معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته سوم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ابتکاری علیه فساد مالی

کرواسی طی ابتکاری دستورالعمل های مبارزه با فساد مالی را اتخاذ می‌کند.  این ابتکار توسط گروهی از مدیران برجسته شرکت های خصوصی و دولتی تحت نظارت اتاق بازرگانی کرواسی ، انجمن کارفرمایان کرواسی و دولت جمهوری کرواسی تدوین شده است.

کرواسی طی این ابتکار، طرح مبارزه با فساد مالی  را در مورد قوانین بازار اتخاذ می‌کند، که توسط تجار تدوین شده است. این طرح مبارزه با سیستم مدیریت رشوه خواری و مبارزه با پولشویی طی کنفرانسی که در 2 نوامبر در زاگرب برگزار می‌شود، ارائه می‌ گردد. در این کنفرانس یادداشت حمایت از نهادهای کلیدی کرواسی برای رعایت دستورالعمل ها امضا می‌شود.

معرفی هواپیمای برزیلی در زاگرب

هواپیماساز برزیلی امبرائر «Embraer » یکی از مدرن ترین هواپیماهای تجاری خود، Embraer E195-E2 را در فرودگاه فرانیو توجمان زاگرب معرفی کرد.  پس از ارائه اخیر ایرباس، فرودگاه زاگرب صحنه نمایشی بود که روزنامه نگاران، خریداران احتمالی و شرکای تجاری در آن شرکت می‌کنند. امبرائر ادعا می‌کند که هواپیمای آنها پیشرفته ترین، کارآمدترین و سازگار با محیط زیست در بازار است.

E195-E2 با بال و نوک گرد، همراه با سایر پیشرفت های آیرودینامیکی، مصرف سوخت دو رقمی‌کمتری در مقایسه با نسل فعلی جت دارد. علاوه بر این بر اساس تعداد کلاس ها، ظرفیت 120 تا 146 صندلی را دارد و حداکثر برد آن 4815 کیلومتر است. نمایش هواپیماهای ایرباس و امبرائر در زاگرب همزمان با برنامه‌های شرکت هواپیمایی ملی «کرواسی ایرلاینز» برای تجدید ناوگان است که اکنون از ایرباس و توربوپراش تشکیل شده است. با این حال، علاوه بر خطوط هوایی کرواسی، خطوط هوایی دیگری نیز در کرواسی مانند Trade Air یا ETF Airways وجود دارند که خریداران بالقوه هستند.

گرانی مستغلات در کرواسی

از سال 2015 هنگامی‌که قیمت ها در بازار مسکن شروع به رشد کرد، قیمت 1متر مربع مسکونی در زاگرب حدود 50 درصد در دریای آدریاتیک حدود 30 درصد و در سایر نقاط کشور یک پنجم گرانتر شده است. بیشترین افزایش قیمت مسکن در کشورهای اتحادیه اروپا را استونی، دانمارک و جمهوری چک داشتند. آمارهای رسمی نشان می دهند که امسال نیز قیمت آپارتمان‌های فروخته شده در همه جا به ویژه در زاگرب به سرعت در حال افزایش است.در سه ماهه دوم سال جاری ، قیمت آپارتمان‌های فروخته شده در زاگرب پنج درصد بیشتر از سه ماه نخست 2021 بود. داده‌های منتشر شده توسط دفتر مرکزی آمار شامل کلیه املاک فروخته شده در سال جاری است. به گفته آنها ، میانگین شاخص قیمت املاک فروخته شده در کشور در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول 3.6 درصد و در مقایسه با سال گذشته 6.5 درصد افزایش یافته است.نرخ پایین بهره وام بانکی، کار در خانه، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به عنوان سرمایه گذاری، فشار بر شهرهای بزرگ، محدودیت فضای توسعه آنها ... دلایل متعددی برای رونق قیمت است.

برآورد رشد اقتصاد کرواسی توسط صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول برآورد رشد اقتصاد کرواسی در سال جاری را به 6.3 درصد افزایش داده و برآورد رشد را برای سال آینده بهبود بخشیده است. در آوریل سال جاری ، صندوق بین المللی پول رشد 4.7 درصدی کرواسی را در سال 2021 پیش بینی کرده بود. تنها یک ماه پیش، پیش بینی می‌شد که اقتصاد کرواسی امسال و سال آینده با نرخ رشد 5.4 و 5.8 درصد بهبود یابد. صندوق بین المللی پول برآورد خود از رشد امسال را به 6.3 درصد افزایش داد و برآورد گزارش  سپتامبر در سال 2022 را تأیید کرد. کسری حساب جاری کرواسی که به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی بیان شده است، امسال فقط 0.1 درصد و 2.2 درصد کمتر از برآورد قبلی صندوق بین المللی پول در آوریل است. سال آینده، احتمالا کسری به 0.8 درصد افزایش یابد، اما نصف آن چیزی است که در بهار پیش بینی کرده بودند.


حکم دولتی برای قیمت مشتقات نفتی

دولت به درخواست های مردم برای مداخله در بازار سوخت توجه کرد، جایی که قیمت ها در حال افزایش است و به سطح بی سابقه ای رسیده است. بنابر مصوبه دولت، تصمیم گرفته شد که قیمت یک لیتر بنزین را به مدت 30 روز به 11.1 کونا و گازوئیل به 11 کونا محدود شود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که چند روز پیش دولت مدعی شد مداخله در قیمت سوخت گزینه نیست. بنابراین ، محدودیت قیمت سوخت از شنبه اعمال می‌شود ، دولت به سخنان کارشناسان نفتی گوش داد که اشاره کردند درآمد شرکت های نفتی بسیار زیاد شده است ، که پس از آزادسازی بازار در سال 2014 از 60 لیپا(100 لیپا معادل یک کونا) به بیش از یک کونا و در برخی از نقاط فروش حتی 1.5 کونا در لیتر افزایش یافت.بنابراین، دولت بیشتر بار محدود کردن قیمت سوخت را به دوش شرکت های نفتی انداخت.

قانون جدید  هزینه بازسازی را افزایش می دهد

دولت اصلاحاتی را در قانون بازسازی تعیین کرد و فورا به پارلمان ارجاع کرد که بر اساس آن بازسازی پس از زلزله‌های ویرانگر در زاگرب و بانووینا در حال انجام تسریع خواهد شد. این متن قانونی است که طبق انتظارات دولت، باید روند بازسازی را تسریع کند ، و از جمله موارد دیگر لغو مشارکت 20 درصدی ( شهروندان زلزله زده) را در نظر دارد، که شهروندانی که املاک و مستغلات آنها در زلزله زاگرب آسیب دیده است باید در ساخت و ساز شرکت کنند. پول بازسازی ساختمانها توسط دولت از بودجه کشور تامین می‌شود و دارکو خوروات ، وزیر ساختمان ، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه دولت گفت که انتظار می رود این تغییرات قانونی سالانه بین 1.5 تا 1.7 میلیارد کونا برای دولت افزایش هزینه داشته باشد.

گزارش بهره برداری از صندوقهای مالی اتحادیه اروپا

خانم ناتاشا ترامیشاک گزارشی از وضعیت استفاده از بودجه اتحادیه اروپا در کرواسی ارائه کرد که سپس توسط دولت تصویب شد.براساس این گزارش کرواسی تا 7 اکتبر از صندوق های سرمایه گذاری ساختاری و سرمایه گذاری اروپا تامین مالی پروژه‌هایی به ارزش 13.19 میلیارد یورو را منعقد کرده است و بودجه کرواسی به نسبت 44.02 میلیارد کونا (بیشتر از بودجه ای که به اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند) را دریافت کرده است.

در مجموع 10.73 میلیارد یورو یا 81.56 میلیارد کونا از طریق ESIF در دسترس کرواسی برای دوره 2020-2014 بوده است. تا 7 اکتبر سال جاری، پروژه‌هایی به ارزش 13.19 میلیارد یورو یا 100.22 میلیارد کونا ، معادل 122.88 درصد از بودجه اختصاص یافته، منعقد شده است. بر اساس بیانیه وزارتخانه، در مجموع 6.57 میلیارد یورو یا 49.94 میلیارد کونا پرداخت شده است که 61.24 درصد از بودجه اختصاص داده شده است و 5.36 میلیارد یورو یا 40.77 میلیارد کونا، یا 49.98 درصد پرداخت شده است. اگر به وجوه اختصاص داده شده 763.17 میلیون یورو از REACT EU و 597.56 میلیون یورو از برنامه توسعه روستایی به تخصیص اولیه بودجه ESI 2014-2020- 10.73 میلیارد کونا اضافه شود ، کل میزان تخصیصی تا سال 2023 12.09 میلیارد یورو است. بودجه کرواسی 44.02 میلیارد کونا نسبت به بودجه اتحادیه اروپا مازاد (مثبت) دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما