معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۴

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور و کاستاریکا در نیمه دوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا

کاهش وجوه ارزی ارسالی نیکایی‌های مقیم کاستاریکا و افزایش همین منابع از مبدا آمریکا

نیکاراگوایی‌های مقیم خارج رکورد جدیدی در ارسال وجوه ارزی برای خانواده‌های خود در داخل کشور ثبت کردند که به احیای تقاضای داخلی کمک کرده و در نتیجه در بازیابی فعالیتهای اقتصادی تاثیرگذار بوده است. بانک مرکزی نیکاراگوا افزایش 18درصدی در وجوه ارسالی مذکور تا ماه جولای سال جاری را گزارش کرده که مجموع هفت ماه اول سال به عدد 207 میلیون دلار رسیده است.

سال گذشته وجوه ارسالی از مبدا آمریکا نزدیک به 60% کل این وجوه را تشکیل می دادند. اسپانیا با 179.6 میلیون دلار در جایگاه دوم بوده است. کاستاریکا، پاناما، کانادا، مکزیک و السالوادور به ترتیب در رتبه‌های بعدی قراردارند.

نکته دیگر اینکه وجوه دریافتی از آمریکا با افزایش 24 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به عدد 754.5 میلیون دلار و وجوه دریافتی از کاستاریکا با کاهش 2.82 درصدی به عدد 153.6 میلیون دلار رسیده است. 

افزایش مصرف نهاده‌های کشاورزی در نیکاراگوا

بخش کشاورزی بعنوان یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد کشور طی شش ماهه اول سالجاری رشد ملایمی در زمینه خرید نهاده‌های کشاورزی را تجربه کرده که مشخصا در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سال جاری حدود 2.3 درصد رشد از لحاظ حجم و 1.25 درصد افزایش ارزش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته داشته است.

عمده اقلام وارداتی کشاورزان نیکاراگوا عبارتند از انواع کود، اوره، سموم حشره کش، مواد دفع کننده حشرات، انواع بذر، داروهای حیوانی (مصرف دامپزشکی)، انواع سولفات پتاسیم و کلسیم می‌باشند.

افزایش ارزش صادرات نیکاراگوا

طبق آمار مرکز امور صادرات نیکاراگوا (سترکس)، در بازه ماه‌های ژانویه تا آگوست سال جاری اقلام اصلی صادراتی این کشور که عبارتند از طلا، گوشت گاو و قهوه، علی رغم کاهش حجم 9.1 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ارزش به میزان 20 درصدی را تجربه کردند.

رشد 9.9 درصدی اقتصاد نیکاراگوا در 6 ماهه اول سال جاری

طبق برآورد اولیه بانک مرکزی نیکاراگوا، تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه زمانی شش ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال 2020 نزدیک به 9.9 درصد رشد داشته و  طی 12 ماه گذشته نیز حدود 4 درصد رشد داشته است.

البته برخی اقتصاددانان معتقدند از آنجایی که در سال گذشته عملا فعالیتهای اقتصادی در اثر همه گیری کرونا در وضعیت نیمه تعطیل به سر می‌بردند و نرخ مذکور در بالا در مقایسه با سال گذشته محاسبه شده، لذا نمی‌بایست القاکننده نرخ رشد اقتصادی بسیار مطلوبی تلقی گردد.

افزایش قیمت سبد کالاهای اساسی خانوار در ماه آگوست

بر اساس داده‌های موسسه ملی اطلاعات توسعه (Inide)، ارزش سبد حداقلی کالاهای اساسی خانوار نیکائی در ماه آگوست گذشته با افزایش 5.7 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 15.270 کوردوبا ( معادل 436 دلار) رسید.

ظرفیت رشد 7 درصدی اقتصاد نیکاراگوا در سال 2021

ایوان آکوستا، وزیر اقتصاد نیکاراگوا با تکیه بر آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد صادرات این کشور و برآورد رسیدن آن به حدود 7 میلیارد دلار تا پایان سال، رشد اقتصادی 7 درصدی برای این کشور در سال 2021 را قابل تحقق دانست.

افزایش ذخایر ارزی نیکاراگوا

پس از دریافت مبلغ 353.5 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول در ماه گذشته برای رسیدگی به وضعیت اضطراری همه گیری کرونا و تقویت ذخایر پولی نیکاراگوا، مجموع ذخایر ارزی در اختیار بانک مرکزی این کشور تا پایان آگوست گذشته بالغ بر 4 میلیارد دلار گردید. تقویت ذخایر ارزی، باعث ثبات اقتصادی در سطح کلان  و عملکرد بهتر سیستم ارزی کشور خواهد شد و لذا ریسک افت خارج از کنترل ارزش کوردوبا در برابر دلار کاهش پیدا می‌کند.

احیای بخش تولید کاکائو در نیکاراگوا و رشد صادرات این محصول

طبق گزارش مرکز امور صادرات نیکاراگوا (Cetrex)، صادرات کاکائوی این کشور در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 21 درصدی به 13.5 میلیون کیلوگرم رسید که با توجه به افزایش قیمت این محصول و همچنین رشد میزان تولید آن، حدود 49 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته و درآمد حاصله نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

امضای قرارداد تامین واکسن اسپوتنیک 5 و اسپوتنیک لایت

دولت نیکاراگوا از امضای قرارداد جدیدی بین نیکاراگوا و روسیه برای تامین دو واکسن اسپوتنیک 5 و اسپوتنیک لایت برای تسریع در فرآیند واکیسناسیون در این کشور آمریکای مرکزی خبر داد.

تائید ظرفیت سرمایش نیکاراگوا جهت نگهداری و حمل واکسن

سازمان بهداشت پان آمریکن، با انتشار ویدئویی در اکانت فیسبوک خود ضمن اذعان به عملکرد مناسب وزارت بهداشت نیکاراگوا در مدیریت کرونا و توزیع واکسن، اعلام کرد که این کشور در حال حاضر دارای تجهیزات کافی و زنجیره سرمایش مناسب برای نگهداری و حمل یک میلیون و دویست هزار دوز واکسن در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد می‌باشد. این در حالی است که دولت این کشور خود را برای دریافت محموله جدیدی از واکسن فایزر از طریق سازوکار کوواکس در روزهای آغازین ماه اکتبر آماده می‌کند.

السالوادور

حمایت شرکت های خصوصی از طرح رئیس جمهور برای کاربرد بیت کوین و کیف پول دیجیتالی چیوو ولت

برخی شرکت های خصوصی استفاده از بین کوین و کیف پول دیجیتالی دولت برای پرداختهای مشتریان خود را آغاز نموده اند و در مواردی مشوق هایی هم برای این کار در نظر گرفته اند.

السالوادور دارای بهترین رتبه از حیث سهولت کسب و کار

طبق اعلام مجله اقتصادی فوربس، السالوادور از حیث سهولت کسب و کار در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین در رتبه اول و جزو ده کشور برتر دنیا قرار دارد.

هندوراس

نمایندگان هندوراس در سازمان ملل از طرح انسان دوستانه این سازمان قدردانی کردند

نمایندگان هندوراس، گوآتمالا و السالوادور نزد سازمان ملل از طرح مساعدت سازمان ملل به این سه کشور آمریکای مرکزی به مبلغ 588 میلیون دلار برای کمک به 4.3 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر این کشورها قدردانی کردند.

گفتنی است طبق برآورد سازمان ملل متحد 8.3 میلیون نفر از جمعیت این سه کشور نیاز به کمک های انسان دوستانه دارند و طرح مذکور به دنبال کمک به 4.3 میلیون نفر از این افراد آسیب پذیر در قالب 190 پروژه می‌باشد که توسط 157 سازمان همکار سازمان ملل اجرا خواهد شد. طبق گزارش معاون کمیسیونر ارشد سازمان ملل برای موضوع پناهجویان، سال گذشته 867 هزار نفر از جمعیت این سه کشور مجبور به ترک کشور خود شده اند و در کل، 12% درخواست های پناهندگی در سطح جهان مربوط به شهروندان این سه کشور آمریکای مرکزی می‌باشد.

امضای توافقنامه اجرای سه پروژه اجتماعی بین تایوان و هندوراس

به تازگی توافقنامه ای برای اجرای سه پروژه اجتماعی در زمینه سرمایه گذاری و کمک فنی برای بهبود سیستم های برق رسانی و آب آشامیدنی و بازسازی مناطق آسیب دیده در اثر طوفان‌های اتا و یوتا بین دولت هندوراس و تایوان به امضا رسیده است. معاون وزیر امور خارجه تایوان که به مناسبت بزرگداشت هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور به هندوراس سفر کرده، در این مراسم ضمن تاکید بر عزم راسخ کشورش برای کمک به هندوراس از طریق بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی (که تایوان جزو سهامداران فرامنطقه ای آن می‌باشد) و سیستم سازمان همگرایی آمریکای مرکزی (سیکا) و نیز تصریح بر تداوم همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای، برای همکاری بیشتر در آینده جهت بازسازی مناطق آسیب دیده هندوراس در اثر طوفان‌های مذکور اعلام آمادگی کرد.

کاستاریکا

رشد اقتصادی پس از افت سال 2020

بانک مرکزی کاستاریکا طی گزارشی بر اساس رشد بیش از 10 درصدی فعالیتهای اقتصادی در ماه جولای گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل توجه اقتصادی را برای سال 2021 پیش بینی نمود.

احراز مقام دبیرکلی آنکتاد توسط یک کاستاریکائی

خانم ربکا گرینسپن، روز 13 سپتامبر مسئولیت دبیرکلی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) را بر عهده گرفت. وی از سال 2014 تا کنون دبیرکلی کنفرانس ایبروآمریکا را بر عهده داشته و در سال 2010 نیز معاون دبیرکل سازمان ملل و معاون مدیر برنامه توسعه سازمان ملل (یوندپ) و در بازه زمانی 2006 تا 2010 مدیر منطقه ای یوندپ برای آمریکای لاتین و کارائیب بوده است. نامبرده همچنین در سالهای 1994 تا 1998 نیز در دو نوبت معاون رئیس جمهور کاستاریکا بوده و علاوه بر آن پست هایی نظیر وزیر مسکن، وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی و اجتماعی و وزیر دارائی کاستاریکا را در کارنامه خود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما