معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته سوم شهریورماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

 اشاره راماپوزا به وضعیت بحرانی اقتصاد

آقای سیریل راماپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی که برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان مجلس در جلسه پارلمان به صورت مجازی شرکت کرده بود در خصوص وضعیت اقتصادی کشور از سوی نمایندگان مورد سئوال قرار گرفت که در پاسخ اذعان کرد که آمارهای موجود از گسترش فقر حکایت دارد. وی افزود بیکاری به مرحله بحرانی رسیده و کشور هنوز راه زیادی در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی در پیش دارد.

نامیبیا

دریافت آمبولانس سواکوپ از ژاپن

 دریافت آمبولانس‌ها از مقصد ژاپن به زودی سوآکوپ را در رتبه دومین شهر مجهز به خدمات پزشکی بعد از ویندهوک قرار می‌دهد. این آمبولانس‌ها ظرفیت سوآکوپ را جهت خدمات رسانی فوری پزشکی افزایش می‌دهد. یکی از آمبولانس‌ها توسط شهر کاواساکی و دیگری به طور مشترک توسط شهرهای دایتو و شینجوناوات ژاپن اهدا می‌شود. تاریخ تحویل آمبولانس‌ها 23 سپتامبر مقرر شده است.

ماداگاسکار

دیپلماسی جدید اقتصادی دولت ماداگاسکار

 آقای پاتریک راجولینا، وزیر جدید امورخارجه ماداگاسکار گفت که تمام تلاش خود را برای پیشرفت کشور و نمایش یک چهره قوی از آن در عرصه‌های بین المللی انجام می‌دهد. وی در اولین سخنرانی خود، از دیپلماسی اقتصادی همه جانبه با هدف تقویت و گسترش روابط با کشورهای مختلف، شرکای فنی و مالی و سازمان‌های بین المللی، مشارکت دادن کشورش در رویدادهای مهم دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی در سراسر جهان و مبارزه با فساد بدون هیچ مسامحه‌ای خبر داد. این کشور در ژوئیه 2017 پیمان ایجاد منطقه تجارت آزاد سه جانبه (TFTA) را که هدف آن نزدیکتر کردن مناطق تجارت آزاد COMESA، SADC و EAC برای تسهیل جابجایی کالا بود، امضا کرد.

تانزانیا

برگزاری نشست سران سازمان سادک

چهل و یکمین نشست سران کشورهای عضو سادک با حضور سامیا صلوحو حسن رئیس جمهور تانزانیا در مالاوی برگزار شد. این نشست که اولین حضور صلوحو حسن بعنوان رئیس جمهور در یک رویداد منطقه‌ای بود تحت تأثیر حوادث مربوط به شورشیان شمال موزامبیک و نیز همه گیری کرونا قرار داشت. دو موردی که بیشترین مباحث پیرامون آنها صورت گرفت. در این نشست اعضا بر سر تشکیل پارلمان سادک به توافق رسیدند که متشکل از نمایندگان تمامی‌ کشورهای عضو خواهد بود. همچنین قرار شد یک مرکز ویژه مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در سازمان تأسیس گردد و دارلسلام تانزانیا بعنوان مقر آن معین شد. در زمینه مبارزه با همه گیری کورونا نیز اعضا بر واکسیناسیون عمومی در اسرع وقت تأکید داشتند و اینکه تبعات اقتصادی این بحران می‌بایستی از طریق وام‌های مناسب بین المللی به حداقل برسد. همچنین اعضا بار دیگر بر داشتن واحد پول یکسان در میان اعضا مانند آنچه در اتحادیه اروپا وجود دارد تأکید کردند و آن را یکی از اهداف بلندمدت سادک عنوان کردند. جمهوری مالاوی نیز بعنوان رئیس بعدی سادک به مدت یک سال تعیین گردید

 کمک نیم میلیارد دلاری بانک جهانی به تانزانیا

 طبق اعلام دبیردائم وزارت آموزش و تحصیلات عالی تانزانیا با امضای موافقتنامه میان بانک جهانی و تانزانیا قرار است کمک مالی به میزان 425 میلیون دلار به این کشور اعطا شود. این کمک بطور کلی برای ارتقای کیفیت آموزش تحصیلات عالی و زمینه سازی برای جهش اقتصادی می‌باشد. در این راستا وزارت آموزش و تحصیلات عالی تانزانیا 5 پروژه مهم را برای هزینه این کمک مالی تعیین کرده است که مهمترین آن ارتقای کیفیت محیط‌های دانشگاهی در شهرهای مختلف می‌باشد.

افزایش نرخ تورم در تانزانیا

تانزانیا در ماه ژولای 2021 بالاترین نرخ تورم را نسبت به 19 ماه گذشته تجربه کرد. کارشناسان دلیل عمده این افزایش را بالا رفتن قیمت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی عنوان کرده‌اند. آخرین باری که نرخ تورم اصلی سالانه 3.8 درصد اعلام شد در دسامبر 2019 بود. برابر داده‌های آماری اداره ملی آمار تانزانیا (NBS) طی یکسال گذشته میانگین نرخ تورم در این کشور حدود 3 درصد اعلام شده است. همچنین در این گزارش تصریح شده که نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی برای ماه ژولای 2021 از 4.7 درصد که در ژوئن 2021 ثبت شده بود به 5.1 درصد افزایش یافته است.

اوگاندا

تصویب پیش‌نویس قانون خط لولهٔ نفت

کابینه دولت اوگاندا پیش‌نویس لایحهٔ مفاد ویژهٔ خط لولهٔ نفت خام شرق آفریقا را تصویب کرد. یکی از مُـفاد این لایحه در اولویت قرار دادنِ اوگاندایی‌ها برای استفاده از نیروی کار و منابع در این پروژه است.، بدین معنا که تنها زمانی می‌توان از منابع خارجی در این پروژه استفاده کرد که مهارت‌ها و مواد خام مورد نیاز در داخل کشور وجود نداشته باشد. از دیگر موضوعات مندرج در این سند می‌توان به بیمه، صدور مجوز از سوی دولت، تعرفه‌ها و وظایف شرکت ملی نفت اوگاندا اشاره کرد. مقامات وزارت انرژی ابراز امیدواری کردند که این لایحه طی هفته‌های آینده در پارلمان مطرح و تا پایان ماه تصویب گردد.

 تأیید پروژهٔ آبرسانی از سوی اوگاندا و کنیا

مقامات اوگاندا و کنیا یک پروژهٔ آبرسانی به ارزش ۷ میلیارد شیلینگ را تأیید و نهایی کردند. این پروژه قرار است به ۳٬۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی و ۲۰ هزار خانوار آبرسانی کند و نزدیک به ۲ مگاوات برق تولید نماید. پروژهٔ آبرسانیِ «آنگولولو» وابسته به آب سه رودخانه خواهد بود، هزینه‌ای بیش از ۴.۵ میلیارد شیلینگ در بر خواهد داشت و چندین ناحیهٔ مرزی در دو کشورِ‌اوگاندا و کنیا از آن بهره‌مند خواهند گردید.

سقوط ۳۰ درصدی صادرات اوگاندا

در پی وضع مالیات جدید روی صادرات طلا و توقف صادرات این فلز گرانبها، صادرات اوگاندا در ماه ژوئیه ٪۳۰ کاهش یافت. در واقع، هیچ طلایی در ماه ژوئیه صادر نشد زیرا دولت برای هر کیلوگرم طلای تصفیه‌شده ٪۵ و هر کیلوگرم طلای فراوری نشده ٪۱۰ مالیات وضع کرد. فعالان حوزهٔ معدن از دولت خواسته‌اند این موضوع را بازنگری کند و مذاکراتی در همین زمینه در حال انجام است. با اینکه اوگاندا بزرگترین صادرکنندهٔ قهوهٔ آفریقاست، در ماه‌های اخیر صادرات طلایش بیشتر از قهوه بوده است. مثلاً در ماه ژوئن ۲۰۲۱، عواید صادرات طلا به ۱۶۶ میلیون دلار رسید.

آمار کرونا

تا تاریخ تهیهٔ این بولتن، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اوگاندا ۱۲۱٬۶۱۷ نفر و تعداد تلفات ۳٬۱۰۳ نفر گزارش شده است.

.

بوروندی

بوروندی بندر بوجومبورا را نوسازی می‌کند

بوروندی با حمایت مالی ژاپن پروژهٔ نوسازی و مدرن‌سازی بندر بوجومبورا را آغاز کرد. آقای انداییشیمیه (رئیس جمهور) گفت این پروژه در زمان خوبی اجرا می‌شود چون بوروندی در مسیر توسعهٔ روابط تجاری با کشورهای منطقه قرار گرفته است. مدرن‌سازی این بندر که در سال ۱۹۵۰ ساخته شده ۳۱ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. در این بندر در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰ هزار تُـن کالا جابه‌جا شد و قرار است ظرفیت آن پس از نوسازی به ۵۰۰ هزار تن برسد.

اتیوپی

 برگزاری نشست مشترک مرزی اتیوپی و جیبوتی

هیئتی به سرپرستی فریلم شیبابا، معاون وزیر صلح اتیوپی روز شنبه 4 سپتامبر، به منظور شرکت در بیست و هفتمین نشست مدیران و کمیسیونرهای مشترک مرزی اتیوپی-جیبوتی وارد جیبوتی شد. طبق اعلام وزارت خارجه اتیوپی، در این نشست، موضوعات مورد علاقع طرفین با تاکید بر راه‌های افزایش همکاری‌های اجتماعی و اقتصادی در مناطق مرزی مورد بحث قرار می‌گیرد. افزایش همکاری در زمینه پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و تقویت صلح و امنیت در مناطق مرزی و کریدورهای اقتصادی از جمله موضوعات مورد گفتگو بوده است

 جمهوری فدرال سومالی

سفر معاون وزیر خارجه اتیوپی به سومالی لند

رضوان حسین، معاون وزیر خارجه اتیوپی روز پنجشنبه 2 سپتامبر در سفری دو روزه وارد سومالی لند شد و با موسی بهی عبدی رئیس این ایالت در مورد راه‌های تقویت مبادلات فرهنگی و همچنین مسائل امنیتی و مهاجرت در مناطق مرزی به تبادل نظر پرداختند. در جریان گفتگوی میان طرفین، راه‌های از سرگیری خدمات مربوط به مهاجرین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز ووچال مورد بحث قرار گرفت. معاون وزیر خارجه اتیوپی همچنین با فرماندار منطقه ساحل و شهردار بندر بربرا دیدار و پتانسیل‌های سومالی لند را به عنوان مقصدی برای محصولات صادراتی اتیوپی عنوان کرد. وی در همین زمینه اظهار داشت که اتیوپی بایستی ضمن گسترش مشارکت در سرمایه گذاری و گردشگری، ضمن استفاده از کریدور بندر بربرا، روابط اقتصادی را به بالاترین سطح برساند.

سنگال

 افزایش قیمت مواد غذایی در سنگال

قیمت مواد غذایی شامل تمامی محصولات غذایی در سنگال در 3 هفته گذشته به میزان 1.5 – 2 یورو افزایش داشته است و همین سبب افزیش نرخ تورم در ماه اوت 2021 شده است. کارشناسان اقتصادی این تورم اندک را نشانه مثبتی برای رشد و تحرک بخشی اقتصادی می‌دانند اما در کوتاه مدت عامه مردم در تأمین نیازهای اولیه تحت فشار قرار می‌گیرند. نرخ تورم در سنگال همواره در طول سالیان گذشته حدود 2 درصد بوده است. مردم دولت را مقصر اصلی افزایش این قیمت می‌دانند که با افزایش مالیات باعث تورم شده است.

 ساحل عاج

کشف یک میدان عظیم نفتی در آبهای عمیق ساحل عاج

رسانه‌های ساحل عاج به نقل از وزیر معادن و نفت و انرژی این کشور و شرکت نفتی ENI ایتالیا از کشف یک میدان عظیم نفت و گاز طبیعی در آبهای عمیق این کشور خبر داده‌اند. این میدان نفتی در حوضه رسوبی ساحل عاج است که ظرفیت آن بین 1.5 تا 2 میلیارد بشکه و 1800 تا 2400 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برآورد شده است. ساحل عاج در حال حاضر روزانه حدود 34 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. در سال 2019، دولت قراردادهایی را با ENI ایتالیا و Total فرانسه برای اکتشاف چهار بلوک نفتی به ارزش 185 میلیون دلار امضا کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر توتال فرانسه و ENI ایتالیا، چندین شرکت بین المللی به ویژه Tullow Oil انگلیس، نیز اکتشافات مهمی را در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند. اکثر تولید نفت این کشور از میادین نفتی است که عمدتاً در نزدیکی مرز با غنا واقع شده‌اند. تا به امروز، 51 میدان نفتی در این کشور شناسایی شده است اما تنها از 4 میدان بهره برداری می‌شود.

سیرالئون

دیدار رئیس جمهور سیرالئون با مدیر منطقه‌ای بانک جهانی

رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادا بیو با مدیر بانک جهانی در سیرالئون، غنا و لیبریا دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار آقای لاپورت اطمینان داد بانک جهانی از طرح بیمه درمانی دولت سیرالئون حمایت می‌کند. دولت سیرالئون در جولای سال گذشته اولین طرح بیمه عمر را برای کادر درمان حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا ارائه نمود. آقای لاپورت ضمن تشکر از رئیس جمهور به جهت اجرای برنامه‌های بانک جهانی در کشور، وعده داد این سازمان در راستای ارتقای بخش آموزش و سرمایه گذاری در حوزه انرژی برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

 کمک 25 میلیون دلاری دولت ژاپن برای ساخت بیمارستان اطفال در سیرالئون

وزارت بهداشت و درمان سیرالئون اعلام کرد دولت ژاپن مبلغ 25 میلیون دلار جهت ساخت بیمارستان 125 تختخوابی فوق مدرن اطفال واقع در خیابان لوملی فریتاون، کمک مالی خواهد کرد.

توگو

کمک 60 میلیون دلاری بانک جهانی به نظام آموزشی توگو

کمک 60 میلیون دلاری بانک جهانی به نظام آموزشی توگو در هفته جاری مورد تائید این نهاد قرار گرفت. این کمک با هدف بهبود کیفیت و برابری آموزش در پایه ابتدایی در این کشور هزینه خواهد شد.

 جمهوری گینه (کوناکری)

پیشنهاد یک شرکت آلمانی به گینه برای انجام هر کیلومتر آسفالت با 500 هزار یورو

شرکت آلمانی "International Trading Group"، 18 آگوست 2021 در دیداری با نخست وزیر گینه اعلام کرد آماده است تا هر کیلومتر آسفالت را با 500 هزار یورو یعنی تقریباً نصف قیمت کنونی بازار انجام دهد. این سرمایه گذار آلمانی به همراه گروه مدیریت ماشین آلات سنگین خود به مدت شش ماه در گینه حضور داشته است. رالف کرامر به نخست وزیر گفت دولت گینه را در توسعه سریع و محکم زیرساخت‌های حمل و نقل و به ویژه جاده‌ها حمایت خواهد کرد. رئیس این گروه گفت شرکتش متعهد می‌شود خدمات تعمیر و نگهداری آسفالت را به مدت 10 سال رایگان ارائه نماید.

 گابن

گابن دومین کشور بدهکار عضو جامعه اقتصاد و پولی مرکز آفریقا

به گزارش آژانس اکوفاینانس، بر اساس آمار و اطلاعات گزارش شده از سوی صندوق بین المللی پول، گابن با نرخ بدهی 71 درصدی از تولید ناخالص داخلی در سال 2021، یکی از بدهکارترین عضو جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا می‌باشد. کشور کنگو با نرخ بدهی 91 درصدی از تولید ناخالص داخلی، بدهکارترین کشور منطقه جامعه اقتصادی مرکز آفریقا می‌باشد. گابن در سالهای اخیر، برنامه‌های استقراض را در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی برای اجرای برنامه‌های توسعه ملی افزایش داده است. بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد این کشور، طی سه ماه اول سال 2021، بدهی عمومی دولت گابن 14.6% افزایش یافته و به 6 میلیارد و 426 میلیون فرانک سیفا رسیده است. در مواجهه با این وضعیت، مقامات گابن در تلاشند تا نسبت بدهی در تولید ناخالص داخلی را به کمتر از 50% کاهش دهند.

 اقدامات گابن در راستای تسهیل فضای کسب و کار

وزارت ترویج و ارتقا سرمایه گذاری گابن بمنظور بهبود فضای کسب و کار و تسهیل ایجاد مشاغل و کارآفرینی در حوزه زنان و جوانان، دو اصلاح جدید را انجام داده است. اولین اصلاح کاهش حداقل میزان سرمایه برای ایجاد شرکتهای با مسئولیت محدود از 100 هزار فرانک سیفا به 5 هزار فرانک سیفا است. دومین اصلاحیه ثبت شرکت‌ها از طریق پنجره سرمایه گذاری دیجیتال می‌باشد که این مساله منجر به کاهش زمان تأسیس شرکت از 30 روز به 3 روز شده است.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

هیدروکربن - پوما فعالیت‌های خود را به وزیر هیدروکربن‌ها ارائه داد

فادی میتری، مدیرعامل شرکت پوما در آفریقا، در جریان جلسه‌ای در برازاویل، به وزیر جدید هیدروکربن‌ها، برونو ژان ریچارد ایتوآ، در مورد فعالیت‌های خود گزارش داد. پوما از زیرمجموعه‌های گروه Trafigura، از سال 2002 در زمینه توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی، به ویژه سوخت و روان کننده‌ها فعالیت می‌کند. در حال حاضر دارای سی ایستگاه خدمات در سراسر کشور است. رئیس شرکت پوما در آفریقا گفت: شرکت ما تحت تأثیر بحران بهداشتی کووید -19 قرار گرفته و باعث شده حجم فروش محصولات ما کاهش یابد. با تقاضای انرژی از آسیا و عدم سرمایه گذاری در بخش نفت، قیمت طلای سیاه در حال بازگشت است. وزیر هیدروکربن‌ها نیز به این شرکت اطلاع داد که کنگو ریاست اوپک را در سال 2022 بر عهده خواهد داشت و برای استفاده از افزایش قیمت نفت خام در بازار بین المللی، دولت کنگو در حال بررسی تولید در سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

 دماغه سبز

بیش از 200 شرکت کننده در دماغه سبز برای جلسه کمیسیون منطقه‌ای آفریقا از WTO

بیش از 200 شرکت کننده داخلی و خارجی در شصت و چهارمین نشست کمیسیون منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از 2 تا 4 سپتامبر در جزیره سال برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. علاوه بر شصت و چهارمین نشست کمیته منطقه‌ای UNWTO برای آفریقا، دماغه سبز همچنین دومین دوره مجمع جهانی گردشگری برای سرمایه گذاری در آفریقا را برگزار می‌کند. حدود دویست شرکت کننده از جمله وزیران گردشگری از قاره آفریقا، سرمایه گذاران و مؤسسات مالی بین المللی، رهبران و متخصصان ارشد بخش دولتی و خصوصی و سایر ذینفعان گردشگری طی این سه روز در شهر سانتا ماریا دماغه سبز حضور خواهند یافت. حدود 25 درصد از تولید ناخالص داخلی دماغه سبز به طور مستقیم به گردشگری وابسته است؛ این کشور رکورد بیش از 819000 گردشگر در سال 2019 را ثبت کرده است؛ هر چند نرخ ورود گردشگر به دلیل همه گیری کووید - 19 در سال 2020 بیش از 70 درصد کاهش یافت و همین وضعیت منجر به ایجاد بحران اقتصادی در این کشور شد. در زمینه گردشگری، دولت برای دوره (2021/2026) درصدد جبران خسارت اپراتورهای هوایی با ارائه پروازهای "کم هزینه"جهت از سرگیری گردشگری پس از همه گیری کرونا است. از رهگذر پیش بینی 1.2 میلیون گردشگر برای 2021، قبل از همه گیری، دولت انتظار داشت به هدف یک میلیون گردشگر برسد، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید -19، این کشور در سه ماهه اول امسال تنها 12000 گردشگر پذیرش داشته است.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

حفاظت از تنوع زیستی: یک برنامه استراتژیک مشترک بین آلمان و جمهوری دموکراتیک کنگو

خانم بازابیا معاون نخست وزیر، وزیر محیط زیست و توسعه پایدار از هیات همکاری آلمان به سرپرستی باربارا اشتاین برینکر، وزیر همکاری و توسعه اقتصادی آلمان استقبال کرد. باربارا اشتاین برینکر درباره ضرورت ایجاد یک برنامه استراتژیک مشترک برای حفاظت مؤثر از جنگل‌های کنگو و تنوع زیستی با خانم بازابیا گفتگو کرد. وی پس از این دیدار گفت این یک گفتگوی صریح است که اساساً بر اهدافی که در بخش تنوع زیستی و محیط زیست دنبال می‌کنیم، با معاون نخست وزیر صورت داده‌ایم. وی افزود جنگل‌های جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین گنج است و عنصر مهمی در همکاری ما است. وزیر همکاری و توسعه اقتصادی آلمان گفت که از تعهد دولت کنگو در بینش مشترک حفاظت از طبیعت و جنگل‌های این کشور که تأکید می‌شود راه حلی برای بشریت جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی است، راضی است. علاوه بر این، آلمان قصد دارد در چهارچوب این همکاری، مکانیسم‌های ابتکاری را ایجاد کند تا به کنگو اجازه دهد تا منابع طبیعی مختلف خود از جمله تنوع زیستی را به شیوه‌ای منطقی بهتر مدیریت کند. همکاری آلمان به طور خاص، توسعه روستایی، تأمین انرژی، حفاظت از محیط زیست، آموزش و پرورش و مبارزه با فقر شدید را ارتقا می‌بخشد.

 جامعه شرق

حمایت بانک توسعه آفریقا از همگرایی جامعه شرق

 مدیر اجرای بانک توسعه آفریقا از حمایت این بانک آفریقایی از روند همگرایی جامعه شرق در همه زمینه‌ها مانند اتصال نیروی برق در جوامع شرق، توسعه زیرساختی و توسعه اقتصادی و همگرایی این جامعه خبر داد. در این دیدار آقای موکوفولی معاون دبیر کل جامعه شرق از نیاز این سازمان آفریقایی به تأمین مالی به منظور تکمیل پروژه‌های زیرساختی وکریدور های ترانزیتی یدر شرق آفریقا از سوی بانک توسعه آفریقا خبر داد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما