معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویته پاکستان در هفته چهارم مهرماه 1400مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 - مولانا عبدالقادر لونی رهبر ایالتی حزب جمعیت علمای اسلام (نظریاتی) درتاریخ 22 مهرماه گفت: به دلیل انسداد مرز چمن - اسپین بولدک مردم و تجار با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. دولت باید هر چه سریعتر اختلافات خود را با دولت افغانستان حل و فصل نموده تا از رنج و عذاب مردم کاسته شود.

- مطهر نیاز رانا دبیر کل ایالت بلوچستان گفت: دولت همواره در مشکلات و سختی‌ها در کنار مردم ایستاده است. ما نخواهیم گذاشت تا مردم زلزله زده هرنایی به تنهایی با مشکلات دست و پنجه نرم کنند. دولت در حال کمک رسانی شبانه روزی به مردم آسیب دیده ناشی از زلزله بوده و ما به زودی بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

- میرجام کمال خان عالیانی سروزیر ایالت بلوچستان در تاریخ 23 مهرماه اسلام آباد با سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب دیدار ودر مورد روابط دو جانبه و پروژه‌های توسعه‌ای بلوچستان بحث و تبادل نظر نمود. در این ملاقات سناتور آغا عمر احمدزیی، سناتور دینش کومار و نواب زاده امیرخان مگسی نمایندگان مجلس ملی نیز حضور داشتند. سروزیر ایالت پنجاب گفت: توسعه بلوچستان بمنزله توسعه پاکستان است. جام کمال خان هم متقابلاً در پاسخ اظهار داشت: ما برای ارتقاء وحدت ملی و همچنین هماهنگی بین ایالت‌ها باید همکاری‌های دو جانبه را ادامه دهیم. طرفین گفتند: ما باید در قالب یک استراتژی جامع باید با یکدیگر برای توسعه کشور و رفاه مردم همکاری کنیم.

- سید ظهور احمد آغا حکمران بلوچستان با اسد عمر وزیر برنامه ریزی و توسعه فدرال پاکستان درتاریخ 23/7/1400 در اسلام آباد ملاقات کرد. حکمران بلوچستان در این دیدار گفت: توسعه اقتصادی بلوچستان باعث تقویت توسعه و پیشرفت پاکستان خواهد شد با توجه به پروژه بزرگ سیپیک، لازم است مراکز فنی و حرفی در سراسر ایالت تأسیس شود تا مردم و جوانان بتوانند از آنها استفاده کنند.

- شرکت هواپیمایی بین المللی پاکستان (PIA) خط پروازی جدیدی را از مولتان ایالت پنجاب به کویته آغاز نمود. گفته می‌شود عملیات پروازی از مولتان به کویته در روزهای چهارشنبه و از کویته به مولتان در روزهای شنبه هرهفته انجام می‌شود.

- کاهش ارزش پول ملی و افزایش گرانی در پاکستان همچنان ادامه دارد. دولت فدارال قیمت بنزین را 10 روپیه گران کرد و با این افزایش قیمت هر لیتر بنزین از 123 روپیه و 30 پیسه به 137 روپیه و 30 پیسه رسید. همچین دولت قیمت برق را نیز در هر واحد 1 روپیه و 39 پیسه گران کرد.

- آقای عبدالرحیم کاکر و دیگر مسئولین انجمن مرکزی تجار بلوچستان با صدور بیانیه‌ای از دولت ایالتی درخواست نمودند تا هر چه سریعتر مذاکرات خود را برای بازگشایی مجدد مرز چمن- اسپین بولدک با مقامات افغانستانی از سر گیرند. در بخشی از این بیاینه آمده است علاوه بر هزاران نفر از ساکنان هر دو سوی مرز، تجار و بازرگانان نیز با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی مواجه بوده و دولت باید هر چه زودتر اقدامات لازم را برای بازکردن این گذرگاه مرز انجام دهد.

- پاکستان به منظور جلوگیری از قاچاق کالا، بازارچه‌های جدید مرزی افتتاح خواهد کرد. برخی گزارش‌ها حاکی است که وزارت بازرگانی این کشور قصد دارد ۱۲ بازارچه مرزی در نزدیکی‌های مرز ایران و افغانستان ایجاد کند. دولت اسلام آباد دراین خصوص اعلام نموده قاچاق کالا نه تنها آسیب فراوانی به صنایع محلی پاکستان وارد می‌کند، بلکه دولت را با کسری عظیم درآمدی نیز مواجه می‌سازد.

- درتاریخ 23 مهرماه جلسه‌ای به ریاست آقای مطهر نیاز رانا دبیرکل ایالت و باحضور تعدادی از مسئولان ذیربط ایالت درخصوص بسته توسعه کویته برگزار شد که طی آن روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی مورد بررسی قرار گرفت. ایشان دراین جلسه طی سخنانی اظها رداشت: با توجه به افزایش بودجه بسته توسعه کویته، این کار نه تنها باعث افزایش فعالیتهای اقتصادی شهر شده،‌ بلکه زیبایی شهر را نیز به دنبال خواهد داشت. بزعم بنده تکمیل به موقع پروژه‌های عمرانی تأثیر مثبتی بر زندگی شهروندان خواهد داشت. همچنین در این جلسه مدیر پروژه‌های بسته کویته گفت که کار بر روی تعریض بزرگراهها، ساخت جاده‌ها، احداث مجموعه‌های ورزشی و دیگر طرحها نیز اجرایی و عملیاتی می‌گردد.

 - مولانا حافظ حمدا... یکی از رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان طی سخنانی گفت: افزایش قیمت برق، مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. طی 3 سال اخیر بهاء بنزین 40 درصد افزایش یافته است. عمران خان قبلاً گفته بود که در بودجه سال مالی جدید به مردم کمک خواهد شد. این کمک و تخفیف ادعایی شما کجاست؟. هدف دولت فقیر زدایی است (به عبارت بهترهدف دولت ریشه کنی فقرا می‌باشد) نه فقرزدایی.

- درتاریخ 25 مهرماه دریاسالار جواد احمد یکی از فرماند هان نیروی دریایی پاکستان درمراسم افتتاح کارخانه تصفیه آب در پسنی ایالت طی سخنانی گفت که آینده پاکستان در گرو پیشرفت بلوچستان است و نیروی دریایی می‌خواهد مناطق ساحلی را توسعه دهد. بزعم وی این کارخانه روزانه 20000 گالن آب در اختیار مردم محلی قرار می‌دهد. او در ادامه افزود: دسترسی به آب تمیز در این منطقه کار دشواری بود و زمانی که نیروی دریایی پاکستان متوجه ضرورت ایجاد یک کارخانه تصفیه آب گردید، دست به کار شده و اقدامات لازم را انجام داد. این نیرو در بخشهای آموزش و بهداشت در مناطق ساحلی بلوچستان فعالیت می‌کند. اگر دانش آموزان در این ایالت تحصیل کنند, کشور توسعه می‌یابد. نیروی دریایی پاکستان به طور جدی در زمینه آموزش کودکان در مناطق ساحلی فعالیت می‌کند، زیرا معتقد است که آنان نقش مهمی را در آینده روشن پاکستان ایفا می‌کنند.

- درشامگاه روز یکشنبه مورخ 25/7/1400 میر جام کمال خان عالیانی سروزیر در بخشی از سخنان خود در مراسم افتتاحیه چهارمین دور مسابقه بین المللی رالی جیپ آفرود 2021 در گوادر گفت که مشکلات این شهر بندری ظرف 25 سال گذشته حل نشده است و قطعاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا ما بتوانیم این فاصله را پرکنیم. ما درحال تلاش برای بهبود زندگی افراد عادی گوادر هستیم. این دولت تمام سعی خود را می‌کند تا سطح زندگی مردم به استاندارد لازم برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما