معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۱

ششمین نشست کارگروه کریدور ریلی شمال - جنوب

ششمین نشست کارگروه کریدور ریلی شمال – جنوب با هدف توسعه مسیر غربی این کریدور در باکو برگزار شد.

این نشست در تاریخ 9 مهر 1400با حضور معاونین شرکتهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، روسیه و بلاروس و با حضور نماینده شرکت کنکور هند و نماینده ای از فنلاند برگزار شد.  شرکت کنندگان در این نشست در مورد نتایج پروژه ، حجم فعلی ترافیک و چشم اندازهای جذب محموله‌های کانتینری از هند در مسیر ایران به آذربایجان ، روسیه ، بلاروس و اتحادیه اروپا و همچنین مسائل مربوط به بازگشت کانتینرها از کشورهای اتحادیه اروپا بحث و تبادل نظر کردند. از  موضوعات اصلی مورد مذاکره در این نشست، بررسی ایجاد شرایط تعرفه ای جذاب توسط کشورهای مشارکت کننده در کریدور، ساده سازی فرآیندهای گمرکی و استفاده از مبادله الکترونیکی اطلاعات در سازماندهی قطارهای کانتینری در مسیر غربی شمال- جنوب بود. همچنین در این نشست پیرامون توسعه زیرساخت ها در بخش های ملی کریدور در هر کشور و افزایش ظرفیت بار پایانه در آستارا (ایران) ، احداث خطوط راه آهن آستارا-رشت و زاهدان-چابهار ، و دیگر مسائل مذاکره شد. در پایان جلسه، صورتجلسه مربوطه امضا شد.

در حاشیه این نشست ، دیدارهای دوجانبه ای نیز بین نمایندگان راه آهن آذربایجان و نمایندگان راه آهن ایران ، روسیه ، بلاروس و فنلاند انجام شد و تعدادی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه مورد گفتگو قرار گرفت.

توافقنامه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب بین روسیه ، ایران و هند در 12 سپتامبر 2000 در سن پترزبورگ امضا شد و در 21 مه 2002 به اجرا درآمد. جمهوری آذربایجان نیز در سال 2005 به این کریدور پیوست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما