معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۴

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

توافق آرژانتین و برزیل برای کاهش تعرفه‌های تجاری مرکوسور

کارلوس فرنسا وزیر امور خارجه برزیل پس از ملاقات با سانتیاگو کافیئرو همتای آرژانتینی اش در برازیلیا گفت، دو کشور درخصوص تعرفه‌های خارجی مشترک مرکوسور به توافق رسیدند، موضوعی که اجازه می دهد بتوانند تعرفه‌های تجاری برای طیف وسیعی از اقلام و کالاها را به میزان 10 درصد کاهش دهند. این توافق تنها درصورتی قابل اجرا است که از سوی سایر شرکای مرکوسور (اروگوئه و پاراگوئه) نیز قابل قبول واقع شود.

آمار صادرات اقلام صنعتی از آمار قبل از بیماری همه گیری بیشتر شده است

به گزارش اداره مطالعات اقتصادی اتاق صنایع اروگوئه، صادرات اقلام صنعتی در سپتامبر سال جاری در مقایسه با سپتامبر سال 2020 به میزان 47.4 درصد رشد داشته و به 621 میلیون دلار بالغ شده است. این در حالی است که مقایسه صادرات در ماه سپتامبر سال جاری با سپتامبر سال 2019 از افزایشی به میزان 40.5 درصد حکایت دارد. بر اساس این گزارش، صادرات اقلام صنعتی از ابتدای ژانویه تا سپتامبر سال جاری (ده ماهه) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به میزان 42.2 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 به میزان 18.8 درصد رشد داشته است.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از ثبات اقتصادی در اروگوئه

صندوق بین المللی پول در گزارش سه ماهه خود درباره چشم انداز اقتصاد جهانی (World Economic Outlook) پیش بینی کرد، تولید ناخالص داخلی برای سال جاری در اروگوئه به میزان 3.1 درصد و برای سال آینده (2022) به میزان 3.2 درصد رشد داشته باشد. پیش بینی صندوق بین المللی پول همچنین درخصوص رشد تولید ناخالص داخلی برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب 6.3 درصد است که در مقایسه با پیش بینی که این نهاد در ماه جولای گذشته انجام داده بود، به میزان نیم درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است، پیش بینی صندوق بین المللی پول در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی برای کشورهای برزیل و مکزیک در سال جاری به ترتیب 5.2 درصد و 6.2 درصد است.

افزایش 62 درصدی صادرات پشم اروگوئه در 9 ماهه سال 2021

اداره پشم و محصولات پشمی اروگوئه گزارش داد، برغم عدم برقراری کامل ثبات در بازار جهانی پشم، اروگوئه موفق شده است در 9 ماهه ابتدای سال جاری (ژانویه تا سپتامبر) صادرات خود را به 129 میلیون دلار افزایش دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 62 درصد رشد داشته است. کاهش بهای جهانی پشم (طی هفته گذشته بهای جهانی پشم بر روی هر کیلو 9.71 دلار بسته شد)، بیماری همه گیر، مشکلات ارائه پشتیبانی و حمل و نقل همچنین تغییرات در الگوی مصرف باعث شده اند که در مجموع تجارت پشم دستخوش تغییرات شده و بهای آن در مقایسه با سالهای گذشته روند نزولی یابد. رومئو وولونته مدیر اداره پشم و محصولات پشمی اروگوئه یادآور شد، بیشترین تقاضا برای پشم اروگوئه در سالهای اخیر مربوط به سال 2018 می‌شود، بطوریکه صادرات کشور در این سال به 251 میلیون دلار بالغ شده بود.  وی افزود، جنگ تجاری میان چین و آمریکا صادرات این محصول را در سال 2019 تحت تأثیر قرار داد و باعث شد که صادرات اروگوئه در کل این سال به 197 میلیون دلار کاهش یابد. ولوونته در عین حال گفت، عملکرد این بخش در سال 2021 بصورت کلی بسیار خوب بوده است، چرا که هنوز میلیون‌ها کیلو پشم از دورهای قبلی در انبارها باقی مانده اند.

مهمترین تحولات مرتبط با بیماری کرونا

- دولت اروگوئه دستور جدیدی را در خصوص شرایط ورود اتباع خارجی به اروگوئه از ابتدای نوامبر سال جاری صادر کرد که طبق آن، افرادی که به اروگوئه سفر می‌کنند می‌بایست نسبت به ارائه گواهی مربوط به دریافت دو دوز یا یک دوز واکسن کرونا (در ارتباط با برخی لابراتوآرها که فقط یک دوز واکسن تجویز می‌کنند) اقدام نمایند. این افراد قبل از ورود به اروگوئه می‌بایست دوره کامل واکسیناسیون را حداکثر طی 9 ماه اخیر انجام داده باشند. اتباع خارجی زیر 18 سال از کشورهایی که در این محدوده سنی برایشان واکسن تجویز نشده است، به هنگام ورود به اروگوئه ضروری است علاوه بر ارائه نتیجه منفی تست PCR هفت روز بعد نیز تست دیگری انجام دهند که هزینه این تست بر عهده خود آنها خواهد بود. این جوانان البته می‌توانند درصورت عدم انجام تست دوم، بصورت پیش گیرانه به مدت 14روز روانه قرنطینه شوند.

- با اعلام بازگشایی مرزهای اروگوئه از ابتدای ماه نوامبر سال جاری، تاباره ویئرا وزیر گردشگری پس از ملاقات با رئیس جمهور لاکاژه پو، از آمادگی این کشور برای واکسینه نمودن گردشگران خارجی خبر داد. بر اساس این گزارش، گردشگرانی که دو دوز واکسن زده اند، می‌توانند در اروگوئه دوز تقویتی فایزر را دریافت کنند. نوجوانان 12 تا 17 سال نیز که به اروگوئه سفر می‌کنند، درصورتی که تاکنون در کشورشان برای این رده سنی واکسن تجویز نشده باشد، می‌توانند واکسیناسیون خود را با دریافت دوز نخست واکسن در اروگوئه آغاز نمایند. شایان ذکر است، درصورت موافقت وزارت بهداشت عمومی و پس از تأئید وجود واکسن به میزان کافی، برنامه مذکور به اجرا درخواهد آمد.

- رودریگو آریم رئیس دانشگاه لارپوبلیکا ابراز امیدواری کرد، ثبت نام در رشته‌های مختلف تحصیلی برای سال 2022 که قرار است بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شوند، با استقبال بی سابقه ای مواجه شده است. آریم خاطرنشان کرد، فضا برای شرکت بیشتر دانشجویان بصورت حضوری در دوره‌های مختلف آموزشی پیش بینی شده است، چرا که برای حفظ کیفیت آموزش در کشور برپایی دوره‌های حضوری اجتناب ناپذیر است. وی در عین حال استفاده از شبکه‌های مجازی مهم را نیز در کنار این موضوع موثر دانست.

- شرکت های هوایی ایرفرانس (فرانسه) و KLM (هلند) اعلام کردند، از ماه نوامبر سال جاری ارتباط هوایی خود را با مونته ویدئو به صورت روزانه از پاریس و آمستردام از سر خواهند گرفت. بر اساس بیانیه شرکت های یاد شده، برقراری ارتباط هوایی یاد شده از طریق خط هوایی گل برزیل انجام خواهد شد. شایان ذکر است برقراری ارتباط مورد اشاره با عنایت به بهبود وضعیت کرونایی در اروگوئه و تلاش این کشور برای جذب گردشگران خارجی صورت می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما