معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

جایگاه استاندارد در اقتصاد مالزی

سازمان استاندارد مالزی یک نهاد ملی استاندارد و واحد اعتباربخشی است که خدمات استانداردسازی و اعتباربخشی را برای محصولات و کالاها جهت حفظ رقابت صیانت می نماید. این سازمان در سال 1996 تأسیس و بر اساس قانون استاندارد مالزی 1996 (قانون 549) اداره شده و تحت نظارت وزارت صنعت و تجارت بین الملل مالزی (MITI) است. در این مطلب نگاه کوتاهی به جایگاه استاندارد در اقتصاد مالزی و نهادهای استانداردسازی در این کشور شده است.

مساله استاندارد در تمام سطوح مختلف جامعه مالزی تأثیر داشته و سیستم استانداردسازی ملی از یک فرایند اجماع برای توسعه استانداردهای جدید استفاده می‌کند و به تولیدکنندگان، معامله گران، مصرف کنندگان، دولت و دیگران اجازه می دهد تا در فرآیند توسعه، نظرات و ملاحظات خود را ارائه دهند. مالزی به "کد استاندارد" سازمان تجارت جهانی در زمینه موانع فنی تجارت پایبند است. SIRIM که به عنوان واحد استاندارد و تحقیقات صنعتی مالزی شناخته می‌شود، شرکتی است که زیرساخت های لازم فنی و نهادی حوزه استاندارد را برای دولت فراهم می‌کند. این شرکت همچنین عضو نهاد بین المللی اعتباربخشی (ILAC) است.

به گفته مقامات مالزیایی استاندارد مالزی در همکاری نزدیک با سایر آژانس های توسعه استاندارد (SDAs)، نهادهای ارزیابی انطباق (CABs) و همچنین کمیته‌های مشورتی مختلف، استاندارد های لازم برای اطمینان از رقابت، کیفیت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست را تدوین و منتشر نموده اند. استانداردها به گونه ای طراحی شده اند که با سطح بین المللی مطابقت داشته و مربوط به بخش های جداگانه باشد و نیازهای خاص صنعت را برآورده سازد.

سیستم اعتباربخشی استانداردهای مالزی مطابق با استاندارد بین المللی MS ISO/IEC 17011 می‌باشد تا اطمینان حاصل شود که خدمات اعتباربخشی ارائه شده بی طرف، بدون تبعیض و معتبر است. این سیستم اعتباربخشی در مالزی از سه سطح عملیاتی تشکیل شده است:

  • استراتژی و سیاستگذاری،
  • تصمیم گیری،
  • ارزیابی برای اطمینان از اعتبار عادلانه و بی طرفانه.

سازمان استاندارد در بخش خدمات اعتباربخشی؛ تلاش دارد تا بازرسی بدون تبعیض را تضمین کند و بدون در نظر گرفتن نهادهای دولتی یا خصوصی که شرایط اعتبارسنجی را برآورده می‌کنند، برای هر یک از دستگاه‌های ارزیابی، باز و قابل دسترسی است. این شرایط اعتبار توسط نهاد ارزیابی سازگاری استانداردهای مالزی (CABs) مشخص و منتشر می‌شود و شامل آزمایشگاههای تشخیص کالیبراسیون، سازمان صدور گواهینامه و نهادهای بازرسی است.

در مجموع هدف مالزی این است که از طریق خدمات استانداردسازی و اعتبارسنجی معتبر، به ذینفعان مختلف اعتماد و اطمینان خاطر بدهد و فضای رقابتی بودن محصولات و خدمات را در سطح بالا حفظ نماید. نکته مهم برای صادرکنندگان خارجی این است که آنها نیز ملزم به رعایت همان استانداردهایی هستند که تولیدکنندگان داخل مالزی باید از آن پیروی کنند.

برای آشنایی بیشتر با نهاد استانداردسازی کشور مالزی و استانداردهای وضع شده در این کشور میتوان به آدرس زیر مراجعه نمود:

https://www.jsm.gov.my

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما