازی توسط شرکت BYD

در نشست سالانه انجمن مهندسان خودرو چین 2021 که در 19 اکتبر برگزار گردید، "تحقیق و توسعه و صنعتی شدن فناوری‌های کلیدی وسایل نقلیه برقی" که توسط BYD و دانشگاه Tsinghua به طور مشترک انجام شد، بالاترین جایزه را در زمینه پیشرفت علم و فناوری کسب کرد.

این فناوری در سه زمینه باتری، ماژول های قدرت و فناوری شارژ بوده، به سرعت صنعتی شده و نتایج چشمگیری را به دست آورده است. استفاده از این فن آوری‌های کلیدی باعث بهبود قدرت خودرو، صرفه جویی، ایمنی و آسان سازی شارژ شده که تحول صنعت خودروسازی الکتریکی را تقویت می نماید.

"جایزه علم و فناوری صنعت خودروسازی چین" معتبرترین جایزه علم و فناوری در صنعت خودروسازی چین است و به عنوان "جایزه نوبل" در این صنعت در چین شناخته می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما