معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

10 شهر برتر چین برای کارآفرینان جوان چینی

به گزارش China Youth Daily، شهر شانگهای و شنزن پس از شهر پکن، جذاب ترین شهرهای چین برای کارآفرینان جوان می‌باشند.

بر اساس گزارشی که در خصوص سرزندگی شهرها برای کارآفرینان جوان انجام شده بود، در بازه زمانی سال 2011 تا 2020 بیش از 44 میلیون استارت آپ در کشور چین تأسیس شد که بمعنای هر هفت ثانیه یک استارت آپ می‌باشد. این گزارش به بررسی 100 شهر بر اساس حمایت دولتی، فضای اقتصادی، منابع، business incubation و نوآوری تکنولوژیکی پرداخت.

بر اساس این گزارش 10 شهر برتر چین برای کارآفرینان جوان به ترتیب عبارتند از:

  • پکن
  • شانگهای
  • شنزن
  • گوانجو
  • سوجو
  • نانجینگ
  • هانژو
  • چنگدو
  • تیان جین
  • ووهان

برگزاری نمایشگاه کشاورزی در شهر خفی

نمایشگاه سالانه کشاورزی استان آنخویی به تازگی در شهر خفی مرکز این استان برگزار شد. این نمایشگاه سه روز (17 لغایت 19 سپتامبر 2021) با موضوع "کیفیت، برند سازی، یکپارچگی و اشتراک" برگزار شد و تمرکز آن بر استراتژی احیای مناطق روستایی و جذب سرمایه و استعداد بود.

بیش از 3500 شرکت، شرکت تعاونی و مزرعه خانوادگی در این رویداد شرکت نمودند. این نمایشگاه در یک فضای 100 هزار متر مربع برگزار شد و در آن بیش از 25 هزار نوع محصل کشاورزی از سراسر کشور معرفی شد. شرکت های 22 کشور ابتکار کمربند- راه نیز در این نمایشگاه شرکت نمودند و بیش از 50 محصول را به نمایش گذاشتند.

مقاماتی از برنامه جهانی غذای سازمان ملل (UNWFP)، سرکنسولگری بریتانیا در شانگهای، سرکنسولگری نروژ در شانگهای، سرکنسولگری دانمارک در شانگهای و سرکنسولگری تایلند در شانگهای نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

در این نمایشگاه ضمن معرفی محصولات کشاورزی محلی، مراسم امضای قرارداد و چندین مجمع نیز برگزار شد. نمایشگاه کشاورزی آنخویی از سال 2009 آغاز شده است و تاکنون بمدت 12 سال برگزار شده است.

دو سایت فرهنگی نینگبو در میان 100 سایت برتر چین

سایت فرهنگی Hemudu Neolithic و سایت Yue Kilin در دریاچه شانگ لین در شهر نینگبو (استان ججیانگ) در میان 100 کشف باستان شناسی برتر چین در 100 سال گذشته قرار گرفتند.

160 سایت از 34 استان، شهرداری و منطقه خودمختار در چین (با احتساب هنگ کنگ، ماکائو و تایوان) در یک لیست جمع آوری شده اند که در این میان 26 سایت متعلق به استان مرکزی چین یعنی استان Henan، 17 سایت متعلق به استان شانسی و 7 سایت نیز متعلق به استان ججیانگ هستند.

سایت Hemudu در سال 1973 در شهر کوچک Yuyao در نینگبو حفاری شد. این سایت بعنوان یکی از مهم ترین کشفیات باستان شناسی چین در قرن بیستم قلمداد می‌شود.

اولین قطار باری شانگهای به اروپا

گمرک شانگهای به تازگی اعلام کرده است که اولین قطار باری بین شانگهای و اروپا بزودی از ایستگاه Minhang به سمت هامبورگ در آلمان حرکت خواهد کرد.

قطار "شانگهای اکسپرس" که دارای 50 واگن می‌باشد از مسیر Alataw در منطقه خودمختار سین کیانگ می‌گذرد و با عبور از لهستان به‌هامبورگ وارد می‌شود. بار این قطار لباس، قطعات خودرو، پانل های خورشیدی، تجهیزات، وسایل ضروری روزمره، قطعات ماشین و دیگر کالاها می‌باشد.

مسئول شرکت Shanghai-Europe Express company گفت با تأسیس قطار شانگهای- اروپا، زمان حمل و نقل به دو هفته کاهش می یابد که نصف زمان حمل و نقل دریایی می‌باشد. همچنین هزینه هر کانتینر استاندارد حداقل 30 درصد به صرفه تر خواهد بود. قرار است این قطار اواسط ماه اکتبر به شانگهای باز گردد و بار آن عموما اقلام نمایشگاهی از کشورهای اروپایی است که در چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE 2021) شرکت می‌کنند.

بعد از آنکه اولین قطار به حرکت درآید این قطار به صورت هفتگی فعالیت خواهد کرد که در کاهش شرایط سخت لجستیک بین المللی مساعدت خواهد کرد و گزینه‌های لجستیکی بیشتری را پیش روی کشورهای کمربند- راه و کشورهای اروپایی قرار می دهد.

سرمایه گذاری شرکت بزرگ آلمانی در تولید سیستم باتری در استان آنخویی

شرکت Volkswagen AG به تازگی اعلام کرده است که بمنظور افزایش قدرت خود در بازار چین، فرآیند ساخت کارخانه تولید سیستم باتری را در استان آنخویی شروع نموده است.

شرکت Volkswagen AG بعنوان دومین تولیدکننده بزرگ ماشین در دنیا اعلام کرده است که تا سال 2025 بالغ بر 164 میلیارد دلار در کارخانه جدید سرمایه گذاری خواهد کرد؛ همچنین قرار است فرآیند تولید باتری در اواسط سال 2023 آغاز گردد.

این کارخانه دارای مساحتی در حدود 45 هزار متر مربع می‌باشد و در کنار تسهیلات تولیدی Volkswagen Anhui واقع شده است. شرکت Volkswagen اعلام کرده است که ظرفیت اولیه تولید این کارخانه 150 هزار تا 180 هزار سیستم باتری با ولتاژ بالا خواهد بود که برای خودروهای الکتریکی ساخت شرکت Volkswagen Anhui مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت Volkswagen Group China اعلام کرده است با افزایش خودروهای الکتریکی در آینده این شرکت تمرکز خود را بر اجزای این خودروها از جمله سیستم باتری افزایش خواهد داد.

سیاست شانگهای در جذب استعدادهای خارج از چین

شانگهای با اعلام بیش از 10 هزار موقعیت شغلی با دستمزد بالا از سوی 30 هزار شرکت محلی سعی در جذب استعدادهای خارجی بویژه استعدادهای چینی خارج از این کشور را دارد.

در جلسه افتتاحیه اجلاس نوآوری استعدادهای جهانی و کارآفرینی (29 سپتامبر 2021) در شانگهای، بیش از 200 شغل با درآمد سالانه 154600 دلار و 1000 شغل با درآمد سالانه بیش از 92 هزار دلار معرفی شدند. روی هم رفته 14122 شغل high-end در این اجلاس معرفی شد.

همچنین قرار است در ماه دسامبر 2021 یک مسابقه نوآوری و استارت­آپ- بعنوان بخشی از اجلاس نوآوری استعدادهای جهانی و کارآفرینی- در West Bund Art Center با دعوت از افراد متخصص جهانی برگزار شود تا به رقابت با هم بپردازند. فرصتهای شغلی معرفی شده در حوزه‌هایی نظیر مالیه، تولید high-end، آموزش و سلامت، بیو دارو، هواپیمایی و هوا-فضا می‌باشند.

همچنین پروژه‌هایی به ارزش 3 میلیارد یوآن (بیش از 460 میلیون دلار) توسط 600 شرکتهای دولتی، خارجی و خصوصی برای جذب نخبگان معرفی شدند. این پروژه‌ها در حوزه‌هایی نظیر اطلاعات دیجیتال، بیو دارو، هوش مصنوعی، تولید high-end، مواد نوین و انرژی‌های جدید می‌باشند.

صادرات خودرو شرکت GAC Motor به مکزیک

تعدادی از خودروهای شرکت چینی GAC Motor که عمدتا بر ساخت خودروهای بومی متمرکز می‌باشد، اخیرا از هانژو مرکز استان ججیانگ به کشور مکزیک صادر شده اند.

این خودروها در مکزیک تحت برند Dodge به فروش خواهند رفت. لازم به ذکر است این برند با همکاری شرکت چینی GAC Motor و Stellantis ساخته شده است. آقای Zeng مدیرعامل شرکت GAC Motor اظهار کرده است که این مدل همکاری روش جدیدی برای این شرکت بمنظور گسترش بازارهای خارجی خود می‌باشد. در این روش شرکت چینی خودرو را با کیفیت و تکنولوژی بالا تحت نام یک برند بین المللی تولید می‌کند. شرکت Stellantis بعنوان یک شرکت خودروساز پیشتاز در عرصه جهانی دارای چند برند بزرگ از جمله Maserati، Chrysler، Jeep، Fiat و Dodge می‌باشد.

آقای Zeng افزود صادرات شرکت GAC Motor به مکزیک بیانگر ظرفیت قوی این شرکت در تکنولوژی، امنیت، عملکرد و کیفیت می‌باشد. این شرکت پس از نمایش پروژه‌های خود در نمایشگاه‌های بین المللی بزرگ در زمینه خودرو از سال 2013 به این سو، یک شبکه فروش و خدمات جهانی را تشکیل داد که شامل 26 کشور و منطقه می‌شود.

ماشین مسابقه Michelin در چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین

ماشین مسابقه موسوم به Michelin به ارزش 70 هزار یورو، بمنظور نمایش دادن در چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE 2021) وارد شانگهای شده است.

این خودروی هیدروژنی از پاریس حرکت خود را آغاز کرده است و با عبور از لوکزامبورگ در تایلند توقف کرده است و در تاریخ 26 سپتامبر وارد فرودگاه بین المللی پودونگ شده است. فرآیند ترخیص از گمرک برای این خودرو انجام شده است. این فرآیند که از طریق دستگاهای دیجیتال انجام شد فقط یک ثانیه زمان برد.

این ماشین که محصول مشترک Michelin و Symbio می‌باشد دارای تایرهای ویژه ای می‌باشد و یکی از نقاط برجسته در نمایشگاه پیش رو خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما