معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته آخر شهریور ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ویتنام در صدر گروه کشورهای با سطح درآمد مشابه بر اساس شاخص جهانی نوآوری

ویتنام رتبه 44 از میان 132 کشور و اقتصادهای جهانی بر اساس شاخص جهانی نوآوری (Global Inovation Index) دارا می‌باشد که از این حیث جایگاه نخست را در میان 34 اقتصاد با درآمد پایین به خود اختصاص داده است. از زمان ارائه شاخص GII در سال 2007، این شاخص به یک ابزار مهم در سیاستگذاری اقتصادی تبدیل گردیده است. دولتهای زیادی در جهان به شاخص GII و رتبه خود بر اساس این شاخص واکنش نشان داده و بر اساس آن سیاستگذاری می‌کنند.

گزارش شاخص GII سال 2021 ارائه شده توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی (WIPO) که اخیرا منتشر گردیده است؛ رتبه ترکیه را 41، هند 46 و فیلیپین را 51 اعلام نموده است. ویتنام در میان چهار کشور با سطح درآمد متوسط پایین بوده است که در رتبه‌ی بالاتری نسبت به سایرین قرار گرفته است.

 بهره‌برداری از نیروگاه بادی در استان جنوبی ویتنام

گروه Trungnam از پنجمین نیروگاه بادی تاسیسی خود در استان نین‌توان (Ninh Thuan) بهره‌برداری و برق تولیدی نیروگاه را وارد شبکه سراسری برق خواهد کرد. پروژه 46.2 (46 ممیز 2) مگاواتی انرژی بادی این شرکت با صرف هزینه‌ای معادل 70 میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده است. 11 توربین این نیروگاه توسط شرکت آلمانی Enercon تامین و قادر به تولید سالانه 136.281 مگاوات ساعت برق می‌باشد. در مسیر اتصال این نیروگاه به شبکه برق سراسری ویتنام، یک پست تبدیل ایجاد شده است که توسط شرکت آلمانی زیمنس طراحی و ساخته شده است.گروه Trungnam تعداد متعددی پروژه‌های بادی و تجدیدپذیر در 4 استان جنوبی ویتنام در دست اجرا دارد که با بهره‌برداری کامل از آنها، 10 گیگاوات برق تجدید پذیر وارد شبکه برق سراسری ویتنام خواهد نمود.

وام یک میلیارد دلاری استرالیا برای 4 پروژه در ویتنام

دولت استرالیا اعلام کرده است وامی‌برابر با 1.4 میلیارد دلار استرالیا ( معادل 1 میلیارد دلار آمریکا) برای 4 پروژه اپلیکیشن‌های‌ های‌تک در زمینه تحول دیجیتالی به 4 پروژه در ویتنام اعطا خواهد نمود.این وام در چارچوب وام های نوآورانه مشارکتی و تحت حمایت‌های برنامه دپارتمان وزارت خارجه و تجارت استرالیا و وزارت علوم و تکنولوژی ویتنام ارائه خواهد شد. این چهار پروژه از میان 70 طرح ارائه شده در قالب برنامه‌ایی موسوم به ارتقاء تحول دیجیتالی ارائه خواهد شد. این پروژه‌ها شامل افزایش و ارتقاء دسترسی به بهداشت در مناطق دور افتاده، پروژه چشم هوشمند به منظور بهبود بهروه وری در صنعت شکر، طرحی جهت افزایش جستجو و ظرفیت امداد و نجات و در نهایت طرحی برای مدیریت اکوسیستم محیط زیست می‌باشند.

 شکست زنجیره تامین در جنوب شرق آسیا

در نتیجه پیامدهای منفی موج چهارم کرونا، زنجیره تولید و توزیع کالاها در دو کشور مالزی و ویتنام به عنوان تامین‌کننده بزرگ مواد کشاورزی جنوب شرق آسیا، دچار گسست گردید. افزایش تعداد مبتلایان و اقدامات قرنطینه‌ای و فاصله‌گذاری اجتماعی در ویتنام باعث ترافیک در بنادر و تعطیل شدن مجتمع‌های کشت و صنعت و کارخانه­ های تولید روغن پالم در مالزی و روند فرآوری و صادرات قهوه در ویتنام شده ­است. این شوک‌های عرضه تاثیر منفی در زنجیره تامین این کالاها در سراسر جهان خواهد گذاشت، چرا که ویتنام و مالزی سهم بزرگی از بازار کالاهای اساسی را بر عهده دارند.

فعالین اقتصادی و بنگاهها در ویتنام با چالش کمبود نیروی کار مواجه هستند

صاحبان کسب و کارهای محلی با مشکلات استخدام نیروی کار جدید به دلیل کمبود نیروی کار که منتج از موج چهارم کرونا می‌باشد، دست و پنجه نرم می‌کنند. نیروی کار جدیدالاستخدام می‌بایست دارای «کارت سبز» باشند که این کارت شامل واکسیناسیون کامل می‌باشد. علاوه بر این، شرکتها می‌بایست برنامه‌های خود را برای بازگشایی مطمئن کسب و کار خود ارائه دهند که مشکلاتی را هم برای صاحبان مشاغل و هم نیروی کار ایجاد نموده است.

صاحب یک شرکت تولیدی لباس در شهر هوشی‌مین عنوان کرده است که علیرغم اینکه شرکت وی در میان 45 شرکت اولویت‌دار جهت دریافت واکسن به دلیل قرار گرفتن در منطقه پرخطر بوده است، اما با این وجود تمامی‌پرسنل شرکت واکسینه نشده‌اند. از این رو تمامی‌کارکنان دارای برگ سبز نیستند و بنابراین با مشکلاتی در بازگشایی و ادامه تولید مواجه می‌باشد.

رشد فروش محصولات سیمانی ویتنام

فروش محصولات سیمانی ویتنام در 8 ماهه اول 2021 به 70.7 میلیون تن رسیده­ است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 4 درصد افزایش نشان می دهد. صادرات این محصول در مدت مذکور حدود 27.23 میلیون تن بوده است که حدود 12 درصد رشد داشته ­است. بزرگترین واردکنندگان محصولات سیمانی ویتنام، کشورهای آمریکا، کانادا و چین هستند.

پیش بینی ADB از نرخ رشد اقتصادی کامبوج

براساس آخرین گزارش بانک توسعه آسیایی (ADB) که در تاریخ 22 سپتامبر منتشر شد، پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی کامبوج در سال 2021 میلادی حدود 1.9 درصد باشد. لیکن در سال بعد، این نرخ به 5.5 درصد برسد.

صادرات برنج کامبوج در 8 ماهه اول 2021

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات کامبوج، این کشور در 8 ماهه اول 2021 میلادی، میزان 2,726,597 تن برنج به ارزش 685.15 میلیون دلار صادر کرده­ است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما