معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۸

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

منفعت 100 میلیون دلاری توافق تجارت آزاد با چین در وهله

بررسی‌های اولیه نشان می دهد، درصورت تحقق توافق تجارت آزاد میان چین و اروگوئه و با بهبود شرایط ورود اقلام اروگوئه ای به بازار چین، منفعتی اقتصادی به ارزش 100 میلیون دلار عاید این کشور خواهد شد. آقای لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه سه شنبه گذشته گفت: این کشور رسما مذاکرات برای یافتن راه‌های دستیابی به توافق تجارت آزاد با چین را آغاز کرده است. وی همچنین انجام تحقیقات فوری و تخصصی برای انجام مطالعات پیش امکان سنجی درباره توافق مذکور را خواستار شد. وزارت خارجه پیشتر در سال 2016 حداقل چهار گزارش مفصل برای تحلیل تأثیرات توافق تجارت آزاد با چین آماده نموده بود. این گزارش ها قرار است هم اکنون مبنای گزارش پیش امکان سنجی درباره موضوع مذکور باشند. دولت اروگوئه برای بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی توافق تجارت آزاد با چین، گروه کاری ایجاد نموده است. این گروه کاری همچون پنج سال گذشته متشکل از کارشناسان در بخش رایزنی سیاست تجاری وزارت اقتصاد و دارایی؛ اداره کل امور اقتصادی وزارت امور خارجه؛ واحد امور بین الملل وزارت دامداری و کشاورزی؛ و وزارت صنایع، انرژی و معادن هستند.

کاهش 9 درصدی تعداد کارگران مشمول بیمه بیکاری طی 2 ماه گذشته

به گزارش وزارت کار و بیمه تأمین اجتماعی اروگوئه، از تعداد کارگرانی که در این کشور بیمه بیکاری دریافت می‌کنند در ماه‌های جولای و اوت سال جاری، 9 درصد کاسته و در مجموع به 64317 نفر بالغ شده است. این کاهش طی چهار ماهه اخیر 20 درصد محاسبه شده است. شایان ذکر است در میان کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری هستند، 60.3 درصد بیمه بیکاری کامل و 39.7 درصد بیمه بیکاری موقت دریافت می‌کنند.

سودآوری سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز در پاراگوئه

ریکاردو اسکاگلیا کنسول افتخاری پاراگوئه در استان مالدونادوی اروگوئه با بیان اینکه در سال 2005 سرمایه گذاری اروگوئه در پاراگوئه عمدتا در زمینه خرید کمپ و اراضی دامداری و کشاورزی بود، افزود، از سال 2010 به بعد، بیشترین سرمایه گذاری‌ها در کشور همسایه غالبا به بخش هایی نظیر  ملک و املاک همچنین صنعت فناوری اختصاص یافته است. تورم پایین، بهای مناسب انرژی برق، دستمزد پائین کارگر، مزیت های مالیاتی، وجود اختلافات اندک با سندیکاها، فضای مطلوب تجاری و قوانین مشخص برای سرمایه گذار باعث شده اند که پاراگوئه به بازار جذابی برای سرمایه گذاران در بخش املاک مبدل شود. شرکت خدمات تجاری و بازرگانی CPA Ferrere ( که عمدتا در بازارهای اروگوئه، پاراگوئه و بولیوی فعالیت می‌کند) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، پیش بینی می‌شود اقتصاد پاراگوئه رشد اقتصادی 4 درصدی را تا پایان سال 2021 به ثبت برساند. در این گزارش همچنین به فرصتهای مناسب در عرصه ساخت و ساز و خدمات در پاراگوئه اشاره شده است.

بهای صادراتی گوشت گاوی در هفته گذشته به بیش از 4800 دلار در هر تن  رسید

به گزارش موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک)، بهای گوشت گاوی صادراتی این کشور در هفته ای که گذشت به ازای هر تن 4821 دلار مورد معامله قرار گرفت که این رقم تاکنون در تاریخ ثبتی‌های ایناک بی سابقه بوده است. متوسط قیمت صادراتی طی چهار هفته اخیر 4437 دلار محاسبه شده است. این درحالی است که متوسط قیمت از ابتدای سال 2021 تاکنون 4069 دلار در هر تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (که بر روی 3838 دلار در هر تن قرار داشت) 6 درصد افزایش یافته است. این افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 حدود 9.5 درصد بوده است.

صادرات قابل ملاحظه گوشت گاوی به بازارهای ژاپن و کره جنوبی

شرکت "بلاسینا و شرکا" BLASINA Y ASOCIADOS که از شرکت های برجسته در عرصه تجارت محصولات دامی و کشاورزی است در تازه ترین گزارشی با استناد به آمار مرکز ملی گوشت اروگوئه (ایناک) نوشت، درآمدهای حاصل از صادرات قابل ملاحظه گوشت گاوی به ژاپن از ابتدای سال جاری تاکنون ( تا 11 سپتامبر 2021 ) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 72 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، نزدیک به 127 درصد رشد داشته است. بهای متوسط گوشت گاوی صادراتی به ژاپن از ابتدای سال جاری به ازای هر تن 4719 دلار بوده است. بر اساس این گزارش، واردات گوشت گاوی اروگوئه از سوی کره جنوبی طی سه سال اخیر پنج برابر شده است، بطوریکه از 434 تن در 9 ماهه سال 2019 به 2024 تن در 9 ماهه سال جاری افزایش یافته است.

مهمترین تحولات مرتبط با بیماری کرونا

- مطالعه تحقیقی وزارت بهداشت عمومی اروگوئه بر روی تعدادی از افرادی که با واکسن فایزر واکسینه شده اند، نشان داد، آنتی بادی‌های بدن این افراد از ماه اول تا ماه دوم دریافت واکسن به میزان 30 درصد کاهش می یابد. شایان ذکر است، این تحقیق صرفا در ارتباط با افرادی انجام گرفته که با واکسن فایزر و نه سینوواک یا آسترازنکا واکسینه شده اند.

- خوسه وئیس ساتجیان قائم مقام وزیر بهداشت عمومی اروگوئه شیوع سویه دلتای کرونا را در کشور تکذیب کرد و توضیح داد، آخرین آمارهای اپیدمیولوژیک این وزارتخانه نشان میدهند که این سویه تاکنون شیوع جمعی و یا غیرقابل کنترل در اروگوئه نداشته است. وی یادآور شد تاکنون 10 مورد پراکنده ابتلاء به این سویه در اروگوئه شناسایی شده است که اطلاع از ارتباط اپیدمیولوژیک این سویه (یا ردیابی ناقل سویه در کشور) تاکنون میسر نشده است. وی در عین حال یادآور شد، ارتباطات و تماس های احتمالی مبتلایان مذکور با سایر افراد، استخراج شده و اقدامات پیشگیرانه برای قرنطینه صورت گرفته اند.

- در دسته بندی که روزنامه فایننشیال تایمز چاپ انگلستان ارائه داده، اروگوئه در میان ده کشور برتر جهانی در عرصه انجام واکسیناسیون قرار دارد و جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است. از جمله دلایل قرار گرفتن اروگوئه در این فهرست آمارهای مرتبط با روند واکسیناسیون در این کشور است. شایان ذکر است کشور مالت که 82.8 درصد از کل جمعیت آن دوره کامل واکسیناسیون را انجام داده اند در ردیف نخست این فهرست قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما