معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب) در نیمه اول مهرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 راه‌اندازی نیروگاه توربین گازی جدید در چارجو

 زمان انتشار خبر: 18/6/1400

 سایت استانداری لباب: نیروگاه توربین گازی جدید در چارجو در 3 سپتامبر سال جاری میلادی به بهره‌برداری رسید. در نتیجه، ظرفیت کل نیروگاه توربین گازی لباب به 581.2 مگاوات افزایش یافت. این امر امکان اطمینان تأمین برق مصرف کنندگان در استان لباب را افزایش داد و فرصتی برای افزایش عرضه آن به ازبکستان، افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان ایجاد کرد.

 شرکت خصوصی "روشن" تولید محصولات چرمی جدید را آغاز کرد

 زمان انتشار خبر: 18/6/1400

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی "روشن" در استان ماری، که تولید کننده کفش چرمی است، تولید انواع کیف (کیف پول، دستی) را آغاز کرده است. این موضوع در وب سایت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان گزارش شد.به بیان این گزارش این شرکت، چرم داخلی مرغوب و سازگار با محیط زیست را به عنوان ماده اولیه محصولات خود انتخاب کرده است. محصولات در نمونه‌های کلاسیک با نشان "روشن" ساخته می‌شوند.شرکت خصوصی "روشن" از سال 2003 میلادی در بازار کفش فعالیت دارد و امروزه دارای حدود 30 مرکز خرده فروشی در سراسر کشور است. کفش‌های این شرکت تحت نشان تجاری "روشن" به کشورهایی مانند روسیه، بلاروس، اوکراین، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و قزاقستان صادر می‌شود.

 استان لباب برای اشتغال در مشاغل مختلف دعوت به کار می‌کند

 زمان انتشار خبر: 19/6/1400

 خبرگزاری جیحون نیوز: اداره کار و اشتغال جمعیت استان لباب طی اطلاعیه‌ای در مورد فرصت‌های شغلی خالی در شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات منطقه به خوانندگان روزنامه "ترکمن گوندوگاری" اطلاع‌رسانی کرد.در این اطلاعیه از پزشکان، معلمان، کشاورزان، دستیار آزمایشگاه، اقتصاددانان، حسابداران و سایر متخصصان دارای تحصیلات عالیه دعوت بعمل آمده تا در شهر ترکمن‌آباد و حومه آن مشغول بکار شوند.

 

برگزاری رویداد "ایمنی ترافیک، آرامش زندگی ما" برای رانندگان و عابران پیاده

 زمان انتشار خبر: 21/6/1400

 سایت استانداری لباب: نمایندگان کنترل راهها در اداره پلیس شهر ترکمن‌آباد و جمعیت هلال‌احمر و بخش ملی استان لباب ترکمنستان دوره آموزشی را بین رانندگان و عابران پیاده برگزار کردند.

در این رویداد "ایمنی ترافیک، آرامش زندگی ما" که طی ماه جاری برگزار شد، گفتگوهای انفرادی با رانندگان و عابران پیاده انجام شد. در طول این برنامه ملی، بروشورهایی که حاوی دستورالعمل‌های رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پیشگیری از بیماریهای عفونی و غیرعفونی و شیوه ارائه کمک‌های اولیه به مصدومان بود، توزیع گردید. همچنین این رویداد در حومه‌های استان لباب نیز برگزار شد.

 

 شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" در استان ماری امکان ارسال مستقیم کالا به تاجیکستان را فراهم کرد

 زمان انتشار خبر: 24/6/1400

 خبرگزاری ترکمن پورتال: اخیراً شرکت خصوصی میوه لی اولکه، اولین محموله کالا با علامت تجاری "خوشوقت" را به تاجیکستان ارسال کرد. ظهور کالاهای ترکمنی در بازارهای تاجیکستان متأثر از برگزاری مجمع بین‌المللی اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی بود که در ماه اوت در منطقه ملی گردشگری آوازه برگزار شد.

لازم به ذکر است که این شرکت اخیراً نوعی خربزه بنام خربزه گلابی را به امارات متحده عربی صادر کرده و همچنین موزهای اکوادور را از ترکمنستان به ازبکستان مجدد صادر کرده است.

در آینده، این شرکت قصد گسترش جغرافیای منابع و همچنین افزایش انواع و مقادیر محصولات خود را دارد.

میوه لی اولکه شرکت پیشرو در ترکمنستان است که در طول سال محصولات میوه و سبزیجات را در بازار داخلی کشور تأمین می‌کند.

 

"شهر هوشمند": بحث و تبادل نظر کارشناسان ترکمنستان و بلاروس درخصوص موضوعات استاندارد سازی و پیاده سازی رویکردها

 زمان انتشار خبر: 26/6/1400

 خبرگزاری ترکمن پورتال: همایش آنلاین سه روزه "شهر هوشمند، رویکرد، فناوری‌ها و چشم‌اندازها" با حضور نمایندگان وزارت انرژی، معلمان و دانشجویان انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در استان ماری برگزار شد. این همایش که توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق آباد سازماندهی شده بود، متخصصان ترکمن و بلاروس را گرد هم آورد.

جان مک گرگور، رئیس مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق‌آباد خاطرنشان کرد که شهرهای هوشمند و پایدار تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارند، به این دلیل که اصلی‌ترین عامل توسعه آنها کاهش انتشار CO2، افزایش بهره‌وری انرژی و انباشت انرژی و همچنین توسعه منابع جایگزین آن است."

موضوعات استانداردسازی و پیاده‌سازی رویکرد "شهر هوشمند"، استفاده از فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مدرن، روش‌های نظارت و پیش‌بینی زیرساخت‌های آن و همچنین حفظ منبع جایگزین و پایدار انرژی در دستور کار این سمینار قرار گرفته است. این رویداد همچنین در مورد توسعه شبکه‌های انرژی هوشمند در منطقه، پیاده‌سازی و پیشبرد گواهینامه‌های "سبز" بحث کرد. شرکت کنندگان در سمینار در بحث توسعه انرژی تجدیدپذیر شرکت کردند.

 

شرکت ترکمن " MEBATO" قصد صادرات محصولات خیاطی به اروپا و ایالات متحده را دارد

 زمان انتشار خبر: 25/6/1400

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: تویلی آنایف، مدیر شرکت خصوصی خیاطی با نام تجاری "MEBATO" در مصاحبه با خبرگزاری سنترال آسیانیوز اعلام کرد که قصد دارد محصولات خود را به کشورهای مشترک‌المنافع، اروپا و ایالات متحده صادر کند.

تویلی آنایف بیان داشت: کارخانه‌های خیاطی تولیدکننده پوشاک مردانه و کودکان واقع در شهر بایرامعلی در استان ماری را با موفقیت تأسیس کرده‌اند. این شرکت با بکارگیری چرخ خیاطی‌های با کیفیت و مدرن ایتالیایی و ترکی، روزانه 2 هزار قطعه لباس تولید می‌کند.

شرکت "MEBATO" دارای 4 کارگاه است که در آنها محصولاتی از جمله پیراهن، شلوار، لباس بچه‌گانه، لباس زیر مردانه و همچنین پوشاک پاییزی و زمستانی تولید می‌شود و علاوه بر آن، سفارش سازمان‌ها و شرکت‌ها هم پذیرفته می‌شود.

مدیر شرکت افزود: مواد اولیه تولید، از مجتمع نساجی داخلی "حومه روحابات" و همچنین از ترکیه تأمین می‌شود.

محصولات دوخته شده از پارچه‌های متشکل از 100 درصد پنبه و یا ترکیبی از پنبه 80 درصد و پلی استر 20 درصد می‌باشد. پارچه‌ها به تعداد کم خریداری می‌شوند تا سریع‌تر هم مصرف شده و گردش مالی بهتری فراهم شود.

شرکت تجاری "MEBATO" در سال 2020 میلادی تأسیس شد و در حال حاضر بیش از 200 کارشناس در این شرکت مشغول به کار هستند. درآینده، این شرکت قصد ایجاد مشاغل جدیدی را دارد.

 

پالایشگاه نفت سیدی دراستان لباب، تولید بنزین را بیش از نصف افزایش داد

 زمان انتشار خبر: 30/6/1400

 خبرگزاری اورینت: وب سایت مجتمع نفت و گاز ترکمنستان می‌نویسد: از ابتدای سال 2021 میلادی، پالایشگاه نفت سیدی تولید بنزین را 58.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش داده است.

این کارخانه همچنین افزایش تولید سایر فرآورده‌های نفتی، از جمله سوخت دیزل، گازوئیل خلاء سنگین، قیر جاده را افزایش داد.

تا ژوئیه 2021 میلادی، در پالایشگاه سیدی 135.2 هزار تن انواع بنزین، 77.6 هزار تن سوخت دیزل، بیش از 22.8 هزار تن گازوئیل خلاء سنگین و 19.5 هزار تن قیر جاده تولید شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما