معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در دهه اول مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قیمت خودروهای تولیدی در منطقه صنعتی حاجی قبول اعلام شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 شهریور

امین آخونداف رئیس اتحادیه اجتماعی «انجمن تولید کنندگان خودرو در آذربایجان» گفت: « قیمت خودروهایی که در منطقه صنعتی حاجی قبول تولید می‌شوند بین 17 تا 20 هزار منات خواهد بود. این خودروها قرار است ماه آینده به فروش برسند. قیمت وانت های تولید شده در اینجا بین 50 تا 70 هزار متغیر خواهد بود. هدف ما فروش خودروها در بازار ترکیه با رضایت جنرال موتورز است. توافق بر سر تولید قطعات یدکی خودروها در آذربایجان انجام شده است.»

 

آذربایجان موقعیت خود را در رتبه بندی نوآوری جهانی دو مرحله ارتقاء داده است

خبرگزاری «آپا»: 30 شهریور 

شاخص نوآوری جهانی GII 2021، گزارشی است که نتایج تجزیه و تحلیل مقایسه ای سیستم های نوآوری در 132 کشور و رتبه بندی آنها بر اساس سطح توسعه نوآورانه را پوشش می دهد. در مقایسه با گزارش سال 2020، جمهوری آذربایجان با 28.4 امتیاز دو پله صعود از 82 به 80 رسیده است.

 

«شرکت فولاد باکو» احیاء شده و پروژه ای منحصر به فرد را در منطقه اجرا می‌کند

خبرگزاری «رپورت»:  29 شهرویر ماه

شرکت فولاد باکو توجه ویژه ای به مدرن سازی تولید، بهبود بیشتر کیفیت محصولات و ارتقاء تجهیزات دارد. این شرکت که فعالیت اصلی آن فولادسازی است، در حال حاضر دارای دو دستگاه پاستوریزاسیون پیوسته (FPTM) است. با این حال این شرکت که هدف آن کمک بیشتر به اقتصاد آذربایجان است، شروع به نصب سومین واحد مدرن FPTM و نسل جدید دستگاه وکیوم کرده است. خط تولید جدید که برای اولین بار در منطقه راه اندازی می‌شود، امکان تولید محصولات بیشتر و باکیفیت تر را در مدت زمان کوتاهتر، با تلفات کمتر فراهم می‌کند.

شرکت فولاد باکو که در سال 2001 تأسیس شد، بزرگترین شرکت خصوصی متالورژی در قفقاز جنوبی است. این کارخانه در حال حاضر دارای 2 مغازه ذوب متشکل از کوره‌های قوس الکتریکی 60 تن و 30 تن ، 3 نوع خط نورد، یک خط نورد تولید لوله بدون درز، یک خط نورد تولید لوله جوش خورده مارپیچی، یک قالب مینی فرمینگ دارای یک کارخانه و یک کارخانه اکسیژن است. شرکت فولاد باکو اتصالات با کیفیت بالا، سیم، میله‌های مربع و گرد، لوله‌های درز و بدون درز و مارپیچ و همچنین انواع اشکال را تولید می‌کند. محصولات این شرکت که دارای گواهینامه‌های انطباق زیادی هستند با تقاضای زیادی در کشور فروخته می‌شوند و همچنین به روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه و سایر کشورها صادر می‌شوند. به طور کلی، پس از تغییر مدیریت شرکت فولاد باکو در فوریه 2021، این شرکت توانست در مدت زمان کوتاهی یک چرخش جدی انجام دهد و به موفقیت چشمگیری دست یابد.

افزایش 38 درصدی تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO)

خبرگزاری «رپورت»: 30 شهریور

در پنج ماه اول سال جدید در ایران، یعنی از 21 مارس تا 21 آگوست، ایران به ارزش 4.976 میلیارد دلار معاملات تجاری با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) انجام داده است. این میزان 38 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. عملیات تجاری 7.944 میلیون تن کالا را تحت پوشش قرار داده است. از این میزان ، 6.107 میلیون تن یا 2.953 میلیارد دلار به صادرات ایران به کشورهای اکو و 1.837 میلیون تن یا 2.014 میلیارد دلار به واردات ایران از کشورهای اکو اختصاص دارد. از جمله، کالاهایی به ارزش 1.106 میلیارد دلار به ترکیه، 855 میلیون دلار به افغانستان، 421 میلیون دلار به پاکستان، 174 میلیون دلار به ازبکستان و 161 میلیون دلار به آذربایجان صادر شده است.

 

فرصت های جدید در قفقاز جنوبی به تسریع در اجرای پروژه شمال- جنوب کمک می‌کند

خبرگزاری «ترند»: 8 مهر

القار ولی زاده رئیس باشگاه دانشمندان علوم سیاسی «قفقاز جنوبی» گفت: «فرصت های جدید در قفقاز جنوبی راه را برای اجرای پروژه‌های حمل و نقل بسیار مهم و همچنین تسریع در اجرای پروژه شمال-جنوب هموار می‌کند. در سالهای اخیر کارهای بزرگی در این راستا انجام شده است. در چارچوب پروژه شمال-جنوب ده‌ها پروژه کوچک  در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل، همکاری سرمایه گذاری و همچنین بشر دوستانه و فرهنگی اجرا می‌شود.

شرکت های بین المللی اقتصاد آذربایجان را پایدار می دانند

خبرگزاری «ترند»: 7 مهر

در سالهای اخیر، آذربایجان اصلاحات مهمی را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد، توسعه بخش غیر نفتی و اطمینان از سرمایه گذاری مطلوب انجام داده است. این نتایج مثبتی را به دنبال دارد. تصادفی نیست که حتی در بحران ناشی از همه گیری COVID-19 در اقتصاد جهان، اقتصاد آذربایجان توانست سرعت توسعه خود را حفظ کند و با حداقل ضرر و زیان توانست از این بحران عبور کند. دستاوردهای آذربایجان و نتایج مثبت اصلاحات در گزارش های تهیه شده توسط سازمان‌های بین المللی و نظرسنجی‌ها منعکس شده است. گزارش های اخیر آذربایجان را کشوری جذاب برای سرمایه گذاری معرفی کرده است.

در گزارش «تجارت خارجی در آذربایجان: بررسی محیط کسب و کار 2021»، که توسط اتاق بازرگانی آلمان و آذربایجان در مورد وضعیت اقتصادی فعلی و چشم اندازهای توسعه تجارت، و همچنین شرایط سرمایه گذاری و اثربخشی اصلاحات اقتصادی در این کشور تهیه شده است، شرکت های بین المللی اقتصاد آذربایجان را پایدار می دانند. در طول تهیه گزارش، نظرسنجی‌های مفصلی بین شرکت های خارجی نماینده در کشور ما انجام شد، دیدگاه‌های آنها در مورد محیط کسب و کار و همچنین مشارکت آنها در ایجاد و بازسازی تجارت در مناطق آزاد شده مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش بر اساس نتایج یک بررسی محیط کسب و کار است که بین نمایندگان مشاغل خارجی فعال در آذربایجان در ماههای مه الی ژوئیه انجام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما