معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۰

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- سازمان برنامه ریزی و آمار در بیانیه خود برآوردهای اولیه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد. این بیانیه نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی با قیمت های جاری ـ اسمی ـ در سه ماهه دوم سال 2021 در مقایسه با برآوردهای سه ماهه مشابه سال قبل (سه ماهه دوم سال 2020)  1 درصد افزایش یافته است.

- شرکت قطر پترولیوم قیمت یک لیتر سوخت برای ماه اکتبر جاری 2021 را به این شرح اعلام کرد:  برای یک لیتر سوخت دیزل 1.95 ریال، برای یک لیتر سوخت سوپر 2.05 ریال، برای یک لیتر سوخت عادی (ممتاز) 2.00 ریال.

- بانک مرکزی قطر بولتن ماهانه خود را برای ماه آگوست 2021  منتشر کرد که شامل مجموعه زیادی از پول و آمارهای بانکی برای ماه ذکر شده می‌باشد. براساس داده‌های بولتن، کل دارایی بانک ها در آگوست در مقایسه با ژوئیه ، حدود 4.8 میلیارد ریال افزایش یافته و به 1794.9 میلیارد ریال رسیده است. دارایی‌های بانک های اسلامی از ژوئیه گذشته حدود 4.8 میلیارد ریال افزایش یافته است.

- قطر گاز جایزه قطری کردن کرستالی را برای دومین سال پیاپی دریافت کرد و این به پاس قدردانی از تلاش ها و مشارکت های این شرکت در حمایت از قطری سازی در زمینه‌های "آموزش و توسعه" است. این جایزه در نشست سالانه قطری شدن در بخش انرژی، که اخیرا با فناوری ارتباط از راه دور در روز یکشنبه 4 ژوئیه 2021 برگزار شد و تعدادی از شرکت های بخش انرژی در قطر در آن شرکت داشتند، اعلام شد. هدف از این نشست سالانه تجلیل از شرکت هایی است که در سال تقویم کاری گذشته تلاش و کار برجسته ای را در هر یک از چهار دسته اصلی ایفا و از خود نشان داده اند که شامل: 1) حمایت و هماهنگی در بخش آموزش، 2) حمایت از قطری سازی، 3) حمایت از آموزش و توسعه، 4) بهترین دستاوردها در زمینه قطری سازی می‌شود. شایان ذکر است که قطر گاز زمان، تلاش و منابع زیادی را برای حمایت و توسعه نیروی کار خود از طریق برنامه‌های آموزشی و توسعه سرمایه گذاری می‌کند. علاوه بر این قطر گاز یک رویکردی برای ارتقاء سطح کارآیی کارکنان و سیستم آموزشی را دنبال می‌کند که به این شرح است: 70 درصد از تجربه به دست آمده در طول انجام کار ـ 20 درصد از راهنمایی و آموزش حین کار ـ 10 درصد از دوره‌های آموزشی و دروس.

- شرکت کیوتیر منلز که فازهای اول و دوم بندر بین المللی حمد را مدیریت می‌کند، در صفحه رسمی خود در تویتر بیان داشت: طی ماه سپتامبر گذشته سالجاری 126.150 کانتینر و 111.712 تن کالا فله و 4.238 واحد خودرو را جابجا کرده است.

- شرکت "قطر پترولیوم" اعلام کرد که دستور ساخت چهار حامل گاز طبیعی مایع را از مجموعه هودنگ ـ جونگوا متخصص ساخت کشتی‌ها که کاملا زیر مجموعه شرکت دولتی کشتی سازی چین می‌باشد را صادر کرده است. این چهار نفتکش اولین دسته در برنامه بزرگ قطر پترولیوم برای ساخت کشتی‌های گاز طبیعی برای برآوردن نیازهای آینده ناوگان تانکرهای خود در ارتباط با پروژه‌های توسعه میدان الشمال و همچنین الزامات جایگزینی کشتی‌های ناوگان موجود را تشکیل می دهند. این اولین درخواست از نوع خود است که توسط قطر پترولیوم یا هر یک از شرکت های تابعه آن با یک کارخانه کشتی سازی گاز مایع چینی و اولین درخواست با شرکت هودونگ مربوط به قرارداد رزرو ظرفیت برای کشتی سازی که در آوریل 2020 امضا شد، می‌باشد. کل ارزش این قرارداد بالغ بر 2.8 میلیارد ریال است.

- بر اساس  بولتن ماهانه اقتصادی اتاق بازرگانی قطر صادرات بخش خصوصی قطر در ماه جولای 43 درصد رشد کرد و به 71 میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در ماه مشابه سال گذشته 1.2 میلیارد ریال بوده است.

- وزارت تجارت و صنعت در گزارشی براساس داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، حجم کلی تجارت خارجی کالاها برای ماه ژوئیه 2021 را نزدیک به 3 میلیارد ریال برآورد کرد که به نسبت 68.7 درصد نسبت به ماه مشابه آن در سال 2020 افزایش داشته است.

- داده‌های آماری منتشر شده توسط مرکز سپرده گذاری اوراق بهادار بیان می دارد که حجم سرمایه گذاری قطر در بورس اردن در پایان ماه سپتامبر گذشته 847 میلیون دلار رسید و از نظر مالکیت براساس ملیت به رتبه هفتم در فهرست سرمایه گذاری در بورس این کشور رسیده است. تعداد اوراق بهادار متعلق به سرمایه گذاران قطر در ماه گذشته نزدیک به 205 میلیون اوراق بهادار رسید. آمارها نشان داد که تعداد مشارکت سرمایه گذاری قطر در مالکیت اوراق در آن دوره به 374000 رسید.

- براساس جمع آوری اطلاعاتی که توسط روزنامه لوسیل اقتصادی از منابعی مانند بلومبرگ و دیگر منابع تهیه شده آمده است، قطر در هشت ماه گذشته در سطح جهانی تجارت گاز طبیعی مایع قرار دارد و از ژانویه تا اوت  سال گذشته، حجم صادرات قطر از گاز طبیعی مایع به حدود 53.4 میلیون تن رسید و در رتبه اول جهان قرار گرفت و پس از آن استرالیا با کل صادرات 51.8 میلیون تن در رتبه دوم و آمریکا با حدود 48.5 میلیون تن در رتبه سوم قرار گرفتند. با توجه به گزارش لوسیل قطر برای اولین بار در صحنه تجارت گاز طبیعی مایع در میان سه کشور برتر در بازار گاز طبیعی جهانی قرار گرفت. براساس داده‌هایی که لوسیل جمع آوری کرده است، رقابت بین قطر و استرالیا در هشت ماه گذشته ادامه داشت، قطر در تجارت گاز 5 بار در سطح جهانی، در حالی که استرالیا 3 بار در صدر جهان قرار داشته اند. در سطح جهان، صادرات گاز طبیعی مایع از 28 میلیون تن تا 34 میلیون تن بوده است.

 

- شرکت قطر پترولیوم قرارداد دراز مدت خرید و فروش گاز طبیعی مایع را با شرکت CNOOC وابسته به شرکت ملی نفت چین امضا کرد. بر اساس این قرارداد قطر پترولیوم سالانه 5 میلیون تن گاز طبیعی مایع را به مدت 15 سال که از ماه ژانویه 2022 آغاز می‌شود، ارسال می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما