معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 2 میلیون و 391 هزار دلار رسید. بازرگانانی از کشور تاجیکستان و دیگر کشورها ، محصول بنزین اتومبیل تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. همچنین تجاری از کشورهای روسیه، ترکیه و ایرلند محصول نخ ترکمنستان را خریداری کردند.

تجار کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، اسکاتلند و قزاقستان نیز محصول الیاف نخ و اسیدهای چرب خام غیر مقطر حاصل از پنبه را به بهایی ، بیش از 8 میلیون و 322 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 12 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت گرفت.

احداث کارخانه تولید آمونیاک و متانول در ترکمنستان

به منظور تداوم همکاری‌ها با شرکت «Haldor Topsoe» دانمارک که دارنده مجوز فناوری‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی است ، مذاکرات مربوط به احداث یک کارخانه کوچک تولید آمونیاک و متانول در ترکمنستان بر اساس مجوز آن شرکت ، در حال انجام است .

شایان ذکر است که شرکت «Haldor Topsoe» دانمارک همکاری تنگاتنگی با ترکمنستان داشته و ترکمنستان نخستین کشوری است که اجرای طرح GTG-gas to gasoline بر پایه فناوری TIGAS تهیه شده توسط این شرکت را در سطح تجاری اجرا ‌نموده است. این فناوری در کارخانه تولید بنزین پاک از گاز طبیعی واقع در استان آخال نیز نصب شده است.

خصوصی سازی 31 ملک دولتی در ترکمنستان

بنا بر خبر منتشر شده در روزنامه‌های ترکمنستان ، 31 مورد از املاک دولتی توسط وزارت اقتصاد و دارایی این کشور در سپتامبر 2021 جهت فروش به مزایده گذاشته شدند. در این مزایده برخی از املاک وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست، بانک مرکزی ترکمنستان، بانک دولتی تجاری «ترکمنستان»، کنسرن دولتی «ترکمن گاز»، اتحادیه دولتی «ترکمن قالی» و همچنین برخی از املاک استانداری‌های لباب و مرو به فروش گذاشته شدند.

جهت شرکت در اینگونه مزایده‌ها ، اتباع ترکمنستان و کشورهای خارجی و همچنین شرکت‌های خصوصی ترکمنستان و شرکت های خارجی که مطابق با روال تعیین شده به موقع درخواست خود را ارائه داده اند، مبالغ مربوطه جهت شرکت در مزایده را پرداخت و ثبت نام می نمایند. اشخاص حقوقی و سازمان‌های بین‌المللی و شعبه‌های آن‌ها که مطابق با قوانین کشورهای خارجی ایجاد شده‌اند، تنها با شرط اخذ رأی مربوطه از آژانس حفاظت از ریسک‌های اقتصادی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان قادر به شرکت در خریدهای فوق الذکر خواهند بود.

پذیرش درخواست‌های شرکت در مزایده از زمان چاپ اعلامیه برگزاری آن از سوی وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان آغاز و تا 24 ساعت قبل از برگزاری مزایده ادامه خواهد داشت. ثبت نام از شرکت کنندگان نیز در روز برگزاری مزایده رأس ساعت 09:00 آغاز خواهد شد.

 

احداث مجتمع‌های مسکونی در استان داش آغوز

در محدوده بخش نیازوف استان داش آغوز عملیات احداث مجتمع‌های ساختمانی تداوم دارد. در این مجموعه مجتمع‌هایی برای یک هزار و 496 خانوار احداث خواهند شد. سطح اشغال کلی این مجتمع‌ها نیز برابر با 71 هکتار می‌باشد. عملیات احداث مجتمع‌های مذکور توسط شرکت‌های خصوصی «سکیز ییلدیز»، «ایکجام بنا»، «دؤویرقورلوشیق» و «کؤرپه قورلوشیق» اجرا می‌شوند.

آغاز برداشت محصول انگور در بخش خلچ استان لباب

انگور کاران اتحادیه دهقانان نیازوف استان لباب ، هر روز 100 تن محصول انگور برداشت می‌نمایند. عملیات برداشت انگور در بخش خلچ از تاریخ 25 اوت 2021 آغاز شده و همچنان ادامه دارد . مساحت باغ انگور متعلق به اتحادیه دهقانان مذکور برابر با 320 هکتار بوده و این باغ به 7 گروه مشتمل بر 400 انگور کار واگذار شده است.

اعطای وام 5/2 میلیون دلاری به یک شرکت ترکمنی از سوی بانک بازسازی و توسعه اروپا

بانک بازسازی و توسعه اروپا به شرکت تولیدی آب میوه و محصولات لبنی «پاراخات» ترکمنستان مبلغ 5/2 میلیون دلار وام اعطاء می‌نماید. بنا بر اعلام بانک بازسازی و توسعه اروپا، این وام برای تأمین مواد مورد نیاز این کارخانه و در راستای ارتقاء سطح تولید و همچنین گسترش و تنوع محصولات و صادرات آن به کشورهای همسایه به این شرکت اعطا خواهد شد.

تجهیزاتی که در این کارخانه نصب خواهند شد، با بازیافت بطری‌های شیشه‌ای مورد استفاده در تولید نوشیدنی‌های بدون الکل به صرفه جویی در هزینه‌های این کارخانه کمک خواهد نمود. از محصولات تولیدی این کارخانه می‌توان به مواردی از قبیل آب میوه‌های مارک «اچیل» و «جوش»، نوشیدنی گازدار بدون الکل «اوزی»، نوشیدنی چای سرد «خان چای» و پوره میوه مارک «یسرجه» نام برد. بانک بازسازی و توسعه اروپا از زمان آغاز فعالیت خود در ترکمنستان، مبلغ 293 میلیون یورو در بیش از 80 پروژه سرمایه گذاری کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما