معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵۱

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته آخر شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اختصاص بودجه بیشتر به محیط زیست

پر بولوند ، وزیر محیط زیست و آب و هوا  در کنفرانس مطبوعاتی از سرمایه گذاری 12 میلیارد کرونی دیگر در زمینه آب و هوا با عنوان "شروع مجدد سبز" برای سوئد پس از پایان کرونا خبر داد. به گزارش خبرگزاری تی تی، این افزایش بودجه برای کمک به بکار گیری بیشتر اتوبوس ها و کامیون‌های برقی و همچنین ایجاد ایستگاههای شارژ بیشتر می‌باشد. آب و هوا و محیط زیست یکی از چهار اولویت دولت در لایحه بودجه سال 2022 است. پیش از این ، اقدامات به ارزش 4 میلیارد کرون برای تبدیل بخش حمل و نقل و صنعت و 3.4 میلیارد کرون برای جنگل ها و طبیعت ارائه شده بود.

برخی از پیشنهادات ارائه شده در 17 سپتامبر:

حق بیمه اتوبوس برقی ، حمایت از کامیون‌های محیط زیست 1.3 میلیارد

تغییرات اقلیمی 800 میلیون

افزایش مهارت ها برای آب و هوا 500

حمایت از بیوگاز 500 میلیون

مدیریت آب ، آب آشامیدنی سالم 290 میلیون

-ارائه بودجه سال 2022

بودجه‌ی سال آینده دولت از سوی ماگدالنا اندرشون وزیر دارایی، ارائه شد. بیش از یک هزار میلیارد کرون بودجه‌ی سال آینده است که ۷۴ میلیارد آن برای موارد جدید و تقویت رفاه عمومی درنظر گرفته شده است. به گفته وی همه گیری کرونا تاثیرات زیادی بر فعالیتهاتی اجتماعی گذاشته و همچنین باعث کمبودهایی در زمینه‌های مختلف شده است. از 74 میلیارد دلار بودجه اضافه که برخی از موارد آن هفته گذشته معرفی شدند از جمله ده میلیارد کرون برای اقدامات مربوط به همه گیری کرونا و تزریق واکسن کوید 19 و پنج میلیارد کرون نیز برای بخش درمان از جمله برای کوتاه کردن صف های انتظار بیماران و استخدام کارکنان جدید هزینه خواهد شد. به گفته وی یکی از موارد تاکید شده در بودجه، تقویت رفاه عمومی است که در مجموع 23 میلیارد کرون اضافه بر بودجه کلی برای آن اختصاص یافته است. وی افزود همه گیری کرونا تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد کشور حتی بیش لز دوره جنگ جهانی دوم داشته اما دولت تلاش کرده است با انجام اقداماتی تاریخی بتواند کار امور شرکتها و نیز درمان و نگه داری از سالمندان را از بحران نجات دهد.

- انتظار افزایش تولید ناخالص داخلی 4.4 درصد در سال 2021

انتظار می رود تولید ناخالص داخلی سوئد در سال جاری 4.4 درصد و سال آینده 3.5 درصد افزایش یابد. این پیش بینی با ارقام مورد انتظار در ماه آگوست مطابقت دارد. دولت همچنین انتظار دارد بیکاری سوئد از 8.8 درصد در سال جاری به 7.7 درصد در سال آینده و 7 درصد در سال 2023 کاهش یابد. همچنین پیش بینی می‌شود سطح بدهی از 37.8 درصد در سال جاری به 32.9 درصد در سال 2023 کاهش می یابد.

- قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است

طبق آمار منتشره ، قیمت خانه‌ها و آپارتمان‌ها در سراسر سوئد همچنان روند صعودی دارد. در سطح کشور ، آپارتمان‌ها 1 درصد افزایش یافته است در حالی که خانه‌ها در ماه اوت 2 درصد افزایش یافته است. بر پایه سالانه آپارتمان‌ها 8.5 درصد افزایش یافته است ، در حالی که خانه‌ها 16.2 درصد شاهد افزایش بوده است.

- افزایش میزان پس انداز سوئدی‌ها در طی همه گیری کرونا

بر اساس نظرسنجی‌ها، از هر ده سوئدی بیش از چهار نفر پس انداز خود را در طول همه گیری کرونا افزایش داده اند. هنریک یونسون ، مدیرعامل نوردیک شرودر در همین رابطه گفت  بسیاری از مردم پس انداز خود را در زمان بحران مالی بررسی می‌کنند. از لحاظ تاریخی ، پس انداز ارتباط واضحی با شرایط اقتصادی و بحران‌های بدتر دارد ، بنابراین تعجب آور نیست. "

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما