معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته اول مهر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ابراز امیدواری پتروناس مالزی به راه اندازی پالایشگاه Pengerang تا پایان سال

عارف محمود، معاون اجرایی و مدیرعامل شرکت پایین دست پتروناس در کنفرانس Platts APPEC 2021اعلام کرد که این شرکت امیدوار است تا پایان سال 2021، مجتمع پالایشگاهی-پتروشیمی Pengerang کار خود را آغاز نماید. این مجتمع پالایشگاهی 300 هزار بشکه ای در روز در مارس 2020 به دنبال آتش سوزی گسترده بسته شد.

گفتگوهای مالزی و سنگاپور برای باز نمودن مرزهای دو کشور

به گفته وزیر امور خارجه مالزی این کشور در حال گفتگو با سنگاپور برای باز نمودن مرزهای بین المللی بر روی اتباع دو کشور می‌باشد. در همین رابطه گفته شده که دو کشور در زمینه شناسایی گواهینامه واکسیناسیون یکدیگر نیز رایزنی‌هایی را آغاز کرده اند. سنگاپور یکی از مهمترین کشورهایی است که تا پیش از کرونا، اتباع آن بارها به مالزی سفر داشتند و از سوی مقابل نیز تعداد زیادی از مالزیایی‌ها به طور روزانه به سنگاپور سفر کاری داشتند.

آمار تجارت خارجی مالزی در آگوست 2021

صادرات مالزی در آگوست امسال 18.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 95.59 میلیارد رینگیت رسیده است. واردات نیز 12.5 درصد داشته و به 74.2 میلیارد رینگیت افزایش یافته است که منجر به مازاد تجاری 21.39 میلیارد رینگیتی شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 44.7 درصد افزایش یافته است.تجارت خارجی این کشور نیز در مجموع با 15.7 درصد افزایش به 169.79 میلیارد رینگیت رسید که برای هفتمین ماه متوالی رشد دو رقمی از فوریه 2021 به بعد را تجربه می‌کند.

کاهش پیش بینی رشد اقتصادی مالزی توسط بانک جهانی

در جدیدترین پیش بینی‌های صورت گرفته توسط بانک جهانی، شاخص رشد تولید ناخالص داخلی مالزی به 3.3 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در پیش بینی‌های قبلی این شاخص در حدود 4.6 درصد پیش بینی شده بود. به رغم آمارهایی که نهادهای دولتی از وضعیت عادی و رو به بهبود شرایط اقتصادی مالزی ارائه می نمایند ولی نهادهای بین المللی همچنان با شک و تردید نسبت به رشد اقتصادی این کشور نظر می دهند.

ارائه برنامه دوازدهم توسعه اقتصادی مالزی به پارلمان این کشور

نخست وزیر مالزی در آغاز این هفته، برنامه دوازدهم توسعه اقتصادی مالزی را به پارلمان این کشور ارائه داد تا در جلسات آتی مورد بحث و تصویب قرار گیرد. این برنامه سالهای 2021 تا 2025 را پوشش می دهد و بنا است در حدود 400 میلیارد رینگیت بودجه به آن اختصاص پیدا کند. در این برنامه پیش بینی رشد ناخالص داخلی بین 4.5 تا 5.5 شده است و بنا است در انتهای برنامه متوسط درآمد خانوار در مالزی به 10 هزار رینگیت تا 2025برسد. همچنین کاهش فاصله رشد شبه جزیره مالزی با ایالت های صباح و ساراواک که در شرق این کشور قرار دارند و نیز کاهش مصرف گازهای گلخانه ای و تمرکز بر شرکت های کوچک و متوسط از دیگر محورهای مورد اشاره در این برنامه است.

پتروناس LNG بدون کربن به چین تحویل می دهد

شرکت Petronas LNG Ltd ، برای تحویل سه محموله گاز مایع بدون کربن (LNG) از مجتمع (PLC) در بینتولو، با شرکت Shenergy Group Co Ltd چین به تفاهم رسیده است. این قرارداد اولین تحویل محموله  LNG بدون کربن پتروناس به چین است که بنا است بین اکتبر 2021 تا مارس 2022 به پایانه‌های Shenergy در شانگهای تحویل داده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما